Το φιάσκο με την επιτροπή Όσκαρ και η “μοναξιά” της Φόνισσας

Διαβάζεται σε 6'
Το φιάσκο με την επιτροπή Όσκαρ και η “μοναξιά” της Φόνισσας
AP

Στην τελική ευθεία για την επιλογή* της Φόνισσας για τα Όσκαρ, το ΥΠΠΟ ακάθεκτο ανακοίνωσε κι άλλα νέα μέλη για την διαρκώς εξελισσόμενη επιτροπή.

Καθώς η καταληκτική ημερομηνία επιλογής* της ταινίας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα στα Όσκαρ πλησιάζει, το Υπουργείο Πολιτισμού συνεχίζει ακάθεκτο και αποφασισμένο να ολοκληρώσει μια προβληματική διαδικασία που θα αφήσει τους πάντες έκθετους και την επιλογή* με έναν αστερίσκο δίπλα στο όνομά της.

(* “επιλογή” βάσει ορισμού σημαίνει «το να αποφασίζει κανείς ότι ένα πράγμα ή πρόσωπο είναι καλύτερο ή πιο κατάλληλο από άλλα για κάτι», οπότε ελέγχεται το κατά πόσο είναι δόκιμη έκφραση για τη φετινή διαδικασία, στην οποία τελικώς διαγωνίζεται μόνο μία ταινία.)

Θυμίζουμε πως για να αποφασιστεί η ταινία που θα μας εκπροσωπήσει στα Όσκαρ, το Υπουργείο συνθέτει μια αντικειμενική και αξιόπιστη επιτροπή από ειδικούς του χώρου, η οποία και γνωμοδοτεί. Φέτος η επιτροπή είχε επιλεγεί αλλά έξαφνα ξε-επελέγη και μέσα σε λίγες ώρες ανακοινώθηκε μια νέα επιτροπή. Πρόεδρος της αρχικής (μη) επιτροπής ήταν ο Βασίλης Κεκάτος, βραβευμένος στις Κάννες. Στη νέα επιτροπή, Πρόεδρος ορίστηκε ο σεναριογράφος του Charlie’s Angels, Έβαν Σπηλιωτόπουλος.

Οι αντιδράσεις υπήρξαν έντονες και άμεσες από τους ανθρώπους του χώρου. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, καθώς και σωματεία επαγγελματιών ζήτησαν εξηγήσεις από το Υπουργείο (που δεν δόθηκαν ούτε επαρκώς, ούτε πειστικά) και συγκεκριμένα:

  • Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
  • Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Έτσι, μία μετά την άλλη, όλες οι φετινές ελληνικές ταινίες απέσυραν την κατάθεσή τους, αλλά και δύο μέλη της νέας επιτροπής παραιτήθηκαν των καθηκόντων τους.

Όλες οι ταινίες δηλαδή εκτός από μία, τη Φόνισσα, που παραμένει (μέχρι τέλους καθώς φαίνεται) η μοναδική κατάθεση που συνεχίζει να νομιμοποιεί μια διαδικασία γεμάτη υποψίες και ερωτηματικά, και μια διαδικασία η οποία έχει δημιουργήσει θόρυβο και στο εξωτερικό όπου τα μεγαλύτερα trades μιλούν για «χάος» και για «ανεπίτρεπτο φιάσκο».

Απέναντι σε σύσσωμη την εγχώρια κινηματογραφική κοινότητα, το Υπουργείο λοιπόν συνεχίζει ακάθεκτο και διορίζει δύο ακόμα νέα μέλη στην λειψή επιτροπή – μια απόφαση που σύμφωνα με τους κανόνες της αμερικάνικης Ακαδημίας έπρεπε να έχει οριστικοποιηθεί ως τις 15 Αυγούστου.

Η οποία επιτροπή θα κληθεί τώρα να επιλέξει* ανάμεσα σε μία (1) ταινία, δηλαδή τη “Φόνισσα”, για την φετινή μας εκπροσώπηση.

Όλα αυτά συμβαίνουν στη διάρκεια μιας εβδομάδας κατά την οποία το Υπουργείο ανακοίνωσε επιτέλους τη συγκρότηση του νέου ενιαίου φορέα για τον ελληνικό κινηματογράφο, ουσιαστικά ενώνοντας το Κέντρο Κινηματογράφου και τον ΕΚΟΜΕ, αλλά με τις διαδικασίες να παραμένουν ακόμα άγνωστες και το ΔΣ του νέου φορέα να αποτελείται από τεχνοκράτες, δίχως ούτε ένα μέλος να είναι αμιγώς άνθρωπος του κινηματογράφου, όπως επισημαίνει το Flix.

Τα δύο θέματα μπορεί να μη συνδέονται με κάποιο άμεσο τρόπο, αλλά το μήνυμά τους –θέλοντας ή μη– το στέλνουν ξεκάθαρα.

Στο μεταξύ, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, σε πρόσφατη συνάντηση με το ΥΠΠΟ πήρε τη δέσμευση πως από το 2025 την επιλογή της εκπροσώπησης στα Όσκαρ θα την πάρει η ίδια, δηλαδή «η ψηφοφορία θα διενεργείται από την ΕΑΚ». Αλλά ως τότε, η θέση της Ακαδημίας είναι πως φέτος καμία ταινία δεν πρέπει να μας εκπροσωπήσει, προκειμένου η εγχώρια κινηματογραφική κοινότητα να «διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία».

Ακολουθεί η επιστολή του ΥΠΠΟ όπου και ανακοινώνεται η τελική σύνθεση της γνωμοδοτικής επιτροπής μαζί με μια σύντομη παρουσίαση του καθενός και της καθεμίας. Παραθέτουμε αυτούσια την επίσημη επιστολή του Υπουργείου («20ieth Centuy Fox», «AMBLN ENTERTAINMENT LONDON», «κλπ») και αναμένουμε πλέον την τελική επιλογή* της επιτροπής μες στις επόμενες ημέρες.

Ανακοίνωση της Ελληνικής Επιτροπής Επιλογής Υποψηφιότητας για τα βραβεία OSCAR

Το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει την συμπλήρωση της Επιτροπής επιλογής της Ελληνικής υποψηφιότητας για την συμμετοχή στη διαδικασία των βραβείων OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, με δύο νέα μέλη, προς αντικατάσταση των παραιτηθέντων. Η Επιτροπή συγκροτείται ως εξής:

Έβαν Σπηλιωτόπουλος, (Πρόεδρος της Επιτροπής), Λος Άντζελες, έχει δουλέψει με τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλυγουντ (Disney, 20ieth Centuy Fox, Paramount, Universal κλπ). Σεναριογράφος (ταινιών blockbuster του Χόλυγουντ, όπως το Η ΠΕΝΤΑΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΡΑΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ, ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΤΟΥ ΤΣΑΡΛΙ, κλπ, με 25 χρόνια εμπειρία στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλυγουντ. Μέλος στην Αμερικανική Ένωση Σεναριογράφων – Writers Guild of America, ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου EFA.

Δημήτρης Δανίκας, (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής), Αθήνα, κριτικός κινηματογράφου, δημοσιογράφος (ΒΗΜΑ / ΝΕΑ / ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ), με τουλάχιστον 35 χρόνια εμπειρία στον χώρο της κριτικής κινηματογράφου.

Χριστίνα Λαζαρίδη, σεναριογράφος, (υποψήφια για Όσκαρ), Νέα Υόρκη, Ψηφίζον & ισόβιο Μέλος στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου (που απονέμει τα Όσκαρ όπου θα υποβάλλουμε την εθνική μας συμμετοχή), Μέλος στην Αμερικανική Ένωση Σεναριογράφων – Writers Guild of America, ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, διδάσκει σενάριο στο COLUMBIA UNIVERSITY στην Νέα Υόρκη και έχει διδάξει σενάριο και σε πολλά άλλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, σε σεμινάρια σε Ελλάδα, Μεξικό κλπ.

Παναγιώτης Ράππας, σκηνοθέτης animation, Αθήνα, έχει δουλέψει για τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλυγουντ, για την AMBLN ENTERTAINMENT LONDON (του Στήβεν Σπήλμπεργκ), για την BIOSKOP FILM Μόναχο, μια από τις μεγαλύτερες γερμανικές εταιρείες παραγωγής κλπ, με πολλά βραβεία στο ενεργητικό του. Το μοναδικό διαμένον στην Ελλάδα ψηφίζον & ισόβιο Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (που απονέμει τα Όσκαρ όπου θα υποβάλλουμε την εθνική μας συμμετοχή), ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου – European Film Academy EFA.

Σπύρος Ν. Ταραβήρας, σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος, Αθήνα – Μόναχο, Ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία – European Film Academy EFA και είναι το μοναδικό στην Ελλάδα ψηφίζον Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου EFA. Έχει διατελέσει Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Σκηνοθεσίας & Σεναρίου του Πανεπιστημίου Τηλεόρασης & Κινηματογράφου και εκλεγμένο Μέλος της Συγκλήτου του στο Μόναχο.

Nίκος Πλατύραχος, μουσικός, συνθέτης soundtacks πολλών αλλοδαπών και ελληνικών βραβευμένων ταινιών με μεγάλη διεθνή πορεία και σπουδές σε Ελλάδα και Γερμανία. Έχει γράψει τη μουσική σε πάνω από 30 ταινίες του ελληνικού και ευρωπαϊκού κινηματογράφου και έχει αποσπάσει βραβεία σε ελληνικά και διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Αναστάσιος Μίχος, Διευθυντής Φωτογραφίας, έχει δουλέψει σε μεγάλες παραγωγές για όλα τα μεγάλα στούντιο του Χόλυγουντ και με τεράστιους ηθοποιούς. Ψηφίζον & ισόβιο Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τα Όσκαρς της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών & Επιστημών AMPAS στο Λος Άντζελες, Μέλος του εκ των σημαντικότερων Σωματείων της αμερικανικής
κινηματογραφικής βιομηχανίας Σωματείου Αμερικανών Διευθυντών Φωτογραφίας (American Society of Cinematographers ASC), ψηφίζον μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου EFA, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Διευθυντών Φωτογραφίας GSC (Greek Society of Cinematographers).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα