Η ζωή της Ιζαντόρας Ντάνκαν έγινε μιούζικαλ στη Λυρική
Διαβάζεται σε 10'Ο συνθέτης Κώστας Βόμβολος και η συγγραφέας Στέλλα Μιχαηλίδου μιλούν στο NEWS 24/7 με αφορμή το μιούζικαλ “Ιζαντόρα Ντακ”
- 21 Νοεμβρίου 2024 06:44
H Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μεταμορφώνεται σε λίμνη των κύκνων για τη νέα παραγωγή “Ιζαντόρα Ντακ”, βασισμένη στο ομότιτλο, ιδιαίτερα επιτυχημένο παραμύθι της Στέλλας Μιχαηλίδου.
Πρόκειται για ένα μαγευτικό μιούζικαλ για όλη την οικογένεια εμπνευσμένο από τη ζωή της σπουδαίας χορογράφου και χορεύτριας Ιζαντόρας Ντάνκαν, που έρχεται να προσφέρει σε μικρούς και μεγάλους μια μουσικοθεατρική εμπειρία, στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, από τις 8 Νοεμβρίου και για 20 παραστάσεις έως και την 1η Δεκεμβρίου 2024.
Η παράσταση Ιζαντόρα Ντακ, σε κείμενο και σκηνοθεσία της έμπειρης Στέλλας Μιχαηλίδου και μουσική του διακεκριμένου συνθέτη Κώστα Βόμβολου, μιλάει για τη συμπερίληψη, την αποδοχή, τη δύναμη της συγχώρεσης και την αναγνώριση του μοναδικού «άλλου», ενώ ταυτόχρονα αποτελεί για τα παιδιά μια ιδεώδη εισαγωγή στην τέχνη του χορού.
Με σαφείς αναφορές στην πρωτοπόρο του σύγχρονου χορού, την «ξυπόλυτη χορεύτρια» Ιζαντόρα Ντάνκαν, καθώς και σε κλασικά παραμύθια όπως το “Ασχημόπαπο” του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, η ηρωίδα της παράστασης, η μικρόσωμη πάπια Ιζαντόρα Ντακ με τα πανέμορφα, μοναδικά μπλε φτερά, ζει στη Λίμνη των Κύκνων και προσπαθεί να πραγματοποιήσει το όνειρό της, να γίνει μπαλαρίνα. Το πάθος και η θέληση για χορό αποτελούν τον βασικό πυρήνα της παράστασης που καταφέρνει να μιλήσει με τρόπο απλό για σημαντικές αξίες, χαρίζοντας στο κοινό μια τρυφερή και ταυτόχρονα σκληρή περιπέτεια αυτογνωσίας με όχημα τη μουσική, τον χορό και το χιούμορ.
Πώς γεννήθηκε το μιούζικαλ «Ιζαντόρα Ντακ»
Ο συνθέτης Κώστας Βόμβολος εξηγεί πώς γεννήθηκε το μιούζικαλ «Ιζαντόρα Ντακ» λέγοντας “από το βιβλίο γεννήθηκε μια παιδική παράσταση με αρκετά τραγούδια η οποία παίχτηκε στην Θεσσαλονίκη. Όταν προέκυψε η συνεργασία με την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ –μια που υπήρχε η δυνατότητα για συμμετοχή λυρικών τραγουδιστών, χορευτών κ.α.- μεγάλα κομμάτια του κειμένου μελοποιήθηκαν, προστέθηκαν καινούρια τραγούδια και οργανικά κομμάτια με αποτέλεσμα να φτάσει σε μια μορφή που να εμπίπτει στην κατηγορία «μιούζικαλ»”.
Και η συγγραφέας Στέλλα Μιχαηλίδου συνεχίζει: “Η Ιζαντόρα γεννήθηκε από το προφανές παιχνίδι ανάμεσα στις λέξεις Ντακ και Ντάνκαν καθώς και από την αγάπη μου για τον χορό και την επιθυμία μου να δικαιώσω ένα πλάσμα που παρά τις αντιξοότητες παλεύει για ό,τι το κάνει να αισθάνεται ζωντανό χωρίς να υπολογίζει κανόνες, πρότυπα και προκαταλήψεις.
Η πρόκληση στο ανέβασμα του έργου στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ήταν η διαφορετική προέλευση των μελών του θιάσου. Μπαλαρίνες ηθοποιοί, λυρικοί τραγουδιστές κι ένας break dancer έπρεπε να «δέσουν» αρμονικά και να υποστηρίξουν την παράσταση”.
Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετώπισε στη διαδικασία σύνθεσης του έργου ο Κ. Βόμβολος; “Η ιδέα για τη μουσική του έργου ήταν να βασιστεί πάνω στα κλισέ – υπηρετώντας τα, αναπροσαρμόζοντάς τα και φυσικά υπονομεύοντας και παρωδώντας τα. Η δυσκολία ήταν το τελικό αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας να έχει ανταπόκριση από το νεανικό κοινό, για το οποίο κάποια από αυτά τα στερεότυπα είναι οικεία ενώ κάποια άλλα παντελώς άγνωστα” απαντά.
Και πόσο δύσκολο είναι για μία συγγραφέα να μεταφέρει και σκηνοθετικά το έργο αυτό επί σκηνής; “Δεν ξέρω τι συμβαίνει γενικώς με τους συγγραφείς, αλλά για μένα το γεγονός πως γνωρίζω τόσο καλά το κείμενο δημιουργεί μερικές δυσκολίες. Είναι απαραίτητο να ξεχνάω χωρίς να ξεχνάω το έργο, το γνωστό να γίνει σ’ ένα βαθμό άγνωστο, ώστε να ανακαλύπτω νέα στοιχεία, να αμφισβητώ κάποια δεδομένα, να εκπλήσσομαι, να βρίσκω τον ενθουσιασμό μου και κυρίως να αφήνω χώρο στους συνεργάτες μου για να κινηθούν με ελευθερία” αναφέρει η Στέλλα Μιχαηλίδου.
Ποιο είναι το σημαντικότερο μήνυμα που πιστεύουν οι συντελεστές ότι εισπράττουν οι θεατές παρακολουθώντας την παράσταση;
Ο Κώστας Βόμβολος αναφέρει πως “ο καθένας εισπράττει από μια παράσταση ό,τι του κινεί πραγματικά το ενδιαφέρον, ανεξάρτητα –και πολλές φορές αντίθετα- από τις προθέσεις μας. Το μήνυμα λοιπόν είναι μόνο «Ανοίξτε τα μάτια και τα αυτιά σας» -όλο και κάτι θα βρείτε να σας ενδιαφέρει”.
Και η Στέλλα Μιχαηλίδου συνεχίζει “η ουσιαστική σχέση με την τέχνη, στην περίπτωση της Ιζαντόρα με τον χορό, ανοίγει ένα κανάλι επικοινωνίας με τον κόσμο και τον εαυτό μας, μας δίνει δύναμη, μας παρηγορεί, μας στηρίζει στα δύσκολα, μας κάνει τολμηρούς. Ίσως βέβαια να μην ισχύει τίποτα από αυτά που γράφω εκτός από το γεγονός πως δημιουργεί – έστω και προσωρινά- χώρο σε κάποιο στριμωγμένο πλάσμα για να ξεδιπλωθεί και να μοιραστεί αυτά που αισθάνεται”.
Η δύναμη της Τέχνης
To έργο θίγει και το επίκαιρο θέμα του εκφοβισμού. Πιστεύετε ότι στις μέρες μας η τέχνη έχει τη δύναμη να αφυπνίσει και ευαισθητοποιήσει το κοινό σε έναν τόσο σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα;
“Πολύ θα ήθελα να ήμουν περισσότερο αισιόδοξος για τη συμβολή της τέχνης στην αντιμετώπιση των κοινωνικών θεμάτων. Ακόμα όμως και αν η τελική βοήθειά της είναι πρακτικά μικρή πιστεύω πως αξίζει τον κόπο να το προσπαθούμε” λέει ο Κώστας Βόμβολος.
“Ναι, το πιστεύω” απαντά η Στέλλα Μιχαηλίδου και συνεχίζει “πριν μερικά χρόνια σκηνοθέτησα στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ένα έργο του Ράινερ Χάχφελντ με αρχικό τίτλο «Μια στα μούτρα». Εμείς το ονομάσαμε «Σ’ εμένα μιλάς;». Το έργο απευθυνόταν σε εφήβους και το θέμα του ήταν ο σχολικός εκφοβισμός. Μετά από κάθε παράσταση ακολουθούσε συζήτηση μεταξύ ηθοποιών, μαθητών και εκπαιδευτικών. Έγιναν καταγγελίες, ομολογίες, κάποιος ζήτησε συγνώμη από ένα παιδί στο οποίο ασκούσε συστηματικά μπούλινγκ… Αυτό βέβαια γρήγορα ξεχνιέται αλλά σίγουρα μπορεί να προσφέρει – έστω και κάτι λίγο- σε μερικά παιδιά, να τα ακουμπήσει, να τα βάλει σε σκέψεις και να τα επηρεάσει”.
Πόσο σημαντικό είναι το νεανικό κοινό να έρχεται σε επαφή με το μουσικό θέατρο;
Η Στέλλα Μιχαηλίδου απαντά “σ’ αυτό μπορεί να απαντήσει καλύτερα ο Κώστας. Εμένα δεν μου φαίνεται πως το μουσικό θέατρο προσφέρει κάτι παραπάνω από το θέατρο γενικότερα ή από άλλες μορφές τέχνης. Σίγουρα «κρατάει» ευκολότερα την προσοχή του θεατή, ίσως είναι περισσότερο ψυχαγωγικό , ξεσηκωτικό, και μπορεί ευκολότερα να κερδίσει το νεανικό κοινό που βαριέται εύκολα. Το γεγονός πως συνδυάζει τραγούδι, χορό και υποκριτική το κάνει πολύ ελκυστικό”.
Ο Κώστας Βόμβολος πιστεύει πως “το νεανικό κοινό συμμετέχει καθημερινά στο ψηφιακό ολοκληρωτικό θέαμα της εποχής μας. Η επαφή με το «ζωντανό» μουσικό θέατρο είναι σημαντική γιατί βοηθάει στη συνειδητοποίηση του γεγονότος ότι υφίσταται και μια τέτοια εκδοχή θεάματος που το αφορά κι ας μη διαδραματίζεται στην οθόνη του κινητού του”.
Το εντυπωσιακό σκηνικό και τα κοστούμια της παράστασης υπογράφει ο Κέννυ ΜακΛέλλαν και την κινησιολογία ο Φώτης Διαμαντόπουλος. Τον σχεδιασμό των φωτισμών έχει αναλάβει ο Χρήστος Τζιόγκας και τον σχεδιασμό των βιντεοπροβολών ο Μπάμπης Βενετόπουλος.
Τον ρόλο της Ιζαντόρας ερμηνεύει η Λυδία Στέφου, τους ρόλους της Δασκάλας, της Αφηγήτριας, της Κυρίας Χόιτυ Τόιτυ και της Κυρίας Παπώφ η Μαργαρίτα Συγγενιώτου και τον Κύριο Κουντεπιέ ο Δημήτρης Ναλμπάντης.
Συμμετέχουν οι μουσικοί Οδυσσέας Σιωζόπουλος (κλαρινέτο), Σοφία Ευκλείδου (βιολοντσέλο) και Χρήστος Σακελλαρίδης (πιάνο).
Το μιούζικαλ Ιζαντόρα Ντακ σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας
Οι παραστάσεις του μιούζικαλ Ιζαντόρα Ντακ της 29ης και 30ής Νοεμβρίου 2024 θα παρουσιαστούν σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας, σε συνεργασία με την ATLAS E.P., με στόχο την ανεμπόδιστη οπτικοακουστική παρακολούθηση για όλες, όλους και όλα.
Στο πλαίσιο αυτό έχει προβλεφθεί να υπάρχουν θέσεις για Κ/κωφούς και βαρήκοους ανθρώπους που χειρίζονται την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ), θέσεις για ανθρώπους που χρησιμοποιούν τους υπέρτιτλους (CAPS) οι οποίοι καλύπτουν όλο το ακουστικό κανάλι, καθώς και θέσεις τυφλών ανθρώπων και ανθρώπων με περιορισμένη πρόσβαση στο οπτικό κανάλι επικοινωνίας, που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία ακουστικής περιγραφής (AD). Οι σκύλοι οδηγοί τυφλών είναι επίσης ευπρόσδεκτοι.
Οι θεατές που επιθυμούν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών προσβασιμότητας παρακαλούνται να πραγματοποιήσουν την αγορά των εισιτηρίων τους στα Ταμεία της ΕΛΣ, τηλεφωνικά στο 2130885700 ή με email στο [email protected]. Για υποβοήθηση στις κρατήσεις, μπορείτε επίσης να επικοινωνείτε με την ATLAS E.P. στο 6993507553 ή με email στο [email protected].
Info
Μιούζικαλ για όλη την οικογένεια • Νέα παραγωγή
Στέλλα Μιχαηλίδου / Κώστας Βόμβολος
Ιζαντόρα Ντακ
8, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30 Νοεμβρίου & 1 Δεκεμβρίου 2024
Ώρα έναρξης: 11.00 (πρωινές παραστάσεις και Σαββατοκύριακα) • Πρεμιέρα 8/11: 20.30
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Κείμενο, σκηνοθεσία: Στέλλα Μιχαηλίδου
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Σκηνικό, κοστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν
Κινησιολογία: Φώτης Διαμαντόπουλος
Σχεδιασμός φωτισμών: Χρήστος Τζιόγκας
Σχεδιασμός βίντεο: Μπάμπης Βενετόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη, βοηθός χορογράφου: Αρετή Μίχου
Μουσική προετοιμασία: Χρήστος Σακελλαρίδης
Ιζαντόρα: Λυδία Στέφου
Δασκάλα – Αφηγήτρια, Κυρία Χόιτυ Τόιτυ, Κυρία Παπώφ: Μαργαρίτα Συγγενιώτου
Κύριος Κουντεπιέ: Δημήτρης Ναλμπάντης
Μαθήτρια, Κύκνος, Παπίτσα: Ιώ Λατουσάκη
Μαθήτρια, Κύκνος, Πιπίτσα: Γεωργία Κυριαζή
Μαθήτρια, Κύκνος, Νεαρή πάπια: Ραφαέλα Τσομπανούδη
Μαθήτρια, Κύκνος, Αλεπού: Ηλιάνα Υφαντή
Μαθήτρια, Κύκνος, Κυνηγός, Πολύχρωμο πουλί της λίμνης: Μυρσίνη Πετρούτσου
Μαθήτριες, Κύκνοι, Πολύχρωμα πουλιά της λίμνης: Ιωάννα Λουπέτη, Άννα Μαρία Μαρκοπούλου, Ελένη Φώτου
Βάτραχος, Λύκος: Χρήστος Ντέντης (Onel)
Ζευγάρι προσκεκλημένων χορευτών από τη Λίμνη των Κύκνων: Ίγκορ Σιάτζκο / Αντώνης Κορούτης, Πόπη Σακελλαροπούλου / Όλγα Ζουρμπινά (χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ)
Οδυσσέας Σιωζόπουλος κλαρινέτο
Σοφία Ευκλείδου βιολοντσέλο
Χρήστος Σακελλαρίδης πιάνο
Τιμές εισιτηρίων:
Πρεμιέρα 8/11 & Σαββατοκύριακα: €12, €15 • Φοιτητικό, παιδικό: €10
Καθημερινές παραστάσεις για σχολεία: €10
Σημεία προπώλησης:
• Ταμεία Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ΚΠΙΣΝ (τηλ.: 2130885700, καθημερινά 9.00-21.00) www.nationalopera.gr | Ομαδικές πωλήσεις: 2130885742
• www.ticketservices.gr & Εκδοτήρια Ticket Services (Πανεπιστημίου 39)