20 χρόνια Reworks: Το φεστιβάλ που άλλαξε τον ήχο της Θεσσαλονίκης επιστρέφει

Διαβάζεται σε 9'
Φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής (φωτογραφία αρχείου)
Φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής (φωτογραφία αρχείου) iStock

Το Reworks επιστρέφει και γιορτάζει 20 χρόνια γεμάτα ηλεκτρονική μουσική. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και μία πιστή φίλη του φεστιβάλ μιλούν στο NEWS 24/7.

Σεπτέμβριος 2000, εναρκτήρια εκδήλωση της παρθενικής διοργάνωσης του Reworks Festival. “Αποτύχαμε. Δεν πειράζει, προσπαθήσαμε αλλά αποτύχαμε”, λέει ο Αναστάσιος στον συνεργάτη και συνεταίρο του καθώς κοιτούν τον λίγο κόσμο που βρίσκεται στον «Μύλο».

H εκδήλωση έχει ξεκινήσει από τις 09:00 και η προσέλευση μέχρι εκείνη την ώρα ήταν κάπως απογοητευτική. Όνειρο της διοργάνωσης ήταν να γεννηθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης ένα φεστιβάλ που θα αναδείκνυε την μαγεία της ηλεκτρονικής μουσικής, σε μία εποχή που το συγκεκριμένο μουσικό είδος βρίσκεται αντιμέτωπο με πολλά στερεότυπα και τα events που του δίνουν το χώρο που του αξίζει είναι ελάχιστα.

Η προπώληση ως επιλογή δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη και από πριν την έναρξη της εκδήλωσης φαίνεται πως η πρώτη απόπειρα για την ανάδειξη της «παρεξηγημένης» αυτής μουσικής στη Θεσσαλονίκη δεν θα έχει την προσέλευση που ήλπιζαν οι διοργανωτές της. Λίγες ώρες μετά τα μεσάνυχτα όμως, ένα επεισοδιακό plot twist έμελλε να αλλάξει το πρόσημο της βραδιάς και τελικά να διαγράψει ένα λαμπρό μέλλον για ένα φεστιβάλ που σύντομα θα γινόταν θεσμός.

«Αυτό που συνέβη γύρω στις 02:00 ήταν σαν να είχε κάποιος τον κόσμο κάπου κρατημένο κάπου και του είπε “τώρα”. Άρχισαν να ξεχύνονται από ολους τους δρόμους και τελικά εκείνο το βράδυ ήταν μια άκρως πετυχημένη πρώτη διοργάνωση την οποία την αντιμετώπισαν ως θεσμό. Το θυμάμαι σαν τώρα, δεν περιγράφεται το συναίσθημα», θυμάται ο Αναστάσιος Διόλατζης, μέλος της ομάδας της διοργάνωσης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Reworks.

Από εκείνη την ημέρα μέχρι και σήμερα, επί 20 συναπτά έτη, το Reworks πλημμυρίζει με ήχους τη Θεσσαλονίκη και προσφέρει μία σε βάθος εξερεύνηση του φάσματος της ηλεκτρονικής μουσικής. Παράλληλα, το καθιερωμένο ραντεβού του Σεπτεμβρίου έχει αποτελέσει πόλο έλξης για τους λάτρεις του είδους από όλο τον κόσμο, με το line up του να επιστρέφει κάθε χρόνο όλο και πιο εντυπωσιακό.

Παρά τις προκλήσεις με τις οποίες έχει έρθει αντιμέτωπο όλο αυτά τα χρόνια το φεστιβάλ – ύμνος στον ηλεκτρονικό ήχο βρίσκεται εδώ,  χτίζοντας γέφυρες μεταξύ διαφορετικών σκηνών, γενεών και κανόνων.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι γιατί δεν είναι εύκολο για μία διοργάνωση τέτοιας πρωτοβουλίας να μετρά 20 συναπτά έτη.  Δεν έχει περάσει μια χρόνια που να μην έχουμε αντιμετωπίσει μια πρόκληση και μάλιστα μεγάλη όχι τις επιμέρους. Όταν ξεκινήσαμε, πρακτικά δεν υπήρχε μουσικό φεστιβάλ στην πόλη, δεν υπήρχε φεστιβαλική κουλτούρα. Ξεκίνησε λοιπόν ένα φεστιβάλ για ένα είδος μουσικής το οποίο αντιμετώπιζε πολλά στερεότυπα εκείνη την εποχή. Επομένως έπρεπε να κάνουμε τον κόσμο να κατανοήσει ότι αυτή η μουσική είναι κάτι εξαιρετικό και πως μια μέρα ίσως καταλήξει να είναι και το πιο διαδεδομένο είδος στον κόσμο.

Αφού λοιπόν το φεστιβάλ θεωρήθηκε θεσμός για την πόλη από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση, ήρθε η οικονομική κρίση, η οποία ήταν και παρατεταμένη. Μετά το πέρας της κρίσης και μόλις αρχίσαμε να παίρνουμε μια ανάσα ήρθε η πανδημία. Μετά την πανδημία έχουμε πρακτικά δίπλα μας δυο πολέμους σε εξέλιξη και φυσικά όσα αντιμετωπίζουμε σε εθνικό επίπεδο όπως ακρίβεια κλπ. Άρα για εμάς είναι μια διαρκής πρόκληση η διοργάνωση αλλά είμαστε περήφανοι που έχουμε καταφέρει να είμαστε τόσα χρόνια εδώ και να μην σταματάμε παρά τις αντιξοότητες», λέει στο NEWS 24/7 o κ. Διόλατζης.

Στις δύο δεκαετίες ύπαρξής του η αποστολή του φεστιβάλ είναι να αναδείξει το ποικιλόμορφο τοπίο της σύγχρονης μουσικής μέσα από τα έργα τόσο τοπικών ταλέντων όσο και παγκόσμιων καλλιτεχνών, από πειραματικές συνθέσεις μέχρι προηγμένα ηλεκτρονικά beats, από έμπειρους ερμηνευτές μέχρι ανερχόμενα αστέρια.

Από την ανατολική μέχρι τη δυτική Θεσσαλονίκη, το reworks δημιουργεί σε κάθε του έκδοση γέφυρες κουλτούρας, προβολής γειτονιών, επιχειρώντας να σπάσει τα στερεότυπα, έχοντας ως κύριο σκοπό, πάνω από όλα, την ίδια την μουσική και την παρουσίαση της σχέσης της με τον χώρο και το αστικό περιβάλλον.

«Όσο κλισέ κι αν ακουστεί, αυτό δεν το κάνουμε για τους εαυτούς μας. Το κάνουμε γιατί αγαπάμε αυτή τη μουσική και αγαπάμε και τη Θεσσαλονίκη. Το φεστιβάλ έχει σχεδιαστεί για αυτή την πόλη και είναι ένας “περίπατος” στη Θεσσαλονίκη. Θέλαμε η Θεσσαλονίκη να είναι ένας τόπος για ραντεβού των φίλων της μουσικής από όλη τη χώρα και στο μακρινό ορίζοντα ελπίζαμε να έρχεται κόσμος και από το εξωτερικό. Από την τρίτη κιόλας διοργάνωση πήραμε μια πολύ σημαντική διάκριση καθώς το φεστιβάλ είχε προκριθεί στα 10 καλύτερα φεστιβάλ του κόσμου για τον μήνα Σεπτέμβριο σε ένα πολύ μεγάλο μέσο της ηλεκτρονικής μουσικής. Το Reworks έγινε γνωστό και από εκείνη κιόλας τη χρόνια ξεκίνησαν αφίξεις από το εξωτερικό, από κεντρική Ευρώπη, Σκανδιναβία κλπ. Για 11 χρόνια σερί ήμασταν μέσα σε αυτή την κατηγορία. Πέρσι ήμασταν κοντά στο 50-50 για επισκέπτες εντός και εκτός Ελλάδος.

Θέλουμε να παρουσιάζουμε και την πόλη. Ο στόχος μας είναι να ανοίγουμε και να αναδεικνύουμε όλο και περισσότερα σημεία και χώρους της Θεσσαλονίκης. Το Κυβερνείο – Παλατάκι για παράδειγμα ήταν για πολλά χρόνια αφημένο και κάναμε τη διοργάνωση του 2021, τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα για τον κόβιντ. Υπήρξαν πολλοί που γνώρισαν το Παλατάκι μέσω αυτής της διοργάνωσης, κυρίως οι νέοι. Το γνώρισαν όμως και πολλοί εκτός Θεσσαλονίκης και εκτός χώρας. Αυτό όμως συνέβη και με τον Μύλο και το ΦΙΞ για πολλά χρόνια  ακόμα και τώρα που πηγαίνουνε για πρώτη φορά στο πρώην L’abattoir, στα Σφαγεία. Θα είναι η πρώτη φορά που θα γίνει κάτι σε εκείνο το ιστορικό κτίριο και ευελπιστούμε ότι θα είναι μια αρχή για να ακολουθήσουν κι άλλα πράγματα εκεί», αναφέρει ο κ. Διόλατζης.

Το οικονομικό αποτύπωμα του φεστιβάλ στην πόλη είναι κι αυτό με τη σειρά του εντυπωσιακό. «Έχουμε κάνει κάποιες ασκήσεις και έχουμε υπολογίσει πόσα χρήματα έχουν μπει στην πόλη και μάλιστα σε σενάρια low -medium budget. Το ποσό είναι 20 εκατ. ευρώ που έχουν μπει στην πόλη, στο σύνολο της 20ετίας. Από μία μόνο διοργάνωση και πάλι ο υπολογισμός είναι πολύ συντηρητικός. Επομένως ο πολιτισμός είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την πόλη και πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε αυτό», επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Reworks.

Φτάνοντας στο σήμερα, όπου το φεστιβάλ ανοίγει και πάλι τις “πύλες” του από τις 18 – 22 Σεπτεμβρίου, υποσχόμενο πέντε μέρες αφιερωμένες στην ηλεκτρονική μουσική και τις εικαστικές τέχνες, ο κ. Διόλατζης κάνει λόγο για ένα line up με θρυλικά ονόματα.

«Στη φετινή διοργάνωση έχουμε μία εορταστική νότα λόγω της 20ετίας αλλά για εμάς το κάθε Reworks είναι σημαντικό. Έρχονται πολύ μεγάλα ονόματα στη Θεσσαλονίκη. Είμαστε περήφανοι γιατί έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη ένας θρυλικός καλλιτέχνης, με τη μουσική του οποίου φωτίστηκε ο πύργος του Άιφελ στο Παρίσι στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων, και μιλάω για τον CERRONE. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που έχει ζήσει όλο το φάσμα της ηλεκτρονικής μουσικής. Την Πέμπτη έρχονται οι ARTBAT, πολύ αγαπητοί στην Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, την Παρασκευή ο Solomun κ.α. μεγάλα ονόματα. Παράλληλα έχουμε και πολλούς Έλληνες καλλιτέχνες καθώς θέλουμε το φεστιβάλ να λειτουργεί ως μία πλατφόρμα της ελληνικής σκηνής», καταλήγει.

Φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής (φωτογραφία αρχείου)
Φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής (φωτογραφία αρχείου) iStock

“Μεγαλώνουμε μαζί με το Reworks, συμπορευόμαστε”

Aπό τον πρώτο ήχο που αναδύθηκε από τα ηχεία της διοργάνωσης μέχρι σήμερα, από τα φοιτητικά χρόνια μέχρι την απαιτητική καθημερινότητα, την εργασία και τη μητρότητα, η Ιωάννα Μακρή παραμένει πιστή φίλη του Reworks δίνοντας το «παρών» σε κάθε διοργάνωση.

«Όταν ξεκίνησε το φεστιβάλ δεν υπήρχε κάποια αντίστοιχη διοργάνωση στην πόλη. Γινόντουσαν κάποια μεμονωμένα events και κάποιες συναυλίες μεγάλων ονομάτων που πηγαίναμε. Η άλλη δυνατότητα ήταν να πας στο εξωτερικό που εκείνα τα χρόνια δεν ήταν τόσο  εύκολο όσο είναι σήμερα. Έτσι δειλά – δειλά ξεκίνησαν θυμάμαι να γίνονται κάποια πράγματα σε μικρότερους χώρους και έπειτα σε μεγαλύτερη κλίμακα και ήταν μία σύνδεση του κοινού με τους καλλιτέχνες σε ένα μεγαλύτερο εύρος σε σχέση με τη δυνατότητα που είχαμε μέχρι τότε.

Μέσω του φεστιβάλ είχαμε τη δυνατότητα να γνωρίσουμε και τη Θεσσαλονίκη και τους χώρους της μέσα από τις διοργανώσεις. Με τα χρόνια η εξέλιξη του φεστιβάλ είναι εμφανής και στο κομμάτι του πολιτισμού στην πόλη μας όπου έχει διευρύνει το μουσικό κομμάτι και με τους καλλιτέχνες που φέρνει και με τον κόσμο που το επισκέπτεται αφού λειτουργεί ως πόλος έλξης για τους λάτρεις του είδους ακόμα και από το εξωτερικό.

Υπάρχουν κι άλλοι πιστοί σαν εμένα που έρχονται στο φεστιβάλ και βρισκόμαστε κάθε χρόνο αλλά χαίρομαι που βλέπω όλο και περισσότερο κόσμο, νέους ανθρώπους που είναι συνειδητοποιημένοι για το τι θα ακούσουν και αγκαλιάζουν την διοργάνωση», λέει στο NEWS 24/7.

Κάθε χρόνο περιμένει με αγωνία, όπως αναφέρει, την ανακοίνωση για την έναρξη του Reworks το οποίο υποστηρίζει σθεναρά. Μάλιστα, η ίδια θυμάται πως το 2011, λίγο πριν μάθει πως η ζωή της θα άλλαζε για πάντα με τον ερχομό του παιδιού της ήταν στο φεστιβάλ. Από την επόμενη χρονιά κιόλας, η μητρότητα δεν την εμπόδισε να βρίσκεται και πάλι στο Reworks και να γιορτάζει μαζί με τους αγαπημένους της.

«Το 2011 ήμασταν παρέα οι πιστοί του φεστιβάλ και εγώ ήμουν έγκυος και δεν το γνώριζα. Χόρευα δύο ημέρες ασταμάτητα στο φεστιβάλ και έμαθα μία εβδομάδα μετά ότι είμαι έγκυος. Τον επόμενο χρόνο που με έβλεπαν στο φεστιβάλ, η κόρη μου τότε ήταν 2 μηνών, και μου έλεγαν “καλά δεν έχεις παιδί;” και έλεγα “Kαι; Θα είμαι εδώ”».

Όπως λέει η ίδια, η σχέση της με το Reworks είναι συντροφική και την παραλληλίζει με εκείνη των φίλων που μοιράζονται τα χρόνια τους και αποκτούν κοινές εμπειρίες ζωής.

«Έχω μία φιλική σχέση με το φεστιβάλ. Όπως λέμε ότι έχουμε τους κολλητούς μας φίλους και η σχέση δυναμώνει με τα χρόνια έτσι νιώθω και για αυτό και ελπίζω να πάει για πολλά χρόνια ακόμα. Συμπορευόμαστε», καταλήγει.

Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα του Reworks Festival 2024.

 

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα