Μία παράσταση για την “Ανταλλαγή” και την αναζήτηση της χαμένης μας ενότητας

Μία παράσταση για την “Ανταλλαγή” και την αναζήτηση της χαμένης μας ενότητας
Karol Jarek

Η Ελένη Ζαραφίδου μιλά στο NEWS 24/7 για την «Ανταλλαγή» του Πωλ Κλωντέλ που θα παρουσιαστεί από τις 19 Οκτωβρίου στο θέατρο Θησείον.

Τέσσερα πρόσωπα βρίσκονται σε αναζήτηση της χαμένης τους ενότητας, στέκονται αντίκρυ στον Νέο Κόσμο, στην Αμερική και ρίχνοντας το φως τους ο ένας στον άλλο, μένουν μαζί από την Ανατολή ως τη Δύση του Ηλίου, όπου το καθένα έχει έρθει για να διαδραματίσει δίχως να το ξέρει ένα συγκεκριμένο ρόλο, ώστε να αποκαλύψει την πραγματική ταυτότητα για τα υπόλοιπα πρόσωπα. Η βίαιη ανάγκη σπρώχνει τα πρόσωπα, το ένα στο άλλο. Κι όταν πέσει η νύχτα, τα πρόσωπα χωρίζουν ξανά, και μένουν και πάλι ο καθένας μόνος αντίκρυ στον φρικαλέο εσωτερικό ήλιο.

Κάπως έτσι μπορεί να περιγραφεί η «Ανταλλαγή» του Πωλ Κλωντέλ, ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της Παγκόσμιας Δραματουργίας που θα παρουσιαστεί από την βραβευμένη με την Ibsen Scholarship 2013 Ομάδα Θεάτρου «Τhe 3rd person theatre group», σε σκηνοθεσία Βαλάντη Φράγκου, σε μια διασκευή βασισμένη στην μετάφραση της Παναγιώτας Πανταζή, και σε ανανεωμένη εκδοχή της.

Γραμμένο σε δύο εκδοχές, μια πρώιμη το 1890 και μια ύστερη στα 1950, η «Ανταλλαγή» προσδίδει στην ποίηση ένα ζωικό ένστικτο, μια σαρκική παρουσία των πραγμάτων.

Το NEWS 24/7 μίλησε με την Ελένη Ζαραφίδου, μέλος του «Τhe 3rd person theatre group», που έχει κάνει τη δραματουργική επεξεργασία του έργου και πρωταγωνιστεί σ΄αυτήν.

Karol Jarek

Τι σας γοήτευσε ιδιαίτερα στο έργο αυτό και αποφασίσατε να ασχοληθείτε μαζί του;

“Η Ανταλλαγή” είναι ένα κλασικό πλέον έργο που δημιουργεί έναν ολόκληρο κόσμο από τη αρχή. Τα πρόσωπα, οι σχέσεις και το σύμπαν του έργου είναι μοναδικά μέσα σε ένα πλαίσιο εξαιρετικά διαχρονικό. Παρακολουθώντας τους διαλόγους και τα κρίσιμα ερωτήματα του έργου αισθάνεται κανείς πως γράφτηκε σήμερα. Αγγίζει περιοχές της ψυχικής και συναισθηματικής κατάστασης του ανθρώπου δεμένες με τα βασικά μας ένστικτα.

Ποια είναι αυτή η… Ανταλλαγή του τίτλου;

Η Ανταλλαγή, που παρακολουθούμε στο έργο, είναι πολύσημη. Είναι ανταλλαγή φαινομενικά οικονομική, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για μια στιγμή κρίσης που δομείται από τον Κλωντέλ με αριστοτεχνικό τρόπο και επαναφέρει τη συζήτηση σε ηθικά και υπαρξιακά διλήμματα.

Πώς επικοινωνεί το έργο αυτό με το σήμερα;

Είναι ένα έργο δομημένο σε πολλές πτυχές και στρώσεις. Η πλοκή του έχει πολλά κοινά σημεία με αυτό που ζούμε σήμερα, αλλά το κυριότερο είναι τα ερωτήματα που τίθενται μέσω αυτού. Ερωτήματα τα οποία ακόμη δεν έχουμε κατορθώσει να τα απαντήσουμε και σχετίζονται με τη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την ύλη, την πίεση που ασκείται στον ψυχισμό από το καπιταλιστικό πλαίσιο μέσα στο οποίο καλούμαστε να ανταποκριθούμε, και κυρίως η ανάγκη να βρούμε τον τρόπο να ζήσουμε ελεύθεροι διερωτώμενοι για το κόστος που θα πληρώσουμε ή για την «ανταλλαγή» που θα αναγκαστούμε να συμφωνήσουμε ….

Σκιαγραφήστε μας τα τέσσερα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν σ’ αυτό.

Είναι ένα ζευγάρι Αμερικάνων με οικονομική δύναμη μεγάλη, μια ηθοποιός με μεγάλη καριέρα και ένας επιχειρηματίας που προσλαμβάνουν στο σπίτι τους για να δουλέψουν ένα ζευγάρι μεταναστών. Είναι πλάσματα με βαθια ποιητική υπόσταση, που όμως κουβαλούν επάνω τους όλο το περίβλημα της κοινωνικής θέσης που τους έχει προσδιοριστεί, και καθένας από αυτούς προσπαθεί να εκφράσει με όλη του τη δύναμη το ανάστημα του μπροστά στην πολύ πιεστική συνθήκη που έχει διαμορφώσει ο Κλωντέλ για αυτούς.

«κι εμείς έτσι είμαστε δεμένοι, εμείς οι τέσσερις, σαν εργάτες που χτίζουν το ίδιο χτίσμα.»: Τι σημαίνει αυτή η φράση σήμερα;

Είναι ίσως η πιο αινιγματική φράση του έργου, μοιάζει σαν ευχή και απειλή ταυτόχρονα. Μια τέτοια φράση σήμερα, φαντάζομαι, πως έχει μεγάλη σημασία το ποιος θα την έλεγε…… θα μπορούσε να είναι μια προτροπή για να προχωρήσει η κοινωνία μας ένα βήμα μπροστα….. θα μπορούσε να είναι και η μεγαλύτερη παγίδα…έχουν σημασία τα συμφραζόμενα που θα τη συνοδεύουν…

Ποια άλλα έργα έχουν κινητοποιήσει το ενδιαφέρον σας προκειμένου να τα δραματοποιησετε;

Σαν ομάδα αγαπάμε πολύ τα κλασικά κείμενα, την ποίηση, τη λογοτεχνία, τους μεγάλους θεατρικούς συγγραφείς. Είμαστε, όμως, σε μια διαδικασία το τελευταιο διαστημα, που καταλαβαίνουμε κι εμείς τη μεγάλη ανάγκη για νέα δραματουργία και πειραματισμό πάνω σε καινούργια έργα, οπότε σε αυτή φάση είμαστε σε σχεδιασμό καινούριων πραγμάτων που θα συμπεριλαμβάνει καινούργια κείμενα, γραμμένα μέσα στο πλαίσιο αυτών που ετοιμάζουμε σε συνεργασία με νέους συγγραφείς. Για παράδειγμα, στην καινούργια μας δουλειά βασισμένη πάνω στις «Ωδές «του Κάλβου, θα υπάρξει νέα δραματουργία η οποία θα είναι σε ζωντανό διάλογο με την ποίηση του Κάλβου, και αυτό είναι πολύ μεγάλη πρόκληση για μας

Τι πιστεύετε πως έχει ανάγκη να δει το κοινό τη φετινή “ζωντανή” θεατρική σεζόν μετά τα απανωτά lockdown;

Νομίζω πως έχει λείψει σε όλους μας πολύ το θέατρο. Εκτιμώ πως οι θεατές θα αναζητήσουν να παρακολουθήσουν παραστάσεις όλων των ειδών. Εύχομαι να μπορέσουμε όλοι οι δημιουργοί να προσφέρουμε στο κοινό όλα τα οφέλη της δουλειάς μας, που τόσο έλειψε και σε μας.

Θεωρείτε πως η πανδημία αυτή που βιώνουμε μας θα μας μετατοπίσει; Θα πάρουμε μαθήματα από αυτή;

Είναι τόσο πρωτόγνωρο όλο αυτό που ζούμε. Σίγουρα μας έχει μετατοπίσει. Σίγουρα μας έχει αλλάξει. Βλέπω γύρω μου και μέσα μου αλλαγές που δεν μπορώ, η αλήθεια είναι, ακόμη να τις καταχωρήσω σε θετικές ή αρνητικές. Απλώς προσπαθώ να μην τις αγνοώ, να είμαι πιο υπομονετική με τους άλλους και με τον εαυτό μου ώστε να μην μας κυριεύσει ο φόβος για το άγνωστο.

Πώς θεωρείτε πως θα κυλήσει η φετινή σεζόν στο θέατρο με τον διαχωρισμό του κοινού σε ανεμβολιαστους και εμβολιασμένους;

Είναι πολύ αχαρτογράφητο το τοπίο, δεν ξέρω καθόλου πως θα είναι ο φετινός χειμώνας. Χρειάζεται, νομίζω, ψυχραιμία και το κάθε θέατρο να ακολουθήσει, (όπως ήδη ακολούθησαν τα θέατρα με πολύ μεγάλη προσοχή) τα υγειονομικά πρωτόκολλα, προκείμενου να έχουμε μια όσο το δυνατόν ασφαλέστερη διεξαγωγή.

Μελλοντικά σχέδια

Ετοιμάζουμε με την ομάδα την επόμενη παράστασή μας βασισμένη στις «Ωδές», του Κάλβου και ταυτόχρονα είμαι στο Μικρό Εθνικό με την κα Βγενοπούλου, όπου ετοιμάζονται πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: Μετάφραση: Ανδρέας Στάικος – Παναγιώτα Πανταζή /Σκηνοθεσία: Βαλάντης Φράγκος/Δραματουργική επεξεργασία: Ελένη Ζαραφίδου/Μουσική: Ελένη Ευθυμίου/Σκηνικό: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη/Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου/Βοηθός φωτισμών: Ράνια Καπετανάκη/Φωτογραφίες : Karol Jarek/Ηθοποιοί: Ελένη Ζαραφίδου, Βαλάντης Φράγκος, Παναγιώτης Εξαρχέας, Ελίνα Ρίζου.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΠΙΧΟΡΗΓΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: Πρεμιέρα: Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021 /Ημέρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 21.00/Διάρκεια: 75 λεπτά/Χώρος: Θέατρο Θησείον, ένα θέατρο για τις Τέχνες/Διεύθυνση: Τουρναβίτου 7/Εισιτήριο: Κανονικό: 12 ευρώ, Φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65: 10 ευρώ

Προπώληση: Η είσοδος για την παράσταση ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ στο θέατρο Θησείον, Ένα θέατρο για τις Τέχνες, θα πραγματοποιείται πάντοτε σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις για την είσοδο σε αμιγείς κλειστούς χώρους. Συγκεκριμένα, οι θεατές θα εισέρχονται κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης κατά την είσοδο [α] πιστοποιητικού εμβολιασμού ή [β] πιστοποιητικού νόσησης, που εκδίδεται τριάντα (30) ημέρες μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο και η ισχύς του διαρκεί έως εκατόν ογδόντα (180) ημέρες μετά από αυτόν συνδυαστικά προς αστυνομική ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο ή άλλο αποδεικτικό ταυτότητας, προκειμένου να διενεργείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας προς τα ανωτέρω. Τα ανωτέρω πιστοποιητικά επιδεικνύονται είτε σε έγχαρτη μορφή είτε ηλεκτρονικά μέσω κινητής συσκευής του θεατή, τα οποία ο ιδιοκτήτης ή νόμιμος εκπρόσωπος της επιχείρησης (ή εξουσιοδοτημένο πρόσωπο) σαρώνει ηλεκτρονικά μέσω της ειδικής εφαρμογής του άρθρου 33 του ν. 4816/2021 (Α’ 118) Covid Free GR. Εναλλακτικά, εφόσον ο αλλοδαπός προέρχεται από τρίτη χώρα (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης), τα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου ελέγχουν τα ανωτέρω πιστοποιητικά σε έγχαρτη μορφή.

Οι ως άνω υποχρεώσεις περιλαμβάνουν ανηλίκους από δώδεκα (12) ετών και άνω. Οι ανήλικοι από πέντε (5) έως έντεκα (11) ετών, δύνανται να προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) τελευταίου εικοσιτετραώρου, στην οποία προβαίνει είτε οιοσδήποτε γονέας, ακόμα και μη έχων την επιμέλεια, είτε κηδεμόνας. Δεν απαιτείται φυσική παρουσία του γονέα ή κηδεμόνα.

Σε όλους τους χώρους είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα