Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ εκπέμπει σήμα κινδύνου
Η Διοίκηση της ΕΡΤ αποφάσισε αντί να ενισχύσει την ιστορική Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και να διορθώσει τα κακώς κείμενα των τελευταίων ετών, να μειώσει ακόμη περισσότερο τον αριθμό των μουσικών της, μην ανανεώνοντας ορισμένες συμβάσεις.
- 21 Νοεμβρίου 2022 13:59
Ακατανόητα και τελείως αψυχολόγητα είναι τα όσα λαμβάνουν χώρα στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, καθώς η Διοίκηση της ΕΡΤ αποφάσισε αντί να την ενισχύσει και να διορθώσει τα κακώς κείμενα των τελευταίων ετών, να μειώσει ακόμη περισσότερο τον αριθμό των μουσικών της, μην ανανεώνοντας ορισμένες συμβάσεις.
Ίσως πρέπει κάποιος να κάνει στους αρμοδίους ένα ταχύρυθμο σεμινάριο για το τι εστί Συμφωνική Ορχήστρα και πώς πρέπει να λειτουργεί. Καταρχάς, μία Συμφωνική Ορχήστρα είναι ένας ζωντανός οργανισµός, στον οποίο όλοι ανεξαιρέτως είναι απαραίτητοι. Μπορεί ίσως µία εταιρεία να συνεχίζει να παράγει το έργο που προσέφερε πριν, µε 99 υπαλλήλους αντί για 100, αλλά µία ορχήστρα απλώς δεν λειτουργεί χωρίς το πρώτο φλάουτο, ή το πρώτο βιολί.
Μία “ομάδα” χωρίς προπονητή με παίκτες που θα αλλάζουν σε κάθε παιχνίδι
Τεχνοκρατικές πρακτικές περιορισμού των εξόδων δε χωρούν σε μία Συμφωνική Ορχήστρα που μάλιστα αντιμετωπίζει εδώ και πολλά χρόνια σοβαρά προβλήματα.
Και τι εννοούμε με αυτό: Η Συµφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ από το 2006 -που “έµεινε” µε µόλις 51 µονίµους μουσικούς, έως και σήµερα- δεν έχει λειτουργήσει υπό ένα φυσιολογικό εργασιακό καθεστώς µιας Ευρωπαϊκής Ορχήστρας Ραδιοτηλεόρασης. Ανέκαθεν, δηλαδή, υπήρχαν ελλείψεις σε δυναµικό και ανέκαθεν οι μισθοί ήταν εξαιρετικά χαμηλοί µε αποκορύφωµα την σηµερινή κατάσταση.
Είναι δυνατόν μία Συμφωνική Ορχήστρα να μην έχει καλλιτεχνικό διευθυντή; Κι όμως αυτό συμβαίνει. Η τωρινή διοίκηση αποφάσισε την κατάργηση της θέσης του «καλλιτεχνικού διευθυντή», του επικεφαλής, των μουσικών συνόλων, του υπεύθυνου δηλαδή για τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό κάτι πρωτάκουστο! Τη θέση αυτή είχαν σπουδαίου μαέστροι στο παρελθόν όπως ο Μιλτιάδης Καρύδης, ο Μίκης Θεοδωράκης ο Αντίοχος Ευαγγελάτος και ο Γιώργος Σισιλιάνος. Και για να το πούμε απλά, φανταστείτε μία ομάδα χωρίς προπονητή με παίκτες που θα αλλάζουν σε κάθε παιχνίδι …
Ας μη γελιόμαστε, Συμφωνική Ορχήστρα με 51 μόνιμους μουσικούς δεν υπάρχει. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για παράδειγμα έχει περισσότερες από 120 οργανικές θέσεις.
Ο Άγγελος Πολίτης, κορυφαίος Α’ στο κλαρινέτο της Ορχήστρας εξηγεί στο NEWS 24/7 πως “από τις 105 οργανικές θέσεις της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, αυτή τη στιγμή είναι καλυμμένες από τακτικούς υπαλλήλους μόλις οι 51, λιγότερες από τις μισές δηλαδή. Από τις υπολειπόμενες 54, οι συμβασιούχοι καλύπτουν μόλις τις 22. Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου ως μέλος το ΔΣ της ΕΡΤ ψήφισε την απόφαση (Αρ. Πρω. 18349) και φέρει μεγάλη ευθύνη, καθώς επίσης και ο Τάσος Ρωσόπουλος ως ειδικός σύμβουλος για τα θέματα των μουσικών συνόλων. Η Ορχήστρα της ΕΡΤ, χρειάζεται μόνιμους μουσικούς και όχι μουσικούς από ένα μητρώο (δεξαμενή μουσικών) που θα τους αμείβει κατ’ αποκοπίν. Μα ποιος μουσικός αξιώσεων θα περιμένει τη σειρά του στο Μητρώο αυτό και δε θα έχει ήδη βρει μία άλλη ορχήστρα ;”.
Και συνεχίζει: “Ενώ αναμέναμε τη σύναψη συμβάσεων έργου για το 2023, όπως τα προηγούμενα χρόνια από το 2014, το Δ.Σ. της ΕΡΤ εντελώς αιφνιδιαστικά αποφάσισε την κατάργηση ή μείωση θέσεων και ειδικοτήτων στην Ορχήστρα που πρακτικά σημαίνει απόλυση μουσικών. Από αυτές τις 54 συμβάσεις η ΕΡΤ δε θα ανανεώσει τις 7-8, αφήνοντας στον δρόμο ανθρώπους που βρίσκονται στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα επί σειρά ετών”.
Δραματική μείωση παραγωγών και αποδοχών, αλλά και ακροάσεις των ίδιων των μελών
Παράλληλα αναφέρει ο κ. Πολίτης πως: “Η διοίκηση μειώνει κατά πολύ και τις παραγωγές ανά έτος. Δηλαδή από 33 που ήταν έως τώρα μειώνονται στις 24. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως θα γίνονται το πολύ δύο συναυλίες τον μήνα και πως με τον τρόπο αυτό μειώνονται κι άλλο οι απολαβές των εναπομεινάντων συμβασιούχων. Με τόσο λίγες συναυλίες οι μουσικοί θα παίρνουν το πολύ 600 ευρώ τον μήνα. Και το καλύτερο όλων είναι που για την ανανέωση των συμβάσεων, τους ζητούν να κάνουν ακροάσεις! Λες και δεν τους γνωρίζουν τόσα χρόνια ποιοι είναι και τι αξίζουν.”.
Και ένα κώλυμα…
Ο Άγγελος Πολίτης θέτει ακόμη ένα σοβαρό ζήτημα της Ορχήστρας: “τώρα, προστέθηκε για πρώτη φορά (!) ένα κώλυμα συμμετοχής στις ακροάσεις των υποψηφίων που έχουν σχέση εργασίας με τον ευρύτερο δημόσιο τομέα αποκλείοντας αυτομάτως 5 μουσικούς (και εμένα) χωρίς οποιοδήποτε λόγο!
Η επί πολλά έτη επιλογή της ΕΡΤ να απασχολεί τους μουσικούς εργολαβικά, χωρίς καμία μονιμότητα, ούτε καν βεβαιότητα ότι η θέση τους θα υπάρχει και την επόμενη μέρα και με εξαιρετικά χαμηλές αμοιβές, οδήγησε κάποιους από τους συμβασιούχους της ΕΡΤ να αναζητήσουν μία μόνιμη εργασία ως μουσικοί μπάντας (που δεν είναι ανταγωνιστικό σύνολο) στο δημόσιο, ενώ παράλληλα εργάζονταν και στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ. Αυτό επιτρέπεται ρητά από το νόμο διότι οι μουσικοί εξαιρούνται από την απαγόρευση πολυθεσίας (παρ. 5 περ. γ του άρθρου 16 Ν.1256/82).”
“Δε μιλάμε απλώς για απαξίωση, αλλά για διάλυση της Ορχήστρας”
Και καταλήγει: “Οι 51 μόνιμοι εντός της επόμενης 5ετίας λόγω συνταξιοδοτήσεων θα γίνουν 35. Σταδιακά δε θα υπάρχει κανένας μόνιμος μουσικός και η Ορχήστρα της ΕΡΤ από μία μεγάλη Συμφωνική Ορχήστρα με παρουσία από το 1938 θα γίνει μία αρπαχτή! (έτσι λέμε στα μουσικά πράγματα την ευκαιριακή απασχόληση σε μία δουλειά). Αυτό είναι το όραμα της ΕΡΤ! Μια δήθεν συμφωνική ορχήστρα με κάποιους μόνιμους που φορτώθηκε η ΕΡΤ με το διάταγμα Παυλόπουλου μέχρι συνταξιοδότησής τους και με μουσικούς που ευκαιριακά θα συμμετέχουν, στις 2-3 μεγάλες παραγωγές που οραματίζονται οι σύμβουλοι του κ. Ζούλα.. Δε μιλάμε απλά για απαξίωση αλλά για διάλυση της Ορχήστρας”.
Δεν είναι τυχαίο το κύμα συμπαράστασης στα social media στην Ορχήστρα από γνωστούς αρχιμουσικούς, μαέστρους και καλλιτεχνικούς διευθυντές. Σε δηλώσεις στήριξης έχουν προβεί διαπρεπείς Έλληνες Μαέστροι και Μουσικοί (Καβάκος, Καρυτινός, Λογιάδης, Μιχαηλίδης, Μπαλτάς, Χριστόπουλος κ.ά.), οι οποίοι εξηγούν τη σημασία της ύπαρξης των μουσικών συνόλων και της ΕΣΟ ΕΡΤ, ως μία συμφωνική ορχήστρα που να μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του διεθνούς συμφωνικού ρεπερτορίου και που να ηχογραφεί και προάγει το έργο των Ελλήνων συνθετών, τη σημασία της ύπαρξης σταθερών εργασιακών σχέσεων των μουσικών, τη σημασία της ύπαρξης καλλιτεχνικού προγραμματισμού και της ύπαρξης καλλιτεχνικού διευθυντή κ.ο.κ.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις