Μία Γερμανίδα φωτογράφος “επανασυστήνει” την Ακρόπολη παίζοντας με τον χρόνο
Φωτογράφισε με ειδική μέθοδο αρχαία μνημεία της Αττικής το καλοκαίρι του 2021 και "επανασύστησε" την ελληνική αρχαιότητα στο "New York Times Magazine".
- 19 Απριλίου 2022 17:18
“Υπάρχει απλά τόση συγκλονιστική ομορφιά και μεγαλοπρέπεια και κλίμακα στην Αθήνα. Πάντα με εντυπωσίαζε το τι κίνησε τους ανθρώπους εκείνου του καιρού να κατασκευάσουν αυτά τα οικοδομήματα” σχολιάζει η καλλιτέχνης Vera Lutter, η οποία παρουσιάζει στην γκαλερί Gagosian τη νέα δουλειά της.
Τα μνημεία που φωτογραφίζει με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο η Γερμανίδα καλλιτέχνης που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη… μας φαίνονται πολύ γνωστά! Στην έκθεση “Fragments of Time Past” βλέπουμε φωτογραφίες από την αρχαία αρχιτεκτονική της Αττικής καθώς και εικόνες από τους ελληνικούς ναούς της Ποσειδωνίας (Paestum) στην Κάτω Ιταλία και από κλασικά γλυπτά που στεγάζονται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Επίσκεψη το 2021 με τις… φωτιές
Μετά από εκδοτικό αίτημα του “New York Times Magazine” – το πρώτο που της έχει προταθεί – η Lutter επισκέφτηκε την Ακρόπολη και την Ακαδημία Πλάτωνος στην Αθήνα, καθώς και το Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο τον Αύγουστο του 2021, παρά τις ακραίες υψηλές θερμοκρασίες και τις πυρκαγιές που έπλητταν την Ελλάδα εκείνη την περίοδο.
Καθώς ο χρόνος έκθεσης των φωτογραφιών της είναι μεγάλος, οι επισκέπτες που περιδιάβαιναν τους αρχαιολογικούς χώρους δεν άφησαν ορατά ίχνη στις εικόνες, ενώ τα ακαθόριστα όρια της κίνησης των δέντρων έρχονται σε αντίθεση με τη συμπαγή σταθερότητα της αρχιτεκτονικής.
Αξιοποιώντας τις ανθεκτικές στον χρόνο πτυχές του μέσου της – σε αντιδιαστολή με το θεωρητικώς φευγαλέο της «καθοριστικής στιγμής» – και απέχοντας από χειρισμούς στον σκοτεινό θάλαμο ή από ψηφιακές αλλοιώσεις, η Lutter συνομιλεί με τις βασικές αρχές της φωτογραφίας.
Η κλίμακα, η υλικότητα και η χρονικότητα της διαδικασίας της δημιουργούν εικόνες που μεταμορφώνουν τα αρχαία θέματα, αποκαλύπτοντας την ομορφιά τους με πρωτόγνωρους, εντυπωσιακά σύγχρονους τρόπους.
Με φωτογραφικές μηχανές χωρίς… φακούς
Η Lutter τραβάει τις φωτογραφίες της με φωτογραφικές μηχανές χωρίς φακούς και με μικροσκοπικό διάφραγμα (pinhole photography), τις οποίες κατασκευάζει η ίδια αξιοποιώντας σαν camera obscura αντικείμενα που κυμαίνονται από μπαούλα ως κοντέινερ και ολόκληρα δωμάτια. Τοποθετώντας φωτοευαίσθητο χαρτί στο πίσω τοίχωμά τους, χρησιμοποιεί μεγάλους χρόνους έκθεσης που μπορεί να διαρκούν από ώρες έως και μήνες.
Οι τελικές εικόνες είναι μοναδικές: απευθείας αποτυπώσεις του φωτεινού ίχνους των θεμάτων της σε αρνητική τονικότητα, με ουρανούς απιθάνως σκοτεινούς και γωνιές κτιρίων κρυμμένες στη σκιά να μεταμορφώνονται σε εκτυφλωτικό λευκό. Η γοητεία την οποία ασκεί ο χρόνος στην Lutter την έχει οδηγήσει σε τόπους πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους, από σύγχρονα αστικά τοπία έως αρχαιολογικούς χώρους.
Χρησιμοποίησε σαν φωτογραφική μηχανή ένα μεγάλο κοντέινερ
Οι εικόνες της είναι διαλογισμοί στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργικότητας και στην ανθεκτικότητα των δομημένων κατασκευών.
Για να φωτογραφίσει τους δωρικούς ναούς της Ποσειδωνίας το 2015, η Lutter χρησιμοποίησε σαν φωτογραφική μηχανή ένα μεγάλο κοντέινερ, δημιουργώντας εκτεταμένες εικόνες που λειτουργούν ως σχόλιο στην κλίμακα της μνημειώδους αρχιτεκτονικής.
Στις εικόνες των ναών της κλασικής εποχής έρχονται ως συμπλήρωμα φωτογραφίες ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (2012-13) που απεικονίζουν επί μέρους αγάλματα και συλλογές μικρότερων έργων σε μια προθήκη, συλλαμβάνοντας ταυτόχρονα αρχαία θραύσματα και τους γύρω εκθεσιακούς χώρους.
Τα έργα αυτά συνδέονται με εκείνα της πιο πρόσφατης έκθεσης που έχει πραγματοποιήσει η Lutter σε μουσειακό χώρο, και συγκεκριμένα στο Los Angeles County Museum of Art (2021), με τίτλο Museum in the Camera, που παρουσιάζουν μεγάλης κλίμακας εικόνες της αρχιτεκτονικής, των αιθουσών και των συλλογών του μουσείου τις οποίες φωτογράφισε κατά τη διάρκεια της διετούς παραμονής της εκεί.
Η έκθεση Fragments of Time Past θα συνοδεύεται από ένα βιβλίο με τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση καθώς και ένα δοκίμιο της Jean Dykstra.
Λίγα λόγια για την Vera Lutter
Η Vera Lutter γεννήθηκε το στο Καϊζερσλάουτερν στη Γερμανία, ενώ ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Οι συλλογές περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη· το Museum of Modern Art στη Νέα Υόρκη· το Whitney Museum of American Art στη Νέα Υόρκη· το Solomon R. Guggenheim Museum στη Νέα Υόρκη· το Museum of Fine Arts στο Χιούστον· το Los Angeles County Museum of Art· και το San Francisco Museum of Modern Art.
Οι εκθέσεις περιλαμβάνουν το Dia Center for the Arts στη Νέα Υόρκη (1999–2000)· την Kunsthalle Basel στη Βασιλεία (2001)· το Museum of Contemporary Photography στο Σικάγο (2002)· το Kunsthaus Graz στην Αυστρία (2004)· το Dia Beacon στη Νέα Υόρκη (2005)· το Modern Art Museum of Fort Worth στο Τέξας (2005)· το Foundation Beyeler, στο Ρίχεν της Βασιλείας στην Ελβετία (2008)· το Carré d’art-musée d’art contemporain στη Νιμ στη Γαλλία (2012))· την Inverted Worlds στο Museum of Fine Arts στο Χιούστον (2015).
Ταξίδεψε στο New Orleans Museum of Art το 2016· και την Museum in the Camera στο Los Angeles County Museum of Art (2021).
Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση που έχει πραγματοποιήσει η Lutter στην Αθήνα εδώ και πάνω από δεκαπέντε χρόνια με τα εγκαίνια να έχουν προγραμματιστεί για τις 7 Απριλίου 2022.
Info για Vera Lutter – Fragments of Time Past: Διάρκεια 7 Απριλίου – 28 Μαΐου, Gagosian: Αναπήρων Πολέμου 22, Αθήνα. Τρίτη με Σάββατο 11–7, Πέμπτη 11–8. Φωτογραφίες © Vera Lutter Courtesy Gagosian.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις