Ο Τάκης Χρυσικάκος ανεβάζει στη σκηνή τον Μάρκο Βαμβακάρη και τον Μιχάλη Γενίτσαρη

Ο Τάκης Χρυσικάκος ανεβάζει στη σκηνή τον Μάρκο Βαμβακάρη και τον Μιχάλη Γενίτσαρη

Ο Τάκης Χρυσικάκος μιλάει στο NEWS 24/7 με αφορμή την παράσταση που ετοιμάζει στο Θέατρο Τόπος Αλλού "Τα κατά Μάρκον. Μια ρεμπέτικη λειτουργία".

Ο Τάκης Χρυσικάκος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κοκκινιά, όπου οι άνθρωποι γλεντούσαν στις αυλές των σπιτιών με ρεμπέτικα τραγούδια. Μικρό παιδί, όταν έβγαινε βόλτα με τον πατέρα του, πέρναγε έξω από τα λαϊκά κέντρα που ακούγονταν τα ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια. Με αυτά μεγάλωσε και αυτούς τους ανθρώπους γνώρισε. Αργότερα, στα πρώτα χρόνια του στο θέατρο Τέχνης αναζήτησε το αυθεντικό λαϊκό τραγούδι στο Αιγάλεω, στην Νίκαια, στην Αγία Βαρβάρα, με γνήσια λαϊκά τραγούδια και ερμηνευτές.

Αγαπώ το ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι και με εκφράζει”, εξομολογείται ο γνωστός ηθοποιός στο NEWS 24/7 μιλώντας για τη μουσική παράσταση “Τα κατά Μάρκον. Μια ρεμπέτικη λειτουργία. Ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)” την οποία σκηνοθετεί, αλλά και αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Ο Τάκης Χρυσικάκος και ο Λάμπρος Λιάβας

Η παράσταση αυτή που, βασίζεται σε έρευνα-μουσική επιμέλεια και κείμενο του καθηγητή εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Λάμπρου Λιάβα, “ανεβάζει” στη σκηνή δύο στην κυριολεξία Αγίους της Ελληνικής μουσικής παράδοσης, τον Μάρκο Βαμβακάρη και τον Μιχάλη Γενίτσαρη. Θα ξυπνήσουν έτσι μουσικές μνήμες, αλλά και ιστορικές, μια που αυτοί οι δύο σηματοδοτούν σημαίνουσες στιγμές της Ελληνικής ιστορίας την οποία και βίωσαν κυριολεκτικά στο πετσί τους αλλά και την τραγούδησαν.

Στον θεατρικό μονόλογο ξεδιπλώνονται ανάγλυφα η ξεχωριστή θέση και ο ρόλος των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία, η λογοκρισία και οι εκτοπισμοί από τη δικτατορία του Μεταξά, ο ρόλος της δισκογραφίας, η διαφοροποίηση στην επιτέλεση του ρεμπέτικου μετά τον Πόλεμο με την αστικοποίηση και το πέρασμα στους επώνυμους δεξιοτέχνες-σταρ του τραγουδιού.

Εκεί που συναντιέται η Ανατολή με τη Δύση

“Το ρεμπέτικο σηματοδοτεί τη συνάντηση Ανατολής και Δύσης. Οταν ήρθαν οι πρόσφυγες από τη μικρά Ασία συνάντησαν στον Πειραιά τους ρεμπέτες με πρώτο και καλύτερο τον Μάρκο Βαμβακάρη. Αυτή η σύζευξη της Ανατολής και της Δύσης δημιούργησε το ρεμπέτικο τραγούδι, Πατριάρχης είναι ο Μάρκος Βαμβακάρης ο Μιχάλης Γενίτσαρης είναι ακριβώς η επόμενη γενεά μετά τον Μάρκο και το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι με τον Γενίτσαρη βλέπουμε όλο το κλίμα που υπάρχει την εποχή εκείνη. Βλέπουμε τα Βουρλά με τους νταβατζήδες μαζί με τις γυναίκες, βλέπουμε την εξορία, βλέπουμε τη δικτατορία του Μεταξά. Ανάγλυφα περιγράφει ο Γενίτσαρης την εξορία που έκανε ο ίδιος, βλέπουμε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου έγραψε τον Σαλταδόρο και ακριβώς μαθαίνουμε από πρώτο χέρι τι έζησαν αυτοί οι άνθρωποι και κάτω από ποιες συνθήκες έγραψαν τα τραγούδια” αναφέρει ο Τάκης Χρυσικάκος.

Τι συμβολίζουν και τι σηματοδοτούν οι δύο αυτές προσωπικότητες;
Οι δύο αυτές προσωπικότητες οι οποίες υπάρχουν μέσα στο έργο του Λάμπρου του Λιάβα σηματοδοτούν ακριβώς την έρευνα την ιστορική και κοινωνική της εποχής. Κρατάω από τις παραστάσεις ένα πράγμα: όταν ο κόσμος έρχεται μετά πέρα από τα συγχαρητήρια, μου λέει τη φράση “σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για αυτά που μάθαμε”.


Το ρεμπέτικο τραγούδι γράφεται κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες, μιλάμε για τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο που είχε επιπτώσεις στον επτάχρονο τότε Μάρκο Βαμβακάρη, ο οποίος άρχισε να δουλεύει μαζί με τη μάνα του. Ακολούθησε η μικρασιατική καταστροφή, μετά η δικτατορία του Μεταξά, ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, ο εμφύλιος πόλεμος, οι εξορίες, και βέβαια η τρομακτική φτώχεια του κόσμου. Μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες γράφεται το ρεμπέτικο τραγούδι. Υπάρχουν κι άλλοι πολύ σημαντικοί ρεμπέτες. Ο Λάμπρος Λιάβας διάλεξε αυτούς τους δύο, γιατί ακριβώς μέσα από τις βιογραφίες τους -τις οποίες επεξεργάστηκε και έβαλε πολλά άλλα επιπλέον στοιχεία – διαφαίνεται πως ακριβώς σηματοδοτούν κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Αυτός είναι ο λόγος που παρουσιάζουμε αυτές τις δύο μεγάλες προσωπικότητες του ρεμπέτικου γιατί φωτίζουν τι ακριβώς είναι το ρεμπέτικο και τι σημαίνει για την εποχή του.

Εμείς δεν γράφαμε μόνο με νότες και στιχάκια, γράφαμε τα τραγούδια μας με τον άνθρωπον τα όνειρα και τα όνειρα δεν χάνονται… Μ. Βαμβακάρης

Πώς προέκυψε το κείμενο της παράστασης; Τι θα ακούσουμε σε αυτές τις αφηγήσεις;
Ο Λάμπρος Λιάβας, σαν καθηγητής εθνικομουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ασχολείται χρόνια με την παραδοσιακή μουσική και βεβαίως και με το ρεμπέτικο τραγούδι. Μάλιστα από δική του πρωτοβουλία και παρέμβαση το ρεμπέτικο τραγούδι γράφτηκε στην αυλή πολιτιστική κληρονομιά της UNESCO και κατά αυτό τον τρόπο οι ρεμπέτες δικαιώθηκαν. Ακριβώς, λοιπόν, ο Λάμπρος Λιάβας εδώ και χρόνια είχε δημιουργήσει αυτό το κείμενο το οποίο το επεξεργαζόταν. Κάποια στιγμή μου το είχε δώσει πριν από χρόνια και εμένα. Τότε δεν μπόρεσα να το ανεβάσω και φέτος μετά από ένα αφιέρωμα που έκανε για το ρεμπέτικο τραγούδι στο ίδρυμα Κακογιάννη και παρουσιάστηκε και το “Κατά Μάρκον”, είδαμε την μεγάλη απήχηση που είχε κι έτσι αποφασίσαμε να το ανεβάσουμε.

Μιλήστε μας για τον σκηνικό χώρο. Πώς λειτουργούν οι πίνακες του Χρήστου Μπόκορου;
Οι πίνακες του Χρήστου Μπόκορου μάς δίνουν το τελετουργικό στοιχείο που θέλουμε να έχει η παράσταση και μας βοηθάει να αποφύγουμε την ηθογραφία, μας δημιουργεί μια ποιητική διάσταση που νομίζω ότι βοηθάει αυτό που θέλουμε να είναι η παράσταση.

Τι πιστεύετε πως είναι αυτό που κρατά το ρεμπέτικο τόσο ζωντανό μέχρι τις μέρες μας;
Η αλήθεια του. Όπως λέει ο Μάρκος: “εμείς δεν γράφαμε μόνο με νότες και στιχάκια, γράφαμε τα τραγούδια μας με τον άνθρωπον τα όνειρα και τα όνειρα δεν χάνονται”. Είναι όλα βιωματικά τραγούδια. Το συγκινητικό είναι ότι στην παράσταση έρχονται νέα παιδιά που ανακάλυψαν και τους αρέσει το ρεμπέτικο τραγούδι. Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι διαχρονικό δεν θα χαθεί ποτέ.

Συντελεστές:

  • Έρευνα-Μουσική επιμέλεια-Κείμενο: ΛΑΜΠΡΟΣ ΛΙΑΒΑΣ
  • Σκηνοθεσία-ερμηνεία : Τάκης Χρυσικάκος
  • Ζωντανά επί σκηνής το μπουζούκι του Αναστάση Μπίτσιου.
  • Σκηνικό – Κοστούμια: Μίκα Πανάγου
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Γιάννης Ζέρβας
  • Στις προβολές οι πίνακες : του Χρήστου Μποκόρου (ευγενική παραχώρηση)

Info

  • Πρεμιέρα Παρασκευή 10 Μαρτίου
  • Κάθε Παρασκευή Σαββάτο Κυριακή 8.30μμ
  • Τοποθεσία: Θέατρο Τόπος Αλλού, Κεφαλληνίας 17, Κυψέλη
  • Eισιτήρια: Προπώληση: 12€ για αγορές εισιτηρίων έως 10/3 | 15€ (κανονικό) | 12€ (φοιτητικό, άνω των 65) | 10€ (ατέλειες, άνεργοι)
  • Προπώληση εισιτηρίων:
  • https://www.viva.gr/tickets/theater/topos-allou/ta-kata-markon-mia-rempetiki-leitourgia/
  • Διάρκεια: 105 λεπτά
  • Πληροφορίες / Κρατήσεις: Τηλ: 210 8656004 | topos-allou.gr

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα