Η επιθυμία απέναντι στις κοινωνικές συμβάσεις: Ο Τάσος Πυργιέρης βάζει τα ταμπού στο μικροσκόπιο
Διαβάζεται σε 6'
Οι ηθοποιοί της παράστασης “Απορρίπτεται” του Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω που σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης μιλούν στο NEWS 24/7.
- 14 Φεβρουαρίου 2025 06:24
Ο νομπελίστας δραματουργός Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω, ήδη από το 1912, γράφει το θεατρικό μονόπρακτο Απορρίπτεται (Overruled), αγγίζοντας με διορατικότητα μια θεματολογία που παραμένει ταμπού μέχρι σήμερα: ο έρωτας, ο γάμος και οι κοινωνικές συμβάσεις που τους διέπουν.
Ο Τάσος Πυργιέρης φέρνει για πρώτη φορά το έργο στην Ελλάδα, μεταπλάθοντάς το σε μια φαρσοκωμωδία-μινιατούρα, όπου μέσα από πιπεράτους διαλόγους, λεπτεπίλεπτο χιούμορ και μια μυστηριώδη ατμόσφαιρα, έννοιες όπως «αρχές», «ηθική», «καθήκον» και «διαγωγή» έρχονται αντιμέτωπες με «αμαρτίες», «σφάλματα» και «τιμωρίες».
Το «τι πρέπει» δίνει τη θέση του στο «τι συμβαίνει» μέσα από το μικροσκόπιο του «τι θέλω». Οι ανθρώπινες σχέσεις αποκαλύπτονται μέσα από συγκρούσεις, διλήμματα και επιθυμίες που δοκιμάζουν τα κοινωνικά όρια και τους κανόνες. Ο Σω, πάντα καυστικός, υψώνει έναν καθρέφτη απέναντι στην ανθρώπινη φύση, υπενθυμίζοντάς μας πως η αλήθεια της επιθυμίας είναι συχνά πιο απελευθερωτική από το ψέμα της ευπρέπειας. Και γελώντας, μας κλείνει το μάτι, δηλώνοντας κατηγορηματικά: «Είμαστε άνθρωποι και τελειώνουμε».
Ο Τάσος Πυργιέρης αναφέρει στο σκηνοθετικό του σημείωμα: “Πρόκειται για ένα σύντομο αλλά πυκνό κωμικό θεατρικό έργο που, αν και στην επιφάνεια μοιάζει με ανάλαφρη φάρσα, αγγίζει βαθιά ηθικά ζητήματα. Στον πυρήνα του, εξετάζει την πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων, τη σύγκρουση κοινωνικών συμβάσεων και ατομικών επιθυμιών. Από την πρώτη ανάγνωση, το είδα ως μια καυστική και ευφυή κωμωδία, από αυτές που μου αρέσει να σκηνοθετώ – ένα έργο που προσφέρει ευχάριστες πρόβες, αλλά και μιάμιση ώρα ευφρόσυνης ψυχαγωγίας για τους θεατές.”
Απορρίπτεται: Πρόκληση και απόλαυση μαζί
Ο Θωμάς Βούλγαρης μιλά για την προσέγγισή του στον πολυδιάστατο χαρακτήρα του Γκρέγκορι Τζέιμς Λαν: “Ήταν πρόκληση να ενσαρκώσω έναν άντρα με τόσο έντονο εγώ, αλλά ταυτόχρονα με μια γοητευτική αθωότητα. Ένα τόσο πυκνογραμμένο κείμενο σου δίνει όλα τα κλειδιά για να καθοδηγήσεις την ερμηνεία σου – αρκεί να το ακολουθήσεις. Και όταν έχεις έναν τόσο δημιουργικό σκηνοθέτη όπως ο Τάσος και μια τόσο ευφάνταστη συμπαίκτρια όπως η Αγγελική, η δουλειά γίνεται πραγματική απόλαυση.”
Όσο για το αν ο χαρακτήρας του είναι θύμα ή θύτης των κοινωνικών συμβάσεων, εξηγεί: “Ο Γκρέγκορι είναι δέσμιος της υπόσχεσης που έδωσε στη μητέρα του να μην εμπλακεί ποτέ με παντρεμένη γυναίκα, λόγω ενός σκανδάλου του πατέρα του. Αυτό τον καθιστά ‘θύμα’ των κοινωνικών συμβάσεων, καθώς τον εμποδίζει – έστω και προσωρινά – να γευτεί τον έρωτά του με τη Μαργκρέτε Τζούνο. Ωστόσο, βιώνει έναν αρκετά φιλελεύθερο γάμο με τη Σεραφίτα, που σήμερα θα χαρακτηρίζαμε ανοιχτό.”
Οι γυναίκες του έργου: Ισχυρές, αντιφατικές, χειραφετημένες
Η Αντιγόνη Κουλουκάκου περιγράφει τον ρόλο της κας Λαν, που κινείται ανάμεσα στην αθωότητα και τον πειραματισμό: “Η κα Λαν μόνο αθώα δεν είναι – έχει ‘θάψει’ συζύγους και δεν ξέρουμε καν σε ποιον αριθμό βρίσκεται! Από τη μία, είναι μια γυναίκα χορτασμένη που βαριέται εύκολα, κι από την άλλη, η ματαιοδοξία της φωνάζει από μακριά. Είναι ένας ρόλος γεμάτος αντιφατικά στοιχεία που εξισορροπούνται μέσα από την τρέλα όλων των χαρακτήρων.”
Όσο για τη σχέση της με την ηθική και το καθήκον σημειώνει: “Ορίζει μόνη της τα όρια της ηθικότητας και του καθήκοντος και σίγουρα βαδίζει σε τεντωμένο σκοινί. Στη σύγχρονη εποχή, θα την χαρακτηρίζαμε προκλητική – αλλά για την εποχή του έργου, είναι μια απολύτως φυσιολογική γυναίκα της υψηλής κοινωνίας.”
Η Αγγελική Καρυστινού μιλά για τη διττή φύση της κας Τζούνο: “Μια γυναίκα με αρχές, ζει μια συμβατική ζωή, μέχρι που μια περιπέτεια έρχεται να ταράξει την καθημερινότητά της. Οι διδαχές της οικογένειας και της Εκκλησίας συγκρούονται με τα θέλω και τις ανάγκες της. Όταν γνωρίζει τον κύριο Λαν, παρασύρεται. Και όταν συναντά την κα Λαν, αρχίζει να αμφισβητεί όσα ήξερε, οδηγούμενη σε μια προσωπική της χειραφέτηση.”
Το έργο θίγει τις κοινωνικές συμβάσεις και τη σύγκρουσή τους με την αλήθεια της επιθυμίας: “Ο Σω μάς υπενθυμίζει πως όλα είναι στο παιχνίδι. Ο άνθρωπος βρίσκεται διαρκώς ανάμεσα στις κοινωνικές επιταγές και στις επιθυμίες του – κι αυτή η εσωτερική σύγκρουση είναι που μας κάνει δυστυχείς. Η φράση της κας Τζούνο, ‘Θα μπορούσαμε να είμαστε ευτυχισμένοι, αλλά δεν γίνεται’, με συγκινεί βαθιά. Γιατί αλήθεια δεν γίνεται;”
Η συνεργασία με τον Τάσο Πυργιέρη
Η Αντιγόνη Κουλουκάκου μιλά για τη συνεργασία της ομάδας με τον σκηνοθέτη: “Ο Τάσος, όντας και ο ίδιος ηθοποιός, ξέρει να μας μεταφέρει άμεσα το όραμά του. Και στις αναπαραστάσεις του είναι φανταστικός – έχουμε έτοιμο τον αντικαταστάτη μας! Παράλληλα, είναι μελετημένος, ξέρει τι θέλει, αλλά μας αφήνει χώρο για προτάσεις, επιδιώκοντας μια δημιουργική σύμπραξη.”
Ο Θωμάς Βούλγαρης καταλήγει με το βασικό μήνυμα του έργου: “Το φλερτ είναι υγεία!”
Συντελεστές
Μετάφραση | Μεταφραστική Ομάδα του ΕΚΕΜΕΛ
Επίβλεψη Μετάφρασης| Χριστίνα Μπάμπου – Παγκουρέλη
Σκηνοθεσία | Τάσος Πυργιέρης
Σκηνικά/ Κοστούμια |Αλεξία Θεοδωράκη
Σχεδιασμός φωτισμών | Στέβη Κουτσοθανάση
Μουσική Επιμέλεια | Τάσος Πυργιέρης
Βοηθός σκηνοθέτη | Σοφία Καστρησίου
Ειδικές κατασκευές| Βασιλική Τσιλιγκρού
Οργάνωση Παραγωγής | Νίκος Τσαούσης
Διεύθυνση Παραγωγής | Άννα Κουρελά
Social media | Social Wave Ath
Φωτογραφίες | Κωνσταντίνος Λέπουρης
Ηθοποιοί με σειρά εμφάνισης:
Γκρέγκορι Τζέιμς Λαν| Θωμάς Βούλγαρης
Μαργκρέτε Ρόουζ Τζούνο| Αγγελική Καρυστινού
Σεραφίτα Σάλλυ Λαν| Αντιγόνη Κουλουκάκου
Σιμπθορπ Τοπς Τζούνο| Βασίλης Αθανασόπουλος
*Το τραγούδι Aντίο σε όλες τις όμορφες Σπανιόλες είναι σε μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη
Πληροφορίες Παράστασης
Παραστάσεις: Από Σάββατο 1 Φεβρουαρίου έως Κυριακή 30 Μαρτίου
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Σάββατο 20:30, Κυριακή 19:30
Προπώληση εισιτηρίων στη more και στο ταμείο του θεάτρου: https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/aporriptetai/