Η “οδύσσεια” της Καμεράτα και μία τροπολογία που την επιδεινώνει

Η “οδύσσεια” της Καμεράτα και μία τροπολογία που την επιδεινώνει

Τροπολογία του ΥΠΠΟ που αφορά στη λύση και εκκαθάριση της ορχήστρας παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη και απαλλάσσει όλα τα πρώην μέλη του ΔΣ από τις ποινικές ευθύνες τους ως προς τη μη καταβολή δεδουλευμένων σε μουσικούς και εργαζόμενους.

Θλίψη και οργή. Αυτά είναι τα κύρια αισθήματα που έχουν καταβάλλει όσους εργαζόμενους και μουσικούς της “Καμεράτα” μελέτησαν τροπολογία του Υπουργείου Πολιτισμού που βρισκόταν μέσα σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας για την κύρωση συμβάσης δωρεάς με το Νιάρχος για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα Υγείας και ψηφίστηκε προχθές. Η τροπολογία αφορά στη λύση και εκκαθάριση του Μουσικού και Εκπαιδευτικού Οργανισμού Ελλάδος που είχε ιδρυθεί το 1994 με σκοπό τον προγραμματισμό και τη διοργάνωση στην Ελλάδα και το εξωτερικό καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων της ορχήστρας “Καμεράτα- Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής”. Η τροπολογία αφορά με δυό λόγια στη λύση και εκκαθάριση της Καμερατα η οποία παραμένει από το 2015, ακέφαλη, χωρίς Δ.Σ. και με τους μουσικούς έκτοτε απλήρωτους, ανασφάλιστους και σε απόλυτη απόγνωση να επιβιώνουν με δανεικά.

Όλα αυτά τα χρόνια έχει δημιουργηθεί ένα τεράστιο χρέος προς τους διοικητικούς υπάλληλους και τους μουσικούς της Ορχήστρας είτε προς αυτούς που δεν είχαν απολυθεί, είτε και προς αυτούς (6 διοικητικούς και 4 μουσικούς) που απολύθηκαν από το 2013 με πρόφαση τότε τα οικονομικά προβλήματα της Ορχήστρας και οι απολύσεις τους έχουν κριθεί ως άκυρες με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις για επαναπρόσληψη και πληρωμή δεδουλευμένων και τόκων. Και οι υπόλοιποι που δεν έχουν απολυθεί όμως βρίσκονται από το 2015 σε καθεστώς ομηρείας: Δεν πληρώνονται, ούτε τους καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές, δεν έχουν ως εκ τούτου ένσημα και παραμένουν έκτοτε ανασφάλιστοι, χωρίς δικαίωμα να αιτηθούν επιδόματος ανεργίας από τον ΟΑΕΔ. Επίσης απορρίπτονται οι αιτήσεις τους (επίδομα στήριξής λόγω κορωνοϊού, επίδομα θέρμανσης κλπ.) και δεν είχαν δικαίωμα καν να γραφτούν στο Μητρώο Καλλιτεχνών.

Στην επίμαχη τροπολογία ο διάβολος κρύβεται στο άρθρο 3. Είναι το άρθρο που αναφέρεται στην ευθύνη του εκκαθαριστή και των διοικούντων τον ΜΕΟΕ και ορίζει ότι: “Οι διατελέσαντες νόμιμοι εκπρόσωποι και μέλη του ΜΕΟΕ κατά τη χρονική περίοδο πριν τον Απρίλιο του 2015 δεν ευθύνονται για οφειλές του Οργανισμού προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία, ούτε ευθύνονται για πράξεις που τιμωρούνται και το αξιόποινο των πράξεων εξαλείφεται και τυχόν ποινική δίωξη παύει”.

Είναι δηλαδή ένα άρθρο που παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη και φροντίζει για το ακαταδίωκτο των μελών του Δ.Σ. της Καμεράτα και ως προς τις ευθύνες τους απέναντι στους ασφαλιστικούς οργανισμούς αλλά πολύ χειρότερα και ως προς τη μη καταβολή δεδουλευμένων. Κι αυτό ενώ ήδη υπάρχουν πρωτόδικες καταδικαστικές αποφάσεις για την οφειλή δεδουλευμένων εναντίον του πρώην προέδρου της Καμεράτα Πανεπιστημιακού Θεόδωρου Στάθη και συμπωματικά συζύγου της σκηνογράφου Ερσης Πήττα αδελφής της μητέρας της κας Μαρεβας Γκραμπόφσκι.

Και δεν είναι μόνον αυτό. Ως προς την τύχη των εργαζομένων στην Ορχήστρα η τροπολογία ορίζει ότι μπορούν με αίτηση τους προς το ΥΠΠΟ να ζητούν τη μεταφορά τους σε θέσεις προσωπικού αντίστοιχου κλάδου, βαθμού και ειδικότητας σε εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟ φορείς που είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, αλλά δεν προβλέπει τίποτα για την εξασφάλιση των δεδουλευμένων. Επίσης η τροπολογία δεν αναφέρει τίποτα για τις ασφαλιστικές και φορολογικές εισφορές που δεν έχουν πληρωθεί από το 2015.

Αλλά ας θυμίσουμε τί είχε γίνει και τα προηγούμενα χρόνια.

Από το 2013 παρότι η “Καμεράτα-Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής” είχε γίνει ήδη ένα brand name σεβαστό, με αξιοθαύμαστη πορεία και στο εξωτερικό, πύκνωσαν τα σύννεφα. Με πρόφαση τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η Ορχήστρα, άρχισαν οι απολύσεις. Απολύθηκαν αρχικά, το 2013, τέσσερις μουσικοί, οι οποίοι πήραν κανονικά την αποζημίωσή τους.  Έναν χρόνο μετά απολύθηκαν έξι διοικητικοί υπάλληλοι χωρίς αποζημίωση και ακολούθησαν οι απολύσεις τεσσάρων ακόμα μουσικών.Η Δικαιοσύνη, στην οποία προσέφυγαν οι δέκα μουσικοί και διοικητικοί υπάλληλοι της Ορχήστρας, αποφάνθηκε το 2018 υπέρ της επαναπρόσληψής τους και της καταβολής δεδουλευμένων. Ωστόσο, παρότι η απόφαση ήταν “άμεσα εκτελεστή”, παρέμεινε υπό εκκρεμότητα.

 Άλλωστε, τρία χρόνια νωρίτερα, τον Απρίλιο του 2015, το διοικητικό συμβούλιο της ορχήστρας είχε παραιτηθεί σύσσωμο χωρίς να δώσει καμία εξήγηση στους μόνιμους μουσικούς που απαρτίζουν την Καμεράτα. Αν και την ευθύνη για τον διορισμό νέου Δ.Σ. έχει η εκάστοτε κυβέρνηση, η Καμεράτα παραμένει έκτοτε ακέφαλη.

Όλο αυτό το διάστημα δηλαδή η Καμεράτα λειτουργούσε με τους οκτώ εναπομείναντες μουσικούς της, στους οποίους, όπως είχε καταγγείλλει δημοσίως ο τσελίστας Ηλίας Σακαλάκ, “ο μισθός δεν καταβαλλόταν παρά μόνο ως έναντι”, ενώ μετά την παραίτηση του Δ.Σ. δεν καταβαλλόταν πλέον ούτε αυτό.  Έτσι προσέφυγαν και οι οκτώ μουσικοί στη Δικαιοσύνη, δικαιώθηκαν, η απόφαση για την καταβολή των δεδουλευμένων εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2020, αλλά κι αυτοί παρέμειναν υπό εκκρεμότητα όπως οι απολυμένοι συνάδελφοί τους.

Βέβαια όπως δήλωνε με ανακοίνωσή του το 2017 ο Σύλλογος Φίλων της μουσικής (δημιουργία του οποίου ήταν η Ορχήστρα το 1991) “Από το 2015 που ο ΜΕΟΕ στερείται διοίκησης, η Ορχήστρα με την υπερπροσπάθεια και ευθύνη του καλλιτεχνικού της Διευθυντή Γιώργου Πέτρου και των μουσικών της, όχι μόνο συνεχίζει τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά διαπρέπει κιόλας, είτε ως inhouse Ορχήστρα του Μεγάρου, είτε ως προσκεκλημένη στο Φεστιβάλ Αθηνών και στο Εθνικό Θέατρο, ενώ επιπλέον έχει προβεί σε εξαιρετικές ηχογραφήσεις, συντηρούμενη είτε από τις δράσεις της, είτε από χορηγίες και ενισχύσεις του Συλλόγου. Στο Μέγαρο εμφανίζεται επί δύο και πλέον χρόνια, εκπροσωπούμενη από καλλιτεχνικό πρακτορείο, όπως άλλωστε λειτουργούν όλες οι ορχήστρες και τα μουσικά σύνολα”.

Πώς λειτουργεί όμως η Ορχήστρα που ξέρουμε ως “Καμεράτα” χωρίς Δ.Σ. και πώς πληρώνονται οι μουσικοί;

Η Ορχήστρα δίνει συναυλίες και πραγματοποιεί ηχογραφήσεις με μουσικούς που διατίθενται από καλλιτεχνικό γραφείο, το οποίο δεν έχει τη νόμιμη εκπροσώπηση της Ορχήστρας, αφού, σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο, ο νόμιμος εκπρόσωπός της είναι ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της.

Τον Ιούλιο του 2018 σε ιδιαίτερα φορτισμένη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν οι εναπομείναντες μόνιμοι μουσικοί καταγγέλθηκε ότι “διετάχθη οικονομικός έλεγχος της Ορχήστρας (ΣΟΛ) από το υπουργείο. Ο έλεγχος ξεκίνησε, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ διότι δεν παρουσιάστηκαν στους ελεγκτές όλα τα στοιχεία που ζητήθηκαν από την Καμεράτα (από τον πρόεδρο του απελθόντος Δ.Σ. Θ.Στάθη και από τον πρόεδρο του Συλλόγου των Φίλων της Μουσικής Π. Δημαρά)”. Μετά την τελευταία συνάντηση των μουσικών με την τότε υπουργό Πολιτισμού Λ. Κονιόρδου και όλους του εμπλεκόμενους φορείς στην υπόθεση και τη γνωστοποίηση στον Τύπο της κατάστασης, “το υπουργείο ζήτησε την παρέμβαση του εισαγγελέα για τον οικονομικό έλεγχο της Ορχήστρας”.

Δεν γνωρίζει η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη το θέμα σε βάθος; Μα λίγο μετά τον διορισμό της στο ΥΠΠΟ οι εναπομείναντες μουσικοί κατέθεσαν μέσω του δικηγόρου τους στο υπουργικό γραφείο επίσημο υπόμνημα με αριθμ. πρωτ. 14819, ζητώντας να ενημερωθούν εγγράφως α) για την πορεία και τα αποτελέσματα του διαχειριστικού ελέγχου της Ορχήστρας, β) της ποινικής διερεύνησης ευθυνών των διοικούντων της, όπως και γ) για τις ενέργειες του υπουργείου για τον διορισμό νέου Δ.Σ. στην Καμεράτα. Η Υπουργός δεν απάντησε ποτέ.

Ωστόσο αν και η Καμεράτα παρέμενε χωρίς Δ.Σ., εντάχθηκε στο πρόγραμμα “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός” για τη στήριξη των καλλιτεχνών από την πανδημία.

Οι επόμενες ειδήσεις που είχαν οι μουσικοί και λοιποί εργαζόμενοι ήταν αυτή η τροπολογία που όχι μόνο δεν τους ανακούφισε, αλλά κάνει πολλούς να εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι λόγω των χειρισμών θα χάσουν τα δεδουλευμένα τους.

Ένα άλλο σημείο της τροπολογίας που τους εξόργισε ήταν αυτό που αναφέρει ότι “μετά την παραίτηση του συνόλου των μελών του Δ.Σ. της τον Απρίλιο του 2015 ο Μουσικός και Εκπαιδευτικός Οργανισμός Ελλάδος (σ.σ.η Καμεράτα δηλαδή) στερούμενος εκπροσωπήσεως και διοικήσεως έπαψε να λειτουργεί”. Η αλήθεια είναι και ότι δεν έπαψε να λειτουργεί αλλά και ότι θα μπορούσε να παύσει μόνον εάν πρώτα είχε ανταποκριθεί στην καταβολή των δεδουλευμένων προς τους εργαζομένους και μουσικούς.

Για τους δικηγόρους που χειρίζονται την υπόθεση είναι αδιανόητο η Υπουργός Πολιτισμού να υπογράφει μία τροπολογία που α) παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη αν δεν την υπερβαίνει κιόλας την ώρα που η υπόθεση εξελίσσεται και β) αναφέρει ότι η Ορχήστρα “δε λειτουργεί” από το 2015. Εκτός όλων των άλλων ποια ήταν τότε η Καμεράτα που βλέπαμε κι ακούγαμε;

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα