Στο Μουσείο Βραυρώνας θα χρειαστείς κινητό και ακουστικά για να ζήσεις μία ανεπανάληπτη εμπειρία
Διαβάζεται σε 7'
Η Μάγδα Κόρπη, θεατρολόγος και σκηνοθέτις, μιλά στο NEWS 24/7 γιατι τις φωνές δέκα επιλεγμένων εκθεμάτων του Αρχαιολογικού Μουσείου της Βραυρώνας, κι αυτές με τη σειρά τους μας “διηγούνται” με πρωτότυπο τρόπο και μέσω ψηφιακής τεχνολογίας, τη δική τους ζωή.
- 18 Μαρτίου 2025 10:04
Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βραυρώνας μάς καλωσορίζει σε μια αισθαντική ψηφιακή «ξενάγηση». Θα χρειαστούμε ένα κινητό τηλέφωνο και ακουστικά. Η Μάγδα Κόρπη, θεατρολόγος και σκηνοθέτις, αφουγκράζεται τις φωνές δέκα επιλεγμένων εκθεμάτων του Αρχαιολογικού Μουσείου της Βραυρώνας, κι αυτές με τη σειρά τους μας διηγούνται με πρωτότυπο τρόπο και μέσω ψηφιακής τεχνολογίας, τη δική τους ζωή.
Οι επισκέπτες του Μουσείου, σαρώνοντας με το κινητό τους τηλέφωνο το QRcode πλάι από τα επιλεγμένα εκθέματα και φορώντας τα ακουστικά τους, θα μπορούν να ακούσουν και να παρακολουθήσουν ένα αλλιώτικο -εν είδει κοσμικού ημερολογίου- Ψηφιακό Οδοιπορικό, αποτελούμενο από αφήγηση, εικόνα και ήχο. Σε αυτό το μουσείο, που διαθέτει τη σπάνια ιδιαιτερότητα της πληθώρας των παιδικών αγαλμάτων, ευχόμαστε ο επισκέπτης, ως άλλος περιηγητής, να κάνει το δικό του συναισθηματικό ταξίδι στον χρόνο.
Η κινηματογράφηση του Αλέξανδρου Χαντζή, η μουσική σύνθεση και ο ήχος του Γιώργου Μυζήθρα και η αφηγηματική δραματουργία της Μάγδας Κόρπη, μας προσκαλούν στην ιερή αυτή γειτονιά, σε μια διαφορετική εμπειρία διαδρομής μέσα από τη φωνή του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη.
Κυρία, Κόρπη, πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα; Και γιατί;
Η ιδέα του Ψηφιακού οδοιπορικού σε δέκα επιλεγμένα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου της Βραυρώνας, ξεκίνησε σχεδόν πριν από έναν χρόνο. Αγαπώντας ιδιαίτερα το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βραυρώνας και τα ξεχωριστά του εκθέματα, αλλά και ορμώμενη από την αίσθηση της θεατρικότητας που προσφέρει ο μύθος της Ιφιγένειας και του Ορέστη στην δική μου αίσθηση πρόσληψης του συγκεκριμένου μουσείου και αρχαιολογικού χώρου, δημιουργήθηκε η ιδέα της ανάγκης για μια διαφορετική συνομιλία και συνάντησή με τον αρχαίο κόσμο.
Ενός ταξιδιού στο αρχαιότατο παρόν, και μιας συνάντησης κι εν τέλει συνειδητοποίησης, πως τα θεμελιώδη αρχετυπικά ζητήματα και οι ανάγκες του ανθρώπου, παραμένουν αναλλοίωτες και διαχρονικές. Αυτό το «αιώνιο παρόν» όπως γράφει ο C. Kerenyi, το συναντά κανείς στις πέτρες και τα λόγια τους, στα βουνά, στις θάλασσες, στα νησιά και στα χνάρια των αρχαίων και των τωρινών ανθρώπων. Οι στίχοι του J. Moréas από την δική του Ιφιγένεια εν Αυλίδι, συμπυκνώνουν το αόρατο νήμα της σύνδεσης και της διαχρονίας.
«Στέγνωσε τα δάκρυά στα μάτια σου. Τ’ αποδιωγμένο ας απλωθεί στην όψη σου χαμόγελο. ω εσύ καρδιά βασανισμένη, Γιατί —κι ας μην το βάζει ο νους— εδώ στη γη- ανεξήγητο, πάντα για μας κάτι θα μένει». Έμπνευση για τη σύλληψη του Ψηφιακού Οδοιπορικού -εν είδη κοσμικού ημερολoγίου- στάθηκαν οι ΜΕΡΕΣ του Γ. Σεφέρη, η γραφή του R. Kipling, η αίσθηση του Sans Soleil του C. Marker, και βέβαια, τα σύγχρονα και προσβάσιμα σε όλους εργαλεία τεχνολογίας.
Πόσος καιρός χρειάστηκε για την υλοποίησή της; Μπορείτε να αναφέρετε κάθε στάδιο της υλοποίησης, τις ενδεχόμενες δυσκολίες του και πώς τις αντιμετωπίσατε;
Για την υλοποίηση του Ψηφιακού Οδοιπορικού, σε συνεργασία και με την καθοδήγηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής της οποίας η στήριξη ήταν θεμελιώδης και καίρια για την πραγματοποίηση του έργου, χρειάστηκε ένας χρόνος πυκνής εργασίας.
Τα στάδια από τη σύλληψη της ιδέας έως τη δημιουργία μιας ψηφιακής ξενάγησης όπου μέσω QR code, ο επισκέπτης θα μπορεί από το κινητό του τηλέφωνο και με τα προσωπικά του ακουστικά να κάνει το δικό του συναισθηματικό ταξίδι στο χρόνο ήταν η επιλογή των συγκεκριμένων εκθεμάτων, η δημιουργία της αφηγηματικής δραματουργίας φτιαγμένη από υλικά αρχαιολογικού, μυθολογικού, λογοτεχνικού και ποιητικού περιεχομένου, η δημιουργία των δέκα video του σκηνοθέτη Αλέξανδρου Χαντζή για τα επιλεγμένα εκθέματα, η μουσική σύνθεση/ηχητικός σχεδιασμός του Γιώργου Μιζήθρα, το voice-over με την αισθαντική φωνή του αφηγητή Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, η τελική σύνθεση του έργου και η ψηφιακή περάτωση.
Προσπαθώντας να ψηλαφίσουμε με μια όσο το δυνατόν ευάλωτη και γνήσια ματιά τον αρχαίο κόσμο, μείναμε σταθεροί στην αρχική ειλικρινή ανάγκη δημιουργίας του project αντιμετωπίζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο όποιες μικρές δυσκολίες συναντήσαμε.
Είναι αυτός ένας τρόπος να πλησιάσουν περισσότερο οι νέοι άνθρωποι την ιστορία;
Ίσως να είναι μια προσπάθεια εύρεσης μιας οπτικής για την κατανόηση των ψυχικών διαδρομών του ανθρώπου, είτε πρόκειται για εκείνους που έζησαν τον 5ο αι. π.Χ , ή για εκείνους που βιώνουν τον κόσμο του 2025. Η μυθολογία και η ιστορία του εκάστοτε εκθέματος, εμπεριέχει διαχρονικές και για όλες τις ηλικίες, καταστάσεις ψυχής, κι έτσι ακόμη κι ένα QRcode μπορεί να έχει την δική του καρδιά.
Η χρήση αυτή, ενός εύκολα προσβάσιμου δηλαδή τεχνολογικού εργαλείου, ενέτεινε την αίσθηση της συνομιλίας με τον αρχαίο κόσμο στο εδώ και το τώρα. Θα είμαστε χαρούμενοι, αν νέοι άνθρωποι ήδη εξοικειωμένοι με την χρήση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα, βρουν την συνομιλία αυτή ως έναν άμεσο και ειλικρινή τρόπο ώστε να κάνουν με τη σειρά τους το δικό τους συναισθηματικό ταξίδι φορώντας απλά τ΄ακουστικά τους και σκανάροντας το QRcode με το τηλέφωνο τους.
Έχετε αγαπημένα εκθέματα; Υπάρχει κάτι από τη ιστορία κάποιων εκθεμάτων που θα θέλατε να μας διηγηθείτε;
Όλα τα επιλεγμένα εκθέματα εμπεριέχουν ιστορίες, μελέτη, χαμόγελα, σκέψεις και περιστατικά που τα συνοδεύουν. Έχουν τη δική τους ξεχωριστή καρδιά και το δικό τους αναλλοίωτο φορτίο.
Ξεχωρίζω το σπάνιο ξύλινο εδώλιο γυναικείας μορφής (Μέσα του 5ουαι.π.Χ), καθώς αφενός με εντυπωσιάζει το γεγονός πως αν και ξύλινο κατάφερε να διατηρηθεί μέσα στους αιώνες, κι αφετέρου, επειδή το έχω συνδυάσει με μια ιδιαίτερη εμπειρία γυρίσματος μέσα σε καΐκι στην περιοχή του υγρότοπου του κόλπου της Βραυρώνας μαζί με τον σκηνοθέτη Αλέξανδρο Χαντζή.
Ξεχωρίζω ακόμη το μαρμάρινο άγαλμα κοριτσιού (Περίπου 320 π.Χ) που βρίσκεται σήμερα στην αίθουσα 3 του Μουσείου. Εκεί, η πάντοτε μικρή και γελαστή άρκτος με την καλοχτενισμένη κοτσίδα και τον πτυχωτό χιτώνα, οδηγεί την πομπή των παιδιών προς την Αρτέμιδα. Το αρχαιολογικό Μουσείο της Βραυρώνας διαθέτει άλλωστε αυτή τη σπάνια ιδιαιτερότητα· να είναι το μοναδικό στην Ελλάδα με πληθώρα παιδικών αγαλμάτων.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Σύλληψη/Δραματουργία/ Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Μάγδα Κόρπη
Σκηνοθεσία Video/Μοντάζ: Αλέξανδρος Χαντζής
Μουσική σύνθεση/Ηχητικός σχεδιασμός: Γιώργος Μιζήθρας (ΜΙΖΙ)
Αφήγηση: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Φωτογραφίες: Karol Jarek
Ψηφιακή περάτωση: Μάγδα Κόρπη- Αλέξανδρος Χαντζής
Εκτέλεση Παραγωγής: Α.Μ.ΚΕ: Μικρογραφία
Σχεδιασμός Αφίσας: Janina Stasiunaite
Στοιχεία Μουσείου: Διεύθυνση: Βραυρώνα 190 03, Τηλέφωνο: 2299 027020.
Ώρες: Δευτέρα έως Κυριακή 08.30-15.30 (Τρίτη κλειστά)
*Το Ψηφιακό Οδοιπορικό πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ-ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 2024-Ψηφιακές Δράσεις Πολιτισμού» του Υπουργείου Πολιτισμού και σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής υπό την αιγίδα και με την χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού, και με ευγενική χορηγία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και της εταιρείας Μύρινους Ενεργειακή.