Η Ζιλιέτ Μπινός θα πρωταγωνιστήσει στην Επίδαυρο το φετινό καλοκαίρι
Διαβάζεται σε 6'
Είναι η πρώτη φορά που η σπουδαία ηθοποιός Ζιλιέτ Μπινός θα πρωταγωνιστήσει σε αρχαίο δράμα και δη στο μοναδικό αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
- 19 Φεβρουαρίου 2025 14:50
Η μοναδική Γαλλίδα σταρ ηθοποιός Ζιλιέτ Μπινός θα πρωταγωνιστήσει το ερχόμενο καλοκαίρι στο Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου -σε μία παράσταση που θα δούμε 1η και 2 Αυγούστου – και θα τη σκηνοθετήσει ο διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης Ουαζντί Μουαουάντ.
Ο Λιβανοκαναδός συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός Ουαζντί Μουαουάντ, καλλιτεχνικός διευθυντής τα τελευταία χρόνια του Théâtre National de la Colline, έγινε γνωστός στην Ελλάδα κυρίως ως ο σεναριογράφος του υποψήφιου για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας Μέσα από τις φλόγες (σκην. Denis Villeneuve, 2010), που βασίστηκε στο θεατρικό έργο του Πυρκαγιές (Incendies).
Το σκοτεινό αυτό οδοιπορικό στον Λίβανο του εμφυλίου, που ξετυλίγεται μέσα από μια τραυματική οικογενειακή ιστορία, έχει στη ρίζα του μια βαθιά σύνδεση με την αρχαία τραγωδία, η οποία αποτελεί την κυριότερη πηγή έμπνευσης του Μουαουάντ: ο διχασμός στην καρδιά της οικογένειας, η πάλη των δύο φύλων, ο ξεριζωμός, η ολέθρια κληρονομιά της προηγούμενης γενιάς στις επόμενες και η αναζήτηση κάθαρσης είναι θέματα που επανέρχονται στα θεατρικά του έργα, τα περισσότερα σε διάλογο με ήρωες του Αρχαίου Δράματος.
Θέατρο πολιτικό σε συνομιλία με τη σύγχρονη ιστορία, εμβαθύνει ταυτόχρονα στον Μύθο επιδιώκοντας να αναδείξει τις αρχετυπικές διαστάσεις της ανθρώπινης περιπέτειας, ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου. Από την άλλη, εστιάζει στην αναζήτηση ταυτότητας πέρα από φυλετικά, θρησκευτικά, οικογενειακά όρια, και ο φωτισμός των προσώπων μ’ έναν έντονα λυρικό λόγο προσδιορίζει μια ιδιαίτερα σύγχρονη προσέγγιση, όπως το είδαμε και στο τελευταίο του έργο Όλοι εμείς πουλιά, που ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο πέρσι.
Ο Μουαουάντ είχε έρθει στο Ηρώδειο το 2011 με τον κύκλο Γυναίκες, σπονδυλωτή σκηνοθεσία των έργων του Σοφοκλή Αντιγόνη, Ηλέκτρα και Τραχίνιαι, με γαλλοκαναδικό θίασο σε μια διεθνή συμπαραγωγή.
Από τους πλέον ενδιαφέροντες σύγχρονους δραματουργούς διεθνώς, επανέρχεται φέτος στο Φεστιβάλ, πρώτη φορά όμως στην Επίδαυρο, με ένα νέο έργο εμπνευσμένο από αρχαίες ηρωίδες που γράφει σε ανάθεση του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients. Θα το παρουσιάσει το πρώτο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου με τη Ζιλιέτ Μπινός και έναν πολυεθνικό θίασο σε μια πολύγλωσση παράσταση, διεθνή συμπαραγωγή και από τα highlights του καλοκαιριού.
Η Ζιλιέτ Μπινός
Η Ζιλιέτ Μπινός έχει εμφανιστεί σε πάνω από 40 ταινίες, κι έχει βραβευθεί από πολλά διεθνή φεστιβάλ, ενώ έχει εμφανιστεί και στο θέατρο, σε πολλές σκηνές. Έχει δουλέψει με μερικούς από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες, όπως ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ, ο Μίκαελ Χάνεκε και ο Κριστόφ Κισλόφσκι (που της χάρισε τον ρόλο της Ζουλί Βινιόν στην ταινία «Τρια Χρώματα: Μπλε»). Έχει χαράξει εντυπωσιακή πορεία στο παγκόσμιο κινηματογραφικό στερέωμα, κερδίζοντας Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία «Ο Άγγλος Ασθενής» και μία υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για το «Chocolat».
Ποιος είναι ο Ουαζντί Μουαουάντ
Γεννημένος στο Λίβανο το 1968, ο Ουαζντί Μουαουάντ αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του στα οκτώ του χρόνια εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου. Οι δρόμοι της εξορίας οδηγούν την οικογένειά του αρχικά στη Γαλλία, την οποία θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν το 1983, όταν δεν καταφέρνουν να ανανεώσουν την άδεια παραμονής τους, και στη συνέχεια στον Καναδά.
Εκεί ο Μουαουάντ θα φοιτήσει στην Εθνική Σχολή Θεάτρου του Μόντρεαλ. Ηθοποιός αλλά και σκηνοθέτης και συγγραφέας, δημιουργεί αμέσως μετά την αποφοίτησή του τον πρώτο του θίασο, μαζί με την Ιζαμπέλ Λεμπλάν, το Théâtre Ô Parleur. Μια διασκευή του Μακμπέθ, της οποίας οι παραστάσεις ξεκινούν στις δύο το πρωί, είναι μία από τις πρώτες δουλειές του που θα τον κάνουν γρήγορα να ξεχωρίσει ως μία από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές του σύγχρονου καναδικού θεάτρου. Κερδίζει διακρίσεις στον Καναδά αλλά και υποτροφίες και μετακλήσεις για να εργαστεί στο εξωτερικό.
Το έργο του Littoral [Παράκτιος] που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο καναδικό Festival de théâtre des Amériques, παρουσιάζεται στη συνέχεια με μεγάλη επιτυχία στη Λιμόζ (1998), στο Φεστιβάλ της Αβινιόν (1999) και περιοδεύει στην Ευρώπη. Στο εξής εργάζεται και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ανεβάζοντας τόσο τα δικά του έργα όσο και διασκευές κλασικών (Μάκμπεθ, Δον Κιχώτης, Τρωάδες, Τρεις αδελφές, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα) αλλά και σύγχρονων μυθιστορημάτων (Trainspotting). Από το 2000 αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Θεάτρου της Πεντάρας του Μόντρεαλ, όπου και θα μείνει μέχρι το 2004.
Εκτός από το Λίβανο, τη Γαλλία και τον Καναδά, τις διαδοχικές πατρίδες του, ο Μουαουάντ δηλώνει Έλληνας λόγω του πάθους του για τον Έκτορα, τον Αχιλλέα, τον Κάδμο και την Αντιγόνη, εβραίος για τον Ιησού και τον Κάφκα, χριστιανός, κυρίως λόγω του Τζιόττο και του Σαίξπηρ, και μουσουλμάνος, λόγω της μητρικής του γλώσσας.
Τόσο στη γραφή όσο και στη σκηνοθεσία του, διερευνά τις εντάσεις μεταξύ της ανθρώπινης ελευθερίας και της απάρνησης του εαυτού, παραπέμποντας στη φράση του Κάφκα: «Στη μάχη ανάμεσα σε σένα και τον κόσμο, υποστήριξε τον κόσμο». Έντονα βιωματικό, στραμμένο συχνά προς τη θεματική του πολέμου, της εξορίας και της ταυτότητας, το θέατρο του Μουαουάντ είναι ένα θέατρο οικουμενικό, που ηχεί σαν μια σύγχρονη τραγωδία, μια οδύσσεια του καιρού μας που οδηγεί στις ίδιες της πηγές της ύπαρξης.
Μεταξύ άλλων έχει γράψει τα έργα: Παράκτιος, Ο Βίλλυ Πρωταγόρας κλεισμένος στις τουαλέτες, Όνειρα, Πυρκαγιές, Δάση, Διψασμένοι, Μόνοι, καθώς και ένα μυθιστόρημα (Visage retrouvé στις εκδόσεις Lémeac/Actes Sud) και ένα βιβλίο με συζητήσεις του με τον σκηνοθέτη Αντρέ Μπρασσάρ. Από το 2007 είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Γαλλικού Θεάτρου του Εθνικού Κέντρου Τεχνών του Καναδά.