Νοτιοκορεάτισσα καλλιτέχνις μεταμορφώνει “σπηλιά” στην οποία η αντήχηση κρατά 17 δευτερόλεπτα
Διαβάζεται σε 4'Το σκοτεινό και ήσυχο Cisternerne αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των Μουσείων Frederiksberg και υπήρξε παλιά υπόγεια δεξαμενή νερού.
- 07 Νοεμβρίου 2023 16:49
Κάθε χρόνο, τα Μουσεία Frederiksberg της Κοπεγχάγης προσκαλούν έναν διεθνώς αναγνωρισμένο καλλιτέχνη να δημιουργήσει ένα έργο/εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας για τον εκθεσιακό χώρο τους, Cisternerne.
Αυτό δεν είναι ένα εύκολο πρότζεκτ καθώς το Cisternerne είναι ίσως ένας από τους πιο ιδιαίτερους χώρους που φιλοξενούν εικαστικές εκθέσεις στον κόσμο, καθώς πρόκειται για μία …υγρή και ανήλιαγη σπηλιά.
Οι καλλιτέχνες που έχουν προσκληθεί και έχουν φιλοξενηθεί σε αυτόν τον υπόγειο και απόκοσμο χώρο, που φέρνει αμέσως στο νου αρχαίους καθεδρικούς ναούς και σκοτεινές κατακόμβες, καλούνται να σεβαστούν και να προβάλλουν με τα έργα τους τη μοναδική αρχιτεκτονική, το μικροκλίμα, την ατμόσφαιρα και την ιστορία του Cisternerne.
Τα έργα που “φιλοξενούνται” εκεί φτιάχνονται ειδικά για τον χώρο αυτό και δεν μπορούν να κατασκευαστούν ή να ξαναχτιστούν σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου. Γεγονός που κάνει τον επισκέπτη τους να αισθάνεται με τη σειρά του ότι βλέπει κάτι μοναδικό και ανεπανάληπτο.
Το σκοτεινό και ήσυχο Cisternerne αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των Μουσείων Frederiksberg (Frederiksbergmuseerne), και βρίσκεται κάτω από τον λόφο Frederiksberg στην καρδιά του πάρκου Søndermarken. Είναι ένα τεράστιο σπήλαιο από σταγονόλιθο, κάτω από την πόλη, και υπήρξε παλιά υπόγεια δεξαμενή πόσιμου νερού (χωρητικότητας 16 εκατ. λίτρων).
Ο χώρος, με εμβαδόν 4.400 τετραγωνικά μέτρα, η υγρασία αγγίζει σχεδόν το 100%, το φως της ημέρας δεν εισχωρεί ποτέ, ο χρόνος αντήχησης διαρκεί 17 δευτερόλεπτα και η θερμοκρασία κυμαίνεται μεταξύ 4 και 16 βαθμών Κελσίου. «Κάποτε, οι Cisternerne ήταν γεμάτες με πόσιμο νερό για όλη την πόλη, σήμερα είναι σκοτάδι. Μια σκοτεινιά που κάθε χρόνο ανοίγει από έναν νέο καλλιτέχνη που τη γεμίζει με νοήματα, ιστορίες και ποίηση» σχολίασε μιλώντας για τη φετινή έκθεση η Astrid la Cour, διευθύντρια των μουσείων. Φέτος είναι η Νοτιοκορεάτισσα καλλιτέχνις Kimsooja που μεταμόρφωσε τον χώρο.
Ουράνια τόξα ξεπηδούν μέσα από το απόλυτο σκοτάδι
Η Kimsooja (γεν. 1957, Daegu, Νότια Κορέα) έχει καθιερωθεί ως μία από τις πιο επιδραστικές καλλιτέχνιδες στη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή από τη δεκαετία του ’90. Εργάζεται σε ένα ευρύ φάσμα μέσων, από την περφόρμανς, τον κινηματογράφο και τη φωτογραφία μέχρι τις ειδικές για κάθε χώρο εγκαταστάσεις, με η χρήση υφασμάτων, φωτός και ήχου. Το έργο της πραγματεύεται ανθρωπιστικά ερωτήματα σχετικά με την ύπαρξη και τις τρέχουσες παγκόσμιες προκλήσεις στο πλαίσιο της ιστορίας της τέχνης.
Το έργο της στον χώρο Cisternerne λέγεται “Ύφανση του φωτός” και αποτελείται από διαθλούμενα φιλμ τοποθετημένα σε πάνελ, που επιτρέπουν στο φως να περάσει μέσα από μικροσκοπικά οριζόντια και κάθετα πρίσματα. Κατά συνέπεια, οι αχτίδες φωτός “σπάνε” και γίνονται όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου, περιελισσόμενες ανάμεσα στις υπόγειες κολόνες.
Το κοινό περπατάει σε έναν αιθέριο χώρο όπου το φως, προβαλλόμενο σε ιριδίζοντα χρωματικά φάσματα, μετατρέπει την πρώην δεξαμενή νερού σε μια ιερή θάλασσα φωτός.
“Καθώς περιπλανιέσαι μέσα στην έκθεση, τα πάνελ εμφανίζονται ως έργα αφηρημένης ζωγραφικής που συνεχώς αλλάζουν σχήμα. Οι κινήσεις των επισκεπτών δημιουργούν φευγαλέα εφέ σιλουέτας και αντανακλάσεις εμφανίζονται στον νερένιο καθρέφτη (στο δάπεδο)· συνδυάζοντας φως, σώμα και αρχιτεκτονική σε μια χορογραφημένη κίνηση” σημειώνουν τα Frederiksberg Museums.
Ουσιαστικά όπως λέει και η Astrid la Cour, η Kimsooja κατανοεί τις δυνατότητες και την εγγενή ομορφιά του Cisternerne και δημιουργεί μια συνθήκη που επιτρέπει στον κάθε επισκέπτη να νιώσει το βάθος της σκοτεινιάς και τη μεταπλαστική δύναμη του φωτός.