Λάικ – ντισλάικ: Από τη συναυλία των Τεμπών στην μπλούζα της Ματούλας Ζαμάνη
Διαβάζεται σε 12'Τα λάικ και τα ντισλάικ σε όσα παρατηρήσαμε στις βόλτες μας στην πόλη και στα θεάματα που βλέπουμε κάθε εβδομάδα και που συνήθως τα συζητάμε μόνο μεταξύ μας. Αυτή την εβδομάδα σχολιάζουμε από τη συναυλία των Τεμπών μέχρι την μπλούζα της Ματούλας Ζαμάνη.
- 04 Οκτωβρίου 2024 06:18
Πολλές οι εμπειρίες που βιώσαμε και που αφορούν τον πολιτισμό την εβδομάδα που μας πέρασε. Σε αυτήν την στήλη, θα προσπαθήσουμε να καταγράφουμε σε τακτική βάση τι μας άρεσε και τι δε μας άρεσε, τα λάικ και τα ντισλάικ, τι μας έκανε εντύπωση και τι μας ξάφνιασε. Όχι, τόσο σε επίπεδο κριτικής, όσο σε επίπεδο ελεύθερου συνειρμού.
Από τα μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα μέχρι τα μικρότερα, αλλά και τα σχεδόν αόρατα, αυτά που υπάρχουν παντού μέσα στη ζωή μας. Όσα παρατηρούμε στις βόλτες μας στην πόλη και στα θεάματα που βλέπουμε κάθε εβδομάδα και που συνήθως τα συζητάμε μόνο μεταξύ μας. Αυτή την εβδομάδα σχολιάζουμε από τη συναυλία των Τεμπών μέχρι την μπλούζα της Ματούλας Ζαμάνη.
ΛΑΪΚ
Τέμπη, Αρλέτα και Καβάκος στα λάικ της Γεωργίας Οικονόμου
Τεράστιο λάικ στo φετινό animasyros, στην αύρα του και στους ανθρώπους που το τρέχουν. Για επτά ημέρες η Σύρος κινήθηκε στους ρυθμούς του animation και γέμισε με καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο. Πόσο συγκινητική η στιγμή που προβλήθηκε η ταινία «90 Δεύτερα για την Αρλέτα», ένα animated biopic αφιερωμένο στη σπουδαία δημιουργό και χαρτογραφεί με χρήση μικτών τεχνικών ανιμέισον, μια φανταστική διαδρομή της Αρλέτας στην αγαπημένη της γειτονιά στην Αθήνα, τα Εξάρχεια, με φόντο το τρυφερό και ουμανιστικό τραγούδι της «Τα μικρά παιδιά» σε νέα εκτέλεση από τον στενό της φίλο και τραγουδοποιό Γιώργη Χριστοδούλου.
Πόσο πολύτιμη η πρωτοβουλία του Χρίστου Γαλιλαία, καλλιτεχνικού διευθυντή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης να διοργανώσει ένα αφιέρωμα στον Leonid Kogan και να συγκεντρώσει τους μεγαλύτερους αστέρες του βιολιού παγκοσμίως στην πόλη της Θεσσαλονίκης, προσφέροντας στο κοινό της βόρειας Ελλάδας μία ανεπανάληπτη εμπειρία μουσικής τέχνης εφάμιλλη με αυτή των μεγαλύτερων φεστιβάλ κλασικής μουσικής του εξωτερικού. Το έχουμε πει πολλάκις, θα το ξαναπούμε. Η Ελλάδα είναι πολύ τυχερή που έχει τον Λεωνίδα Καβάκο. Το νιώθει κανείς βλέποντάς τον να παίζει το βιολί. Οι στιγμές που μας χάρισε την Τρίτη 1η Οκτωβρίου παίζοντας D. Shostakovich και P.I. Tchaikovsky ήταν πραγματικά μοναδικές.
Όλοι θα δηλώσουμε παρόντες στη συναυλία για τα Τέμπη στις 11 Οκτωβρίου – ευτυχώς ομόφωνα αποφάσισε χθες Πέμπτη το ΚΣΝΜ να πραγματοποιηθεί γίνει η συναυλία στο Καλλιμάρμαρο – με τη συμμετοχή των Φοίβου Δεληβοριά, Κοινών Θνητών, Σωκράτη Μάλαμα, Θανάση Παπακωνσταντίνου και Τάνιας Τσανακλίδου. Γιατί όπως έγραψε και ο Σωκράτης Μάλαμας είναι υπόθεση όλων μας να βρεθεί η αλήθεια για την ανείπωτη αυτή τραγωδία, “η αλήθεια που έχει αλλοιωθεί – αποκρυβεί με τόση επιμέλεια κάτω από περίεργα σχεδιάσματα- τεχνάσματα και νομικά κόλπα”. Και εννοείται πως είναι σεβαστή κάθε αντίδραση και διαφωνία από την πλευρά των γονιών που έχουν χάσει τα παιδιά τους. Ας συμφωνήσουμε όμως πως το έγκλημα στα Τέμπη δεν πρέπει να ξεχαστεί.
Μεταλλάδες στο Ηρώδειο και το πάρτι της Στέγης στα λάικ της Χριστίνας Τσατσαράγκου
Ένα βροντερό χορταστικό λάικ για τους SEPTICFLESH και τους μεταλλάδες τους, που γέμισαν ασφυκτικά το Ηρώδειο και “μαύρισαν” τις κερκίδες με τα ροκ μπλουζάκια τους.
Η sold-out βραδιά έγραψε ιστορία για την εγχώρια μέταλ σκηνή και είχε πολλή συγκίνηση. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έδωσε κυριολεκτικά ρέστα μαζί με την χορωδία Πειραϊκού Φωνητικού Συνόλου Libro Coro. Σπάνια στο Ηρώδειο στις 8.45 είναι όλος ο κόσμος καθισμένος στις κερκίδες έτοιμος για δράση. Κυριολεκτικά προσκύνημα στους Septicflesh και στη μέταλ!
Στους Όρνιθες του Μπινιάρη στον Λυκαβηττό πήραμε μια μεγάλη ανάσα και θαυμάσαμε έναν υπέροχο θίασο. Από το πρώτο μέχρι το τελευταίο “πουλί”, όλοι οι συμμετέχοντες ήταν εξαιρετικοί. Αυτό που λέμε μεταξύ μας, “παραστασάρα”. Εξαιρετικό το δίδυμο Παπασπηλιόπουλος-Χρυσοστόμου και πολύ ενδιαφέρουσα η μουσική επένδυση. Τη βεντάλια του καλοκαιριού, τον Οκτώβρη πρέπει να αντικαταστήσει ένα ελαφρύ μπουφανάκι γιατί στον Λυκαβηττό “ξυλιάσαμε”.
Ο Τάκης Ζαχαράτος με τη γνωστή του θεατρικότητα έσκυψε και κυριολεκτικά φίλησε τη σκηνή στο Ηρώδειο στο σημείο που κατέρρευσε η Μαρινέλλα. Το λάικ της εν λόγω βραδιάς-αφιέρωμα στον Κατσαρό στο Ηρώδειο το δίνουμε στον ίδιο που είπε στους δημισιογράφους: «Είμαι 90 χρονών. Αν νομίζετε ότι πρέπει να πάρω σύνταξη, είστε γελασμένοι».
“Η προσοχή σου είναι το νέο νόμισμα. Πόση από αυτή θα σπαταλήσεις και πού;” έγραψε ο Χρήστος Μάστορας σε ανάρτησή του και πραγματικά να αγιάσει το στόμα του… και το χέρι του που την έγραψε!
Τρελός χαμός στο πάρτι της Στέγης στη γειτονιά του Νέου Κόσμου το βράδυ της Πέμπτης. Ήπιαμε κατιτίς, χορέψαμε, είδαμε φρέσκα πρόσωπα να χαμογελούν και να διαντιδρούν και χωρίς το … κινητό τους. Και του χρόνου με το καλό.
Δύο νέα τραγούδια ακούσαμε την περασμένη εβδομάδα από το άτυπο… δίδυμο Πασχαλίδης-Κότσιρας και μας άρεσαν. Ο Κότσιρας τραγούδησε το κομμάτι τίτλων για την τηλεοπτική σειρά Τιμωρός.
… λίγο περισσότερο μας άρεσε ο Μίλτος Πασχαλίδης με το νέο τραγούδι «Μη φοβάσαι σε θυμάμαι» σε μουσική του Χρήστου Νικολόπουλου και στίχους του Νίκου Αναγνωστάκη. Ένα νέο ξεχωριστό τραγούδι, που έρχεται να ενώσει ξανά τους τρεις συντελεστές.
Και αφήνουμε και αυτό εδώ … από το Αφεντικό που στηρίζει την Κάμαλα Χάρις.
Κουστούμια Poor Things και Lady Gaga στα λάικ του Θοδωρή Δημητρόπουλου
Πρόλαβα λίγες μέρες πριν ολοκληρωθεί η έκθεση, να πάω κι εγώ να δω τα κουστούμια του Poor Things στο Μπενάκη. Φανταστική έκθεση, και η λεπτομέρεια της δουλειάς της Χόλι Γουάντινγκτον είναι αποστομωτική. Κοιτάζαμε το κάθε σύνολο ίσως και για 10 λεπτά, μιας και τίποτα δεν ήταν έτσι κι αλλιώς μονοκόμματο ή προβλέψιμο. Υφές και φαινομενικά αντικρουόμενες ιδέες δημιουργούσαν κάτι το πραγματικά ανάγλυφο σε σχέση με τον κόσμο της Μπέλα Μπάξτερ – δε χορταίνεις να τα κοιτάς ψάχνοντας κάθε μικρή λεπτομέρεια.
Αλλά θα ήταν ωραίο αν η έκθεση είχε και κάτι συμπληρωματικό πέραν των ίδιων των κουστουμιών – σχέδια ας πούμε, ή ίσως ακόμα και κάποια samples υφασμάτων για αφή. Λεπτομέρειες φυσικά. Η έκθεση είναι εμπειρία.
Εξαιρετική κίνηση το κινηματογραφικό φεστιβάλ Αθήνα-Παλαιστίνη που μόλις ανακοινώθηκε και θα διεξαχθεί 17 Οκτωβρίου ως 16 Νοεμβρίου, με μερικές πολύ σημαντικές ταινίες και προβολές σε τρία σινεμά της Αθήνας (Ανδόρα, Studio New Star και Τριανόν), από παλαιστίνιους δημιουργούς. Πρώτο σετ προβολών στην Ανδόρα, σε δύο εβδομάδες.
Πολύ ωραίο το Kneecap, μια ταινία γεμάτη αντίσταση και διαμαρτυρία και φοβερή μουσική από την Ιρλανδία. Για μια χιπ χοπ μπάντα που τραγουδά στα ντόπια Ιρλανδικά, μια γλώσσα που είχε φτάσει στα όρια του έμπρακτου αφανισμού. Το φιλμ είναι μια περίεργη μίξη ντοκιμαντέρ με φιξιόν, με τους τρεις ράπερ να παίζουν τους εαυτούς τους σε μια μυθοπλαστική εκδοχή της βιογραφίας τους. Παραδίδοντας μια ταινία-γροθιά αντίστασης, γεμάτη γέλιο, κέφι και αντι-αποικιοκρατικό σθένος. Βγαίνει στα σινεμά την επόμενη εβδομάδα και δεν χάνεται – θα την δούμε πιθανότατα να φτάνει και στα Όσκαρ(!).
Ωραιότατο το άλμπουμ Harlequin της Lady Gaga, ένα συμπληρωματικό πρότζεκτ δίπλα στην εμφάνισή της ως Harley Quinn στο μιούζικαλ “Τζόκερ: Τρέλα για Δύο”. Η Gaga, μια καλλιτέχνης στην οποία είναι απλά φύσει αδύνατον να μην αφοσιωθεί απόλυτα σε οτιδήποτε αναλαμβάνει να κάνει, περιγράφει το άλμπουμ ως vintage pop, κι είναι γεμάτο τζαζ και σόουλ εκτελέσεις κλασικών αλλά και καινούριων κομματιών. Αφοσίωση!
Ένα άλμπουμ όχι σημαδιακό για την Gaga, αλίμονο – αλλά μια όμορφη, chill παράκαμψη.
ΝΤΙΣΛΑΙΚ
Εμπόδια από ΥΠΠΟ, η μπλούζα της Ζαμάνη και η βία του Tik Tok για τη Γεωργία Οικονόμου
Στο τσακίρ κέφι της συναυλίας της στο Θέατρο Βράχων την Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου και ενώ τραγουδούσε το “Μιλώ για σένα” πέταξε στο κοινό η Ματούλα Ζαμάνη το μπλουζάκι της. Ε και τι έγινε; Τόσοι και τόσοι δεν πετούν τα μπλουζάκια τους και όχι μόνο επί σκηνής; Και εκεί αστυνομία θα βάλουμε; Ελά θε μου δηλαδή τι βρίσκουμε να ασχοληθούμε.
Mε ξεπερνά όλη αυτή η βία ανηλίκων. Ειδικά το βίντεο με τον ξυλοδαρμό της 14χρονης κοπέλας σε κεντρικό δρόμο της Γλυφάδας, που κυκλοφόρησε στο Tik Tok είναι φρικαλέο. Και προκαλεί ανατριχίλα όλη αυτή η απάθεια των παιδιών που κοιτούσαν ατάραχοι τον ξυλοδαρμό της. Μία αποβολή φτάνει ή προκαλεί μεγαλύτερο θυμό; Τι οπλίζει τα νέα παιδιά με τόσο θυμό; Ρωτώ γιατί ακολούθως το ΤikΤok γέμισε με νέες απειλές για επίθεση σε βάρος της 14χρονης κι από την άλλη με αυτόκλητους «εκδικητές» που δημοσιεύοντας βίντεο, φωτογραφίες και τα προσωπικά στοιχεία των τριών κοριτσιών που έστησαν την ενέδρα στην 14χρονη στην Γλυφάδα, επιθυμούσαν τον εξευτελισμό και την τιμωρία τους.
Διχασμός ‘το αγαπημένο μας άθλημα’, ageism και δηλώσεις σώνει-και-ντε για τη Χριστίνα Τσατσαράγκου
Ο χαμός που γίνεται με τη συναυλία-μνήμης για τα θύματα των Τεμπών δεν πρέπει με τίποτα να επισκιάσει τον κοινό σκοπό που έχουν οι οικογένειες, αλλά και όλοι μας. Να πέσει φως στην αλήθεια και να τιμωρηθούν οι υπαίτιοι. Το θέμα δεν αφορά μόνο τις οικογένειες των νεκρών, αλλά όλους μας και το δικαίωμά μας στην ασφαλή μετακίνηση και στην αλήθεια.
Δυστυχώς η συζήτηση ανάμεσά μας αυτές τις μέρες είχε και άλλη μια δυσάρεστη διάσταση… εκείνη του διχασμού. Βρήκαμε άλλο ένα θέμα για να διχαστούμε. Ένα θέμα για το οποίο θα έπρεπε να είμαστε ενωμένοι μια “γροθιά”. Όλοι στο Καλλιμάρμαρο…
Ντισλάικ στα όποια σχόλια για την ηλικία της Μαρινέλλας… από όλα όσα συμβαίνουν εδώ τριγύρω η ηλικία της Μαρινέλλας σας πείραξε και η μπλούζα της Ζαμάνη;
Ρεπορτάζ από το ΥΓΕΙΑ, πάντως, λέει ότι αυτό που γίνεται με τη νοσηλεία της μεγάλης μας ερμηνεύτριας δεν έχει ξανα-ματα-συμβεί. Κόσμος πολύς τηλεφωνεί για να μάθει την εξέλιξη της υγείας της.
Ντισλάικ σε όσους κυνηγούν τον Νταλάρα για δηλώσεις και κυρίως στους αρχισυντάκτες που το απαιτούν στις πρωινές συσκέψεις. Τι δεν έχουμε καταλάβει ακριβώς βρε παιδί μου; Δεν θέλει ο κ. Νταλάρας να κάνει δηλώσεις σε πεσίματα. Προτιμά να αρθρώνει ολοκληρωμένο λόγο σε μια συνέντευξη με αρχή μέση και τέλος. Πόσες φορές να είναι ευγενικός σε ορθωμένα μικρόφωνα απέναντί του όταν έχει ξεκαθαρίσει επανειλημμένως τις προθέσεις και τις επιθυμίες του;
Τζόκερ και λυσσασμένοι φανς για τον Θοδωρή Δημητρόπουλο
Το σίκουελ του “Τζόκερ” είναι από αυτές τις περιπτώσεις ταινιών που τις βλέπεις και λες, αν δεν θέλατε να το κάνετε ρε παιδιά, δεν χρειαζόταν να μπείτε σε τόσο κόπο. (Με εξαίρεση φυσικά τη Gaga που δίνει πόνο.) Μια ταινία προορισμένη να μισηθεί όσο λίγες. Σχεδόν το σέβομαι!
Οι αναφορές για “αποτυχία” του “Megalopolis” κατά την κυκλοφορία του στις ΗΠΑ δείχνουν το πόσο περιορισμένα έχουμε μάθει να σκεπτόμαστε και να συζητάμε γύρω από την ύπαρξη ταινιών. Ο Κόπολα έβαλε $120 εκατομμύρια δολάρια από την τσέπη του ακριβώς ώστε να μην υπάρχει λόγος να κινηθεί μέσα στα συμβατικά πλαίσια της βιομηχανίας, ακριβώς ώστε το κεντρικό point να μην είναι «πόσα έβαλε το στούντιο / πόσα έχασε», αλλά να μπορέσουμε να δούμε αυτό το φιλμ με εντελώς διαφορετικούς όρους. Τα λεφτά για το “Megalopolis” δεν ήταν για τον Κόπολα επένδυση, για να μετράμε εισπράξεις: Το “Megalopolis” ΉΤΑΝ ο λόγος που τα μάζευε.
Στο μεταξύ σε άλλα ευχάριστα του industry, το Variety δημοσίευσε ένα μεγάλο ρεπορτάζ πάνω στο πώς η τοξικότητα των οργανωμένων fandoms έχει κάνει το entertainment να μοιάζει με Κολοσσαίο. Οργανωμένες ρατσιστικές επιθέσεις, doxxing, βομβαρδισμός αρνητικών κριτικών και αντιδράσεων όποτε ένα έργο τολμά να παρεκκλίνει από το αποδεκτό και Ορθόδοξο με τον οποιονδήποτε τρόπο… Τα έχουμε πει γενικά αυτά – το fandom είναι αρρώστια. Αν το Χόλιγουντ δεν σπάσει τα σωματεία των οργανωμένων δε θα γίνει δουλειά.