Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών: 5 σημαντικά επιτεύγματα τα πρώτα 5 χρόνια

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών: 5 σημαντικά επιτεύγματα τα πρώτα 5 χρόνια

Ο Νίκος Μαλιάρας, πρόεδρος της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας, και ο Βύρωνας Φιδετζής, ο καλλιτεχνικός διευθυντήςτης,   μοιράστηκαν με το NEWS 24/7 τις πέντε  πιο σημαντικές στιγμές αυτής της πενταετίας.

Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα ξεκίνησε τη διαδρομή της τον Νοέμβριο του 2016, θέτοντας ως καταστατικό στόχο της να ασχοληθεί συστηματικά με τον καλλιτεχνικό και πνευματικό θησαυρό που αποτελεί τη νεοελληνική έντεχνη μουσική δημιουργία.

Πριν από λίγες μέρες συμπληρώθηκαν 5 χρόνια από την ίδρυση και την πρώτη συναυλία της Φιλαρμόνιας. Σ’ αυτά τα πέντε χρόνια η ορχήστρα κατέγραψε μια εξαιρετικά επιτυχημένη καλλιτεχνικά διαδρομή και είναι υπερήφανη διότι στο σύντομο αυτό διάστημα κατάφερε να πραγματοποιήσει περισσότερα από όσα και οι ίδιοι οι ιδρυτές της οραματίζονταν στο ξεκίνημα.

Ο Νίκος Μαλιάρας, πρόεδρος της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας, και ο Βύρωνας Φιδετζής, ο καλλιτεχνικός διευθυντήςτης, μοιράστηκαν με το NEWS 24/7 τις πέντε πιο σημαντικές στιγμές αυτής της πενταετίας:

  • Πρώτα, η 20ήμερη περιοδεία στην Κίνα, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Κινεζικό Υπουργείο Πολιτισμού και με διεθνή καλλιτεχνικά γραφεία και υλοποιήθηκε τον χειμώνα του 2019-20 με 11 συναυλίες σε 10 διαφορετικές πόλεις της αχανούς αυτής χώρας. Η ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση του διεθνούς φήμης μαέστρου Μιχάλη Οικονόμου, γύρισε τη χώρα απ’ άκρη σ’ άκρη, από τον σχεδόν πολικό βορρά ως τον σχεδόν τροπικό νότο και ως τις ακτές του Ειρηνικού Ωκεανού. Επισκέφτηκε τις όχι μόνο τις μεγάλες πόλεις, όπως το Πεκίνο και η Σαγκάη, αλλά και πόλεις της περιφέρειας και έγινε έτσι η πρώτη ευρωπαϊκή ορχήστρα που μετέφερε τον ευρωπαϊκό μουσικό πολιτισμό στις εσχατιές αυτές της Άπω Ανατολής. Ήδη υπάρχουν προτάσεις, ώστε μετά το πέρας της πανδημίας, να πραγματοποιηθούν και άλλες παρόμοιες περιοδείες και σε άλλες χώρες.
  • Το δεύτερο που θα μπορούσε να αναφερθεί είναι η συμμετοχή της Ορχήστρας στην επετειακή χρονιά 2021 με την σειρά βίντεο «1821-2021, Ελευθερία-Δημιουργία». Με μια σειρά αντιπροσωπευτικών μουσικών έργων από όλες τις περιόδους της Ιστορίας της Ελληνικής Μουσικής, η Φιλαρμόνια θέλησε να τιμήσει όλους τους Έλληνες δημιουργούς που πρόσφεραν το έργο τους υπό αντίξοες συνθήκες στα 200 χρόνια της ύπαρξης της ελεύθερης Ελλάδας. Η κορύφωση, όμως, της συμμετοχής μας στην επέτειο της Επανάστασης ήταν η μεγάλη μας συναυλία στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, όπου παρουσιάσαμε το σύνολο των 36 Ελληνικών Χορών του Νίκου Σκαλκώτα, το κορυφαίο ίσως έργο του συνόλου της Ελληνικής Έντεχνης Μουσικής. Είναι ένα έργο εξαιρετικά υψηλών καλλιτεχνικών απαιτήσεων που πολύ σπάνια παίζεται ολόκληρο σε ζωντανές συναυλίες.
  • Ως τρίτο επίτευγμα θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για τη διαρκή προσπάθεια των στελεχών της ορχήστρας για την ανακάλυψη νέων ή ξεχασμένων Ελληνικών έργων, τα οποία αποκαθίστανται μουσικολογικά και εκτελούνται σε πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις ή σε πρώτες παγκόσμιες δισκογραφήσεις. Τα δύο πρώτα CD της ορχήστρας προσφέρουν αυτό ακριβώς στο φιλόμουσο κοινό. Το πρώτο περιέχει έργα του Νίκου Σκαλκώτα, που εκτελέστηκαν σε παγκόσμια πρώτη μετά την ανακάλυψή τους από τη Φιλαρμόνια και κατόπιν δισκογραφήθηκαν, κυκλοφορήθηκαν από την σουηδική εταιρεία BIS, που έχει εκδώσει τα περισσότερα έργα του συνθέτη, και έτσι τέθηκαν στη διάθεση της παγκόσμιας φιλόμουσης κοινότητας. Κάτι παρόμοιο έγινε και με το δεύτερο CD μας, με έργα Βασίλη Καλαφάτη, που ήταν σχεδόν άγνωστα και δισκογραφήθηκαν για πρώτη φορά από την Φιλαρμόνια σε συνεργασία με την Εταιρία NAXOS.
  • Στο ίδιο πλαίσιο θα θέλαμε να αναφέρουμε και το τέταρτο σημαντικότερο επίτευγμα της διαδρομής μας, που είναι η ανακάλυψη, πλήρης αποκατάσταση και ερμηνεία μιας ολόκληρης ξεχασμένης αλλά αριστουργηματικής όπερας του Ζακυνθινού συνθέτη Παύλου Καρρέρ, που ήταν αφιερωμένη στην Γαλλική Επανάσταση. Πρόκειται για την όπερα «Μαρία Αντουανέτα», που έχει διασωθεί ολόκληρη σε χειρόγραφα του 19ου αιώνα από το χέρι του συνθέτη αλλά δεν είχε παρουσιαστεί ποτέ μετά την πρώτη της εκτέλεση, που έγινε το 1884. Έτσι προβήκαμε στην αποκάλυψη ενός ακόμη αριστουργήματος της Ελληνικής μουσικής φιλολογίας, που αξίζει να σταθεί δίπλα στα έργα μεγάλων συνθετών του 19ου αιώνα.
  • Για το τέλος αφήσαμε την πιο πρόσφατη παραγωγή της Φιλαρμόνιας, την παράσταση της όπερας «Μάρκος Μπότσαρης» του κεφαλλονίτη συνθέτη Νικολάου Μεταξά-Τζανή. Πρόκειται για το παλαιότερο έργο που γράφτηκε για έναν ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, ο ηρωισμός του οποίου είχε γίνει πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο σύμβολο αυταπάρνησης και ηρωισμού. Η όπερα αυτή ήταν γνωστό πως υπήρχε, η μουσική της όμως είχε χαθεί. Η Φιλαρμόνια μπόρεσε για μια ακόμη φορά να αξιοποιήσει την σύγχρονη μουσικολογική έρευνα, να αποκαταστήσει και να παρουσιάσει το έργο, ανασύροντάς το στην περίπτωση αυτή όχι μόνο από τη λήθη αλλά και από την ανυπαρξία. Για μας, που γνωρίζουμε πόσο δύσκολο είναι για τους Έλληνες συνθέτες να δουν το έργο τους να παίζεται και να αναγνωρίζεται, και πόσος αγώνας χρειάζεται για πράγματα που σε άλλες χώρες είναι αυτονόητα, η προσφορά αυτή είναι ίσως η σημαντικότερη. Η θετική και ευτυχής συγκυρία το έφερε ώστε αυτή η παράσταση να μπορέσει να πραγματοποιηθεί ακριβώς στην επετειακή χρονιά της Εθνικής Παλιγγενεσίας, κι έτσι το επίτευγμα αυτό απέκτησε ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα