Η Γεωργία Μαυραγάνη στο NEWS 24/7: “Παραβατικοί μαθητές ξεχασμένοι σε μια τάξη, κάνουν μάθημα ο ένας στον άλλο. Ιδανικό σχολείο μού φαίνεται αυτό”
Η σκηνοθέτιδα Γεωργία Μαυραγάνη μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή το έργο του Νάιτζελ Γουίλιαμς, "Ο Εχθρός της τάξης” που ανεβαίνει στις 22 Οκτωβρίου στην εφηβική σκηνή του Εθνικού.
- 21 Οκτωβρίου 2021 06:26
Η Γεωργία Μαυραγάνη είναι μία σκηνοθέτιδα που δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, καθώς έχει δώσει πολλάκις τα διαπιστευτήρια της με τις παραστάσεις της. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις συγκλονιστικές «Αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες» του Robert Musil στο θέατρο Πόρτα, το «Ξαφνικά πέρυσι το καλοκαίρι” στο Φεστιβάλ Αθηνών και τις έξοχες “Ευμενίδες” στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Φέτος συνεργάζεται με την εφηβική σκηνή του Εθνικού θεάτρου και προσπαθεί να δώσει φωνή τους εφήβους, γεγονός που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς και η ίδια εκτός από σκηνοθέτιδα είναι και καθηγήτρια σε δραματικές σχολές και δασκάλα σε δημόσια σχολεία. Ως εκ τούτου συναναστρέφεται καθημερινά με εφήβους.
Στη νέα της παράσταση “χρησιμοποιεί” το έργο του Νάιτζελ Γουίλιαμς, “Ο Εχθρός της τάξης” που αφηγείται τις ιστορίες έξι μαθητών σε ένα σχολείο του Νότιου Λονδίνου στα τέλη της δεκαετίας του 1970, ως καμβά πάνω στον οποίο ζωντανεύουν οι ιστορίες των εφήβων στο 2021 σε μια μητρόπολη, κάπου στον ανεπτυγμένο κόσμο ή σε μια μικρή πόλη κάπου πιο νότια στο ημισφαίριο. Ο Εχθρός της τάξης παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1978 στο Λονδίνο, ενώ o Πέτερ Στάιν σκηνοθέτησε την κινηματογραφική εκδοχή του έργου στο Ανατολικό Βερολίνο το 1983.
Εμείς μιλήσαμε μαζί της με αφορμή την παράσταση αυτή που ετοιμάζει.
Πόσο και πού διαφέρει η εφηβική από την ενήλικη και τι έργα θεωρείτε πως πρέπει να παρουσιάζονται σε αυτήν;
Θα δανειστώ την γλαφυρή περιγραφή ενός από τους ηθοποιούς της παράστασης που παρομοιάζει την εφηβεία με εκείνο το εύθραυστο στάδιο του αστακού που αλλάζει το περίβλημα του ή αλλιως όπως λεμε στην πρόβα, την πανοπλία του. Σε αυτή την πολύ ευαίσθητη περίοδο, λοιπόν, όλα είναι έντονα και πρωτόγνωρα. Χτίζεις πίστη και αντιλήψεις στην εφηβεία. Το να βρεθείς στο θέατρο και να δεις παραστάσεις που φέρνουν αυτή σου την ευθραυστότητα, αλλα και ευαισθησία στο προσκήνιο είναι εκτός από μία αναγνώριση της ύπαρξής σου και μία τιμή της γνώμης και της θέασης που εχεις για τον κόσμο. Η φωνή των εφήβων αποκτά δημόσιο λόγο και επιτέλους προσοχή. Είσαι εσύ ο έφηβος ο πρωταγωνιστής και όχι οι αντιλήψεις των άλλων για σένα. Αυτός είναι και ο λόγος που αρκετά ταλαντούχοι κατά τα άλλα συγγραφείς δυσκολεύονται να γράψουν έργα που πραγματικά να είναι από την πλευρα των εφήβων. Είναι μία πολύ δημιουργική και πραγματικά αξιόλογη πρόκληση για κάθε καλλιτέχνη.
Γιατί η πλειοψηφία των εφήβων -ενώ έχουν δει πολύ παιδικό θέατρο- αποστρέφεται το θέατρο;
Γιατί δυστυχώς αρκετές παιδικές παραστάσεις νοσταλγούν μια κακώς εννοούμενη αθωότητα που μοιάζει περισσότερο με κουταμάρα. Αντιλαμβάνονται, λοιπόν, οι έφηβοι την υποτίμηση και φυσικά την αποστρέφονται.
Πόσο και πώς πιστεύετε πως επηρέασε τους εφήβους η κοινωνική απομόνωση λόγω της πανδημίας και οι τηλεκπαιδεύσεις;
Τέτοιου είδους κρίσεις εχθρεύονται την πίστη. Είναι ένας σκληρός κυνισμός για το μέλλον αυτό που συμβαίνει. Θα δείξει.
Παραβατικοί μαθητές μόνοι τους ξεχασμένοι σε μια τάξη κάνουν μάθημα ο ένας στον άλλο και μοιράζονται αλογόκριτα και απλά τη βιωμένη τους γνώση. Ιδανικό σχολείο μου φαίνεται αυτό.
Εσείς πώς βιώσατε αυτόν τον εγκλεισμό;
Εγώ πρέπει να πω πως βοηθήθηκα να διακρίνω καλύτερα το ανούσιο. Ελπίζω να μην ξεχαστώ.
Τι σας γοήτευσε ιδιαίτερα στο έργο του Γουίλιαμς για να το σκηνοθετήσετε;
Με γοήτευσε η συνθήκη του… Παραβατικοί μαθητές μόνοι τους ξεχασμένοι σε μια τάξη κάνουν μάθημα ο ένας στον άλλο και μοιράζονται αλογόκριτα και απλά τη βιωμένη τους γνώση. Ιδανικό σχολείο μου φαίνεται αυτό.
Σκιαγραφήστε μας τους χαρακτήρες του…
Στη δική μας εκδοχή οι 12 ηθοποιοί μοιράζονται σκηνές- μαθήματα του έργου φέρνοντας στο προσκήνιο και το δικό τους πραγματικό έφηβο εαυτό μέσα από αφηγήσεις και μαρτυρίες. Δεν είναι ρόλοι, είναι ο εαυτός τους και τους ευχαριστώ πολύ για αυτή τη γενναιοδωρία.
Το σχολείο είναι ένας συμβατικός συμμαχος της αστικής τάξης. Οσο περιχαρακώνεται στη στείρα εγκυκλοπαιδική γνώση αποκλείοντας το βίωμα και έχει σαν στόχο την ταξινόμηση και όχι την ολιστική προσεγγιση του κόσμου θα είναι βαρετό, αποκρουστικό και εργαλείο καταπίεσης.
Πώς μεταφέρατε στο σήμερα το έργο αυτό και ποια θέματα θίγετε;
Τα θέματα είναι πάντα τα ίδια ο έρωτας, το σεξ, η μοναξιά, ο φόβος, η ζωή με τα καλά και τα αγκάθια της.
Εκτός από σκηνοθέτιδα είστε και δασκάλα σε δημόσια σχολεία. Έτσι όπως βιώνετε το εκπαιδευτικό μας σύστημα, το σχολείο είναι ένας “εχθρός της τάξης”;
Το σχολείο είναι ένας συμβατικός συμμαχος της αστικής τάξης. Οσο περιχαρακώνεται στη στείρα εγκυκλοπαιδική γνώση αποκλείοντας το βίωμα και έχει σαν στόχο την ταξινόμηση και όχι την ολιστική προσέγγιση του κόσμου θα είναι βαρετό, αποκρουστικό και εργαλείο καταπίεσης. Ξέρω υπάρχουν εξαιρέσεις αλλα δεν αρκούν.
Μπορεί να αλλάξει επιτέλους όλος αυτός ο εκπαιδευτικός παραλογισμός που έχουμε βιώσει σαν παιδιά και ακολούθως εξακολουθούμε να βιώνουμε και σαν γονείς;
Μόνο αν γίνει όντως αυτή η αλλαγή πραγματικό αίτημα.
Πείτε μας λίγα λόγια για το τι θα δούμε την άνοιξη στο Θέατρο Προσκήνιο, το θέατρο του οποίου την καλλιτεχνική διεύθυνση ανέλαβε ο Δημήτρης Καραντζας.
Ένα υπέροχο άχρονο έργο για την πίστη του Δανού πάστορα Κάι Μουνγκ που ανεβαίνει πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ευχαριστώ τον Δημήτρη για τη στέγη και τη φροντίδα.
Ταυτότητα παράστασης- Ιnfo:
Μετάφραση: Αλέξης Καλοφωλιάς/Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη/Σκηνική προσαρμογή – Βοηθός Σκηνοθέτιδας: Ράνια Κελαϊδίτη/Συνεργάτης δραματουργός: Γιάννης Αποσκίτης /Σκηνικό: Άρτεμις Φλέσσα/Κοστούμια: Λίλη Κυριλή/Σύνθεση Πρωτότυπης Μουσικής: Χάρης Νείλας/Επιμέλεια κίνησης: Αντιγόνη Γύρα/Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας/Βοηθός σκηνογράφου: Αγγελική Βασιλοπούλου/Βοηθός ενδυματολόγου: Μαρίνα Παπούλια/
Παίζουν (αλφαβητικά): Ασημίνα Αναστασοπούλου, Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Βασίλης Καλφάκης, Αφροδίτη Κατσαρού, Μελίνα Κοτσέλου, Άλκης Μαγγόνας, Γιώργος Πατεράκης, Κατερίνα Πατσιάνη, Γιώργος Σκαρλάτος, Αλέξανδρος Τομαδάκης, Βασίλης Τριφουλτσάνης, Εύα Φρακτοπούλου
Σημείωση: Για τις παραστάσεις της Εφηβικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, η Σκηνή «Κατίνα Παξινού» θα λειτουργεί ως μεικτός χώρος.
Hμέρες και ώρες παραστάσεων: Τρίτη έως Παρασκευή για σχολεία /Σάββατο και Κυριακή στις 20:00 για το κοινό
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις