Η Έλενα Ακρίτα, τα τάπερ και μία ταινία για την Αθήνα
Το μυθιστόρημα της Έλενας Ακρίτα "Τα τάπερ της Αλίκης" θα γίνει μία μεγάλη κινηματογραφική παραγωγή με πρωταγωνίστρια πιθανότατα τη Νένα Μεντή και μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη
- 28 Μαΐου 2021 14:05
Από τον εμπρησμό στο “Μινιόν” μέχρι τη νύχτα του Millennium μεσολάβησαν είκοσι χρόνια και 400 σελίδες. Αυτές στο μυθιστόρημα της Έλενας Ακρίτα “Τα τάπερ της Αλίκης” (εκδόσεις Διόπτρα) που, με αφορμή τις τρείς ηρωίδες της, γιαγιά, μάνα και κόρη, την Κοραλία, την Ελένη και την Αλικούλα, διατρέχει τη δική μας ζωή, τις δικές μας μνήμες από την Αθήνα, τα πρόσωπα, τα ήθη, τις συνήθειες, τις ροπές, τις ενοχές, με φόντο την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα.
“Παρακολουθείς τις ζωές αυτών των ανθρώπων αλλά στην ουσία ξαναθυμάσαι την πόλη σου”, διαπίστωσε και η Λίνα Νικολακοπούλου όταν το μυθιστόρημα πρωτοπαρουσιάστηκε προτού το αναγνωστικό κοινό του χαρίσει με την ψήφο του το βραβείο “Καλύτερου Ελληνικού Μυθιστορήματος της χρονιάς” στα Βραβεία Βιβλίου Public 2020. Συναρπαστικό! Συναρπαστικό να διαβάζεις για την “Ελένη” που είναι πωλήτρια στο “Μινιόν” και να ανακαλείς, στη στοίβα με τις ανάλογες φωτογραφίες πολλών δεκαετιών και πολλών γενεών, τη δική σου, σχεδόν μωρό, καθισμένη στα πόδια του “Αγίου Βασίλη” του Μινιόν. (Και μετά με τη μαμά στο καφέ του τελευταίου ορόφου).
Ταινία με Μεντή και Κραουνάκη
Στη μυθοπλασία εμπλέκονται και πολλά πραγματικά πρόσωπα, πρωταγωνιστές της 20ετίας 1980-2000, από την Αλίκη Βουγιουκλάκη δηλαδή που έχει ρόλο κλειδί στην πλοκή, την Τζένη Καρέζη ή τον Ντίνο Ηλιόπουλο, μέχρι τον Ανδρέα Παπανδρέου ή τον Χαρίλαο Φλωράκη. Και ο συνδυασμός της με την αστική και πρόσφατη ιστορική μνήμη δεν θα είναι εύκολη δουλειά για τον σκηνοθέτη που θα αναλάβει να γυρίσει το βιβλίο της Ακρίτα σε ταινία. Θα γίνει όμως άμεσα μια που το ανακοίνωσε η ίδια, κρατώντας κατά τα άλλα επτασφράγιστο μυστικό τις υπόλοιπες πληροφορίες για την ώρα. Ξέρουμε όμως ότι εδώ και μερικούς μήνες γράφει το σενάριο μαζί με τη σεναριογράφο Κατερίνα Γιαννάκου. Ότι θα είναι μία πολύ μεγάλη παραγωγή. Και ότι είναι πολύ πιθανό το ρόλο της “Κοραλίας” να τον αναλάβει η Νένα Μεντή και ο Σταμάτης Κραουνάκης να γράψει τη μουσική.
Τα υπόλοιπα που ξέρουμε προέρχονται από τις σελίδες του ίδιου του μυθιστορήματος. Τρείς γενιές γυναικών την τελευταία 20ετία πριν από την έλευση του νέου αιώνα, ζουν σε ένα μικρό διαμέρισμα στην οδό Σποράδων κοντά στη Φωκίωνος Νέγρη Η Κοραλία που εργαζόταν επί χρόνια ως καθαρίστρια στη Φίνος Φιλμ και καμιά φορά ως κομπάρσος σε ταινία, δουλεύει ως ταξιθέτρια στο θέατρο της Αλίκης Βουγιουκλάκη, αναπτύσσοντας με την αστραφτερή πρωταγωνίστρια μία ιδιότυπη φιλία. Έτσι η Βουγιουκλάκη γίνεται νονά της εγγονής της Κοραλίας, χαρίζοντας το όνομά της “Αλίκη” στη μικρή που είναι εξώγαμο παιδί. Παιδί δηλαδή της κόρης της Κοραλίας, Ελένης, με τον παντρεμένο Νικήτα. Ο τελευταίος δεν αναλαμβάνει καμία από τις πατρικές του υποχρεώσεις. Και η Ελένη για να ανταπεξέλθει οικονομικά πέρα από το Μινιόν οργανώνει επιδείξεις τάπερ σε διάφορα σπίτια. Ετσι μεγαλώνει η ονειροπόλα Αλίκη πεπεισμένη πώς τα τάπερ τα στέλνει ο πλούσιος Αμερικανός θείος “Τάπερ” και ότι είναι κατάλληλα όχι μόνο για να παίζει η ίδια μ΄αυτά, κρύβοντας μέσα τα δικά της μικροαντικείμενα, αλλά και για να σφραγίζει κάτω από το ερμητικό καπάκι τους τα όνειρά και τις επιθυμίες της.
Στην πορεία κι άλλα φανταστικά πρόσωπα μπλέκονται στην αφήγηση: η Δόμνα η καλύτερη φίλη της Αλίκης. Ο Ανέστης η “σχέση” της Ελένης που φέρεται στη μικρούλα Αλίκη σαν πατέρας. Η μάνα του, η Νίκη, μανιώδης χαρτοπαίχτρα και όχι μόνον…Και ο καθηγητής Ανδρέας Βαγενάς, ανεκπλήρωτος έρωτας της Αλικούλας όπως εκείνη πορεύεται προς την εφηβεία της. Δεκάδες άλλα πρόσωπα διασταυρώνουν την καθημερινότητά τους με αυτή των ηρώων. Γείτονες με τρυφερότητες. Άλλοι με ιδιορρυθμίες, κακίες και εμμονές που προσφέρουν στην Ακρίτα τη δυνατότητα να κάνει πολυεπίπεδα κοινωνικά σχόλια για θέματα από τον καθημερινό ρατσισμό και τη θέση των γυναικών μέχρι την εχθρότητα προς τα ζώα. Ουσιαστικά η συγγραφέας αποτυπώνει όλη την αθηναϊκή “πινακοθήκη” και τοιχογραφία της εικοσαετίας 1980-2000, με τις αντιφάσεις της. Το αστραφτερό πολυκατάστημα και τα αποκαϊδια του. Ο λαμπερός κόσμος του θεάματος και η μικροκοινωνία της Κυψέλης. Οι άνθρωποι του σκληρού μεροκάματου και τα ρετιρέ με τα ραντεβού για “χαρτάκι”. Και φυσικά η πολιτική διαδρομή της Ελλάδας.
Φιλόδοξο, δύσκολο και πολυεπίπεδο το εγχείρημα της κινηματογραφικής μεταφοράς, για όποιον σκηνοθέτη το αναλάβει. Και πρόκληση το καστ (ποια ηθοποιός θα κάνει την “Αλίκη”, ποιος τον Ηλιόπουλο και ποιος τον Φλωράκη) Θα είναι η κινηματογραφική απόδοση της τελευταίας αστικής μνήμης πριν από τα σαρωτικά γεγονότα του νέου αιώνα. Η Ακρίτα τα ξέρει όμως αυτά, όπως ξέρει και τους κώδικες της εικόνας, έχοντας θητεύσει και ως επιτυχημένη σεναριογράφος στην τηλεόραση.
Και κάτι ακόμα. Η κινηματογραφική μεταφορά των “Τάπερ της Αλίκης” σημαίνει το πρώτο βήμα και για άλλες μεταφορές βιβλίων της. Όπως η ίδια έχει πει έχει υπογράψει ένα “γενικότερο συμβόλαιο με μία νέα πλατφόρμα” ώστε όλα της τα μυθιστορήματα να γίνουν σειρές 8 επεισοδίων, αρχής γενομένης από τα αστυνομικά της, “Φόνος 5 αστέρων” και “Το μυστικό της Μπλε Πολυκατοικίας” (εκδόσεις Διόπτρα).
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις