Κι όμως, αυτό το βανδαλισμένο αριστουργηματικό έργο τέχνης “γλύτωσε” από τους φασίστες
Ο αριστουργηματικός πίνακας του Ιβ Τανγκί “Fraud in the Garden” βανδαλίστηκε τη δεκαετία του 1930, και σήμερα αναλύσεις επιβεβαιώνουν πως ανακτήθηκε, αποκαταστάθηκε και επέζησε.
- 24 Ιανουαρίου 2022 07:54
Ένα σουρεαλιστικό αριστούργημα που θεωρήθηκε πως καταστράφηκε στα χέρια βανδάλων, όταν ένας φασιστικός όχλος εισέβαλε σε έναν κινηματογράφο τη δεκαετία του 1930 το Παρίσι κάνει τώρα μία θριαμβευτική επιστροφή.
Πιο συγκεκριμένα, βάνδαλοι εισέβαλαν σε θέατρο, την ώρα που προβαλλόταν η ριζοσπαστική ταινία των Σαλβαδόρ Νταλί και Λουίς Μπουνιουέλ “L’Age d’Or“ στην οποία παρουσιαζόντουσαν avant-garde πίνακες. Με μαχαίρια ανά χείρας βανδάλισαν έργα τέχνης, ανάμεσα στα οποία και ένα αριστουργηματικό υπερρεαλιστικό τοπίο του Ιβ Τανγκί, το οποίο μάλιστα φωτογραφήθηκε με εμφανή τα σημάδια του βανδαλισμού.
Όλοι θεωρούσαν πως ο πίνακας, «Fraud in the Garden», ζωγραφισμένος το 1930, είχε χαθεί ή καταστραφεί. Ωστόσο οι “πληγές” του επουλώθηκαν από τη χειρουργικής ακρίβειας δουλειά ενός συντηρητή έργου ΄τέχνης και η α ανακάλυψή του επιβεβαιώθηκε από την καθηγήτρια συντήρησης έργων τέχνη, Jennifer Mass, η οποία είπε χαρακτηριστικά στον Observer ότι ο πίνακας θεωρούταν «χαμένος στην ιστορία».
Ποιος ήταν ο Ιβ Τανγκί
Ο Ιβ Τανγκί ήταν γαλλικής καταγωγής Αμερικανός ζωγράφος (1900-1955), που με το ιδιότυπο ύφος των έργων του διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στο κίνημα του υπερρεαλισμού. Στα 23 του χρόνια, ένας πίνακας του Ντε Κίρικο που είδε σε μια έκθεση τέχνης το 1923 τον εντυπωσίασε τόσο που καταπιάστηκε αμέσως με την ζωγραφική. Οι πρώτες του ζωγραφικές δοκιμές ήταν εμπνευσμένες από την λαϊκή τέχνη, μέχρι που ο ποιητής και φίλος του Ζακ Πρεβέρ τον έφερε το 1925 σε επαφή με την ομάδα των σουρεαλιστών. Από το 1926 ο Τανγκί έλαβε μέρος σχεδόν σε όλες τις σουρεαλιστικές εκθέσεις και παρουσιάσεις στο Παρίσι, κυρίως, αλλά και στην Γερμανία, μέχρι την οριστική του εγκατάσταση στις ΗΠΑ το 1939. Στην Αμερική παντρεύτηκε την ζωγράφο Κέυ Σέιτζ και μετά από μερικά χρόνια έγινε Αμερικανός υπήκοος. Συνέχισε να ζωγραφίζει και να εκθέτει τα έργα του ως το τέλος της ζωής του. Πέθανε στο Γούντμπερυ του Κονέκτικατ το 1955 έπειτα από εγκεφαλικό επεισόδιο.
Αν και αυτοδίδακτος ο Τανγκί είχε ήδη αρχίσει να διαμορφώνει το δικό του προσωπικό ύφος από το 1927. Αρχικά πειραματίστηκε με τον αυτοματισμό, πράγμα που διαφαίνεται σε όλη του την καλλιτεχνική πορεία.
Οι πίνακες της πρώτης σουρεαλιστικής περιόδου του καλλιτέχνη απεικονίζουν αλλόκοτες μορφές που παραπέμπουν σε θαλάσσια ασπόνδυλα ή βραχώδεις σχηματισμούς που μοιάζουν να συνθέτουν γλυπτά. Οι φόρμες αυτές, που θυμίζουν αρκετά εκείνες του Μιρό, βρίσκονται συνήθως σε γυμνά, έντονα φωτισμένα τοπία με απέραντο ορίζοντα (“Το Πέταγμα των Μπούφων”, 1929, ιδιωτική συλλογή, Παρίσι· “Τέλος της σκηνής” , 1934, Παρίσι· “Ο Αέρας στον Καθρέφτη”, 1939, ιδιωτική συλλογή, Νέα Υόρκη).
Μετά την εγκατάστασή του στην Αμερική (1940) οι ζωγραφικές μορφές της πρώτης περιόδου ή συσσωματώματα γίνονται πιο στέρεα και οι δομές τους αποκτούν πολυπλοκότητα (“Άπειρη διαιρετότητα”, 1942, Πινακοθήκη Ωλμπράιτ Νοξ, Μπάφαλο). Στα τελευταία χρόνια του, που υπήρξαν ιδιαίτερα παραγωγικά, οι πίνακες κατακλύζονται από τα συσσωματώματα, τα οποία καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο τον κενό χώρο (“Πολλαπλασιασμός των τόξων, 1954, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη).
Το έργο του στο σύνολό του απεικονίζει έναν φανταστικό κόσμο που αναδύεται μέσα από το ασυνείδητο και τις αναμνήσεις των παιδικών χρόνων, κυρία χαρακτηριστικά του υπερρεαλιστικού κινήματος, στις ιδέες του οποίου ο Τανγκί έμεινε πιστός προσφέροντας έτσι ουσιαστική στήριξη στην εξέλιξή του.
Δεν βανδαλίστηκε μόνο τό έργο του Τανγκί
Οι φασίστες τη μέρα εκείνη της επίθεσης βανδάλισαν το έργο του Τανγκί μαζί με άλλα έργα του Σαλβαντόρ Νταλί, του Μαν Ρέι κα του Χουάν Μιρό. Dalí. Έσπασαν έπιπλα και τζάμια, έσκισαν βιβλία, πέταξαν μελάνι στην οθόνη και άναψαν καπνογόνα. Φώναξαν: «Θα σας δείξουμε ότι υπάρχουν ακόμη Χριστιανοί στη Γαλλία!» και «Θάνατος στους Εβραίους!» Τις επόμενες μέρες, η πίεση από τις δεξιές εφημερίδες οδήγησε στην απαγόρευση της ταινίας.
Ο πίνακας του Νταλί, «Invisible Sleeping Woman, Horse, Lion», επέζησε της επίθεσης και σήμερα βρίσκεται στο Πομπιντού στο Παρίσι. Η καθηγήτρια Jennifer Mass ανέφερε: «Τώρα ξέρουμε ότι και αυτός ο Τανγκί επέζησε. Πολλοί από τους σουρεαλιστές ζωγράφους της περιόδου ήταν φιλοκομμουνιστές. Προσπαθούσαν πραγματικά να αμφισβητήσουν το status quo και έτσι αυτό τους έκανε στόχο».
Πρόσθεσε ότι ένας ανώνυμος Γάλλος ιδιοκτήτης είχε αποκτήσει το Tanguy σε δημοπρασία το 1985: «Σκέφτηκε ότι αυτός θα μπορούσε να ήταν ο αρχικός πίνακας που είχε δεχτεί επίθεση. Οι άνθρωποι δεν τον πίστευαν γιατί φαινόταν ότι ήταν σε τέλεια κατάσταση. Το κοιτάξαμε και σκεφτήκαμε ότι δεν μπορεί να είναι ο ίδιος πίνακας. Κάναμε εργασίες στο εργαστήριο – ανάλυση ακτίνων Χ, υπεριωδών ακτίνων και χρωστικών – και διαπιστώσαμε ότι ήταν το πρωτότυπο που είχε επισκευαστεί».
Ο πίνακας, που έχει διαστάσεις 92 x 73, είναι χαρακτηριστικός των διαχρονικών, άγονων τοπίων του Τανγκί με φανταστικά αντικείμενα και διφορούμενες μορφές. Λίγο πριν από το θάνατό του το 1955, ο ίδιος ο καλλιτέχνης είχε αναφέρει: «Ο πίνακας αναπτύσσεται μπροστά στα μάτια μου, ξεδιπλώνοντας τις εκπλήξεις του καθώς προχωρά».
Η γνώμη σου μετράει! Απάντησε εδώ στην έρευνα της aboutpeople και μπες στην κλήρωση για ένα ρολόι Xiaomi Mi Smart 5
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις