Εθνική Πινακοθήκη: Έτσι έγινε η “κλοπή του αιώνα” – Πού είχε κρύψει τους πίνακες ο οικοδόμος

Εθνική Πινακοθήκη: Έτσι έγινε η “κλοπή του αιώνα” – Πού είχε κρύψει τους πίνακες ο οικοδόμος
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠ. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΜΙΧ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Λ. ΜΕΝΔΩΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΤΩΝ ΠΙΝΑΚΩΝ ΤΟΥ ΠΙΚΑΣΟ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΟΝΤΡΙΑΝ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΛΑΠΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ Eurokinissi

Μια πληροφορία που περιήλθε υπόψη των αρχών οδήγησε στη σύλληψη του 49χρονου που είχε κλέψει τους πίνακες από την Εθνική Πινακοθήκη. Λεπτομέρειες για το πώς κινήθηκε ο δράστης αλλά και τις κρυψώνες που δημιούργησε για τους πίνακες.

Την παρουσίαση της εξιχνίασης της «κλοπής του αιώνα», όπως είχε χαρακτηριστεί πριν από 9 χρόνια, πραγματοποίησαν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη για τον εντοπισμό των δύο πολύτιμων πινάκων που είχαν κλαπεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη, που εντοπίστηκαν τη Δευτέρα, προσεκτικά συσκευασμένοι σε ρεματιά στην Κερατέα Αττικής.

Αφού έδωσαν συγχαρητήρια στους αστυνομικούς του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Ασφάλειας Αττικής που ήταν παρόντες και εξιχνίασαν την υπόθεση η κα Μενδώνη στάθηκε στο γεγονός ότι ο πίνακας του Πικάσο ήταν δώρο του ίδιου του ζωγράφου προς τον ελληνικό λαό για τους αγώνες του κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο εναντίον των Ναζί και του Άξονος με σχετική ιδιόχειρη αφιέρωση στην πίσω πλευρά του που αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος Τιμής από τον Πικάσο) και η σημασία του συγκεκριμένου έργου είναι ανυπολόγιστη και μνημειώδης για την Ελλάδα.

Η κλοπή των έργων συνέπεσε με το κλείσιμο της Εθνικής Πινακοθήκης για την ανακαίνισή της και ο εντοπισμός των έργων συμπίπτει με την επαναλειτουργία της. Αν και κατά καιρούς είχαν περιέλθει διάφορες πληροφορίες καμία δεν είχε οδηγήσει στα ίχνη του πραγματικού δράστη μέχρι πολύ πρόσφατα από κάποια ανώνυμη πληροφορία που περιήλθε υπόψη των Αρχών, που μεταξύ άλλων, όλο αυτό το διάστημα βρίσκονταν σε επαφή και με την Interpol για τυχόν πληροφορίες από το εξωτερικό ή παράνομες δημοπρασίες.

Κατόπιν έρευνας και συνδυασμού στοιχείων εντοπίστηκε ο 49χρονος Έλληνας ελαιοχρωματιστής στην Κερατέα και συνελήφθη.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠ. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΜΙΧ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΠ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Λ. ΜΕΝΔΩΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΤΩΝ ΠΙΝΑΚΩΝ ΤΟΥ ΠΙΚΑΣΟ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΟΝΤΡΙΑΝ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΛΑΠΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ Eurokinissi

Όλο αυτό το διάστημα ο 49χρονος πρώην οικοδόμος είχε κατασκευάσει μια ειδική κρύπτη στην τουαλέτα του σπιτιού του όπου έκρυβε τα έργα του Πικάσο και του Μοντριάν και τους τελευταίους δύο μήνες θορυβήθηκε από κάποια δημοσιεύματα που είχε δει (αλλά δεν αφορούσαν τον ίδιο), πήρε τα έργα αυτά και τα έκρυψε εκ νέου σε ειδική κατασκευή που έφτιαξε σε μια ρεματιά στην Κερατέα όπου και βρέθηκαν.

Ο ίδιος κατά την ομολογία του και κατά τη διάρκεια της πολύωρης ανάκρισης του χθες στην Ασφάλεια, ισχυρίστηκε ότι έδρασε μόνος του, χωρίς συνεργούς και βοήθεια.

Παρακολουθούσε επί 6 ολόκληρους μήνες συνεχώς της Εθνική Πινακοθήκη και κατάγραφε μέχρι και τις ώρες και τα λεπτά που κάπνιζαν στον εξωτερικό χώρο υπάλληλοι και φύλακες.

Όταν τελικά αποφάσισε να δράσει, ενεργοποίησε επίτηδες τον συναγερμό απανωτές φορές ώστε να κάνει τον φύλακα να πιστέψει ότι ενεργοποιείται από λάθος και στη συνέχεια τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 παραβίασε την μπαλκονόπορτα της πινακοθήκης, εισήλθε στο εσωτερικό και αφαίρεσε τα πιο κοντινά σε αυτόν έργα, στο μεσοπάτωμα και στο ισόγειο, που ήταν οι δύο πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν και τα σκίτσα του Guglielmo Caccia (Moncalvo).

Μάλιστα το τελευταίο έργο που δεν βρέθηκε, ισχυρίστηκε ότι τη στιγμή που το έβγαζε από την κορνίζα, νόμιζε ότι τραυματίστηκε, το τσαλάκωσε κιόλας και καθώς πείστηκε ότι το καταστράφηκε, το πέταξε στην λεκάνη του σπιτιού του…

Ο ίδιος όλο αυτόν τον καιρό ισχυρίζεται ότι δεν έκανε προσπάθεια να πουλήσει τα έργα, παρότι έκανε συχνά ταξίδια σε Αγγλία και Ολλανδία και εξαιτίας φιλικών σχέσεων που είχε με καλλιτέχνες του χώρου ισχυρίστηκε ότι ήθελε να έχει στην κατοχή του έργα τέτοιας αξίας.

Βεβαίως, οι Αρχές θεωρούν ότι απλά περίμενε να περάσει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, όπως συνηθίζεται σε τέτοιες περιπτώσεις, για να μπορέσει με μεγαλύτερη ευκολία να βρει αγοραστή στο εξωτερικό.

Μάλιστα, οι Αρχές αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν την αστυνομική επιχείρηση χθες και να τον συλλάβουν καθώς σήμερα είχε προγραμματίσει να ταξιδέψει στην Ολλανδία και οι αστυνομικοί φοβήθηκαν το ενδεχόμενο να έχει βρει υποψήφιους αγοραστές.

Από την ΕΛ.ΑΣ. θεωρείται ότι είναι μία από τις πιο οργανωμένες και πι σημαντικές κλοπές που έχουν γίνει ποτέ στον ελλαδικό χώρο και μάλιστα οργανωμένες και εκτελεσμένες από ένα άτομο.

Συνέντευξη τύπου του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και της Λίνας Μενδώνη Eurokinissi

Μενδώνη: «Μέρα χαράς»

Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα χαράς και συγκίνησης» είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, σχετικά με την ανάκτηση του πίνακα του Πάμπλο Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι» που είχε κλαπεί στις 09/01/12 μαζί με τον πίνακα του Πιετ Μοντριάν «Ανεμόμυλος Στάμμερ».

Στην διάρκεια της κοινής συνέντευξης Τύπου με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη η κ. Μενδώνη δήλωσε μεταξύ άλλων: «Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821. Ο πίνακας του Πικάσο φέρει ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία για τον ελληνικό λαό καθώς ο Πικάσο το αφιέρωσε στον αγώνα του ελληνικού λαού εναντίον του φασιστικού άξονα και φέρει την ιδιόχειρη υπογραφή του ζωγράφου. Γι’ αυτό και άλλωστε ο πίνακας είναι αδύνατο να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί καθώς είναι απολύτως ταυτοποιημένος ως προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη. Η Εθνική Πινακοθήκη έκλεισε για ανακαίνιση το 2012 λίγο μετά την κλοπή. Άνοιξε τον Μάρτιο του 2021 για λίγες μέρες, προκειμένου να τιμήσει τον αγώνα ανεξαρτησίας και αυτοδιάθεσης του ελληνικού λαού. Ο συσχετισμός είναι προφανής» είπε η κ. Μενδώνη και προσέθεσε:

«Στις 14 Μαΐου άρχισε να υποδέχεται το κοινό της. Η Εθνική Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, την κλοπή του 2012 και το έργο επιστρέφει στη νέα ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από τις πινακοθήκες της Ευρώπης. Το 2021 είναι η χρονιά της Πινακοθήκης», ενώ τόνισε τα λόγια της Διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης για την εποχή της κλοπής αυτών των έργων που την είχε παρομοιάσει τότε με «θάνατο» και τώρα με την ανεύρεσή τους με «ανάσταση». Η υπουργός Πολιτισμού κατέληξε, εκφράζοντας ευχαριστίες στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη και τους συνεργάτες του για την αδιάλειπτη έρευνα και την ανάκτηση των έργων.

Το χρονικό της υπόθεσης

Ως προς το χρονικό της υπόθεσης, τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 στο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, ο δράστης αφού απενεργοποίησε τον συναγερμό και παραβίασε πόρτα αλουμινίου στο μπαλκόνι, εισήλθε στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης από τον οποίο αφαίρεσε:

-Έναν πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.

Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, σαν τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση του κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.

-Έναν πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Μοντριάν που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού.

Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.

Το έργο του Μοντριάν που είχε κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη Eurokinissi

-Ένα έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 Χ 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους. Το έργο απετέλεσε δωρεά το 1907 του Γρηγορίου Μαρασλή προς την Εθνική Πινακοθήκη.

Κατά το χρόνο τέλεσης της πράξης, ενεργοποιήθηκε ο ανιχνευτής κίνησης στο χώρο των περιοδικών εκθέσεων, στον οποίο έσπευσε αμέσως ο φύλακας, εντοπίζοντας ένα δράστη τον οποίο και καταδίωξε.

Κατά τη διαφυγή του ο δράστης εγκατέλειψε στο χώρο έναν επίσης σημαντικό πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Μοντριάν, που απεικονίζει ένα τυπικό αγρόκτημα. Ο χρόνος, που μεσολάβησε από την είσοδο του δράστη στο χώρο της Πινακοθήκης μέχρι την αποχώρησή του, υπολογίζεται σε περίπου επτά λεπτά. Στη συνέχεια, ο φύλακας ενημέρωσε την ιδιωτική εταιρία διαχείρισης των ηλεκτρονικών συστημάτων συναγερμών και ενημερώθηκε το κέντρο της Άμεσης Δράσης.

Ειδικότερα όπως προέκυψε, ο άγνωστος ή οι άγνωστοι δράστες, νωρίτερα το απόγευμα εκείνης της μέρας, απενεργοποίησε δέσμη συναγερμού και παραβίασε μπαλκονόπορτα, χωρίς όμως να την ανοίξει, με αποτέλεσμα όταν ήχησε ο συναγερμός και ο φύλακας έλεγξε εσωτερικά τον χώρο, να μη διαπιστώσει παρουσία ατόμων ή ίχνη διάρρηξης και να απενεργοποιήσει το συναγερμό.

Στη συνέχεια και άλλες φορές ο δράστης, ενεργοποίησε διαφορετικές δέσμες συναγερμού, χωρίς να εισέρχεται στο χώρο. Σε όλες τις περιπτώσεις ο φύλακας δεν διαπίστωνε παρουσία προσώπων.

Στο τελικό στάδιο της επιχείρησης διάρρηξης, αφού άνοιξε ο δράστης την πόρτα που ήδη είχε παραβιάσει, εισήλθε στο εσωτερικό και από το χώρο της έκθεσης αφαίρεσε τα έργα τέχνης, βγάζοντάς τα από τις κορνίζες τους.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα