Maestro με Χατζιδάκι και “Βαλς των χαμένων ονείρων”- Η άγνωστη ιστορία της σύνθεσής του

Maestro με Χατζιδάκι και “Βαλς των χαμένων ονείρων”- Η άγνωστη ιστορία της σύνθεσής του
Maestro MEGA

Η ιστορία πίσω από το “Το βαλς των χαμένων ονείρων” και γιατί ο Παπακαλιάτης το επέλεξε για το Maestro, βάζοντας την Αλεξίου να μιλήσει για τον Χατζιδάκι.

Maestro” με Μάνο Χατζιδάκι και “εξηγήσεις” για τα συστημικά τραύματα των ηρώων είδαμε το βράδυ της Πέμπτης (01/12) στο MEGA, σε άλλο ένα επεισόδιο της σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, που σε πολύ λίγο θα διατίθεται και στο Netflix. Αφηγητής του 7ου επεισοδίου ο Χαράλαμπος, ο πιο βίαιος από τους πρωταγωνιστές της σειράς, που όπως μας έχει αποκαλύψει ο Παπακαλιάτης δεν …ζει να δει το τέλος του “Maestro”.

Πολλά ήταν εκείνα που μας έκαναν εντύπωση στο χθεσινό επεισόδιο, αλλά θα σταθούμε στο πιο … μουσικό και συγκινητικό. Ο Παπακαλιάτης κάνει μάθημα στα παιδιά του μουσικού σχολείου για τον υπέροχο Μάνο Χατζιδάκι και τα συναισθήματα που προκαλεί η μουσική του. Τελικά το μάθημα για τη μουσική του κορυφαίου μουσικοσυνθέτη “το πήρε επάνω της” η Χάρις (Αλεξίου) -υπό τους ήχους του “Βαλς των χαμένων ονείρων”. Η Χάρις μίλησε στη νέα γενιά του νησιού για όλα τα ακούσματα των πιο παλιών και το πώς σήμερα όλα αυτά “πνίγονται” πίσω από τις οθόνες των υπολογιστών και τα κινητά τηλέφωνα.

Πόσοι από σας γνωρίζετε μουσικές του Μάνου Χατζιδάκι” ρωτάει ο Παπακαλιάτης με την Αλεξίου να απαντάει: “Χάνεις το χρόνο σου δάσκαλε. Έχει γίνει καιρό η ζημιά, είναι αργά”. “Δεν μαθαίνεται η μουσική του Χατζιδάκι. Την ανακαλύπτεις τη μουσική του Χατζιδακι” λέει η Αλεξίου για να προσθέσει ο Παπακαλιάτης “Η μουσική του τα περιέχει όλα. Έχει ευαισθησία, έχει ευγένεια”. “Έχει ιστορία” λέει εμφατικά η Αλεξίου για να συνεχίσει: “Σήμερα γιατί δεν τον ακούμε τον Χατζιδάκι; Γιατί ζείτε την εποχή της λοβοτομής. Πώς να ακούσεις μία μουσική που σε πάει μπροστά, όταν όλα τα άλλα γύρω σου σε πάνε πίσω;”

Μιλώντας για τις προηγούμενες γενιές είπε: “Ακούγαμε τότε, βλέπαμε, αισθανόμασταν, κάτι μας έκανε αυτό που ακούγαμε, κάτι μας κινούσε. Δεν πατάγαμε μόνο κουμπιά, ούτε ήμασταν μπροστά σε μια οθόνη συνέχεια. Αυτό κάνει ο Χατζιδάκις, σου χαϊδεύει την ψυχή. Σου ξυπνάει το πνεύμα. Πού είναι το πνεύμα τώρα. Είχε έρωτα η μουσική του. Ξέρετε γιατί; Γιατί ήταν ζωντανή. Γιατί είχε δημιουργία. Είχε έμπνευση, Είχε προσωπικότητα. Είχε σεβασμό. Ακόμα και ο μεγαλύτερος κάφρος σεβόταν τη μουσική του Χατζιδάκι“.

Ήταν απόλαυση να ακούει κανείς τη σπουδαία μας ερμηνεύτρια να σκιαγραφεί με πάθος ένα ψυχικό τοπίο που σίγουρα έχει νιώσει, αφού και η ίδια έχει συνεργαστεί με τον Χατζιδάκι και έχει ερμηνεύσει τα τραγούδια του.

Μάνος Χατζιδάκις για Χάρις Αλεξίου: “Ένα αστείρευτο ταλέντο”

Ένα από τα δικά μας αγαπημένα είναι η ερμηνεία της Αλεξίου στο “Μη τον ρωτάς τον ουρανό”, όμως ανάμεσα σε εκείνη και τον σπουδαίο μουσικοσυνθέτη υπήρξε και μία απρόβλεπτη … συνάντηση!

Η Χάρις Αλεξίου στο "Maestro" MEGA

Τον χειμώνα του 1987 η Χάρις Αλεξίου εμφανίζεται στον Σείριο, το παλιό Ζουμ της Πλάκας που στέγασε εκείνη τη σεζόν τα καλλιτεχνικά όνειρα του Μάνου Χατζιδάκι. Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας ήταν ο δίσκος “Απρόβλεπτα Τραγούδια”. Στο οπισθόφυλλο του δίσκου ο Μάνος Χατζιδάκις σημείωνε:

Η Χάρις Αλεξίου μου φανερώθηκε στην απρόβλεπτη συνεργασία μας που έγινε στον Σείριο στην Πλάκα. Εκεί την άκουσα καλά και μπόρεσα να διαπιστώσω πως είναι φτιαγμένη από το υλικό που γίνονται οι μεγάλες τραγουδίστριες και που πολλές φορές το τραγούδι είναι μια αφορμή για να μας μεταφέρει προγονικά βιώματα, χωμένα μέσα της βαθειά από παλιούς καιρούς. Με αιχμαλώτισε και την απήλαυσα όσο γινόταν πιο πολύ, σχεδόν “ιδιωτικά”, είκοσι μέρες τραγουδώντας μες στον χώρο μου, τον φωτεινό Σείριο.

Μα και το υλικό της υπήρξε απρόβλεπτο. Από τον “Κοκαϊνοπότη” ως την “Τζένη των πειρατών” κι από τον Νίνο Ρότα ως τους ευρηματικούς “Ακροβάτες” του Μικρούτσικου, η Χάρις Αλεξίου ξεδίπλωσε ένα αστείρευτο ταλέντο. Γι’ αυτό και θέλησα να την “διευθύνω” σ’ αυτό τον δίσκο. Είναι μια προσφορά φιλίας προς αυτήν, έστω κι αν κάποτε μας χώρισαν… σωματειακές δηλώσεις αντιθέτων παρατάξεων. Η Τέχνη της είναι πάνω από σωματεία και δηλώσεις. Κι εγώ δηλώνω πλέον φίλος της“.

“Το βαλς των χαμένων ονείρων” στην ταινία με Δημήτρη Παπαμιχαήλ και Αντιγόνη Βαλάκου

Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί ο Παπακαλιάτης διάλεξε αυτο το συγκεκριμένο τραγούδι του Χατζιδάκι. Εκτός από το γεγονός ότι Χατζιδάκις είναι ο πιο ιδανικός “πρεσβευτής” της ελληνικής μουσικής κουλτούρας στα ξένα κοινά του Netflix, το “Το βαλς των χαμένων ονείρων” έχει γραφτεί για ένα ζευγάρι που ίσως θυμίζει τον Ορέστη και την Κλέλια.

Από την ελληνική δραματική ταινία του 1961, “Χαμένα” όνειρα, σε σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου αρχείο Finos Films

Το τραγούδι γράφτηκε για την ελληνική δραματική ταινία του 1961, “Χαμένα όνειρα”, σε σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου. Ο Σακελλάριος έγραψε και το σενάριο, το οποίο βασίστηκε στο θεατρικό έργο “Η μεγάλη παρένθεσις”. Αυτός ήταν και ο αρχικός τίτλος της ταινίας κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, αλλά στην πορεία μετονομάστηκε σε “Χαμένα Όνειρα”. Η παραγωγή ήταν της Φίνος Φιλμ, με πρωταγωνιστές τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και την Αντιγόνη Βαλάκου (τον ρόλο απέρριψε η Αλίκη Βουγιουκλάκη γιατί της φάνηκε μελαγχολικός).

Στην υπόθεση ένας νεαρός και μια κοπέλα εργάζονται προσωρινά, όπως δηλώνουν και οι δύο, σε μια επιχείρηση που εμπορεύεται κουβαρίστρες. Ο καθένας ονειρεύεται για τον εαυτό του μια καλύτερη δουλειά και έναν επιτυχημένο γάμο. Όταν όμως η επιτυχία δεν έρχεται και οι μνηστήρες εξαφανίζονται, το μοναδικό στοιχείο μονιμότητας στη ζωή τους είναι η επιχείρηση και αυτό που σημαίνουν ο ένας για τον άλλον.

Η υπέροχη η μουσική από τον Μάνο Χατζιδάκι συνοδεύει το βαλς των δύο πρωταγωνιστών, που έχουν όνειρα τα οποία σιγά σιγά ξεθωριάζουν για να μείνουν ο ένας στην αγκαλιά του άλλου. Το 1961 ο συνθέτης είχε κυκλοφορήσει ένα δισκάκι 45 στροφών με τα 8 μουσικά κομμάτια της ταινίας από την εταιρεία “Ιλισσός”.

Η άγνωστη ιστορία πίσω από το τραγούδι – Πώς το έγραψε ο Χατζιδάκις

Ο Μάνος Χατζιδάκις υπήρξε για μια οκταετία ο πιο στενός συνεργάτης του Αλέκου Σακελλάριου στον κινηματογράφο. Στη βιογραφία του ο Αλέκος Σακελλάριος τον έχει χαρακτηρίσει απέραντα συναισθηματικό και πρωτοπόρο για την εποχή του. Μαζί έγραψαν πάρα πολλά τραγούδια. “Αισθάνομαι ότι αυτός ο άνθρωπος είχε γεννηθεί για να μαγεύει και να ταξιδεύει τους άλλους με τη μουσική του. Και το κατάφερε”, έλεγε ο Σακελλάριος.

Ο Αλέκος Σακελλάριος θυμάται και την ιστορία πίσω από το “Βαλς των χαμένων ονείρων”:

Στην πρώτη ιδιωτική προβολή που κάναμε για την ταινία Χαμένα Όνειρα, για να δει ο Μάνος την ταινία και να εμπνευστεί τη μουσική, στα πρώτα πέντε λεπτά κοιμήθηκε και ξύπνησε λίγο πριν τελειώσει η ταινία.

‘Μάνο μου, μήπως πρέπει να την ξαναδείς’; του λέω.

‘Δεν χρειάζεται, σε λίγες μέρες θα έχεις τη μουσική’, μου απάντησε.

Πράγματι, η μουσική ήταν καταπληκτική. Ο Μάνος έγραψε το ‘Βαλς των χαμένων ονείρων’, που θεωρείται η καλύτερη μελωδία του στον κινηματογράφο“.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα