Netflix: Το αουτσάιντερ που μπήκε στο μάτι του Χόλιγουντ

Netflix: Το αουτσάιντερ που μπήκε στο μάτι του Χόλιγουντ

Η εκστρατεία για συνεχή παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο φτιάχνονται οι εκπομπές της τηλεόρασης και οι ταινίες

«Μη μισείς ποτέ τους εχθρούς σου, επηρεάζει την κρίση σου». Είναι Παρασκευή, 4.30 μμ, και ο Ted Sarandos κάθεται αναπαυτικά σε μια πολυθρόνα στο γραφείο του στο Μπέβερλι Χιλς. Η όψη του, προς έκπληξη όλων, είναι θεαματικά ξεκούραστη για κάποιον που έχει περάσει ήδη 11 ώρες σε αεροπλάνο.

Ο επικεφαλής περιεχομένου της Netflix έχει μόλις επιστρέψει από τη Γαλλία, όπου συνάντησε τον CEO της εταιρείας Reed Hastings και τον ηθοποιό Gérard Depardieu για την πρεμιέρα του Marseille, του πρώτου γαλλόφωνου πρωτότυπου προγράμματος της Netflix. Ο Depardieu, ένας πρώην καρδιοκατακτητής που τα τελευταία χρόνια έχει φουσκώσει σα προφιτερόλ, υποδύεται έναν δήμαρχο ο οποίος γερνάει και δίνει τη σημαντικότερη εκλογική μάχη της ζωής του σε μια σειρά οχτώ επεισοδίων.

Οι κριτικοί, τουλάχιστον στη Γαλλία, δε χαρίστηκαν στο Marseille το οποίο ξεκίνησε να προβάλλεται στις 5 Μαΐου. Ο Pierre Sérisier έγραψε στη γαλλική εφημερίδα Le Monde ότι «ευγενικά, θα μπορούσαμε να το αποκαλέσουμε βιομηχανικό ατύχημα». Συνεχίζοντας, λέει ότι «στην καθομιλουμένη, αυτό λέγεται κουράδα».

Ο Sarandos δε νοιάζεται ιδιαίτερα εάν ο Sérisier θεωρεί ότι το Marseille είναι περισσότερο merde παρά merveilleux. Εξάλλου, μόνο η Netflix θα γνωρίζει τις επιδόσεις της σειράς σε σχέση με τους συνδρομητές – η εταιρεία μέσων συνεχούς ροής δεν εμφανίζεται στα ποσοστά τηλεθέασης ούτε αποκαλύπτει τον αριθμό των τηλεθεατών της. Αυτό που απασχολεί τον Sarandos είναι να διασφαλίσει ότι η σειρά, τελικά, θα φέρει ακόμα περισσότερους συνδρομητές στην υπηρεσία συνεχούς ροής της εταιρείας. Είτε αυτοί οι πελάτες είναι λάτρεις της γαλλικής κουλτούρας στο Μάλι (ναι, το Netflix είναι διαθέσιμο και σ’ αυτή τη γαλλόφωνη αφρικανική χώρα) είτε κάτοικοι της πραγματικής Μασσαλίας δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, αρκεί να γίνουν συνδρομητές. Ο Sarandos λέει με αυτοπεποίθηση στο Fortune ότι «αυτό που καθιστά κάτι πραγματικά παγκόσμιο είναι η καλή αφήγηση μιας ιστορίας».

Ελάχιστα χρόνια πριν, θα ακουγόταν παράλογο για ένα στέλεχος της Netflix να μιλάει για την καλή αφήγηση. Αλλά, αυτό τον καιρό, ο παρείσακτος της Σίλικον Βάλεϊ ασκεί αναμφίβολα τη μεγαλύτερη επιρροή στο Χόλιγουντ.

Η Netflix αξιοποίησε τα σεισμικά κύματα της ευρυζωνικής επανάστασης και έγινε, ταυτόχρονα, μια από τις κορυφαίες τεχνολογικές εταιρείες – η αξία της μετοχής της αυξήθηκε κατά 134% το 2015 και είχε την καλύτερη απόδοση σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στη λίστα των 500 του Fortune – και μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις θεάματος στον κόσμο. Αυτό το χρόνο, θα ξοδέψει 5 δισεκατομμύρια δολάρια σε τηλεοπτικό και κινηματογραφικό περιεχόμενο, εγχείρημα με το οποίο ξεπερνά κατά πολύ τους αντιπάλους της –και το οποίο υπογραμμίζει την πίεση που τους ασκεί ώστε να ξανασκεφτούν τον τρόπο που λειτουργούν.

Η άρνηση της Netflix να κοινοποιεί τον αριθμό των τηλεθεατών της έχει πλήξει σοβαρά το μοντέλο επιχειρηματικής στρατηγικής που οδηγείται από τα ποσοστά τηλεθέασης. Η πρωτοπόρα πρακτική του να αγοράζει έναν ολόκληρο κύκλο (ή δύο) μιας σειράς χωρίς να απαιτεί πιλότο δελεάζει συγγραφείς, ηθοποιούς και παραγωγούς, απομακρύνοντάς τους από την παραδοσιακή τηλεόραση. Επιπρόσθετα, με την άμεση προβολή ολόκληρων κύκλων και την αναμετάδοση σε συνεχή ροή χωρίς διαφημίσεις, η Netflix έχει εκπαιδεύσει τους τηλεθεατές να παρακολουθούν μετά μανίας –και να γίνονται όλο και πιο ανυπόμονοι με την τηλεόραση του ενός επεισοδίου την εβδομάδα και τα διαφημιστικά διαλείμματα.

Αυτά αφορούν μόνο τα προγράμματα που προβάλλονται στην τηλεόραση. Η Netflix εισβάλλει και στη μεγάλη οθόνη, πλειοδοτώντας σε σχέση με τις υφιστάμενες εταιρείες παραγωγής για μεγαλεπήβολα εγχειρήματα όπως το Bright, ένα αστυνομικό θρίλερ με τον Will Smith που λέγεται ότι η τιμή του έφτασε φέτος τα 90 εκατομμύρια δολάρια.

Πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η Netflix ασκεί παρασκηνιακή πίεση ενάντια στην παραδοσιακή αποκλειστική προβολή των νέων ταινιών στις κινηματογραφικές αίθουσες  – προκαλώντας τον John Fithian, CEO του Εθνικού Συλλόγου Ιδιοκτητών Κινηματογραφικών Αιθουσών, να αποκαλέσει τη Netflix σε πρόσφατο συνέδριο ως μια «άκρως επικίνδυνη απειλή για τον κλάδο του κινηματογράφου».

Προς το παρόν, φαίνεται ότι η Δύναμη βρίσκεται στο πλευρό της Netflix, τόσο μεταφορικά όσο και κυριολεκτικά –τον Μάιο, η εταιρεία υπέγραψε συμφωνία αποκλειστικής διανομής με τη Lucasfilm, ιδιοκτησία της Disney. Τον Απρίλιο, η Netflix ανακοίνωσε ότι ξεπέρασε τους 81 εκατομμύρια συνδρομητές, δηλαδή σημείωσε αύξηση της τάξης του 35% από τον προηγούμενο χρόνο. Η εταιρεία είναι κυρίαρχη στη συνεχή ροή μέσων σε μια εποχή που οι θεατές αλλάζουν τον τρόπο που βλέπουν τηλεόραση και ταινίες.

Το τελευταίο τρίμηνο του 2013, οι παραδοσιακές συνδρομητικές υπηρεσίες, όπως η καλωδιακή, η δορυφορική και οι τηλεπικοινωνιακές είχαν αύξηση κατά 79.000 πελάτες ενώ, το τελευταίο τρίμηνο του 2015, έχασαν 49.000 πελάτες. Η τηλεθέαση της παραδοσιακής τηλεόρασης σημειώνει πτώση ενώ η προσέλευση στους κινηματογράφους σε μεγάλο βαθμό αργοπεθαίνει, ανεξάρτητα από μια μικρή άνοδο που σημείωσε πέρυσι. Το 2015, σχεδόν το ένα τρίτο του πληθυσμού της Βόρειας Αμερικής δεν μπήκε καν σε κινηματογραφική αίθουσα ενώ το 10% πήγε μόνο μία φορά.

Η Netflix ίσως αναμφίβολα μπορεί να χαρακτηριστεί ωφελούμενη από αυτές τις τάσεις παρά αιτία τους. Σε κάθε περίπτωση, αν και οι μεγιστάνες κατηγορούν την εταιρεία για τις ατυχίες τους, τα στελέχη της δεν ενοχλούνται από την αντιπαράθεση.

Οι ίδιοι πιστεύουν ότι απλώς διορθώνουν ό,τι έχει ήδη χαλάσει. «Δεν το βλέπουμε σαν μια προσπάθεια να πράξουμε διαφορετικά», λέει στο Fortune ο CEO Hastings σε μία συνέντευξη στην έδρα της εταιρείας στο Λος Γκάτος στην Καλιφόρνια. «Το βλέπουμε σαν μια προσπάθεια να πράξουμε καλά».

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Netflix, με αριθμό κατάταξης 379 στη φετινή λίστα των 500 του Fortune, αποδείχτηκε απειλή ενάντια στο υφιστάμενο καθεστώς. «Και η Blockbuster βρισκόταν στη λίστα των 500 του Fortune», λέει πονηρά ο Hastings και η περιπαιχτική του σπόντα είναι αποκαλυπτική. Η Blockbuster, που έχει πλέον καταρρεύσει, ήταν η δημοφιλέστερη αλυσίδα ενοικίασης ταινιών πριν την έλευση της Red Envelope Entertainment της Netflix. Η Netflix δεν θα σταματήσει μέχρι να κυριαρχήσει, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να αυτοπυροβοληθεί στην προσπάθειά της να τα καταφέρει. Προχωρώντας αποφασιστικά, μετασχηματιζόμενη σε μια φερέγγυα εταιρεία θεαμάτων, η ύπαρξή της επιβεβαιώνεται μέσω της συνύπαρξής με το ίδιο το περιβάλλον που προσπαθεί να διαταράξει, το οικοσύστημα του Χόλυγουντ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ ΣΤΟ FORTUNEGREECE.COM

Η Goldman Sachs χτυπά τον Τραμπ με προβλέψεις που προκαλούν φόβο
Εταιρείες που ξεκίνησαν ως startup και έφτασαν να αξίζουν δισ. δολάρια

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα