Απομονωμένος σε ένα μικρό διαμέρισμα φτιάχνει μια παράλληλη ζωή στα social media

Απομονωμένος σε ένα μικρό διαμέρισμα φτιάχνει μια παράλληλη ζωή στα social media
FX Elina Giounanli

Ο Νίκος Νικολαΐδης σκηνοθετεί τον Βασίλη Λιάκο στο έργο “F – X” του Michael Stampe (2012) και ανοίγει μια πόρτα στην μοναξιά για να βρει... απαντήσεις.

Το έργο “F – X” του Michael Stampe (2012) σε σκηνοθεσία Νίκου Νικολαΐδη με τον Βασίλη Λιάκο στον πρωταγωνιστικό ρόλο φιλοξενείται στο Θέατρο 104, από τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00.

Το έργο “ξετυλίγει” τη ζωή του F-X, ο οποίος αποφασίζει, μετά το θάνατο της μητέρας του, να εγκαθιδρύσει την έννοια της ισορροπίας στη ζωή του. Με όχημα την τέχνη, πότε του Μιχαήλ Άγγελου, πότε του Ουσμάν Σόου και πότε του Σουτίν, και με βασικό του εργαλείο μια φωτογραφική μηχανή, προσπαθεί να δημιουργήσει ένα άλμπουμ φωτογραφιών, χρησιμοποιώντας ως μοντέλο τον εαυτό του… στο Instagram.

Ζώντας μέσα στο Instagram και δημιουργώντας μέσα από τις φωτογραφίες που κοινοποιεί τη δική του Δευτέρα Παρουσία, ως άλλος Μιχαήλ Άγγελος, περιμένει να του χαριστεί η ελευθερία του. Η ελευθερία θα έρθει. Όμως θα έρθει σε ανύποπτο χρόνο, ξαφνιάζοντάς τον. Χαρίζοντάς του, ωστόσο, το φως.

Οι δύο βασικοί συντελεστές της παράστασης μίλησαν στο NEWS 24/7 για το πώς δούλεψαν πάνω σε αυτόν τον ήρωα. Αναφορικά με το γιατί επέλεξε αυτό το συγκεκριμένο έργο ο σκηνοθέτης Νίκος Νικολαΐδης μας απαντά: “Ο ίδιος ο Michael Stampe μου έκανε αυτήν την ερώτηση, όταν συζητήσαμε για το ανέβασμα του έργου του στην Ελλάδα. Δεν ξέρω αν έχω απάντηση. Ίσως να το επέλεξα ενστικτωδώς, γοητευμένος από τις αντιθέσεις πάνω στις οποίες είναι δομημένο, τις αναφορές στην Τέχνη, την πολύ βαθιά ψυχαναλυτική του διάθεση, ή τη σημειολογία του. Το έργο το γνωρίζω εδώ και χρόνια. Ωστόσο, το διάβασα με άλλη οπτική στην περίοδο μετά την πανδημία, και αντιλήφθηκα πως όλα τα προηγούμενα αποκτούν μια νέα ηχώ απέναντι σε αυτό το παγκόσμιο βίωμα. Ο F-X θα μπορούσε να είναι ο καθένας από εμάς, ο καθένας που ζητά απαντήσεις, που αποδέχεται τον εαυτό του, που τον πλάθει από την αρχή. Κληθήκαμε να το κάνουμε, πρόσφατα.

Στον κεντρικό ρόλο του F-X, o Βασίλης Λιάκος μας μίλησε για το πώς διαχειρίστηκε ερμηνευτικά τα βασικά αδιέξοδα του πρωταγωνιστή, που δεν διαφέρουν από αυτά που αντιμετωπίζουμε όλοι μας καθημερινά: “Η μοναξιά, η απόρριψη της οικογένειας, η ανεξέλεγκτη κριτική, η κοινωνική καταπίεση, ο φόβος και η αποξένωση. Τέλος η βία που ασκούν οι άνθρωποι, ελαφρά τη καρδία. Κοιτάξτε, όλα αυτά δεν είναι ξένα σε μένα και φαντάζομαι σε κανέναν που ζει αυτή την εποχή. Πρόκειται για μια πολύ δύσκολη και σκληρή εποχή και όλοι μας κάπως παλεύουμε να επιβιώσουμε. Όπως ακριβώς και ο ήρωας. Ας πούμε ότι προσπάθησα να βρω τα κοινά μας στοιχεία, να τον καταλάβω, να τον δικαιολογήσω. Να τον αφήσω να μιλήσει μέσα από μένα όχι όπως θα προσέγγιζα έναν ρόλο από ένα κλασικό έργο, αλλά με ειλικρίνεια και κατανόηση. Νομίζω, τελικά, το πιο δύσκολο και το πιο σκληρό είναι η απλότητα. Αυτήν θα εμπιστευτώ.

Από την παράσταση FX Elina Giounanli

Ποιος είναι ο F-X και τι είδους απομόνωση έχει επιλέξει για τον εαυτό του;

Νίκος Νικολαΐδης: Στο έργο, παρακολουθούμε τον ήρωά μας, τον Francois Xavier, μέσα σε μια διαδικασία αναζήτησης του εαυτού του. Έχει οργανώσει την καθημερινότητά του, και κάθε μέρα ακολουθεί μια συγκεκριμένη ρουτίνα: απομονώνεται στο μικρό διαμέρισμα που χρησιμοποιεί σαν στούντιο, γίνεται ο F-X και καταπιάνεται με τα social media. Η αλληλεπίδρασή του με τους followers του στην ουσία τον τροφοδοτεί και τον κινητοποιεί για να συνεχίσει την ιδιότυπη πορεία του.

Βασίλης Λιάκος: Ο F-X αποφασίζει να νοικιάσει ένα διαμέρισμα και να απομονώνεται εκεί, καθημερινά, στις 17:30, μετά το τέλος της εργασίας του. Δημιουργεί μια παράλληλη ζωή, ένα κλειστό κύκλωμα, που περιέχει μόνο αυτόν, την τέχνη του και τα social media. Ζει και εκφράζεται “ελεύθερα”, όπως ο ίδιος ορίζει την ελευθερία του. Όσο για το F- X , είναι τα αρχικά του ονόματός του.

Πώς λειτουργεί η φωτογραφία και το Instagram στην πλοκή του έργου;

Ν.Ν.: Η φωτογραφία στην ουσία είναι το αποτύπωμα που ο ίδιος φέρει, είναι ο καθρέφτης του. Μέσα από τη φωτογραφία βλέπει τον εαυτό του, το σώμα του, το πρόσωπό του. Δημιουργεί τον εαυτό του ξανά και ξανά, λήψη με τη λήψη, βάζοντας ο ίδιος τους αισθητικούς όρους και κανόνες. Ανεβάζει τον πήχη όλο και πιο ψηλά, προσπαθώντας να κοιτάξει μέσα του όσο γίνεται βαθύτερα. Όταν το αποτέλεσμα είναι ακριβώς αυτό που θέλει, τότε η φωτογραφία κοινοποιείται. Είναι η στιγμή που θα δει την ανταπόκριση, θετική ή αρνητική, που θα λάβει, τα σχόλια και τα μηνύματα. Με αυτή την έννοια, το instagram αντικαθιστά πλήρως τις προσωπικές σχέσεις, κάτι που, μοιραία, τονίζει περισσότερο τη μοναχική διαδικασία στην οποία συναντάμε τον ήρωα.

Τα social media μας δίνουν το καλύτερο τους κομμάτι, που είναι η επικοινωνία , η σύνδεση, το μοίρασμα, αλλά και το χειρότερο τους κομμάτι που είναι η ψυχαναγκαστική ευτυχία, το fake, επιφάνεια. Το αποτέλεσμα, πάντως, και στις 2 περιπτώσεις, είναι το ίδιο: κανείς δεν γνωρίζει κανέναν και όλοι έχουν άποψη για όλους.

B. Λ.: Αυτά είναι τα εργαλεία του για να κοινωνικοποιηθεί, να απελευθερωθεί. Παίρνει την απόφαση να επικοινωνήσει τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα του και κυρίως μια πλευρά του εαυτού του, που ως τώρα είναι βαθιά κρυμμένη μέσα του. Έχοντας σα πηγή έμπνευσης διάσημα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, φωτογραφίζει τον εαυτό του και τον εκθέτει στο προφίλ του στο Instagram. Περνάει πολλές ώρες καθημερινά μέσα στο διαμέρισμά του. Φτιάχνει βίντεο, φωτογραφίζεται και κάνει live μέσα από τη σελίδα του.

Από την παράσταση FX Elina Giounanli

Το έργο μιλά για τη μοναξιά μέσα από την κουλτούρα του διαδικτύου; Τι άλλα ζητήματα θίγει;

Ν. Ν.: Στην ουσία, το έργο μας παρουσιάζει την προσπάθεια ενός ανθρώπου, του F-X, να φτάσει στην αυτογνωσία και στη αποδοχή. Τοποθετεί τον εαυτό του σε ένα ασφαλές περιβάλλον, κι εκεί μέσα ξετυλίγει ολόκληρη τη ζωή του, η οποία διαδραματίστηκε στο γνωστό πλαίσιο της πατριαρχικής δομής της κοινωνίας. Συνδιαλέγεται με όλα τα ζητήματα που πρέπει και θέλει να λύσει, ή τουλάχιστον να αποδεχτεί: τη σχέση του με τη μητέρα του, την απουσία του πατέρα, την κακοποίησή του σε πολύ μικρή ηλικία, την ανάγκη για ιδιωτικότητα. Το διαδίκτυο είναι απλά ο τρόπος με τον οποίο θα πετύχει το στόχο του: εκφράζεται μέσα από τις φωτογραφίες του, κι έτσι από την ανατομία του σώματός του, περνάει στην ανατομία της ψυχής του.

Β.Λ.: Το έργο μιλάει για την μοναξιά του ανθρώπου και την ανάγκη του να βουτήξει στα πιο σκοτεινά του κομμάτια, προκειμένου να φτάσει στην προσωπική του ελευθερία. Τα social media μας δίνουν το καλύτερο τους κομμάτι, που είναι η επικοινωνία , η σύνδεση, το μοίρασμα, αλλά και το χειρότερο τους κομμάτι που είναι η ψυχαναγκαστική ευτυχία, το fake, επιφάνεια. Το αποτέλεσμα, πάντως, και στις 2 περιπτώσεις, είναι το ίδιο: κανείς δεν γνωρίζει κανέναν και όλοι έχουν άποψη για όλους.

Από την παράσταση FX Elina Giounanli

Πώς εννοείται η έννοια “ελευθερία” στη ζωή του F-X; Την κατακτά τελικά;

Β.Λ.: Η ελευθερία, για τον F-X, είναι ανορθόδοξη. Μέσα σ’ ένα μικρό διαμέρισμα κλεισμένος είναι ο εαυτός του. Ορίζει ένα σύμπαν πολύ προσωπικό. Ασχολείται με ότι τον ενδιαφέρει, εκφράζεται χωρίς να περιορίζεται, δημιουργεί προς τέρψιν και τελικά βαδίζει στο δικό του μονοπάτι της ζωής , χωρίς να φοβάται να έρθει αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό. Την ελευθερία του , κατά τη γνώμη μου, την έχει αποκτήσει από την στιγμή που έκανε αυτή την επιλογή να απομονωθεί. Νομίζω το κέρδος του είναι ότι θα καταφέρει να τη ζήσει και έξω από το διαμέρισμα αυτό. Θα τη διοχετεύσει στον πραγματικό κόσμο, χωρίς να φοβάται και κυρίως με βασικό του επίτευγμα, την αγάπη για τον εαυτό του.

Ν.Ν.: Η ελευθερία στο έργο ταυτίζεται με την έννοια της γνώσης. Ο F-X προσπαθεί, όπως και κάθε άνθρωπος, να κατανοήσει τον εαυτό του και να τον αποδεχτεί. Κάθε προσπάθεια που κάνει, τον φέρνει όλο και πιο κοντά σ αυτό. Η προσπάθεια, από μόνη της, είναι μια διαδικασία, που ούτως ή άλλως τον μετακινεί σε ένα πλαίσιο ανώτερο και καλύτερο. Την απάντηση στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης, θα ήθελα να την ανακαλύψουν μόνοι τους οι θεατές που θα παρακολουθήσουν την παράσταση.

Από την παράσταση FX Elina Giounanli

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία: Νίκος Νικολαϊδης
  • Μετάφραση: Πόπη Μόρφη
  • Δραματουργική επεξεργασία:Κορίνα Βασιλειάδου
  • Φωτισμοί: Ελένη Χούμου
  • Μουσική: Μίμης Νικολόπουλος
  • Σκηνικός χώρος – Κοστούμια: Δημοσθένης Κλημενώφ
  • Κίνηση: Άρια Μπουμπάκη
  • Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
  • Βίντεο: Χρήστος Συμεωνίδης
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Σταύρος Μπαρμπουνάκης
  • Ερμηνεύει ο Βασίλης Λιάκος

Πληροφορίες

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη για 12 παραστάσεις | 21:00, Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά, Τιμές Εισιτηρίων: 12 ευρώ, 8 ευρώ και 5 ευρώ (ατέλεια), Πληροφορίες – Κρατήσεις: 210 34 550 20, Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Αθήνα 118 54. Προπώληση: viva.gr.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα