The Architect Show
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε για 2η συνεχόμενη χρονιά το The Architect Show, στις 4 και 5 Μαΐου 2019 στον εκθεσιακό χώρο της HELEXPO MAROUSSI σε διοργάνωση της MEDEXPO AE και επιμέλεια παραγωγής της Design Ambassador και του Archisearch.gr, με σημαντικούς ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
- 15 Μαΐου 2019 08:15
Η διημερίδα the Architect Show αποτέλεσε μια ολοκληρωμένη εμπειρία για τους επισκέπτες, λειτουργώντας ως ένας δίαυλος επικοινωνίας και διαλόγου μεταξύ της Αρχιτεκτονικής, του Design και του κόσμου των υλικών εστιάζοντας στην ανταλλαγή γνώσεων και καινοτόμων ιδεών. Η Ελένη Μπρασινίκα με το γραφείο Bllend Design και την Design Ambassador, επιμελήθηκαν την ατμοσφαιρική περιήγηση των επισκεπτών η οποία ανέδειξε την ουσία των εκθεμάτων μέσα σε ορισμένο context και τον τρόπο με τον οποίο οι νέες τάσεις μπορούν να ενταχθούν σε συνολικές λύσεις.
Το πρόγραμμα των συζητήσεων ήταν δομημένο με τέτοιο τρόπο που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού καθ’ όλη την διάρκεια του διήμερου συνεδρίου συμβάλλοντας στην ουσιαστική επιτυχία του εγχειρήματος, διατηρώντας μια συνεχή και αυθόρμητη ροή στις συζητήσεις.
Ta κύρια ζητήματα που συζητήθηκαν αφορούσαν τις ανερχόμενες τάσεις στο χώρο του τουρισμού, της φιλοξενίας, της αρχιτεκτονικής και του ρόλου του αρχιτέκτονα στο μέλλον.
Στο πλαίσιο των συζητήσεων αναλύθηκαν τα ακόλουθα ζητήματα:
– Τα στοιχεία που απαρτίζουν την αυθεντική βιωματική εμπειρία των επισκεπτών στον τουρισμό και γενικότερα στη φιλοξενία (hospitality)
– Η λειτουργία και η επίδραση της Οικονομίας Διαμοιρασμού στην αγορά κατοικίας και στον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα
– H επίδραση της Airbnb στην περιοχή της Αττικής και η ανάγκη για τη θέσπιση θεσμικού πλαισίου
– Η επίδραση των ψηφιακών μέσων στον χώρο του Τουρισμού και της Αρχιτεκτονικής
– Η τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence)και η επίδραση των νέων μεθόδων έρευνας στην αναγνώριση των συνηθειών των επισκεπτών.
Από το σύνολο των εισηγήσεων και των συζητήσεων μεταξύ των πάνελ διατυπώθηκαν διαφορετικές προσεγγίσεις σχετικά με τους νέους τρόπους κατοίκησης, τον νέο ρόλο του αρχιτέκτονα στο μέλλον, τη σχέση μεταξύ του αναλογικού και του ψηφιακού, τη συλλογική εργασία, την αξία του πειραματικού έργου και των νέων τρόπων έρευνας, καθώς και την ανάγκη για συγκρότηση ολοκληρωμένων βιωματικών εμπειριών.
Με στόχο τη δημιουργία μια ισχυρής βάσης ανασυγκρότησης η οποία βασίζεται σε ένα ισχυρό νοηματικό πλαίσιο, οι ομιλητές ανέλυσαν ο καθένας από τη δική του ματιά τις προοπτικές ανάπτυξης της ουσιαστικής βιωματικής εμπειρίας.
Το συνέδριο ξεκίνησε με μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση σχετικά με την αφήγηση και την οποία συντόνισε ο Θάνος Ζακόπουλος, από την CTRZLAK. Αναφέρθηκε στην αφήγηση ως θεατρικό έργο και στη σχέση των επισκεπτών με την αφήγηση. Ένα γενικό όραμα με διαφορετικές εκφράσεις μπορεί να συγκροτήσει μια εμπειρία με διάδραση, η οποία δημιουργεί μια ολοκληρωμένη εμπειρία αφήγησης. Η Στεφανία Φλένγκα- Managing Director των YES HOTELS περιέγραψε μια ολοκληρωμένη εμπειρία η οποία διαμορφώνεται με την επιλογή κατάλληλων αρχιτεκτόνων από διάφορα πεδία οι οποίοι έχουν την ικανότητα να στηριχθούν στο συναίσθημα και την εμπειρία για να συνθέσουν μια αφήγηση. Η Χριστίνα Αχτύπη και ο Nικόλας Τραβασάρος, των Divercity Architectsπεριέγραψαν την νοηματική αφήγηση ως μια θεατρική παράσταση κρυμμένου θησαυρού και ως έναν καμβά όπου ο κάθε επισκέπτης ανακαλύπτει τη δική του αφήγηση. Οι έννοιες του κοινόχρηστου και του ιδιωτικού, της πολυτέλειας και της φαντασίωσης συνθέτουν μια ολοκληρωμένη χωρική αφήγηση. Στο ξενοδοχείο Κινστέρνα, έργο των Divercity Architects, η αφήγηση αποτελεί την αναβίωση της ζωής του αρχοντικού όπου οι επισκέπτες επιλέγουν την ιστορία που τους αντιπροσωπεύει, προχωρώντας σε μια προσωπική ανάγνωση. Ο Πιέρος Πιερής, των Pieris Architects αναφέρθηκε στην επέκταση της βιωματικής εμπειρίας του ταξιδιώτη, ως μια πράξη επικοινωνίας ανάμεσα στον αποδέκτη και τον επισκέπτη, ο οποίος καλείται να επιλέξει μια παράλληλη ή μια τεμνόμενη διαδρομή αφήγησης. Ο Livio Ballabio Architect & Designer των Jumbo, αναφέρθηκε στον ρόλο του αρχιτέκτονα ως σεναριογράφου ο οποίος καλείται να συν-γράψει την ιστορία πάνω στη οποία διαδραματίζεται η αφήγηση. Συζητήθηκε ο ρόλος της μόδας στην αρχιτεκτονική και η διαφορετική προσέγγιση των fashion brands, τα οποία δημιουργούν έτοιμες εικόνες και καλούν τους επισκέπτες να τις αγοράσουν, ενώ οι βιωματικές αφηγήσεις αφήνουν την επιλογή για τη δική τους προσωπική αφήγηση.
O Στέφανος Καράγκος CEO της εταιρείας XPLAIN – Artificial Intelligence Marketing Tools & Platforms, στην ομιλία του με θέμα ‘Destination Marketing: The Journey before the Destination’, ανέλυσε τον τρόπο με τον οποίο αναγνωρίζεται το brand και εντάσσεται στην καθημερινότητά μας, μέσω εργαλείων έρευνας τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence). Η έρευνα με εργαλεία Artificial Intelligence στηρίζεται στην παρατήρηση, λειτουργώντας ως στοιχείο που εκμηδενίζει το bias (µη δειγµατικό σφάλµα) από τα αποτελέσματα, αποδίδει τη βιωματική εμπειρία και βοηθάει σε μια εις βάθος κατανόηση του τρόπου που κάποιος ταξιδεύει στον κόσμο των μεγάλων αλλαγών. Οι αφηγήσεις και οι νέες προτάσεις περιεχομένου των brands δημιουργούνται από τις προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων και όχι από τα brands. H σχέση τιμής και εμπειρίας βρίσκεται σε μια συνεχή επανεξέταση (price –driven), η οποία διαμοιράζεται μέσω των ψηφιακών μέσων και των social media, και προβάλλει μια ολοκληρωμένη προσωπική εμπειρία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δημιουργία χωρικών σημείων σε χώρους φιλοξενίας και εστίασης, που οι story-tellers επισκέπτονται για να φωτογραφηθούν και να μοιραστούν τις εικόνες τους (instagram corner). Έννοιες όπως stories, story-telling, instragramability, insta-tourism, experience on destination, experience on property, συγκροτούν τη βιωματική εμπειρία του επισκέπτη και συνθέτουν αφηγηματικές ιστορίες με το συναίσθημα των επισκεπτών.
Με την σύγκλιση των ανερχόμενων τάσεων οι οποίες προέρχονται από προσωπικές αφηγήσεις, είναι σαφές ότι τα επόμενα χρόνια οι χώρο του τουρισμού και της φιλοξενίας θα είναι διαφορετικοί σε σχέση με αυτό που είναι σήμερα.
Στο πολύ ενδιαφέρον πάνελ με θέμα το Leisure Architecture Α’ το οποίο συντόνισε η Δανάη Μακρή, αναλύθηκε το περιθώριο το οποίο έχει η αρχιτεκτονική για να εκφραστεί σε σχέση με τον ειδικό τόπο στον οποίο αναπτύσσεται. Η Kατερίνα Βορδώνη και η Φάνια Σινανιώτου των Vois Architects αναφέρθηκαν στις διαφορετικές κλίμακες εντος των οποίων μπορεί να αναπτυχθεί η παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Οι μικρές κατοικίες αφορούν μια εξελικτική αρχιτεκτονική η οποία αναπτύσσεται μέσω των αισθήσεων και της χαλαρής διαβίωσης, ενώ η αγροτική παραδοσιακή κατοικία αφορά μια αρχιτεκτονική που έχει αναπτυχθεί σε μεγαλύτερη κλίμακα. Ο Stephan Buerger των Buerger Katsota Architects αναφέρθηκε στη θερινή κατοικία ως επενδυτικό εργαλείο, στις νέες διαφορετικές απαιτήσεις των σύγχρονων πελατών (σύγχρονες κατοικίες με παραδοσιακά στοιχεία) και στη σχέση της θερινής κατοικίας με τον ημιυπαίθριο χώρο.
Η Δανάη Μακρή – δημοσιογράφος/Archisearch έθεσε σε όλους τους ομιλητές (Kατερίνα Βορδώνη,Φάνια Σινανιώτου – Vois Architects, Γιάννης Δουρίδας – Mάρκος Δουρίδας- R.C.TECH, Κωνσταντίνος Λαμπρινόπουλος- KLAB, Stephan Buerger -Buerger Katsota Architects) το δίπολο ερώτημα που αφορά τη δόμηση εντός και εκτός σχεδίου, όπου αναφέρθηκε η ελλειμματικότητα του νόμου που διέπει τους οικισμούς και η ανάγκη για επανεξέταση του πλαισίου. Η εκτός σχεδίου δόμηση αφήνει μια ελευθερία στους αρχιτέκτονες, καθώς δεν χρειάζεται να ληφθεί υπόψη το περιβάλλον, ενώ η εντός σχεδίου καλεί τον αρχιτέκτονα να εντάξει το κτίσμα στον τόπο, προβλέποντας παράλληλα τη δόμηση που θα αναπτυχθεί στον μέλλον. Οι κοινές αναφορές της μεσογειακότητας, αναφέρθηκαν από τον Κωνσταντίνο Λαμπρινόπουλο των KLAB ως στοιχεία μιας νέας σύγχρονης αρχιτεκτονικής γλώσσας.
Στο πάνελ με θέμα το Leisure Architecture Β’ αναλύθηκε η αδιαπραγμάτευτη επαφή της εξοχικής κατοικίας με τον εξωτερικό χώρο που οποία λειτουργεί ως ένα στοιχείο πολυπλοκότητας του σχεδιασμού, καθώς η θέση του ανθρώπου οφείλει να αποτελεί το κεντρικό στοιχείο σχεδιασμού, μέσω της κατανόησης των αναγκών του. Οι Δημήτρης & Κωνσταντίνος Καραμπατάκης των Κ-SΤUDIO ανέλυσαν την έννοια της μεταβλητής ατμόσφαιρας στη θερινή κατοίκηση, την αναγκαιότητα για αναγνώριση, κατανόηση και μετάφραση των αναγκών, αλλά και την πρόβλεψη των μελλοντικών αναγκών των πελατών για τη δημιουργία μιας μοναδικής κατοικίας η οποία ενσωματώνεται στο τοπίο. Ο Ρήγας Ποτηρόπουλος των Potiropoulos + Partners αναφέρθηκε στη θερινή κατοικία ως μια βιωματική εμπειρία απόδρασης και ως μια εμπειρία της μνήμης που ο τόπος ορίζει τις αφηγήσεις και ο αρχιτέκτονας καλείται να δημιουργεί ένα συντακτικό αρχιτεκτονικής σύνθεσης. Ο Τηλέμαχος Ανδριανόπουλος των Tense Architecture Network περιέγραψε τη σύνθεση της θερινής κατοικίας ως ένα ζήτημα, όπου ο τόπος ορίζει τη σύνθεση και ο αρχιτέκτονας καλείται να δημιουργήσει μια ενιαία γλώσσα ενιαίου ύφους με συνοχή και συνεκτικότητα όπου κάτι από το παρελθόν παραδίδεται ζωντανό στο μέλλον και ο περιηγητής καλείται να το ανακαλύψει. Ο Άρης Ντάλλας των Dallas Architects αναφέρθηκε στην σύνθεση της θερινής κατοικίας ως μεταγραφή των εννοιών σε χώρο, που ο τόπος και το κτήριο ως δίπολα στοιχεία μεταβάλλονται για να συμπληρωθούν και να έρθουν σε ρήξη με ένα δημιουργικό τρόπο.
Στο πάνελ με θέμα το ‘Hotelling. New Arrivals. Trends, Experiences, Authenticity’ όπου συμμετείχαν ως μιλητές οι Ιωάννα Μητροπούλου – Ennismore, Tάσος Γεωργαντζής, -USP Architects, Μιχάλης Μαυρολέων-A&M Architects, Bαγγέλης Στυλιανίδης – 3SK Architects αναλύθηκε η έννοια του ‘Sense of Place’ στη φιλοξενία, η ένταξη της έννοιας του Branding στον ξενοδοχειακό σχεδιασμό και ο νέος σύγχρονος ρόλος του αρχιτέκτονα. Η Ιωάννα Μητροπούλου, senior designer της Ennismore, πραγματοποίησε μία ομιλία σχετικά με τα ξενοδοχεία πόλης, παρουσιάζοντας τα ξεχωριστά Hoxton hotels και τον ιδιαίτερο σχεδιασμό τους, καθώς και τη σχέση που δημιουργούν με το δημόσιο.
Ο Μιχάλης Μαυρολέων των A&M Architects αναφέρθηκε στο νέο πρότυπο του τουρισμού διαφορετικής κλίμακας και τη μεταστροφή από ένα μοντέλο τουρισμού ‘All Inclusive’ στην ανάγκη για τη δημιουργία μιας νέας πιο προσωπικής εμπειρίας. Πρόσθετα, αναφέρθηκε στον νέο ρόλο του αρχιτέκτονα ο οποίος αλλάζει και ο ίδιος καλείται να συνδράμει στο συνολικό Business Plan για να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη πιο προσωπική και βιωματική αφήγηση για τον επισκέπτη. Ο Bαγγέλης Στυλιανίδης των 3SK Architects περιέγραψε την αναγκαιότητα για τη σύνθεση μια κεντρικής και μοναδικής ιδέας που προσδιορίζει την ταυτότητα του ξενοδοχείου, αλλά και δημιουργεί ένα συνεκτικό προϊόν με ξεκάθαρη στόχευση σε πελατειακή ομάδα (target group). Αναφέρθηκε στην ανάγκη για ένταξη του Ξενοδοχειακού Σχεδιασμού σε ένα πλαίσιο αξιολόγησης του αρχιτεκτονικού έργου για την εξέλιξη της προόδου της ιστορικής συνέχειας και την προβολή της ελληνικότητας. Η Ιωάννα Μητροπούλου των Ennismore ανέλυσε τον εφήμερο χαρακτήρα του κλάδου της φιλοξενίας, την έννοια του χρόνου όπως την βιώνουν οι χρήστες –επισκέπτες και τη σημαντικότητα του ‘sense of place’.O Tάσος Γεωργαντζής των USP Architects ανέλυσε την έννοια της ελληνικότητας και του authenticity, καθώς και τη σημαντικότητα της παράλληλης ανάπτυξης του σχεδιασμού και του Brand για τη συγκρότησης ενός ολιστικού προϊόντος.
Η Μαρία Θεοφανοπούλου, CEO της Greek Travel Pages, αναφέρθηκε στην τεχνολογία ως ένα μέσο σύνδεσης της ζήτησης με την προσφορά η οποία ενισχύει την οικονομία διαμοιρασμού. Ο Παύλος Γερουλάνος αναφέρθηκε στο ζήτημα του overtourism αναγνωρίζοντας το πρόβλημα το οποίο παρατηρείται κυρίως στις επαρχιακές πόλεις τη Ελλάδας, αναγνώρισε την ανάγκη για διαχείριση του τουρισμού και πρότεινε τη δημιουργία ενός κανονιστικού ρυθμιστικού πλαισίου για τη διαχείριση του φαινομένου του Airbnb. Ο Άγγελος Μπαρμπαλιός, Πολιτικός μηχανικός, CEO της Angle ανέφερε ότι 80% των κατοικιών που έχουν χρησιμοποιηθεί ως Airbnb αφορούσαν εγκαταλελειμμένα διαμερίσματα του κέντρου της Αθήνας και ότι δεν υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα overtourism στην Αθήνα. H προσφυγική κρίση και η στέγαση προσφύγων στο κέντρο της Αθήνας, η αύξηση της φορολογίας, το μέτρο της ‘Χρυσής Βίζας’, καθώς και το γερασμένο κτηριακό απόθεμα αποτελούν παράγοντες που συντελούν στη μείωση του διαθέσιμου κτηριακού αποθέματος. Ο Γιώργος Δρακόπουλος, CEO της Tourism Generis αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα του Airbnb καθώς συντέλεσε στην αύξηση του τουρισμού και στην προβολή της Αθήνας. Υπογράμμισε την ανάγκη για σωστή διαχείριση του Airbnb, έτσι ώστε να μην αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της γειτονιάς, καθώς και για φορολογικές ρυθμίσεις που θα οριοθετήσουν και θα λειτουργήσουν κανονιστικά στις επενδύσεις σε Airbnb.
Στην ενότητα Public Architecture / Inclusive Design την οποία συντόνισαν η Τίνα Μαρινάκη Αρχιτέκτων-ARCHISEARCH.gr και η Μελίνα Αρβανίτη Πολλάτου/ ARCHISEARCH.gr, αναλύθηκε το ζήτημα της ολιστικής προσέγγισης των έργων υπερτοπικής σημασίας, έτσι ώστε να υπάρχει μια άρτια διαχείριση και μια ολοκληρωμένη προσέγγιση. H Μαρία Καλτσά ανέλυσε την ανάγκη για συλλογικό σχεδιασμό με δράσεις bottom-up και αστικού βελονισμού, ως δράσεις αναζωογόνησης, αφύπνισης και σύστασης μια κουλτούρας αστικότητας. Οι υφιστάμενοι κατακερματισμένοι δημόσιοι χώροι αποτελούν ένα μείζον πρόβλημα για την Αθήνα και η ενοποίηση και επανασύνδεση αυτών, αποτελεί μια πρόκληση για την πόλη της Αθήνας. Ο Ιάσων Τσάκωνας, CEO της OLIAROS αναφέρθηκε στην ανάγκη για συνεργασία του κράτους με τον ιδιωτικό τομέα και στον ρόλο του σχεδιασμού όχι ως πανάκεια, αλλά σε συνδυασμό με ένα μελετημένο αρχιτεκτονικό πρόγραμμα που αναγνωρίζει τις δυναμικές και τις ανάγκες. Ο αρχιτέκτονας οφείλει να εργάζεται σε συνεργασία με τους λοιπούς εμπλεκόμενους για την παραγωγή ενός ολοκληρωμένου οράματος με απτά αποτελέσματα. Η Μαρία Καλτσά και ο Ιάσων Τσάκωνας αναφέρθηκαν στο ζήτημα του παλαιωμένου κτηριακού αποθέματος στην Αθήνα και στην κρίση σε συνδυασμό με την αύξηση του τουρισμού, ως μια ευκαιρία για να γκρεμιστεί το παλαιό κτηριακό απόθεμα θέτοντας κανόνες για την ανέγερση νέων στα ίδια τετραγωνικά μέτρα με αυτά που έχουν γκρεμιστεί. Μια στρατηγική αναδιοργάνωσης δημόσιων και ιδιωτικών χώρων αποτελεί αναγκαιότητα να τεθεί ως ένα όρμα για τη επόμενη πενταετία. Ο Ηλίας Παπαγεωργίου του PILA Studio αναφέρθηκε στην ανάγκη του συλλογικού σχεδιασμού για τις αστικές αναπλάσεις. Ο Γιώργος Μητρούλιας των AREA αναφέρθηκε στους τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενεργοποιηθούν οι τελικοί χρήστες και στην ανάγκη για την εισαγωγή ρυθμιστικού αξιολογικού πλαισίου στο συλλογικό σχεδιασμό, προκειμένου να είναι αποτελεσματικό. Η Μάρθα Γιαννακοπούλου της IF-UNTITLED αναφέρθηκε στις διαδικασίες bottom-up για την αναβάθμιση του κέντρου της Αθήνας, ως μια λύση όπου υπάρχει ανεπάρκεια του ρόλου του κράτους.
H συζήτηση με τίτλο ‘Green is the New Black Sustainable Hotels. Added value & the role of Architecture’ που συντόνισε και επιμελήθηκε ο Χαράλαμπος Γιαννικόπουλος, CEO της DCarbon κινήθηκε γύρω από τη θεματολογία της κλιματικής αλλαγής και την αναγκαιότητα της βιώσιμης αειφόρου ανάπτυξης των ξενοδοχείων. Ο Χαράλαμπος Γιαννικόπουλος, αναφέρθηκε στην ανθεκτικότητα και την βιώσιμη ενεργειακή αποδοτικότητα ως στοιχεία που ετεροπροσδιορίζουν το τελικό προϊόν, το οποίο καθίσταται ανταγωνιστικό, αληθινό και διαρκές. Η Στέλλα Πιερή των Pieris Architects ανέλυσε το θέμα της διαχείρισης των αειφόρων κτηρίων από τους χρήστες και υπογράμμισε την αναγκαιότητα της ανάπτυξης οικο-συναισθηματικής λογικής στους χρήστες προς όφελος των ιδίων αλλά και επόμενων γενεών. O Αλέξανδρος Αγγελόπουλος- CEO της Aldemar αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα του ρόλου του αρχιτέκτονα για τον σχεδιασμό ενός βιώσιμου αειφορικού κτίσματος, καθώς και για την διατήρηση μια αειφόρου λειτουργίας κατά τη διάρκεια χρήσης του. Ανέλυσε την ανάγκη για χρήση τοπικών πόρων και την επάναχρηση για τη δημιουργία μιας, κάθε φορά, επόμενής ζωής του κτηριακού αποθέματος.. Αναφέρθηκε στη λογική της κυκλικής οικονομίας και της αειφόρου αρχιτεκτονικής ως μονόδρομο για τη βιωσιμότητα.
Ο Michael Anastassiades – διεθνώς αναγνωρισμένος designer, μέσα από μία αυτοβιογραφική προσέγγιση και μία πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία ανέδειξε όχι μόνο τα υπέροχα έργα του, αλλά και τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι που δουλεύουν στη δημιουργική βιομηχανία μπορούν να προωθήσουν το έργο τους στο νέο περιβάλλον.
Ο Oke Hauser, ιδρυτής της ομάδας MINI Living, παρουσίασε τις νέες τάσεις στην έρευνα και τον πειραματισμό γύρω από την κατοικία σήμερα, αλλά και τους νέους τομείς στους οποίους μπορούν να εργαστούν οι αρχιτέκτονες. Ανέλυσε τα χαρακτηριστικά των περιοχών υψηλής πυκνότητας κατοίκησης και παρουσίασε λύσεις με μικρό χωρικό αποτύπωμα. Αναφέρθηκε στον διαμοιρασμό ιδεών ο οποίος αποτελεί αφορμή για τον διαμοιρασμό χώρων, αλλά και τη διεύρυνση του ιδιωτικού προς το δημόσιο χώρο για την επίλυση ζητημάτων μικρών χώρων.
Στο πλαίσιο της δεύτερης ημέρας των Design Dialogues, υπό την επιμέλεια της του Archisearch.gr και της Design Ambassadors, η εναρκτήρια ομιλία ξεκίνησε από τον Γιάννης Μυλόπουλο από την Fabrika Storytelling Ideas με θέμα «Coaching & Storytelling: Μια ανθρώπινη ιστορία Στρατηγικής Επικοινωνίας για τον Manager Αρχιτέκτονα του 2019». Ο Γιάννης Μυλόπουλος ανέλυσε στοιχεία του coaching, και του story -telling για την ενεργοποίηση του ταλέντου του ατόμου. Το εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον του επαγγελματία σε συνδυασμό με τον αναστοχασμό και την ενσυναίσθηση καθορίζει την ολιστική εικόνα του ατόμου. Η καινοτομία, η κριτική σκέψη, και ένα ‘active consistency’ των ιδεών και των επακόλουθων συνειρμών του ατόμου αποτελούν στοιχεία ενός επιτυχημένου και διατηρήσιμου προσωπικού αφηγήματος. Η όραση των πραγμάτων με μια ικανότητα αφαίρεσης οδηγεί σε ένα αρμονικό design -thinking positioning του εαυτού μας και της δουλειάς μας. Η αναγέννηση, η αναζήτηση και η ανασκόπηση – αναθεώρηση μπορούν να συνθέσουν ένα όραμα και μια συστηματική διήγηση. Στόχος είναι να πορευτούμε με φαντασία για να αποκτήσουμε και να διατηρήσουμε μια πλήρη αίσθηση της πραγματικότητας. Η εφαρμοσμένη φαντασία με συστηματικότητα συνθέτει μια στρατηγική coaching με έμφαση στον άνθρωπο.
H Λουίζα Νικολαΐδου από την VIRTUALLY με την ομιλία της ‘New Trends in Digital Visualisation’ αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο η ιστορία μεταφέρεται στην εικόνα. Περιέγραψε τη χρήση εργαλείων ‘digital visualization’ για την καταγραφή και την αποτύπωση χώρων και υλοποιημένων έργων. Το καταγεγραμμένο αφήγημα συγκροτεί ένα διαδραστικό περίπατο (interactive walk) ο οποίος αποδίδει την πραγματικότητα σαν μια ξενάγηση. Το τελικό αρχείο 3d σε μεγάλη ανάλυση αποθηκεύεται στο cloud και δεν τροποποιείται, προκειμένου να αποδίδει την ρεαλιστική πραγματικότητα.
Η Νίνα Ιωαννίδου, η οποία έχει ιδρύσει την FLERIA αναφέρθηκε στη δημιουργική σχέση της αρχιτεκτονικής με τα λουλούδια. Περιέγραψε τις διαφορετικές συνθέσεις και ανέδειξε τους τρόπους με τους οποίους συντελούν στη σύνθεση αρχιτεκτονικού χώρου.
Ο Δρ Χαραλαμπόπουλος, από την Group Science στην ομιλία του ‘Co-working spaces & open plan offices acoustics’, αναφέρθηκε στις ακουστικές μετρήσεις των μεγάλων χώρων εργασίας. Ενιαίοι χώροι-open plan, με υψηλή αντήχηση και κακή αντίληψη των ομιλίας, οδηγούν στην αδυναμία συγκέντρωσης των εργαζομένων, στη μείωση της παραγωγικότητάς, στην αύξηση της πιθανότητας του λάθους και στην συνεπακόλουθη βλάβη στην ακοή από την αύξηση του ήχου των ακουστικών. Η επίλυση των ίδιων προβλημάτων είναι κάθε φορά διαφορετική και απαιτεί ακουστική μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τους αρχιτεκτονικούς, του εργονομικούς και του οικονομικούς περιορισμούς.
Η Δώρα Παυλίδου συντόνισε και επιμελήθηκε το πάνελ με θεματολογία ‘Smart up your home! PANEL AIRBNB’. H Ευη Αναστασοπούλου/ Αρχιτέκτονας από το Desginodom.com αναφέρθηκε στην ανάγκη για συστηματοποίηση της διαδικασίας του design και τη δημιουργία ενός ψηφιακού χώρου όπου μέσω μιας συστηματοποιημένης διαδικασίας αρχιτέκτονες και πελάτες να μπορούν να συμπράττουν. Η συστηματοποίηση της διαδικασίας, μέσω βημάτων που αναφέρουν το χρόνο και το κόστος, καθώς και η ανεύρεση συνεργασιών που κάνουν κατάλληλο matching με έναν εύχρηστο εργαλείο, διευκολύνουν τις συνεργασίες. H Ελισάβετ Μιλήση από το Baggagement αναφέρθηκε σε μια on-line πλατφόρμα διαχείρισης αποσκευών, για αυθημερόν μεταφορά και αποθήκευση. Η πλατφόρμα βρίσκει ιδιαίτερη χρησιμότητα, λόγω της δυσκολίας που υπάρχει στις ώρες check-in και check των ξενοδοχείων και των διαμερισμάτων, όπως επίσης και σε επισκέπτες που θέλουν να μτεκινηθούν εντός ή εκτός της πόλης που διαμένουν χωρίς αποσκευές. Ο Λευτέρης Χατζηπέτρου, από την Hamsystems οποίος αναφέρθηκε στη δημιουργία έξυπνων κατοικιών με την εισαγωγή αυτοματοποιημένων έξυπνων συστημάτων για την αποφυγή καθημερινών προβλημάτων με εστίαση σε συγκριμένες ανάγκες και τη δημιουργία added value στις έξυπνες κατοικίες. Ο Αλέξανδρος Καραβίτης, από την Syncbnb, ανέλυσε τη λειτουργία μιας on-line πλατφόρμας για την διαχείριση των κρατήσεων .Αξιοποιούνται τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης για την αυτόματη ενημέρωση των κρατήσεων σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια, με σκοπό την αποφυγή διπλοκρατήσεων. Ο Στέλιος Σοφιανός, από την Brainband Studio αναφέρθηκε στη δημιουργία περιεχομένου για brands και οργανισμούς δημιουργώντας αφηγήσεις. Η στόχευση στον επισκέπτη (target group) και η δημιουργία ειδικού εξατομικευμένου περιεχομένου συγκροτεί Brands με ολοκληρωμένη προβολή και ταυτότητα.
Ο Πάνος Παρθένιος των Parthenios Architects/DMlab αναφέρθηκε στη δημιουργία εμπειρίας για το χρήστη, η οποία λειτουργεί ως κλειδί για την προέκταση της τουριστικής εμπειρίας με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Τα ψηφιακά μέσα με τεχνολογίες identity management δημιουργούν έξυπνα κτήρια τα οποία ανταποκρίνονται στις ειδικές εξατομικευμένες ανάγκες των επισκεπτών. Οι τεχνολογίες identity management, αναγνωρίζουν τις ανάγκες και τα συναισθήματα των χρηστών και καταφέρνουν να εξελιχθούν μαζί με τον έξυπνο χρήστη, αποσκοπώντας στην μείωση χρήσης της ενέργειας που καταναλώνεται. Ο Κωνσταντίνος Κολώνιας/ Πολιτικός Μηχανικός ,Development Property and Management Consultant αναφέρθηκε στο facility management για πολυπληθή κτήρια γραφείων. Το έξυπνο κτήριο έχει ως στόχο να μεταφέρει την ειδική εξατομικευμένη πληροφορία που τον ενδιαφέρει στον ειδικό χρήστη. Ο χρήστης του κτηρίου είναι σημαντικό να ενημερωθεί για όλη την πληροφορία εξοικονόμησης ενέργειας. Η ειδική εξατομικευμένη πληροφορία για την εξοικονόμηση ενέργειας δημιουργεί έναν έξυπνο – ενήμερο (aware) χρήστη οποίος προσαρμόζεται σε μια συμπεριφορά ενεργειακά βιώσιμη. Η Άννα Καραγιάννη/Αρχιτέκτων, ανέλυσε τις σύγχρονες τάσεις στο έξυπνο κτήριο, building as a service. Στο πλαίσιο ανάπτυξης των έξυπνων σπιτιών έως σήμερα υπήρχε το Building as a system, χρησιμοποιώντας έξυπνη τεχνολογία των συστημάτων, χωρίς όμως να υφίσταται διασύνδεση μεταξύ τους. Το building as a service διαφοροποιείται, καθώς οι χρήστες και το κτηριακό κέλυφος είναι διασυνδεδεμένα. Οι διεργασίες αναγνωρίζονται και καταγράφονται οι συνέπειες τους, δίνοντας στον χρήστη την ευκαιρία να τις μεταβάλλει. Η προσωπική επιβράβευση των χρηστών (reward systems) δημιουργεί κίνητρα για την αλλαγή συμπεριφοράς των χρηστών και την προσαρμογή τους σε ενεργειακά αποδοτικότερες συνήθειες. Ο Γιώργος Αχιλλιάς, σύμβουλος ψηφιακής στρατηγικής εταιρειών FTSE 100, ανέλυσε τη λειτουργία των έξυπνων οικοσυστημάτων. Τα έξυπνα οικοσυστήματα που αφορούν την μικρή (επίπεδο κτηρίου) αλλά και την μεγάλη κλίμακα (επίπεδο γειτονιάς) παραμετροποιούν την εμπειρία του χρήστη και προσαρμόζουν όχι μόνο τα κτήρια , αλλά και ολόκληρες περιοχές στις ειδικές ανάγκες των επισκεπτών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περιοχή Covent Garden, όπου έχει εφαρμοστεί μια συνολική παραμετροποίηση. Καταγράφοντας τις ανάγκες και τις συνήθειες των χρηστών, οι χρήσεις των κτηρίων της περιοχής άλλαξαν από μια στατικής προσφορά συμβολαίων σε ακίνητα, σε μία δυναμική προσφορά μεταβάλλοντας συνολικά την περιοχή σε περισσότερο προσαρμοσμένη στις ανάγκες των χρηστών(agile-versatille).
Στη συζήτηση σχετικά με το θέμα ‘Collaborative Design’ με Curator την Άννα Σμπώκου οι ομιλητές, Χρήστος Παπαχρήστου, Θανάσης Ντανίλωφ, Σταύρος Θεοχάρης, όρισαν την έννοια του collaborative design ως μια συνεργατική διαδικασία όπου συμβάλλουν πολλαπλές ειδικότητες προσθετικά για τη επίτευξη ενός κοινού στόχου που έχει βάση την εμπειρία του τελικού χρήστη. Ο Θανάσης Ντανίλωφ αναφέρθηκε στη σημαντικότητα της έγκαιρης ανάμειξης όλων των ειδικοτήτων πριν το στάδιο της προμελέτης για καλύτερο συντονισμό μεταξύ των μελών και την πιο εύκολη επίλυση τεχνικών ζητημάτων. Ο Χρήστος Παπαχρήστου, ανέλυσε την ανάγκη για έγκαιρη εμπλοκή όλων των specialists για την ενδυνάμωση της κεντρικής ιδέας και ο Σταύρος Θεοχάρης, υπογράμμισε την ανάγκη για την έγκαιρη εμπλοκή του αρχιτέκτονα για μια σφαιρική αντιμετώπιση των έργων, την πλήρη ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και την απόδοση λύσεων σε ζητήματα που προκύπτουν. Ο διαχωρισμός των ρόλων, η σαφής δομή, η επιβολή ορίων μεταξύ των ρόλων των μελών της ομάδας, αλλά και ο καθορισμός ενός δομημένου πρωτόκολλου επικοινωνίας το οποίο διαχειρίζεται ο Project Manager αποτελούν καθοριστικά στοιχεία που συμβάλλουν στην επιτυχία πολυπληθών ομάδων collaborative design, και ενισχύουν την συνεργασία μέσα από μια απελευθέρωση.
Ο Andre Chelhot – CEO DNC Holdings στην ομιλία του με τίτλο ’Foreign Investors Inshght’ αναφέρθηκε στην χρηματοπιστωτική κρίση στην Ελλάδα και τον τρόπο με τον οποίο επηρέασε τον Τουρισμό και την αγορά κατοικίας. Αναφέρθηκε στην ανάπτυξη του Τουρισμού στην Αθήνα και του ξενοδοχειακού κλάδου, παρουσιάζοντας την Αθήνα, τα ελληνικά νησιά και γενικότερα της Ελλάδα ως έναν ιδανικό τόπο για αποτελεσματικές επενδύσεις στην Τουρισμό.
Στη συζήτηση με τίτλο «Blurring the Edges: Καταργώντας τα όρια μεταξύ Αρχιτεκτονικής και Τοπίου» που συντόνισε η Shagik Berberian αναλύθηκε το ζήτημα του ορίου και η σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το αστικό τοπίο. Η Ήβη Νανοπούλου των TPA ARCHITECTS αναφέρθηκε στο όριο ως φυσικό τοπίο που δημιουργούμε ecoscapes. Υπογράμμισε την αναγκαιότητα για ένταξη των στοιχείων της φύσης στο περιβάλλον. Ο ρόλος του αρχιτέκτονα δεν είναι να υποτάσσεται αλλά να συνθέτει με έναν τρόπο μοναδικό. Η τάση του σύγχρονου κόσμου για μια αστικοποίηση και γιγάντωση των πόλεων, δημιουργεί τις ανάγκες στους πολίτες για φυσικό χώρο. Η πολιτεία οφείλει να ενεργεί έτσι ώστε συγκροτούνται φυσικοί χώροι και να δημιουργεί τις συνθήκες για την διατήρηση των χώρων αυτών χωρίς να απαξιώνονται. Η Λένα Ζαμπέλη, MOY Architects αναφέρθηκε στο ρόλο του αρχιτέκτονα για τη διατήρηση του οράματος στα έργα. Η Ιλιάννα Κερεστετζή, ΜOLD ARCHITECTS αναφέρθηκε στον διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ του αρχιτεκτονικού έργου και του τόπου. Τα έργα οφείλουν να εντάσσονται και να ερμηνεύουν τα στοιχεία του τόπου. Ο Αντώνης Σκορδίλης, Βιολόγος – Δρ Βοτανικής, ECOSCAPES αναφέρθηκε στο bio-feeling design ως ένα σύγχρονο ζητούμενο από πελάτες που ζητούν να εντάξουν το πράσινο σε έργα εξαρχής έτσι ώστε να δημιουργεί ευεξία στους επισκέπτες, λόγω γειτνίασης με τη φύση.
Ο Αρτέμιος Λάινας στην ομιλία του με θέμα το “Food experience for transmitting sense of place and hosting DNA” ανέλυσε την έννοια του sense of place και τον τρόπο με τον οποίο το κρασί συμβάλλει στη δημιουργία του αισθήματος αυτού στον κατοικημένο χώρο. Παρομοίασε την βιωμένη εμπειρία με ένα συναίσθημα η οποία έχει μια μακρά επίγευση και η γεύση συμβάλλει στον εναρμονισμό με τον χώρο για τη δημιουργία νοσταλγικών αναμνήσεων.
H Γιώτα Κωνσταντινίδου – Δημοσιογράφος, συντόνισε τη συζήτηση με θέμα τα Boutique Hotels περιγράφοντας τα στοιχεία τα οποία ξεχωρίζουν στα ξενοδοχεία και ειδικότερα τα boutique hotels. Μια νέα ξενοδοχειακή σκηνή των boutique hotels, τα οποία αποτελούν μικρής δυναμικότητας χώρους φιλοξενίας, παρέχουν υψηλής ποιότητας φιλοξενία, άνεση και πολυτέλεια. Χαρακτηριστικά των Boutique Hotels είναι το ιδιαίτερο design,αρχιτεκτονική, και υψηλή παροχή υπηρεσιών. Ο Γιάννης Βλαχογιάννης του ξενοδοχείου The Zillers, αναφέρθηκε στο concept του ξενοδοχείου, ως μια ιδέα αναβίωσης του παλαιού Αθηναϊκού σπιτιού. Ο Aνδρέας Κόττας, Γενικός Διευθυντής του Perianth Hotel TBC περιέγραψε τον στόχο του ξενοδοχείου για την δημιουργία μιας ξεχωριστής εμπειρίας μέσω της τέχνης. Η σύγχρονη ελληνική τέχνη, η οποία παρουσιάζεται στους χώρους του ξενοδοχείου δημιουργεί μια σύζευξη μεταξύ της Αθήνας, του χώρου και της αφήγησης με μια ιδιαίτερη ατμοσφαιρική αισθητική. Ο Δημήτρης Δρεττάκης, Γενικός Διευθυντής του Athens Was Hotel ΤΒC μίλησε για τη διαμόρφωση του ξενοδοχείου ως ένα αρχιτεκτονικό αφήγημα με έντονη αστική διάθεση που συνδυάζει την τέχνη και τη μόδα. Ο Aντώνης Γιαννόπουλος, Ακαδημαϊκός *TBC Ο Άλκης Παναγόπουλος της SOMEWHERE Hοtel *TBC, ανέλυσε την έννοια της αυθεντικής εμπειρίας φιλοξενίας και την ανάγκη για ταύτιση του χώρου διαμονής με μια θεατρική ατμόσφαιρα. Ο Σωτήρης Τσέργας των Block 722 περιέγραψε την ανάγκη για εξειδικευμένες συνεργασίες μεταξύ αρχιτεκτονικής, ακουστικής και γαστρονομίας για την απόδοση μιας ιδιαίτερης ταυτότητας και αίσθησης.
Η Ελένη Τσιριντάνη/ LANDSCAPE Designer, στην ομιλία της με τίτλο ‘Not a Green Makeup. Ο Σχεδιασμός Τοπίου πίσω από το Σχέδιο’ αναφέρθηκε σε διαφορετικά έργα αποκατάστασης τοπίου. Στο έργου του πάρκου Fresh kills, το οποίο μετατράπηκε σε πάρκο από χωματερή εφαρμόστηκε μια πολυεπίπεδη διαστρωμάτωση και δημιουργήθηκε ένας χώρος πρασίνου οποίος λειτουργεί και ως ηχητική προστασία των κατοίκων από το αεροδρόμιο. Το Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης περιγράφηκε ως ένας παράδειγμα αποκατάστασης του τοπίου και μετατροπής από χώρο απόθεσης απορριμμάτων σε έναν χώρο άρδευση.
Η Σοφία Βυζοβίτη, αρχιτέκτων και ερευνήτρια, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στην ομιλία της ‘Στην ελάσσονα κλίμακα της αρχιτεκτονικής: Η αξία της έρευνας και του πειραματικού έργου’ ανέλυσε τη σημαντικότητα της μικρής κλίμακας στην αρχιτεκτονική δημιουργία. Περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο μεταβολίζεται η πληροφορία και γίνεται παραγωγή εικόνας και μια νέα τάση για στροφή προς την ελάσσονα κλίμακα της αρχιτεκτονικής. Τα στοιχεία της αρχιτεκτονικής για τον ελάχιστο χώρο και την στοιχειώδη διαβίωση και ενεργοποιούν τη σύγχρονη αρχιτεκτονική τέχνη. Σύμφωνα με τον Αριστομένη Προβελεγγιο ‘Ένα σπίτι όσο μικρό και να είναι δεν παύει να είναι ένα μεγάλο θέμα. Η αρχιτεκτονική του ελάχιστου λειτουργεί ως αντίσταση στην μετριότητα του κτισμένου περιβάλλοντος και ως ταμιευτήρας της χαμένης ζωής της αρχιτεκτονικης.
Ο Γιώργος Αναγνωστάκης/ Αρχιτέκτων – Μελετητής Φωτισμού στην ομιλία του με τίτλο ‘Interaction | Αλληλεπίδραση‘ αναφέρθηκε στη σχέση του ατόμου με την αναλογική λογική και το δίπολο που παρουσιάζεται σε σχέση με τα σε ψηφιακά περιβάλλοντα τα οποία ζούμε σήμερα. Η διερευνητική ερώτηση ‘πως θα μπορέσουμε εμείς ως αναλογικά οντά να μιλάμε ψηφιακά’ μπορεί να απαντηθεί εφόσον αναρωτηθούμε τον λόγο που οι άνθρωποι αντιστέκονται στην τεχνολογία. Το ερώτημα ανιχνεύει ζητήματα που αφορούν στον πυρήνα της ύπαρξης του ανθρώπου.
Η Χριστίνα Παπαδημητρίου, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, συνοψίζοντας τα θέματα που συζητήθηκαν στο συνέδριο, αναφέρθηκε στην ποιότητα ως αναδρομή, στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο ρόλο του Αρχιτέκτονα Manager, στο branding, στην τάση των airbnb, αλλά και στις τεχνολογίες για έξυπνα κτήρια, ψηφιακής οπτικοποίησης των κτηρίων που αλλάζουν τόσο το σχεδιασμό όσο και τη δημιουργία της αρχιτεκτονικής. Υπογράμμισε τη σημασία της συνεργασίας του δημοσίου, με την ιδιωτική πρωτοβουλία και την ανάγκη για δημόσια ειλικρινή αποδοχή των προβλημάτων για την επίλυσή τους. Η ύπαρξη ενός πολύ καλού εγχώριου ανθρώπινου δυναμικού στον κλάδο της Αρχιτεκτονικής αποτελεί μια συνεκτική βάση για την επίλυση ζητημάτων συντονισμού.
Οι κύριες θεματικές της διημερίδας οδήγησαν σε μια σειρά από επιμέρους προβληματισμούς και αποτελέσματα, όπως στην ανάδειξη της ανάγκης για συμπράξεις μεταξύ των κλάδων, στην ένταξη των ψηφιακών μέσων για τη δημιουργία βιωματικών ολιστικών αφηγήσεων και έξυπνων κατοικιών-περιοχών και χρηστών και στην ανάγκη για ρύθμιση του φαινομένου του Airbnb.
Οι παρουσιάσεις της 2ης ημέρας, παρουσίασαν τη σχέση της αρχιτεκτονικής με τον τόπο και το τοπίο και την αξία της έρευνας και του πειραματικού έργου στην αρχιτεκτονική, που αλλάζουν το περιβάλλον της αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης. Καθοριστικός υπήρξε ο ρόλος των συντονιστών και συντονιστριών στις ομάδες συζητήσεων του συνεδρίου, οι οποίες με τις ερωτήσεις τους και τα συμπεράσματά τους δημιούργησαν ένα κλίμα διαλόγου μεταξύ των ομιλητών αλλά και του κοινού.
Από το σύνολο των συζητήσεων αναλύθηκαν και διατυπώθηκαν πληρέστερα ζητήματα όπως ο σύγχρονος ρόλος του αρχιτέκτονα, οι νέες τάσεις στην φιλοξενία και τον βιώσιμο τουρισμό, η σημασία μιας ολοκληρωμένης βιωματικής αφήγησης, η αειφόρος ανάπτυξη στον ξενοδοχειακό κλάδο, ο συλλογικός σχεδιασμός στην δημόσια αρχιτεκτονική, καθώς και η σημασία των ερευνών τεχνητής νοημοσύνης στην κατανόηση μιας ολοκληρωμένης βιωματικής αφήγησης.