Η ζωγραφική του Γιώργου Ρόρρη στην Άνδρο
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή φιλοξενεί αυτό το καλοκαίρι αναδρομική έκθεση με έργα του σπουδαίου Έλληνα πορτρετίστα
- 17 Μαΐου 2021 15:05
Ενάμιση μήνα μετά τον αχαρακτήριστο βανδαλισμό της πρόσοψής του με κόκκινη μπογιά από ομάδα αγνώστων, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι επιστρέφει ανανεωμένο στην ζωή της πρωτεύουσας, τώρα που ξανανοίγουν οι χώροι πολιτισμού ανά την επικράτεια. Εκμεταλλευόμενο, μάλιστα, την ανάπαυλα, το νεότευκτο μουσείο αναδιάταξε την εσωτερική σκηνογραφία των τριών (πλην ισογείου) ορόφων του, ενώ στην ήδη εντυπωσιακή συγκομιδή έργων –που προέρχεται, ως γνωστόν, από την ιδιωτική συλλογή του φιλότεχνου ζεύγους Γουλανδρή και περιλαμβάνει από Πικάσο και Βαν Γκογκ μέχρι Παρθένη και Τσαρούχη– προστέθηκαν ακόμη 58 καλλιτεχνήματα.
Έτσι, τα εκθέματα του δευτέρου ορόφου του μουσείου, ο οποίος φιλοξενεί «Ματιές στον 19ο και 20ο αιώνα» αλλά και έργα σε χαρτί, ανανεώθηκαν κατά 30%, ενώ ο τρίτος και τέταρτος όροφος, που είναι αφιερωμένοι στην ελληνική τέχνη από τα τέλη του 19ου έως σήμερα, ενισχύθηκαν σημαντικά με προσθήκη έργων των Μπουζιάνη, Τόμπρου, και Παρμακέλη, μεταξύ πολλών άλλων.
Στο μουσείο της Άνδρου
Αλλά, βέβαια, τώρα που καλοκαιριάζει και οι περιορισμοί στην ελεύθερη μετακίνηση άρθηκαν (ελπίζουμε για τα καλά), ο συνδυασμός τέχνη + Ίδρυμα Γουλανδρή οδηγεί σχεδόν αυτόματα στην Χώρα της Άνδρου. Εκεί, όπου το άρτια εξοπλισμένο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή παρουσιάζει κάθε καλοκαίρι μια διαφορετική περιοδική έκθεση μεγάλων αξιώσεων. Από το 1987, και την παρθενική έκθεση με πίνακες Πικάσο, Κούπκα και φωτογραφίες του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, στο μαρμαροντυμένο μουσείο της Άνδρου έχουν εκτεθεί έργα σπουδαίων ελλήνων και αλλοδαπών δημιουργών των δυο τελευταίων αιώνων.
Η φετινή θερινή έκθεση, που εγκαινιάζεται στις 4 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως τις 3 Οκτωβρίου, είναι αφιερωμένη στον εξαιρετικό ανθρωποκεντρικό ζωγράφο Γιώργο Ρόρρη. Ο 58χρονος εικαστικός, μαθητής του Τέτση και υπότροφος του Ιδρύματος Γουλανδρή, έχει ούτως ή άλλως μια ιδιαίτερη σχέση με το Ίδρυμα και τους εμπνευστές του, όπως αποδεικνύει και το μεγάλων διαστάσεων θαυμάσιο ολόσωμο πορτρέτο του ζεύγους Βασίλη και Ελίζας που φιλοξενείται στο μουσείο του Παγκρατίου.
Λάτρης και εμπνευσμένος «καταγραφέας» της ανθρώπινης μορφής, και δη της γυναικείας, ο Ρόρρης απεικονίζει συχνά θηλυκές φιγούρες, ντυμένες ή γυμνές, μέσα σε ημιφωτισμένα δωμάτια (ζωγραφίζοντας, χρησιμοποιεί τακτικά τεχνητό φωτισμό για να αναδείξει ακόμη περισσότερο τις αντιθετικές φωτοσκιάσεις του θέματός του). «Μια κοινωνία εμπλουτίζεται από τις προσωπογραφίες,» δήλωνε ο ίδιος σε περσινή συνέντευξή του. «Θα ήθελα, σε 100 χρόνια από τώρα, οι άνθρωποι να λένε “έτσι ήταν τότε οι γυναίκες”. Κι αν τυχαίνει να έχουν τατού ή πίρσινγκ θα τα συμπεριλάβω.»
Η αναδρομική έκθεση στην Άνδρο, επιμελημένη από την Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ με την καθοριστική συνδρομή του ίδιου του καλλιτέχνη, συγκεντρώνει σχεδόν 60 πίνακες και σχέδια του Ρόρρη που προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές και πολιτιστικά ιδρύματα. Η έκθεση, που καλύπτει όλη την δημιουργική πορεία του ζωγράφου από το 1988 έως σήμερα, διαρθρώνεται σε τρεις θεματικές ενότητες: α) ο ζωγράφος και το ατελιέ του, β) η επίδραση των δασκάλων του, και γ) η εξερεύνηση του ανθρώπινου σώματος.
Οι ίδιοι οι πίνακες του Ρόρρη φτάνουν και περισσεύουν για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον ακόμη και του άμαθου ή μη καταρτισμένου θεατή. Ο τίτλος, εξάλλου, της ανδριώτικης αναδρομικής έκθεσης αποκρυσταλλώνει περίφημα της πεμπτουσία της τέχνης του: «Η ευγένεια του απέριττου». Και είναι όντως έτσι. Λιτοί, αδιόρατα σκοτεινοί, μα συγχρόνως τρυφεροί και αβροί απέναντι στα πρόσωπα, ή σπανιότερα στα αστικά και μη τοπία που απεικονίζουν, οι πίνακες του Ρόρρη αποπνέουν ακριβώς αυτό: την ευγένεια του απέριττου.
*Σημειώστε, πως η έκθεση Ρόρρη στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου αργεί Δευτέρα απόγευμα και ολόκληρη την Τρίτη. Πληροφορίες στο 22820-22444
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις