Γιατί “δίνω ένα νεφρό” για το εισιτήριο μιας συναυλίας

Διαβάζεται σε 5'
Γιατί “δίνω ένα νεφρό” για το εισιτήριο μιας συναυλίας
iStock

Παγκοσμίως “τσουχτερά” τα εισιτήρια συναυλιών και φέτος το καλοκαίρι, με τους θαυμαστές των καλλιτεχνών να είναι αγανακτισμένοι σε κάποιες περιπτώσεις. Ποιοι είναι οι λόγοι πίσω από αυτή την αύξηση;

Παρά την προφανή αύξηση στις τιμές των συναυλιακών εισιτηρίων, φαίνεται πως ιδιαίτερα αυτό το καλοκαίρι ο κόσμος είχε ανάγκη να ξεδώσει και να νιώσει το vibe των καλοκαιρινών live. Σίγουρα όμως όλοι μας αναρωτηθήκαμε τι “τρέχει” φέτος με τις τιμές των εισιτηρίων για τις συναυλίες που τόσο περιμέναμε όλο τον χειμώνα.

Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση ίσως είναι λίγο πιο πολύπλοκη απ’ ό,τι θα περιμέναμε. Εκτός από την επιθυμία των ίδιων των καλλιτεχνών για περισσότερα έσοδα υπάρχουν και άλλοι λόγοι που οδηγούν στα “φουσκωμένα” εισιτήρια.

Εδώ να σημειωθεί, ότι πέρα από το εισιτήριο μια ολοκληρωμένη εμπειρία σε συναυλία περιλαμβάνει ποτό, ενδεχομένως φαγητό και φυσικά έξοδα μετακίνησης. Οπότε ανεβαίνει και άλλο το κασέ.

Η “δυναμική τιμολόγηση” και τα μεγάλα ονόματα

Σύμφωνα με το BBC, τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η τιμή των εισιτηρίων της συναυλίας των Oasis το  καλοκαίρι του 2025, μετά την επανένωση τους, που ανέρχεται στις 150 λίρες (179 ευρώ). Ενώ το αντίστοιχο εισιτήριο την τελευταία φορά που οι Oasis έπαιξαν στο Wembley Stadium, το 2009, κόστιζε ακριβώς 44,04 λίρες (52,07 ευρώ). Η διαφορά στα νούμερα είναι παραπάνω από αισθητή. Πέρα από αυτό, ορισμένοι θαυμαστές χρεώθηκαν εκατοντάδες λίρες παραπάνω από την αρχική αξία, αφού η λεγόμενη “δυναμική τιμολόγηση” αύξησε το κόστος ως απάντηση στην υψηλή ζήτηση.

Η “δυναμική τιμολόγηση” αφορά μια επιχειρηματική στρατηγική κατά την οποία γίνεται περιοδική προσαρμογή των τιμών των προϊόντων ή των υπηρεσιών που αυτή προσφέρει με στόχο την μεγιστοποίηση των μακροπρόθεσμων κερδών της. Η πρακτική αυτή συναντάται κυρίως στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου οι τιμές μπορούν να ρυθμιστούν εύκολα και συχνά.

Προφανώς, οι Oasis δεν είναι μόνοι. Εάν έχετε συνδεθεί στο Ticketmaster τα τελευταία δύο χρόνια, θα ξέρετε ότι το κόστος της ζωντανής μουσικής έχει εκτιναχθεί στα ύψη. Οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 23% πέρυσι, έχοντας ήδη αυξηθεί κατά 19% από την πανδημία. Η εμπειρία μιας συναυλίας μπορεί πλέον σε ορισμένες περιπτώσεις να κοστίζει το ίδιο με τις διακοπές, και οι τιμές μόνο αυξάνονται.

Ένα από τα πιο ακραία παραδείγματα της ακρίβειας των εισιτηρίων, αποτελούν οι συναυλίες της περιοδείας Celebration της Madonna στις οποίες χρέωσε 1.306,75 λίρες (1.567 ευρώ) για VIP εισιτήριο. Ούτε η Beyoncé όμως έχασε ευκαιρία, προσεφέροντας στους θαυμαστές της την ευκαιρία να την απολαύσουν στην τιμή “ευκαιρίας” των  2.400 λιρών (περίπου 2.800 ευρώ). Συνολικά, η μέση τιμή εισιτηρίου για τις 100 κορυφαίες περιοδείες σε όλο τον κόσμο ήταν 101 λίρες (120 ευρώ) πέρυσι, από 82 λίρες (98 ευρώ) το 2022, σύμφωνα με την Pollstar, έναν οργανισμό που παρακολουθεί τη βιομηχανία συναυλιών.

«Δεν είναι εικασία να πιστεύουμε ότι ορισμένοι τραγουδιστές θέλουν να βγάλουν όσο περισσότερα χρήματα μπορούν», λέει ο Γκίντεον Γκότφριντ, Ευρωπαίος συντάκτης του Pollstar. Ο Gene Simmons των Kiss υπερασπίστηκε αυτό το νέο σύστημα. «Κινηθείτε ανάλογα με τα χρήματά σας», είπε. «Δεν σου αρέσει η τιμή των εισιτηρίων; Μην αγοράζετε εισιτήριο».

Άλλοι καλλιτέχνες που έχουν “αγκαλιάσει” τη “δυναμική τιμολόγηση” είναι Coldplay, ο Harry Styles, η Olivia Rodrigo και η Taylor Swift (αν και εγκατέλειψε αυτή την στρατηγική, μετά από έντονη αντίδραση των θαυμαστών).

Περαιτέρω λόγοι της αύξησης

Μερικοί προσπαθούν να καταπολεμήσουν τον αντίκτυπο του streaming, η πλειονότητα των μουσικών βγάζει μόλις το 5% του εισοδήματός τους από το streaming, μια απότομη πτώση από τα χρόνια που το βινύλιο και το CD ήταν “βασιλιάδες”. Άλλοι ανησυχούν για τη μακροζωία τους, σε μια εποχή που ολόκληρες σταδιοδρομίες μπορούν να αναμετρηθούν με μια απλή τάση του TikTok.

Φυσικά υπάρχουν και τα τεχνικά ζητήματα, τα οποία αποτελούν επιπλέον λόγους αύξησης ων εισιτηρίων. Αναλυτικότερα:

  • Μεταφορές: Οι τιμές των καυσίμων έχουν αυξηθεί κατά 20% από το 2019, οπότε το κόστος της μετακίνησης των καλλιτεχνών, των μουσικών και όλης της τεχνικής ομάδας είναι αυξημένο. Παράλληλα, στο κόστος μετακινήσεων συνυπολογίζεται και η μεταφορά της σκηνής και όλων των σχετικών μηχανημάτων. Σύμφωνα με την ποπ σταρ Lorde, το κόστος αποστολής της σκηνής της σε όλο τον κόσμο αυξήθηκε έως και 300% μετά τον Covid. Η εταιρεία logistics Freightwaves υποστηρίζει ότι το κόστος της ασφάλισης ενός φορτηγού μπορεί να φτάσει τα 5 εκατομμύρια δολάρια. Η περιοδεία Eras της Taylor Swift απαιτεί έως και 50 φορτηγά!
  • Φαγητό: Οι μεγάλες συναυλίες απαιτούν και το αντίστοιχο προσωπικό, οπότε το κόστος για το φαγητό τους ανεβάζει τα έξοδα.
  • Εξοπλισμός σκηνής: Από τα ηχητικά συστήματα μέχρι τον φωτισμό, το κόστος ενοικίασης εξοπλισμού έχει αυξηθεί κατά 15-20%.
  • Διαμονή: Τα ξενοδοχεία και η διαμονή είναι ένα σημαντικό κόστος. Η περιοδεία της Beyoncé, για παράδειγμα, απασχολούσε πάνω από 300 άτομα.

Σε όλα αυτά προστίθενται και τα έξοδα ενοικίασης χώρων, τα οποία προφανώς τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί δραματικά. Παράλληλα, να σημειωθεί ότι παλαιότερα οι άνθρωποι κατανάλωναν περισσότερο αλκοόλ στα live, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες του χώρου να έχουν περισσότερα έσοδα. Πλέον, όμως ο κόσμος έχει μειώσει την κατανάλωση αλκοολούχων προϊόντων, οπότε οι ιδιοκτήτες αντισταθμίζουν την διαφορά με την αύξηση του ενοικίου.  

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα