Μπορεί μία τοιχογραφία να λειτουργήσει σαν φυλακτό για την Αθήνα;
Ο Αγγελος Πλέσσας μιλά στο NEWS 24/7 για τη νέα τοιχογραφία-φυλαχτό στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, απέναντι από το αντικαρκινικό νοσοκομείο «Άγιος Σάββας».
- 11 Ιουλίου 2022 06:38
Μια νέα τοιχογραφία-φυλαχτό για όλους μας είναι τοποθετημένη στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, απέναντι από το αντικαρκινικό νοσοκομείο «Άγιος Σάββας». Πρόκειται για μία in situ εγκατάσταση από neon -που έγινε με τη συνδρομη της Στέγης- που αποτελείται από μια κόκκινη χαμογελαστή φατσούλα (emoji), η οποία περιβάλλεται από επτά σύμβολα σε κυκλική διάταξη και για κάποιο περίεργο λόγο κοιτώντας την αισθάνεσαι μία ψυχική ανάταση.
Πίσω από αυτή κρύβεται το όνομα του Άγγελου Πλέσσα, ενός καλλιτέχνη που ζει κυρίως στην Αθήνα και το έργο του επικεντρώνεται στη διφορούμενη προσέγγιση της πνευματικότητας με την τεχνολογία και εμβαθύνει σε ένα ευρύ σύνολο κοσμολογιών, στην ενεργοποίηση κοινοτήτων, κοινωνικών σχέσεων και εξερεύνηση της νέων ταυτότητων σε μια εποχή υπεσυνδεσιμότητας.
Ευελπιστώ, είτε ο περαστικός είτε κάποιος από το παράθυρο ενός θαλάμου του νοσοκομείου ή την ΓΑΔΑ να δει την εγκατάσταση και να σκεφτεί κάτι θετικό και να συνδεθεί με τα σύμβολα χωρίς καν να γνωρίζει και την σημειολογία του καθενός.
“Όταν κοιτάγαμε τους προτεινόμενους τοίχους στην πόλη μας με τη Αφροδίτη (Παναγιώτακου), τον Γιώργο (Μπεκιράκη) και το team της Στέγης καταλήξαμε στο συγκεκριμένο σημείο στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας γιατί εννοιολογικά και αισθητικά η εγκατάσταση ταίριαζε όσο πουθενά αλλού.
Για παράδειγμα απέναντι ακριβώς από την εγκατάσταση βρίσκεται το αντικαρκινικό νοσοκομείο Αγ. Σάββας, που άνθρωποι παλεύουν για την ζωή τους καθημερινά. Απέναντι πάλι είναι η ΓΑΔΑ, πιο πέρα οι προσφυγικές πολυκατοικίες, το γήπεδο του Παναθηναϊκού, είναι γενικά μία πολύ συναισθηματικά φορτισμένη περιοχή και παράλληλα ένα πολύ κομβικό σημείο.
Το να περνάς από εκεί πάντα νιώθεις λίγο βαριά γνωρίζοντας τι συμβαίνει μέσα σε αυτά τα κτίρια οπότε κάπως ήθελα ν’ αλλάξει αυτό το σενάριο και στράφηκα σε μια “καταπραϋντική” χειρονομία με το έργο μου. Με αυτό το σκεπτικό ευελπιστώ, είτε ο περαστικός είτε κάποιος από το παράθυρο ενός θαλάμου του νοσοκομείου ή την ΓΑΔΑ να δει την εγκατάσταση και να σκεφτεί κάτι θετικό και να συνδεθεί με τα σύμβολα χωρίς καν να γνωρίζει και την σημειολογία του καθενός” εξηγεί στο NEWS 24/7 ο Άγγελος Πλέσσας.
Πιστεύετε πως χρειαζόμαστε ένα φυλαχτό σαν πόλη και γιατί; Υπάρχουν κάποιοι που το χρειάζονται πιο πολύ;
Σε δύσκολες περιόδους όπως πχ την εποχή εγκλεισμού μας με τον Covid ήρθα αντιμέτωπος με θέματα όπως η οικολογική μας πάλη, η μοναχικότητα, η συνύπαρξη, η ταυτότητα ρίχνοντας φως σε νέες «οντολογικές προεκτάσεις» προς ένα νέο είδος διαβίωσης και σωτηρίας. Γενικά υπάρχει μια αναβίωση στο θέμα θεραπεία και επειδή η σύγχρονη ορθολογική τεχνο-επιστημονική σκέψη έχει αφήσει ανοικτά πολλά θέματα που δεν μπορεί να τα ορίσει, ο κόσμος έχει στραφεί σε πιο DIY πνευματικές και μυστικιστικές προσεγγίσεις.
Το έργο αυτό δεν θέλω να ορίσει μια σειρά από κανόνες, αλλά θέλω να ανοίξει μια συζήτηση για το θέμα της αυτοθεραπείας και πως ο καθένας μας ορίζει την δική του σχέση με τεχνικές αυτοπροστασίας.
Εντωμεταξύ οι πόλεις ολοένα αλλάζουν και γίνονται δύσκολες και ανασφαλείς. Πρέπει να την δούμε την πόλη μας σας ένα έμψυχο ον και όχι σαν μια τσιμεντένια μάζα.. Την έχουμε αγνοήσει αρκετά, γι’ αυτό και η συνεργασία μου με την Στέγη, γι’ αυτό και το project αυτό, όπως και η σειρά των άλλων έργων στους τοίχους της Αθήνας ήρθε σε ένα πολύ καίρια εποχή. Το έργο αυτό δεν θέλω να ορίσει μια σειρά από κανόνες, αλλά θέλω να ανοίξει μια συζήτηση για το θέμα της αυτοθεραπείας και πως ο καθένας μας ορίζει την δική του σχέση με τεχνικές αυτοπροστασίας. Και φυσικά το θέμα το ότι η ζωή μας είναι σύντομη και όλοι είμαστε περαστικοί.
Μπορείτε να μας αποκωδικοποιήσετε τα σύμβολά της τοιχογραφίας;
Τα σύμβολα που διάλεξα είναι μια προσωπική εξερεύνηση του κόσμου από ταξίδια και βιβλία. Υπάρχουν πολλοί πολιτισμοί μέσα στο έργο και το καθέ σύμβολα καλύπτει μια ιδιότητα και ένα θέμα.
Στο κέντρο αυτής της κυκλικής διάταξης είναι ένα προσωπάκι που μοιάζει και με emoji, αλλά και σύμβολο επηρεασμένο από την λαπωνική μυθολογία. Αυτό το “εικονίδιο” το περιβάλλουν τα εξής 7 σύμβολα: το μπλε πουλί είναι σύμβολο ευτυχίας αλλά και στις πρώιμες πολυθεϊστικές θρησκείες είναι σύμβολο του ουρανού και φέρνει πάντα νέα για το μέλλον – βλέπε το σύμβολο του Twitter.
Μετά το κίτρινο ματάκι με το ασιατικό Υing Yang σύμβολο της αλληλοεξάρτησης που το κίτρινο είναι το χρώμα της διανόησης. Έπειτα έχουμε τα 2 μωβ φεγγάρια, που είναι σύμβολο του πανσεξουαλισμού και διευρύνει σύγχρονα θέματα, όπως η σεξουαλική ταυτότητα. Το μωβ παράλληλα, είναι το χρώμα της πνευματικότητας.
Μετά ένα πορτοκαλί χέρι, σύμβολο της δύναμής και το πορτοκαλί χρώμα είναι το χρώμα της υγείας και ενέργειας. Μετά υπάρχει ένα σύμβολο που είναι ταυτόχρονα κελτικό και αφρικάνικο που είναι σήμα αγάπης και ειρήνης αλλά είναι και το σύμβολο command στο πληκτρολόγιο της Apple. Μετά βλέπουμε ένα ροζ φίδι με ένα ποτήρι, που συμβολίζει την ιατρική θεραπεία και σωματική δύναμη, αυτό από την αρχαία Ελλάδα.
Τέλος το πράσινο μανιτάρι – κυρίως προσφάτως χρησιμοποιείται σαν είναι ένα σύμβολο νοητικής θεραπείας πχ κατά της κατάθλιψης, αλλά και σύμβολο της ανακύκλωσης, αλλά και της απέραντης δημιουργικότητας. Το χρώμα πράσινο ερμηνεύει την αρμονία της φύσης.
Πόσο πιστεύετε στη δύναμη των Murals και της Τέχνης στον Δημόσιο χώρο;
Επειδή η Τέχνη είναι πολυεπίπεδη και παρακάμπτει το ορθολογικό, είναι πολύτιμη και απαραίτητη για τη δημόσια σφαίρα. Το κοινό είναι διαφορετικό και απρόβλεπτο συγκριτικά από τον κλειστό κύκλο των μουσείων/γκαλερί. Η Τέχνη μπορεί να είναι μαζί μας οπουδήποτε και πάντα. Προσωπικά πιστεύω σε μια πιο δημοκρατική και ανοιχτή Τέχνη και αυτό το κάνω πάνω από 2 δεκαετίες και με τα έργα μου που υπάρχουν στο ίντερνετ, όπου είναι ένας δημόσιος χώρος. Αν έχεις να δείξεις ωραίες εικόνες και έχεις να πεις μια καλή ιστορία, ο κόσμος το έργο σου θα το σεβαστεί και θα το αγαπήσει.
*Ο Άγγελος Πλέσσας ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το έργο του Πλέσσα επικεντρώνεται στη δικτύωση της ψηφιακής μας ζωής και της ζωής μας εκτός δικτύου με τρόπους που να μας κάνουν να κατανοήσουμε και τις δύο καταστάσεις, εστιάζοντας σε θέματα σύνδεσιμότητας και ταυτότητας, πνευματικότητας και κοινοτήτων. Οι δραστηριότητες του Πλέσσα περιλαμβάνουν περφόρμανς και artist residencies, ανεξάρτητες εκδόσεις και ιστοσελίδες, εγκαταστάσεις και εκπαιδευτικά πρότζεκτ. Το έργο του Πλέσσα έχει παρουσιαστεί διεθνώς σε εκθέσεις και μουσεία όπως στην 13η Μπιενάλε της Γκουάνγκτζου στη Νότια Κορέα, στην documenta 14 στην Αθήνα και στο Κάσελ, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγου, στο Centre Pompidou και στο Jeu de Paume στο Παρίσι, στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα. Ο Πλέσσας είναι απόφοιτος του Ιδρύματος Fulbright και αποδέκτης του Βραβείου ΔΕΣΤΕ 2015. Το 2019 ίδρυσε τον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο P.E.T Projects που αυτό το διάστημα συνεπιμελείται με τον Γιώργο Μπεκιράκη την έκθεση Prizing Eccentric Talents.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις