Χειμώνες και Έρωτες από τη Φιλαρμόνια στο Ωδείο Αθηνών
Ο νέος Κύπριος μαέστρος Πέτρος Στυλιανού και ο 17χρονος (!) σολίστ του βιολιού Γιάννης Μαγειρόπουλος μιλούν στο NEWS 24/7 με αφορμή την αναμέτρησή τους με δύο απαιτητικά έργα του διεθνούς ρεπερτορίου.
- 13 Φεβρουαρίου 2023 14:03
Με μια ξεχωριστή συναυλία υπό τον τίτλο “ “Χειμώνες και Έρωτες” την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου συνεχίζεται ο Κύκλος «Συμφωνικές βραδιές» της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών στο νέο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος» του Ωδείου Αθηνών.
Την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου, προσκεκλημένοι της ορχήστρας είναι δύο διακεκριμένοι νέοι καλλιτέχνες: Ο εξαιρετικός νέος Κύπριος μαέστρος Πέτρος Στυλιανού και ο μόλις 17χρονος (!) σολίστ του βιολιού Γιάννης Μαγειρόπουλος. Θα αναμετρηθούν με δύο απαιτητικά έργα του διεθνούς ρεπερτορίου.
Ως ένα φόρο τιμής στις ανώτατες σπουδές του στην Αγία Πετρούπολη, ο μαέστρος Πέτρος Στυλιανού επέλεξε να ερμηνεύσει την ιδιαίτερη πρώτη συμφωνία του μεγάλου Ρώσου συνθέτη Πιοτρ Ιλίτς Τσαικόφσκυ, με τίτλο «Χειμωνιάτικα όνειρα», ενώ στην αρχή του προγράμματος θα μας μεταφέρει στην παραδοσιακή μουσική της πατρίδας του, της Κύπρου, με το έργο του Έλληνα συνθέτη Άλκη Μπαλτά «Αροδαφνούσα», βασισμένο σε ένα παραδοσιακό τραγούδι με θέμα τον έρωτα και τον θάνατο.
Ο Πέτρος Στυλιανού αναφέρει χαρακτηριστικά στο NEWS 24/7: “Έχω την τιμή και τη χαρά να βρίσκομαι στο πόντιουμ της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών, αναλαμβάνοντας τη Μουσική Διεύθυνση της συναυλίας υπό τον τίτλο «Χειμώνες και Έρωτες». Η συναυλία, η οποία θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου και ώρα 20:30, εντάσσεται στον κύκλο «Συμφωνικές βραδιές» της ΦΟΑ στο νεόδμητο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος» του Ωδείου Αθηνών.
Στη συναυλία αυτή, δεσπόζει το λαμπρό και εμβληματικό κοντσέρτο για βιολί σε Ρε μείζονα, έργο 61 του Λ.Β. Μπετόβεν (1806), το οποίο θα ερμηνεύσει ο μόλις 17 ετών σολίστ Γιάννης Μαγειρόπουλος. Συνοψίζοντας την ιστορία του κοντσέρτου για βιολί κατά τον 18ο αιώνα, ο Μπετόβεν καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την πορεία του είδους μέχρι τον 19ο αιώνα. Η μεγαλοπρεπής απλότητα των θεμάτων του, ο ειλικρινής λυρισμός, η αρμονία της φόρμας και η εξάρτηση από τα λαϊκά μελωδικά και ρυθμικά χαρακτηριστικά, το καθιστούν ένα ζωντανό παράδειγμα του βιεννέζικου κλασικού στυλ. Γραμμένο την ίδια χρονιά με την 4η συμφωνία και 4ο κοντσέρτο για πιάνο, είναι εμφανές το βάθος της συμφωνικής γραφής μέσα από τις εκτενείς ορχηστρικές παρεμβάσεις.
Η συναυλία θα ξεκινήσει με την ορχηστρική φαντασία «Αροδαφνούσα» του συνθέτη Άλκη Μπαλτά, βασισμένη πάνω σε ένα από τα πιο γνωστά και πολυτραγουδισμένα δημοτικά τραγούδια της Κύπρου. Εμπνευσμένη από τον ομώνυμο μύθο, ο οποίος πραγματεύεται το θέμα «Έρωτας-Θάνατος», η μουσική χαρακτηρίζεται από μία ισχυρή και συνεχή αντιπαράθεση ανάμεσα στα λυρικά θέματα, τα οποία εξυμνούν τον έρωτα και στα αιχμηρά ιντερμέδια που παρεμβάλλονται με χαρακτήρα βουκολικό και μυστηριακό συμβολίζοντας το αναπόφευκτο του θανάτου.
Η συναυλία ολοκληρώνεται με την λυρικο-δραματική 1η συμφωνία του Π.Ι. Τσαϊκόφσκι «Ονειροπολήσεις του χειμώνα». Γραμμένη το 1866 από ένα συνθέτη που μόλις είχε εγκαταλείψει τα τείχη του κονσερβατορίου της Αγίας Πετρούπολης, αντανακλά την πληθώρα των σκέψεων, αναμνήσεων και εικόνων από τα παιδικά χρόνια στη ρωσική αχανή ύπαιθρο. Ατέρμονος λυρισμός, πανέμορφες σαγηνευτικές μελωδίες, ρυθμικά ξεσπάσματα και πληθωρική ενορχήστρωση ενσωματώνονται στη μουσική του, η οποία κορυφώνεται με το λαμπρό, πομπώδες και εορταστικό φινάλε. Αν και πρώιμη, αυτή η συμφωνία μας επιτρέπει να δούμε και να ακούσουμε τον μελλοντικό λαμπρό συνθέτη που άφησε συγκλονιστικά δείγματα συμφωνικής και σκηνικής μουσικής στο παγκόσμιο ρεπερτόριο”.
Το υπερσύγχρονο και ξεχωριστής αισθητικής Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος», χωρητικότητας 600 θέσεων, τέθηκε σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 2022. Πήρε το όνομά του από τον κορυφαίο αρχιτέκτονα, που σχεδίασε το κτίριο του Ωδείου Αθηνών και βασικό εκπρόσωπο του κινήματος του Bauhaus και του μοντερνισμού στην Ελλάδα.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει το εξαιρετικό και εμβληματικό Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα του Μπετόβεν, με σολίστ τον Γιάννη Μαγειρόπουλο. Πρόκειται για το πρώτο τόσο εκτενές έργο στο ρεπερτόριο του κοντσέρτου για βιολί και αποτέλεσε πρότυπο για τα περισσότερα κοντσέρτα του 19ου αιώνα, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί ένα έργο-δοκιμασία για τις δεξιοτεχνικές και ερμηνευτικές ικανότητες κάθε σολίστ.
Ο Γιάννης Μαγειρόπουλος αναφέρει χαρακτηριστικά “Το κονσέρτο για σόλο βιολί και ορχήστρα του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν, σύνθεση του 1806, είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα του είδους και ένα αριστούργημα του κλασικού ρεπερτορίου. Αν και σήμερα είναι εξαιρετικά δημοφιλές τόσο στους μουσικούς όσο και στο κοινό, η πρεμιέρα του δεν ήταν επιτυχής. Λέγεται ότι ο Μπετόβεν ολοκλήρωσε το σολιστικό μέρος λίγο πριν τη συναυλία, με αποτέλεσμα ο σολίστας να μην έχει τον απαραίτητο χρόνο για να προετοιμαστεί. Η χλιαρή ανταπόκριση του κοινού οδήγησε στην προσωρινή λήθη του κοντσέρτου μέχρι και το 1844, όταν ο Φέλιξ Μέντελσον το παρουσίασε στο κοινό με τον τότε 13χρονο βιολονίστα Γιόζεφ Γιόακιμ. Το έργο, το οποίο ο Γιόακιμ αποκάλεσε αργότερα ως το ωραιότερο κοντσέρτο για βιολί που είχε γραφτεί από Γερμανό συνθέτη, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς συνθέτες και έθεσε τις βάσεις για τα επόμενα έργα του είδους του.
Συγκρίνοντάς το με προηγούμενα κοντσέρτα για σόλο βιολί μπορεί κανείς να παρατηρήσει πολλές διαφορές: από τον τρόπο με τον οποίο ο συνθέτης χειρίζεται το σολιστικό μέρος, μέχρι ακόμα και τη διάρκεια του έργου, καθώς είναι σχεδόν διπλάσιο σε έκταση σε σχέση με τα προηγούμενα. Το ασυνήθιστο για την εποχή του
έργο περιέχει σημεία όπου το σόλο βιολί παίζει τελείως μόνο του, χωρίς καμία συνοδεία και άλλοτε σημεία όπου ο σολίστας συνοδεύει τις φράσεις της ορχήστρας. Οι ρόλοι του σόλο βιολιού και της ορχήστρας είναι σε μεγάλο βαθμό ίσοι, ενώ σε προηγούμενα έργα ως επί το πλείστον η ορχήστρα έχει δεύτερο ρόλο. Ένα ιδιάζον στοιχείο, το οποίο μπορεί να τραβήξει την προσοχή, είναι τα εξαιρετικά ασυνήθιστα και άβολα περάσματα που έχει πολλές φορές το βιολί, τα οποία σε συνδυασμό με τις μουσικές και εκφραστικές απαιτήσεις, κάνουν το έργο ιδιαίτερα δύσκολο. Η ιστορία του σε συνδυασμό με την παράδοση αλλά και την υπέροχη μουσική που έχει μέσα του, γιατί η μουσική είναι αυτή που μετράει για το κοινό, το κάνουν ένα από τα προσφιλέστερά μου έργα”.
Πρόγραμμα της συναυλίας:
- Άλκης Μπαλτάς, «Αροδαφνούσα»
Ludwig van Beethoven, Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα, έργο 61
Σολίστ : Γιάννης Μαγειρόπουλος, βιολί - Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Συμφωνία αρ. 1 σε σολ ελάσσονα, έργο 13, «Χειμωνιάτικα όνειρα»
Μουσική διεύθυνση : Πέτρος Στυλιανού
Info
Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος», Ωδείο Αθηνών /Διεύθυνση: Βασ. Γεωργίου B 17-19, Αθήνα 106 75 (είσοδος από την οδό Ρηγίλλης)/ Ημερομηνία: Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου/ Ώρα: 20:30/ Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ: Διακεκριμένη, 10 ευρώ: Γενική είσοδος, 8 ευρώ: Φοιτητές, πολύτεκνοι, ΑμεΑ κλπ./ Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/music/xeimones-erotes-filarmonia-orxistra-athinon/
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις