Η αληθινή ιστορία πίσω από τον πίνακα “Η Κραυγή” του Μουνκ που έγινε ταινία
Το αγωνιώδες πρόσωπο του πίνακα έχει γίνει μια από τις πιο εμβληματικές εικόνες της τέχνης, που θεωρείται ότι συμβολίζει το άγχος της ανθρώπινης κατάστασης.
- 27 Ιανουαρίου 2023 11:35
Ο Νορβηγός ζωγράφος και χαράκτης Έντβαρντ Μουνκ (1863–1944) είναι περισσότερο γνωστός για το έργο του “The Scream” (Η Κραυγή), έναν πίνακα που έχει γίνει αντικείμενο μίμησης, παρωδίας και πλήρους αντιγραφής, αποκτώντας μια εμβληματική θέση στη λαϊκή κουλτούρα.
Το αγωνιώδες πρόσωπο του πίνακα έχει γίνει μια από τις πιο εμβληματικές εικόνες της τέχνης, που θεωρείται ότι συμβολίζει το άγχος της ανθρώπινης κατάστασης. Στη νέα ταινία του Χένρικ Μαρτίν Νταλσμπάκεν “Munch”, όμως, η οποία προβλήθηκε στην έναρξη του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ το συγκεκριμένο έργο παρουσιάζεται ελάχιστα, γιατί τον πρώτο ρόλο έχει ο … δημιουργός του.
Η ταινία για τη ζωή του Έντβαρντ Μουνκ
“Η τέχνη του είναι διάσημη, αλλά όχι ο καλλιτέχνης. Και ήθελα να αφηγηθώ μια ιστορία για τον καλλιτέχνη” ανέφερε ο σκηνοθέτης Χένρικ Μαρτίν Νταλσμπάκεν στο Variety διευκρινίζοντας ότι η ταινία εστιάζει στη ζωή του Έντβαρντ Μουνκ. Με τη βοήθεια τεσσάρων διαφορετικών σεναριογράφων, καθένας από τους οποίους επικεντρώθηκε σε μια διαφορετική περίοδο της ζωής του Μουνκ, ο σκηνοθέτης επέλεξε τέσσερις ηθοποιούς για τον ρόλο, Άλφρεντ Έκερ Στραν, Μάτις Χέρμαν Νίγκιστ, Όλα Γ. Φούρουσετ και Άνε Κρίγκσβολ.
“Το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν να βεβαιωθώ ότι όλα αυτά τα κομμάτια, παρά το ξεχωριστό στυλ τους, εξακολουθούν να ταιριάζουν μεταξύ τους. Ήθελα οι σεναριογράφοι και οι ηθοποιοί να φέρουν τη δική τους φωνή στην ταινία” ανέφερε ο σκηνοθέτης. “Ο Μουνκ δεν είχε αυτή τη μεγάλη στιγμή κατά την οποία “βρήκε τον εαυτό του”. Ανακάλυπτε τον εαυτό του σε όλη του τη ζωή” πρόσθεσε.
Οι θεατές ταξιδεύουν σε διαφορετικές πόλεις και η πλοκή εξελίσσεται μεταξύ αυτών των τοποθεσιών και των διαφορετικών απεικονίσεων του Μουνκ. Η ασάφεια των χρονοδιαγραμμάτων και των φύλων έχει σκοπό να μεταφέρει τη σύγχυση που ένιωθε ο Μουνκ, κατά τη δική του παραδοχή, σε όλη του τη ζωή.
Τα ημερολόγια του Μουνκ
Ο Φρέντρικ Χέγιερ ένας εκ των σεναριογράφων ο οποίος επικεντρώθηκε στα πρώτα χρόνια του ζωγράφου, εξήγησε: “Διάβασα πολλά από τα ημερολόγιά του” που απεικονίζουν “τον νεαρό Μουνκ ως ένα από τα πολλά ανθρώπινα όντα που υπάρχουν διαχρονικά χωρίς να εξυμνεί μια εξαιρετική ιδιοφυΐα”.
“Ήταν ένας από τους πιο παραγωγικούς καλλιτέχνες όλων των εποχών» υπογράμμισε ο σκηνοθέτης. “Όπως λέει στην ταινία, δεν μπορεί να κάνει παιδιά ή οικογένεια επειδή τα γονίδιά του είναι “τοξικά”. Δεν νομίζω ότι ήταν όλη η αλήθεια. Υποθέτω ότι έπρεπε να εξηγήσει στον εαυτό του γιατί επέλεξε να περάσει όλη του τη ζωή κάνοντας τέχνη. Ήταν μια μεγάλη δέσμευση και δεν θα το έκαναν πολλοί άνθρωποι σήμερα” σημείωσε ο Νταλσμπάκεν.
Σε μια σελίδα στο ημερολόγιό του με την επικεφαλίδα Νίκαια 22.01.1892 ο Μουνκ έγραψε: “Ένα βράδυ περπατούσα σε ένα μονοπάτι, η πόλη ήταν από τη μία πλευρά και το φιόρδ από κάτω. Ένιωσα κουρασμένος και άρρωστος. Σταμάτησα και κοίταξα πάνω από το φιόρδ – ο ήλιος έδυε και τα σύννεφα έγιναν κόκκινα σαν αίμα. Ένιωσα μια κραυγή που διαπερνούσε τη φύση. μου φάνηκε ότι άκουσα την κραυγή. Ζωγράφισα αυτή την εικόνα, ζωγράφισα τα σύννεφα σαν πραγματικό αίμα. Το χρώμα στρίγγλισε. Αυτό έγινε Η Κραυγή”.
Ο πίνακας “The Scream” ένα παγκόσμιο σύμβολο του άγχους παρουσιάζεται ακροθιγώς στην ταινία και στη συνέχεια προβάλλεται το Μουσείο Μουνκ στο Όσλο, όπου φιλοξενούνται τα πιο σημαντικά έργα του.
Αργότερα περιέγραψε την έμπνευσή του για τον πίνακα: “Περπατούσα σ’ ένα μονοπάτι με δυο φίλους – ο ήλιος έπεφτε – ξαφνικά ο ουρανός έγινε κόκκινος σαν αίμα – σταμάτησα, νιώθοντας εξαντλημένος, και στηρίχτηκα στο φράχτη – αίμα και γλώσσες φωτιάς πάνω από το μαύρο-μπλε φιόρδ και την πόλη – οι φίλοι μου προχώρησαν, κι εγώ έμεινα εκεί τρέμοντας από την αγωνία – κι ένιωσα ένα ατέλειωτο ουρλιαχτό να διαπερνά τη φύση”.
“Δεν είναι μια παραδοσιακή βιογραφική ταινία με καμία έννοια” είπε ο σκηνοθέτης χθες, κατά την προβολή του “Munch” στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ.
Η ιστορία του πίνακα “Η Κραυγή”
Ο αρχικός γερμανικός τίτλος που έδωσε ο Μουνκ στο έργο του ήταν Der Schrei der Natur (Η Κραυγή της Φύσης) και ο νορβηγικός τίτλος είναι Skrik (Shriek).
Ο Μουνκ έχει αναφέρει το πώς θυμάται τη στιγμή που εμπνευστηκε τον πίνακα, ενώ ερευνητές έχουν εντοπίσει το σημείο που βρισκόταν ο καλλιτέχνης σε ένα φιόρδ με θέα στο Όσλο. Πολλές οι εξηγήσεις για την ψυχική κατάσταση του Μουνκ εκείνη τη στιγμή, ο οποίος πιθανώς επηρεάστηκε από… τον αφύσικα πορτοκαλί ουρανό, λόγω ηφαιστειακής έκρηξης, από παρακείμενο σφαγείο ή από τον εγκλεισμό της μανιοκαταθλιπτικής αδερφής του σε ένα κοντινό φρενοκομείο.
Ο Μουνκ δημιούργησε τέσσερις εκδοχές του πίνακα, οι δύο σε παστέλ, καθώς και μια λιθογραφία σε πέτρα, από την οποία σώζονται πολλές εκτυπώσεις. Η Κραυγή έχει υπάρξει στόχος πολλών διάσημων κλοπών. Το 1994 κλάπηκε η εκδοχή της Εθνικής Πινακοθήκης και ανακτήθηκε αρκετούς μήνες μετά. Μία από τις παστέλ εκδοχές πέτυχε την τέταρτη υψηλότερη ονομαστική τιμή που έχει καταβληθεί για ένα έργο τέχνης σε δημόσια δημοπρασία.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις