Μουσείο Ανασκαφής: Ένα σπουδαίο μουσείο κάτω από το Μουσείο Ακρόπολης

Διαβάζεται σε 8'
Μουσείο Ανασκαφής Ακρόπολης
Από τα εγκαίνια του «Μουσείου της Ανασκαφής» STUDIO PANOULIS

Στις νότιες παρυφές του χώρου της ανασκαφής του Μουσείου Ακρόπολης έχει δημιουργηθεί ένα πρωτοποριακό περιβάλλον, το Μουσείο Ανασκαφής, που στεγάζει 1.150 αντικείμενα, από τα χιλιάδες που άφησαν πίσω τους οι άνθρωποι που έζησαν στον χώρο αυτό για περισσότερο από 4.500 χρόνια.

Το Μουσείο Ανασκαφής του Μουσείου Ακρόπολης είναι πλέον γεγονός και είναι ανοιχτό για το κοινό από τις 26 Ιουνίου
2024. Η επίσημη απόδοσή του ιδιαίτερα σημαντικού αυτού μουσειακού χώρου στο ελληνικό και το διεθνές κοινό του νέου πραγματοποιήθηκε, ενώπιον της Προέδρου της Δημοκρατίας.

Πρόκειται για το «Μουσείο κάτω από το Μουσείο», το οποίο προσφέρει στους επισκέπτες τη σημαντικά βελτιωμένη δυνατότητα κατανόησης και ερμηνείας των υλικών καταλοίπων και της ιστορίας, μιας ολόκληρης γειτονιάς της αρχαίας Αθήνας, η οποία ανακαλύφθηκε κατά τις συστηματικές ανασκαφές, που διενεργήθηκαν στην περιοχή για την κατασκευή του Μουσείου και του Σταθμού «Ακρόπολη» του Μετρό της Αθήνας.

Μουσείο Ανασκαφής Ακρόπολης
Από τα εγκαίνια του «Μουσείου της Ανασκαφής» STUDIO PANOULIS

Νίκος Σταμπολίδης: Το Μουσείο Ανασκαφής αποτελεί ένα ακόμα επιχείρημα γιατί τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα είπε ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης για το Μουσείο τονίζοντας πως το “μουσείο της ανασκαφής” αποτελεί ένα ακόμα επιχείρημα γιατί τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν και να επανενωθούν με τα αδέλφια τους στο Μουσείο Ακρόπολης: Για να μπορεί ο επισκέπτης να έχει τον μοναδικό τρόπο να τα δει και να τα προσεγγίσει με βιωματικό τρόπο.

Και συνέχισε μιλώντας για το μουσείο και τη σημασία του : “1150 (χίλια εκατόν πενήντα) αντικείμενα σε μια προθήκη μήκους 35 μέτρων που μοιάζει με φωτεινή ρωγμή του χρόνου, σαν σχισμή στον χώρο και σαν τελευταίο στρώμα πάνω στα αρχαιολογικά στρώματα της ανασκαφής, που βλέπετε γύρω σας.

Κατόπιν συνεχίζεται με μια προθήκη, η οποία φιλοξενεί μνήμες από την καταστροφή της Αθήνας από τον Σύλλα το 86 π.Χ.

Μουσείο Ανασκαφής Ακρόπολης
Από τα εγκαίνια του «Μουσείου της Ανασκαφής» STUDIO PANOULIS

Το πέρας του Μουσείου της ανασκαφής ορίζεται από μια περίκλειστη αίθουσα με αγάλματα και ανάγλυφα θεών και ανθρώπων: Αθηνές, Αρτέμιδες, Κυβέλες, Αφροδίτες και Ασκληπιούς, θεούς κοντά στους Αθηναίους και στις επικλήσεις τους για την προστασία της πόλης, για την ανάπτυξη των παιδιών τους, για τον έρωτα και τη γιατρειά του ανθρώπινου πόνου αλλά και πορτραίτα οικείων σε μάς φιλοσόφων, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη… ακόμα και της αυτοκράτειρας Ευδοκίας.

Όλα αυτά, ανάμεσα σε άλλα πολλά, μοιρασμένα διδακτικά, ‘μιλούν’ εύγλωττα για τις δραστηριότητες των ανθρώπων: ανδρών, γυναικών και παιδιών, για την υγεία και την υγιεινή, την εργασία, το εμπόριο, τις συναλλαγές, την οικονομία, τις δοξασίες και τις πίστεις τους, τις πνευματικές τους αναζητήσεις.

Έργα διαφορετικά από την αρχιτεκτονική τελειότητα των μνημείων του Ιερού Βράχου και την παράδοση της ψυχής στην αισθητική εποπτεία των εκθεμάτων του Μουσείου Ακρόπολης, το Μουσείο της ανασκαφής, «το Μουσείο κάτω από το Μουσείο» αναδεικνύει και αναφέρεται σε πράγματα καθημερινά, που βρίσκονται κοντά και αγγίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη, που συγκινούν!

Είναι τα καθημερινά αντικείμενα αυτών, ή κάποιων από τους ανθρώπους, κυρίως πολίτες της Αθήνας αλλά και μέτοικους και δούλους και ξένους, που πέρασαν από αυτήν εδώ τη γειτονιά, όπως και από άλλες γειτονιές της αρχαίας πόλης: του Κολλυτού, του Κεραμεικού, της αρχαίας Αγοράς, της γειτονιάς των ιερών του Ιλισσού και της Αγροτέρας Αρτέμιδος και όλες τις άλλες γειτονιές των δήμων της Αττικής· αυτών ή κάποιών από αυτούς, που δημιούργησαν τα μεγάλα έργα, τα μνημεία της ίδιας της Ακρόπολης και του Παρθενώνα και αυτών που στη συνέχεια τα διατήρησαν, όσον ο χρόνος και η ιστορία επέτρεψαν”.

Μουσείο Ανασκαφής Ακρόπολης
Από τα εγκαίνια του «Μουσείου της Ανασκαφής» STUDIO PANOULIS

Σταματία Ελευθεράτου: “Στο Μουσείο Ανασκαφής, χρώματα, υφές και υλικά συνεργάζονται για να αναδείξουν τα αντικείμενα που άφησαν πίσω τους οι άνθρωποι”

Η Διευθύντρια Συλλογών & Εκθέσεων Μουσείου Ακρόπολης, Σταματία Ελευθεράτου μάς ξενάγησε νοερά στην έκθεση λέγοντας πως “στόχος μας εξαρχής ήταν μία έκθεση λιτή και καθαρή, εύκολα αναγνώσιμη από το ποικιλόμορφο κοινό του Μουσείου. Ο σχεδιασμός της αξιοποίησε άριστα τις ιδιαιτερότητες του χώρου και δημιούργησε ένα μη συμβατικό, αλλά συμβατό με το ύφος του Μουσείου, εκθεσιακό περιβάλλον. Χρώματα, υφές και υλικά συνεργάζονται για να αναδείξουν τα αντικείμενα που άφησαν πίσω τους οι άνθρωποι που έζησαν εδώ από την τέταρτη χιλιετία π.Χ. έως και τον 12ο αι. μ.Χ.

Ο πλούτος και η ποικιλία των εκθεμάτων υπενθυμίζουν ότι η γειτονιά υπήρξε ένας ζωντανός οργανισμός με κοινωνικές, οικονομικές, πολιτιστικές και πνευματικές λειτουργίες. Για περισσότερο από 4.500 χρόνια Αθηναίοι και ξένοι, ελεύθεροι πολίτες, μέτοικοι και δούλοι, αξιωματούχοι, έμποροι και βιοτέχνες, γεωργοί και γαιοκτήμονες, άνθρωποι διαφορετικών εθνικών προελεύσεων και θρησκευτικών αντιλήψεων, γεννιόνταν, ζούσαν και δημιουργούσαν εδώ.

Τη ζωή αυτή, με τις ποικίλες εκδηλώσεις της, προσπαθήσαμε να αφουγκραστούμε στην έκθεση. Στα 34 μέτρα της ολόφωτης προθήκης – σχισμής ξεδιπλώνονται διαδοχικά, σαν πλάνα κινηματογραφικής ταινίας, όψεις της καθημερινότητας των κατοίκων της γειτονιάς. Η οργάνωση του νοικοκυριού, οι δραστηριότητες ανδρών, γυναικών και παιδιών, η εργασία, το εμπόριο και οι συναλλαγές είναι μερικές μόνο από αυτές.

Μουσείο Ανασκαφής Ακρόπολης
Από τα εγκαίνια του «Μουσείου της Ανασκαφής» STUDIO PANOULIS

Στη μεγάλη ολοτοίχια βιτρίνα, η κατακερματισμένη οικοσκευή που ανασύρθηκε από τη δεξαμενή ενός σπιτιού, σηματοδοτεί την καταστροφή της Αθήνας από τα στρατεύματα του Σύλλα το 86 π.Χ., και ταυτόχρονα δίνει μία πανοραμική εικόνα του μη φθαρτού εξοπλισμού μίας κατοικίας της εποχής.

Στην περίκλειστη αίθουσα που σχηματίζεται στο βάθος, οι ενότητες συνδέονται περισσότερο με την πνευματική ζωή των κατοίκων, την πίστη και τις δοξασίες τους, τις φιλοσοφικές και θρησκευτικές αναζητήσεις τους. Σε μία ασυνήθιστη πτυχωτή κατασκευή που παραπέμπει στο ανάγλυφο της ανασκαφής, προβάλλεται η φύση θεοτήτων του ελληνικού πανθέου, η μεγάλη δημοτικότητα που γνώρισαν ορισμένες από αυτές, οι λατρευτικές, αποτροπαϊκές και μαγικές πρακτικές των κατοίκων, η στροφή στις παρήγορες ανατολικές μυστηριακές λατρείες, και τέλος το αργό πέρασμα στον χριστιανισμό.

Οι μορφές των δύο μεγάλων φιλοσόφων Πλάτωνα και Αριστοτέλη, καθώς και το πορτρέτο της αυτοκράτειρας Ευδοκίας, υπογραμμίζουν την πνευματική και αισθητική καλλιέργεια, την οικονομική επιφάνεια και την πολιτική επιρροή των ενοίκων των πολυτελών ρωμαϊκών σπιτιών και των εντυπωσιακών επαύλεων της ύστερης αρχαιότητας. Οι κρυστάλλινοι τοίχοι της αίθουσας, με τη διαφάνεια και τις αντανακλάσεις τους, συνθέτουν ένα σκηνικό όπου εκθέματα και σπαράγματα κτηρίων αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.

Η δημιουργία μίας έκθεσης με μόνιμο χαρακτήρα σε συνθήκες ημιυπαίθριου χώρου, όπου η θερμοκρασία και η υγρασία φτάνουν κάποτε σε ακραίες τιμές, ήταν ένα στοίχημα που έπρεπε να κερδηθεί. Και κερδήθηκε. Πολύπλοκες μηχανολογικές και υδραυλικές εγκαταστάσεις εξασφαλίζουν θερμική σταθερότητα και εγγυώνται τη διατήρηση και των πιο ευαίσθητων εκθεμάτων, πιστοποιημένα υλικά προσφέρουν πλήρη στεγανότητα και εκμηδενίζουν την εκπομπή επιβλαβών ρύπων και προηγμένα συστήματα ασφαλείας προστατεύουν έναντι κακόβουλων ενεργειών.

Το ερμηνευτικό και εποπτικό υλικό είναι λιτό ως προς τη μορφή, αλλά πλούσιο ως προς το περιεχόμενο. Εισαγωγικά κείμενα και λεζάντες παρέχουν πληροφορίες, σχέδια και αναπαραστάσεις αποδίδουν λεπτομέρειες, επεξηγούν ή συμπληρώνουν στοιχεία, ενώ φιγούρες σαν σκιές στη ράχη προθηκών εικονογραφούν δραστηριότητες, συνδέουν τα εκθέματα με αυτές και εισάγουν το ανθρώπινο στοιχείο.

Τα αναλυτικά λήμματα των 1.150 αντικειμένων προετοιμάζονται τεχνικά ώστε να αναρτηθούν, μέχρι τον Σεπτέμβριο, στην ιστοσελίδα του Μουσείου, εμπλουτίζοντας την υπάρχουσα ψηφιακή συλλογή. Πρωτοπόρο στον τομέα αυτό, το Μουσείο Ακρόπολης είναι το μόνο στην Ελλάδα που έχει καταστήσει το σύνολο των εκθεμάτων του ανοιχτό και προσβάσιμο στην παγκόσμια κοινότητα.

Την ίδια περίοδο θα τεθεί σε λειτουργία η εφαρμογή image recognition, όπου ο επισκέπτης θα μπορεί μέσω του κινητού του να έχει πρόσβαση σε αναλυτικές πληροφορίες για κάθε έκθεμα της ανασκαφής, σε 28 γλώσσες. Προς το παρόν, το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων θα προσφέρει προγραμματισμένες περιηγήσεις από το Σάββατο 06 Ιουλίου και κάθε Σάββατο”.

Info- Μουσείο Ανασκαφής

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα