Κοίτα με, κάνω DAB. Και δεν έχει καμία σχέση με το dub
Ακούγοντας το φετινό χιτάκι "DAB, κοίτα με κάνω DAB DAB", μπορεί από σπόντα να ακούσεις και λίγο dub. Προσοχή. Καλό είναι να μην μπερδεύονται αυτά τα δύο (Vid)
- 02 Ιουλίου 2016 10:02
“DAB. Ακούς ρε φίλε DAB; Κάνεις DAB;”, μου λέει γνωστός τις προάλλες. “Ναι ακούω dub, καμιά δεκαπενταριά χρόνια τώρα. Τι εννοείς να κάνω νταμπ;”, απαντάω. “Τι εννοείς ακούς δεκαετίες, αφού πέρυσι βγήκε”, λέει. Κάπου εκεί συνειδητοποιώ πως κάπου χαθήκαμε στη μετάφραση.
DAB – dub. Η ιστορία πίσω από δύο λέξεις
DAB και dub. Δύο εκ διαμέτρου αντίθετα μεταξύ τους πράγματα, ή μάλλον για να είμαστε πιο ακριβείς, δύο πράγματα που σχετίζονται μόνο ως προς το πώς ακούγονται όταν τα προφέρεις. Στο dub με “u” μάλιστα, δεν υπάρχει ΥΠΟ, για καλή του τύχη του dub.
Τι είναι το “ΥΠΟ”; Ο Υποχθόνιος, ο ράπερ που κάποτε ήταν μέλος των Ζωντανών Νεκρών. Και τώρα κάνει μόδα το DAB στην Ελλάδα μέσω της κονιορτοποίησης και της νεοελληνικοποίησης του όρου. Club DAB YOLO. Όλα μαζί στην παραλιακή. Στην Ελλάδα ζούμε τη Δυτική Ακτή πακέτο με τα πατροπαράδοτα μπουζούκια. Αλλά δεν πειράζει, πάντα έτσι γινόταν στην απόληξη των Βαλκανίων. Κι ύστερα λες, μόδα είναι κι αυτό το DAB, θα περάσει. Το άλλο όμως το dub, θα μείνει για να θυμίζει πώς φτιάχνεται η μουσική που γεννά ρεύματα και νέες καταστάσεις.
Πάμε παρακάτω να κάνουμε κάποιες διευκρινήσεις προς αποσαφήνιση των όρων.
Περί DAB ο λόγος. Για να μπεις μεσ’ το club κάνε DAB DAB DAB DAB DAB DAB
Η ελληνική κονιορτοποίηση που λέγαμε:
Που ελάχιστη σχέση έχει με αυτό:
Η όλη φάση καθιερώθηκε από τους Migos, ένα αυτοπροσδιοριζόμενο ως τέτοιο, χιπ χοπ τρίο από τις ΗΠΑ, και διαδόθηκε αρχικά στην Atlanta, πριν περάσει και στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού. Στην ουσία είναι ένας χορός που κανείς δεν ξέρει πώς ξεκίνησε αλλά όλοι ξέρουμε πώς κατέληξε.
Σύμφωνα με τον Bow Wow, Αμερικανός ράπερ και αυτός σε περίπτωση που λογικά δεν τον ξέρεις, ο όρος γεννήθηκε το 2012 από χρήστες κάνναβης (cannabis dabbers όπως ονομάζονται), άλλοι λένε πως σαν χορός απεικονίζει την κίνηση που έκαναν χιπχοπερς για να “σνιφάρουν” κοκαΐνη από το μπράτσο τους (φοβερό combo), οι περισσότεροι ωστόσο αναφέρουν πως “πατέρας” του είναι ο Cam Newton, παίκτη του NFL και των Carolina Panthers, ο οποίος εισήγαγε το DAB σαν πανηγυρισμό. Τον κύριο μπορείτε να τον δείτε στο παραπάνω βίντεο. Ο πανηγυρισμός διαδόθηκε και καθιερώθηκε στην Ευρώπη από τον Πογκμπά και ήρθε και στην Ελλάδα με τον Ιντέγιε και κάμποσους άλλους.
Οι πρώτοι που κατέγραψαν σε μουσικό video την κίνηση πάντως, ήταν οι Skippa Da Flippa στο “How Fast”:
Ένας άλλος ράπερ, ο Rich The Kid τον πήρε τον χορό και τον έκανε “tutorial” στο YouTube για το πώς να τον εκτελείς ακούγοντας rnb, trap κλπ.
Ιδού:
Ράπερς, DJs και pop stars άρχισαν να υιοθετούν τον “χορό” και στους στίχους μπήκε η λέξη DAB. Οι κριτικοί δεν εντάσσουν παρόλα αυτά το DAB στα πλαίσια της ραπ, θεωρώντας πως έχει προκύψει από την trap που έχει εξελιχθεί επίσης στην Atlanta. Street μόδα πλέον που την ασπάστηκε και η Hilary Clinton προς άγραν ψήφων.
Φέτος η DAB τρέλα έφτασε και στο EURO:
Και εντάξει, τα παραπάνω μπορεί να έχουν πλάκα. Το κομμάτι του ΥΠΟ όμως, όχι, δεν έχει πλάκα.
Πώς σχετίζονται όλα αυτά με το dub; Δεν έχουν καμία απολύτως σχέση. Γιατί μπορεί το DAB να βγήκε μέσα από την trap και την rnb αλλά δεν αναμένεται να πάει κάπου. Πού “πήγε” η dub; Παντού. Ξεπήδησε από τα σπλάχνα της reggae, έφτασε στις παρυφές του post-punk, γέννησε το trip-hop, την techno, την EDM, την πρωτόλεια techno, την big beat και φυσικά, “έστρωσε το χαλί” για την ανάπτυξη του hip-hop.
Το dub εμφανίστηκε στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη τη δεκαετία του ’60 σαν μετεξέλιξη της reggae. Επί της ουσίας προήρθε από τα b-sides των βινυλίων που κυκλοφορούσαν από reggae συλλογές.
Echo, reverb, delay και φωνητικά πάνω σε παλαιότερους ή νέους ρυθμούς, βάθος και μείξεις από πρωτοπόρους της εποχής σαν τον Osbourne “King Tubby” Ruddock, τον Lee “Scratch” Perry και τον Errol Thompson. Στις μέρες μας το dub χρησιμοποιήθηκε σαν βάση για να χτιστεί το dubstep μέσα από διαφορετικές φόρμες, ενώ μέσα στις περασμένες δεκαετίες είχε εμπνεύσει και το jungle/drum and bass.
Με τα χρόνια η dub “πολιτικοποιήθηκε” μέσα από τους ήχους των Asian Dub Foundation, των Dub Pistols, των Dub inc, των High Tone κ.α. Οι στίχοι της dub και του ska που πήγαιναν παράλληλα, εξέφρασαν την εργατική τάξη και έχτισαν μια ριζοσπαστική και ουσιαστική πολιτική άποψη μέσα από την dub poetry. Βλέπε Mad Professor, ή αλλιώς ο άνθρωπος που έχει δώσει χαρακτήρα στους Massive Attack, Orb, Beastie Boys, Rancid.
Λίγη dub poetry:
Εν κατακλείδι, το dub ξεκίνησε από την Τζαμάικα αλλά ανδρώθηκε στις γειτονιές στις Αγγλίας και έγινε διάσημο από τις “αλητοπαρέες”, με τον τρόπο που ανδρώθηκε και το hip hop μέσα από την πάλη για επιβίωση στις σκοτεινές γωνιές των Πολιτειών. Γιατί αλητεία είναι η αμφισβήτηση του συστήματος και η διαρκής προσπάθεια αλλαγής του, όχι το clopy paste μιας west coast γκετο-κουλτούρας που πέρασε από την Ελλάδα και δεν ακούμπησε.
Το DAB μεγάλωσε στην τηλεόραση στα social και στο YouTube, και θα μείνει για λίγο καιρό ακόμα μαζί μας. Από εκεί και πέρα, περί ορέξεως, κολοκυθόπιτα.
ΥΓ. Αλητεία είναι αυτό το βίντεο, όχι του ΥΠΟ: