Τυμπανοκρουσίες στο Μέγαρο Μουσικής
Τετάρτη 4/3, 20:30: "Τυμπανοκρουσίες" στο Μέγαρο Μουσικής
- 24 Φεβρουαρίου 2015 16:54
Τα δοξάρια των εγχόρδων της Καμεράτα διασταυρώνονται με τις μπαγκέτες κρουστών του Δημήτρη Δεσύλλα και του συνόλου Τύπανα: μια συνάντηση σε έντονους ρυθμούς, με μαέστρο τον διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρωνα Μιχαηλίδη.
Μια μουσική «μονομαχία» μέσω του ευρηματικού κοντσέρτου για κρουστά του βραβευμένου με Πούλιτζερ και Όσκαρ αμερικανού συνθέτη Τζον Κοριλιάνο και της «εικονοκλαστικής» σουίτας του Ρώσου Ροντιόν Σεντρίν, βασισμένης σε θέματα από την όπερα Κάρμεν του Μπιζέ.
– John Corigliano: “Conjurer”, κοντσέρτο για σόλο κρουστά και ορχήστρα εγχόρδων
– Georges Bizet/Ροντιόν Σεντρίν: “Carmen suite”, μπαλέτο σε μια πράξη
Δημήτρης Δεσύλλας σόλο κρουστά
Σύνολο Κρουστών Τύπανα
Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Με ένα Όσκαρ, ένα Πούλιτζερ και πέντε Γκράμμυ…
… στις καλλιτεχνικές του αποσκευές, ο Τζον Κοριλιάνο (γενν. 1938) γοητεύει εδώ και δεκαετίες το μουσικόφιλο αλλά και κινηματογραφόφιλο κοινό με τις μαγικές δημιουργίες του. Ο ιταλικής καταγωγής αμερικανός συνθέτης, που υπήρξε συνεργάτης του διάσημου μαέστρου και συνθέτη Λήοναρντ Μπέρνσταϊν, έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 100 συνθέσεις σε διαφορετικά στυλ –κυρίως για συμφωνική ορχήστρα–, συνθέσεις που παραμένουν πάντοτε φιλικές ακόμη και απέναντι στο πιο αμύητο ακροατή. Έχει γράψει συμφωνίες, έργα για ορχήστρα εγχόρδων, σύνολο πνευστών, κοντσέρτα, έργα μουσικής δωματίου και για σόλο όργανα, μία όπερα και πολλές παρτιτούρες για τον κινηματογράφο. Από την εργογραφία του ξεχωρίζουν οι Συμφωνίες αρ. 1 και 2 (για ορχήστρα εγχόρδων-βραβείο Πούλιτζερ 2001), το λυρικό έργο Τα φαντάσματα των Βερσαλλιών, η σύνθεση Mr. Tambourine Man: Seven Poems of Bob Dylan και η σύνθεσή του για την ταινία Το κόκκινο βιολί (1998) σε σκηνοθεσία Φρανσουά Ζιράρ, η οποία απέσπασε, το 1999, το Όσκαρ καλύτερης κινηματογραφικής μουσικής. Το Κοντσέρτο για σόλο κρουστά και ορχήστρα εγχόρδων με τίτλο Conjurer που θα ακουστεί στη συναυλία της Καμεράτα στις 4 Μαρτίου στο Μέγαρο με σολίστ τον Δημήτρη Δεσύλλα, απέσπασε πέρυσι βραβείο Γκράμμυ στην κατηγορία «Καλύτερο οργανικό σόλο κλασικής μουσικής». Αρχικώς, ο Κοριλιάνο είχε επιφυλάξεις για τη σύνθεση ενός κοντσέρτου για κρουστά, αλλά στο τέλος υπέκυψε στην πρόκληση. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός ιδιαίτερα ευφάνταστου έργου με πρωταγωνιστή τα κρουστά. Όργανα από ξύλο, μέταλλο και δέρμα χρησιμοποιούνται με δεξιοτεχνικό τρόπο από τον σολίστ, στο πλαίσιο μιας ιδιότυπης ρυθμικής ταχυδακτυλουργίας –εξ ου και ο τίτλος Conjurer [ταχυδακτυλουργός, εξορκιστής]– προκειμένου να αναδείξουν τα μουσικά θέματα της σύνθεσης του Κοριλιάνο, τα οποία στη συνέχεια αναπτύσσονται από την ορχήστρα εγχόρδων.
Ο έντονος ρυθμός και η έμφαση στον ρόλο των κρουστών…
… είναι τα δύο κοινά σημεία ανάμεσα στο Κοντσέρτο για σόλο κρουστά και ορχήστρα εγχόρδων του Αμερικανού Τζον Κοριλιάνο με τη Σουίτα «Κάρμεν» του Ρώσου Ροντιόν Σεντρίν. Η ευρηματικά ενορχηστρωμένη σύνθεση του πολυβραβευμένου Σεντρίν (γενν. 1932), η οποία παρουσιάζεται στο δεύτερο μέρος της συναυλίας της Καμεράτα στο Μέγαρο με τη συμμετοχή του Συνόλου κρουστών Τύπανα, συνδυάζει θέματα από την ομώνυμη όπερα του Ζωρζ Μπιζέ, καθώς και από την Αρλεζιάνα. Ο μεγάλος ρώσος συνθέτης και πιανίστας, ο οποίος έχει τιμηθεί με τα βραβεία «Λένιν», καθώς και με τα κρατικά βραβεία της Σοβιετικής Ένωσης (1972) και της Ρωσικής Ομοσπονδίας (1992), έγραψε το συγκεκριμένο μονόπρακτο μπαλέτο το 1967. Το έργο έκανε πρεμιέρα την ίδια χρονιά στη Μόσχα. Το ερμήνευσε σε πρώτη εκτέλεση η Ορχήστρα του Θεάτρου Μπολσόι υπό τον σπουδαίο αρχιμουσικό Γκενάντι Ροσντεστβένσκι. Η ιδέα για τη δημιουργία μιας σουίτας επάνω στην Κάρμεν οφείλεται στη σύζυγο του Σεντρίν, τη Μάγια Πλισέτσκαγια. Η διάσημη μπαλαρίνα είχε αρχικώς προσεγγίσει τον Σοστακόβιτς και τον Χατσατουριάν, οι οποίοι όμως αρνήθηκαν την πρότασή της. Το 1966, όταν το Εθνικό Μπαλέτο της Κούβας στάθμευσε στη Μόσχα κατά την περιοδεία του στην ΕΣΣΔ, η Πλισέτσκαγια πλησίασε τον χορογράφο του συνόλου Αλμπέρτο Αλόνσο και του πρότεινε να χορογραφήσει την Κάρμεν. Το σχέδιό της επιτέλους ευοδώθηκε και, όταν ο Σεντρίν παρακολούθησε τις πρώτες δοκιμές της συζύγου του με τον Αλόνσο, πείστηκε να γράψει τη μουσική για το μπαλέτο. Η αναμέτρησή του με τον Μπιζέ αποδείχθηκε επίπονη, αλλά το αποτέλεσμα δικαίωσε εντέλει την επίμονη Μάγια Πλισέτσκαγια. Ο Ροντιόν Σεντρίν κατάφερε να ανακαλύψει εκ νέου την ηρωίδα του Μπιζέ και του Μεριμέ μέσα από αναπάντεχες μεταμορφώσεις των μελωδιών του πρωτότυπου έργου, μέσα από εξωτικούς συνδυασμούς στα κρουστά και μέσα από φράσεις γεμάτες κλιμακούμενο πάθος αλλά και χιουμοριστική διάθεση, ιδίως στα σημεία όπου τα μουσικά θέματα της Κάρμεν συμπλέκονται αρμονικά με εκείνα της Αρλεζιάνας.
Τιμές εισιτηρίων: 11 € (Ζώνη Γ΄), 20 € (Ζώνη Β΄), 28 € (Ζώνη Α΄), 40 € (Διακεκριμένη Ζώνη).
Ειδικές τιμές: 6,50 € (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 8,50 € (Πολύτεκνοι, 65+).
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του Μεγάρου: www.megaron.gr
Επίσης:
https://www.facebook.com/megaron.gr