Πίντερ επί τρία: Προδοσία, Πάρτυ Γενεθλίων και μία Κολεξιόν
Νέα θεατρική σεζόν με τρία πολύ δυνατά έργα του Χάρολντ Πίντερ.
- 26 Οκτωβρίου 2021 11:00
Στις 13 Οκτωβρίου του 2005 η Σουηδική Ακαδημία ανακοίνωσε πως ο Χάρολντ Πίντερ είναι ο αποδέκτης του Βραβείου Νομπέλ Λογοτεχνίας για το 2005, δηλώνοντας πως “στα έργα του αποκαλύπτει τον γκρεμό κάτω από την καθημερινή μωρολογία και σπρώχνει προς τα κλειστά δωμάτια της καταπίεσης“.
Ο Χάρολντ Πίντερ γεννήθηκε στις 10 Οκτωβρίου 1930 στο Χάκνεϊ του Ανατολικού Λονδίνου, σε μία εβραϊκή οικογένεια με ανατολικοευρωπαϊκές ρίζες. Έλαβε την εκπαίδευσή του στο Hackney Downs Grammar School και για σύντομο χρονικό διάστημα, στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης (RADA). Ξεκίνησε να δουλεύει στο θέατρο ως ηθοποιός, με το ψευδώνυμο Ντέιβιντ Μπάρον.
Το πρώτο θεατρικό του έργο, “Το Δωμάτιο”, πρωτοπαρουσιάστηκε από φοιτητές του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ το 1957. Ακολούθησε το “Πάρτι Γενεθλίων” (1958) και “Ο Επιστάτης” (1960). Τα πρώτα του έργα έχουν λάβει τον τίτλο από μερικούς ως κωμωδία της απειλής. Συχνά εκκινούν από μία φαινομενικά αθώα κατάσταση και την αποκαλύπτουν ως απειλητική και παράλογη εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο δρουν οι χαρακτήρες, τρόπο ο οποίος μπορεί να φαίνεται ανεξήγητος και στο κοινό, αλλά και μερικές φορές και στους άλλους χαρακτήρες. Το έργο του Πίντερ έχει σημαδευτεί από την επιρροή που του άσκησε από τα πρώτα έργα ο Σάμιουελ Μπέκετ, και οι δύο άντρες συνδέθηκαν με μακροχρόνια φιλία. Το λιτό και γεμάτο σιωπές ύφος του, καθιέρωσε το επίθετο «πιντερικός» στη θεατρική φρασεολογία.
Ο Πίντερ άρχισε να σκηνοθετεί πιο συχνά κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70 και το 1973 έγινε συνεργάτης σκηνοθέτης στο Εθνικό Θέατρο. Το 1978 έγραψε την “Προδοσία”. Τα μεταγενέστερα έργα του τείνουν να είναι βραχύτερα, συχνά με την εμφάνιση αλληγοριών καταπίεσης. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχει εμφανιστεί και ο ίδιος στο θεατρικό σανίδι, με τελευταία το 2001 σε δικό του έργο.
Τη νέα αυτή θεατρική σεζόν θα δούμε επί σκηνής τρία εμβληματικά έργα του μοναδικού αυτού Άγγλου δραματουργού του 20ου αιώνα: Την “Προδοσία”, το “Πάρτυ Γενεθλίων” και την “Κολεξιόν”.
Αναλυτικότερα:
Ερωτικό τρίγωνο Προδοσίας
Ο Αιμίλιος Χειλάκης σκηνοθετεί στο Θέατρο Βρετάνια την “Προδοσία” με τον ίδιο, τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και την Αθηνά Μαξίμου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Στο έργο αυτό ο βραβευμένος με Νόμπελ Χάρολντ Πίντερ εστιάζει στο πως ο χρόνος αλλάζει την αντίληψή μας για το παρελθόν, επιλέγοντας να αφηγηθεί την ιστορία αντίστροφα, αρχίζοντας από το τέλος της ερωτικής σχέσης και τελειώνοντας με την αρχή της. Aφηγείται την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου μεταξύ της Εμμα, του συζύγου της Ρόμπερτ και του Τζέρι που είναι ο καλύτερος φίλος του Ρόμπερτ. Καθώς το νήμα της ιστορίας ξετυλίγεται χρονολογικά αντίστροφα, το έργο ξεκινάει με την τελευταία συνάντηση των δυο πρώην παράνομων εραστών και σταδιακά γινόμαστε μάρτυρες όλου του χρονικού τις σχέσης τους: την αποκάλυψη της σχέσης από τον σύζυγο, της αντιπαράθεσης των δυο πρώην φίλων και του πρώτου παράνομου φιλιού που ξεκίνησε τον αέναο κύκλο της προδοσίας. Στην διάρκεια εννέα σκηνών, μέσα από τις εξομολογήσεις τους αλλά κυρίως από τις σιωπές τους, τρεις άνθρωποι αναλογίζονται πόση αξία έχει η αλήθεια όταν αυτή απειλεί την εύθραυστη καθημερινή ισορροπία τους.
Αξίζει κανείς να παλέψει για να διατηρήσει τις αυταπάτες του προκειμένου να μπορέσει να ζήσει; Και ποια τελικά είναι η βαρύτητα της προδοσίας όταν όλοι έχουν προδώσει και προδοθεί.
Μία Κολεξιόν με περίβλημα τραγικοκωμωδίας
Ο Τάσος Πυργιέρης σκηνοθετεί από τις 30 Οκτωβρίου στο Θέατρο Faust την “Κολεξιόν” ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του Χάρολντ Πίντερ. Το έργο χαρακτηρίζεται όπως και τα περισσότερα του από τους ελλειπτικούς διαλόγους και την απογυμνωμένη από φτιασίδια γλώσσα, το προσωπικό στυλ με το οποίο καθιερώθηκε στο αγγλικό και στο διεθνές θέατρο. Με αφορμή τη συνάντηση ενός άντρα και μιας γυναίκας στο πλαίσιο μιας επίδειξης μόδας, εγείρονται ερωτήματα συζυγικής απιστίας για εκείνη και αφοσίωσης εκείνου στον σύντροφο του. Ακολουθεί ένα παιχνίδι αντιπαραθέσεων όπου η πραγματική αλήθεια δεν αποκαλύπτεται ποτέ γιατί συνεχώς ακυρώνεται και αναπροσαρμόζεται από τους πρωταγωνιστές των γεγονότων με υπεκφυγές και διορθωτικές επεξηγήσεις. Ο Πίντερ εξετάζει μέσα σε ένα μεσοαστικό περιβάλλον, την υποκειμενικότητα και την υποκρισία σε σχέση με τον ωφελιμιστικό καιροσκοπισμό στο παιχνίδι εξουσίας των κρυμμένων παθών μιας τάξης. Ξεκάθαρη εκδοχή των γεγονότων σε αυτή την τραγικοκωμωδία δεν υπάρχει. Οι θεατές ωστόσο έχουν να αναμετρηθούν με τις εσωτερικές τους παραδοχές στις αμφισβητήσιμες ομολογίες των κοινωνικών τους συμβάσεων. Πρωταγωνιστούν οι Αλέξανδρος Βάρθης, Παναγιώτα Βιτετζάκη, Θάνος Λέκκας και Χρήστος Σταθούσης
Ένα “ρεαλιστικό” Πάρτυ Γενεθλίων
Τέλος, ο γνωστός για τη σκηνοθετική ρεαλιστική του ματιά Γιώργος Παλούμπης σκηνοθετεί τον Νοέμβριο στην Αίθουσα Θεάτρου του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης το αριστούργημα του Χάρολντ Πίντερ “Πάρτυ Γενεθλίων”.
Ο σπουδαίος Άγγλος θεατρικός συγγραφέας Χάρολντ Πίντερ έγραψε το Πάρτυ Γενεθλίων το 1957. Εξήντα τέσσερα χρόνια μετά δεν έχει πάψει να θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα και πιο αντιπροσωπευτικά έργα της πρωτοπορίας. Συμπεριλαμβάνεται στο παγκόσμιο θεατρικό ρεπερτόριο, καθώς μέσα σ’ αυτό περιγράφεται όλη η κοσμοθεωρία του Πίντερ για την ελευθερία και την αυτοδιάθεση του ατόμου. Το παράδοξο είναι πως γνώρισε αρχικά παταγώδη αποτυχία, μολονότι απέσπασε θετική κριτική από τον διακεκριμένο θεατρικό κριτικό των Sunday Times Χάρολντ Χόμπσον. Μετά ωστόσο από την επιτυχία του “Επιστάτη” το 1960, το οποίο τον καθιέρωσε, το “Πάρτι Γενεθλίων” παίχτηκε ξανά και κέρδισε καλή υποδοχή.
Μια παρατημένη πανσιόν. Ένας άντρας που μένει εκεί. Οι ιδιοκτήτες της παρατημένης πανσιόν που φροντίζουν τον άντρα που μένει εκεί. Η κοπέλα που θέλει να πάει μια βόλτα με τον άντρα που μένει εκεί. Οι άντρες που έρχονται να βρουν τον άντρα που μένει εκεί. Ένα πάρτυ γενεθλίων για τον άντρα που μένει εκεί. Ένα πάρτυ γενεθλίων για τον άντρα που -ίσως- και να μην έχει γενέθλια σήμερα.
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Άλκηστις Ζιρώ, Φώτης Θωμαΐδης, Γιάννος Περλέγκας, Γιάννης Στεφόπουλος, Αθηνά Τσιλύρα
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr