Οι 3+2 παραστάσεις που θα δούμε τη νέα σεζόν στο θέατρο Πορεία

Οι 3+2 παραστάσεις που θα δούμε τη νέα σεζόν στο θέατρο Πορεία
Μαρίζα Καψαμπέλη

Πλούσιος θα είναι και ο επόμενος χειμώνας στο Θέατρο Πορεία, καθώς έχουν προγραμματιστεί πέντε παραγωγές (τρεις νέες και δύο επαναλήψεις), που συγκροτούν τρεις ξεχωριστούς κύκλους.

Πέντε παραγωγές (τρεις νέες και δύο επαναλήψεις), που συγκροτούν τρεις ξεχωριστούς κύκλους θα παρουσιαστούν στο θέατρο Πορεία τη νέα αυτή θεατρική σεζόν. Ως νέες παραγωγές ετοιμάζονται και θα ανεβούν τα έργα Έγκλημα και Τιμωρία του Θανάση Τριαρίδη, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Περλιμπλίν και Μπελίσα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα και το ολοκαίνουργιο έργο που προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του Θεάτρου Πορεία, Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου, της Αργυρώς Βώβου.

Παράλληλα, θα επαναληφθούν οι περσινές επιτυχίες Το Κουκλόσπιτο του Χ. Ίψεν με εκτεταμένα ανανεωμένη διανομή, και το Garamond 12 της Μαρίας Δριμή.

Μέσα στο μαυσωλείο ενός γάμου

Αναλυτικότερα, στον Κύκλο: Η αναμέτρηση με τον Νόμο θα δούμε από τις 25 Οκτωβρίου 2023 σε επανάληψη, αλλά με σοβαρές αλλαγές στη διανομή το “Κουκλοσπιτο” του Χένρικ Ίψεν σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου.

Αφορμή για το ανέβασμα αυτό δε στάθηκε η θέση της γυναίκας σήμερα, ούτε η έμφυλη βία. Η ανάγνωση που έκανε στο εμβληματικό αυτό αριστούργημα ήταν καθαρά υπαρξιακή. Καταπιάστηκε με την αγωνία του ετεροκαθορισμού των ανθρώπων που βρίσκονται κάτω από τα δεσμά του γάμου στη σύγχρονη κοινωνία του “φαίνεσθαι” και του “χάρμα ιδέσθαι”. Με την αγωνία του ποιος ήμουν και ποιος είμαι τελικά εντός μίας σχέσης.

Ο γάμος της Νόρας και του Τόρβαλντ καταλήγει να είναι ένα αποτρόπαιο μαυσωλείο. Το εντυπωσιακό και υπερπολυτελές σκηνικό της Θάλειας Μέλισσα γίνεται όλο και πιο ασφυκτικό. Σε κάθε πράξη “κλείνει” και εγκλωβίζει τους ήρωες μέσα στην επίπλαστη ομορφιά του. Και τους αφαιμάζει κάθε γνήσιο στοιχείο τους. Τους στεγνώνει. Και ταυτόχρονα αποκαλύπτει την κενότητα και την αλήθεια τους.

Ο τρόπος που ο Δημήτρης Τάρλοου επιχείρησε να κοιτάξει το Κουκλόσπιτο κάθε άλλο παρά συμβατικός είναι. Έφερε τον λόγο του κειμένου στο σήμερα (η μετάφραση και η απόδοση είναι του ιδίου), χωρίς να αλλάξει τίποτα στην ουσία του έργου, ενώ αποφεύγοντας κλισέ εννοιολογικές προσεγγίσεις, εστίασε στο ζευγάρι και στη σύγχρονη παθογένεια του ναρκισσισμού. Και συνεκδοχικά έκανε ένα ευρύτερο σχόλιο για τον σύγχρονο άνθρωπο και τις κοινωνικές “σειρήνες” που τον παρασύρουν σε μία αλόγιστη υπερκατανάλωση εικόνας. Εικόνες πολλές, ουσία καμία…

Η Λένα Παπαληγούρα δίνει μία από τις καλύτερές της ερμηνείες σαν Νόρα, καθώς μπαίνει μέσα στον ψυχισμό της ηρωίδας της και βιώνει τη συντριβή της. Ωστόσο, στην τελευταία και πιο κρίσιμη σκηνή του έργου, ο επεξηγηματικός της μονόλογος δεν φτάνει στα αυτιά μας καθαρός. Το ρόλο του συζύγου της Νόρας Τόρβαλντ Χέλμερ αναλαμβάνει μετά τον Γιώργο Χριστοδούλου ο Νικόλας Παπαγιάννης, τον Κρόκσταντ ερμηνεύει ο Χρήστος Σαπουντζής, τον γιατρό Ρανκ ο Ιερώνυμος Καλετσάνος, τη Λίντε η Κατερίνα Δημάτη, ενώ στο ρόλο της υπηρέτριας Ελένης επιστρέφει η Όλγα Δαλέκου.

Από 25 Οκτωβρίου 2023 έως 14 Ιανουαρίου 2024

Ένα νέο Έγκλημα και Τιμωρία

Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του δυτικού κανόνα και κορυφαίο ψυχογράφημα της ανθρώπινης ύπαρξης και ηθικής θα αποτελέσει αφορμή για την κεντρική παραγωγή του θεάτρου Πορεία τη σεζόν 2023-2024.

Πρόκειται για τη διασκευή του ογκώδους μυθιστορήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Έγκλημα και Τιμωρία, που ακολουθεί την ιστορία του Ρασκόλνικοφ, ενός φοιτητή που πιστεύει πως η διανοητική και ψυχική ανωτερότητα νομιμοποιεί το άτομο να διαπράττει εγκλήματα για το καλό της ανθρωπότητας. Έτσι, προβαίνει στον φόνο μιας γριάς τοκογλύφου, σε μια πράξη «αλτρουισμού», που θα απαλλάξει την κοινωνία από ένα άπληστο και κακόβουλο άτομο. Παρά την πεποίθησή του ότι τέτοια κίνητρα βρίσκονται υπεράνω του νόμου, ο ήρωας χάνεται σε έναν λαβύρινθο τύψεων, εσωτερικών συγκρούσεων και ψυχικών οδυνών, που συνιστούν την πραγματική τιμωρία του. Η μεταμέλεια έρχεται έπειτα από μια δαιδαλώδη διαδρομή και η λύτρωση μέσα από τη μορφή μιας νεαρής πόρνης, της Σόνια. Πλάι σε κείνον, τη δική τους πορεία διαγράφουν και τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου, ο αστυνομικός ανακριτής Πορφύριος Πετρόβιτς, η μητέρα και η αδερφή του Ρασκόλνικοφ, ο Σβιντριγκάιλοφ, ο Ραζουμίχιν.

Σκηνή από τον αυτοσχεδιασμό στην παραλία Μαρίζα Καψαμπέλη

«Στον Ρασκόλνικωφ συναντιούνται ο Χριστός με τον Διάβολο, ο Άμλετ με τον Υπεράνθρωπο, ο Δον Ζουάν με τον Γκρέγκορ Σάμσα», σημειώνει ο Θανάσης Τριαρίδης. Πράγματι, η ευσύνοπτη διασκευή φέρει έντονη την προσωπική σφραγίδα του ιδιοσυγκρασιακού θεατρικού συγγραφέα και ενός από τους πιο εμβριθείς αναγνώστες του ντοστογιεφσκικού έργου, συμπεριλαμβάνοντας μέχρι και την οδυνηρή και ντροπιαστική για την ανθρωπότητα εμπειρία του Ολοκαυτώματος, και επιφυλάσσοντας έναν ρόλο-έκπληξη για τον ίδιο τον Ντοστογιέφσκι.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, αναφέρει: «Το Έγκλημα και Τιμωρία είναι ένα σημείο καμπής για ολόκληρο τον δυτικό πολιτισμό. Το τέλος της Πίστης και η είσοδος στο χάος. Στην Κόλαση του σήμερα, του τώρα… Όμως η Τέχνη και προπάντων το θέατρο έχει την ικανότητα να διαβλέπει ως προφήτης και να προαναγγέλλει τις νέες επαναστάσεις. Το αίτημα για μια νέα Πίστη είναι πιο θερμό και υπαρκτό από ποτέ.»

Τον Ρασκόλνικοφ υποδύεται ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, τη Σόνια η Μαριάννα Πουρέγκα, τον Πορφύριο οι Δημήτρης Ήμελλος και Κώστας Φιλίππογλου (σε διπλή διανομή), τη Ντούνια η Στέλλα Βογιατζάκη, τον Ντοστογιέφσκι / Ραζουμίχιν ο Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, τον Σβιντριγκάιλοφ ο Δημήτρης Μπίτος και τη μητέρα του Ρασκόλνικοφ / φάντασμα της Αλιόνας η Σοφία Σεϊρλή. Μουσικός επί σκηνής ο Τάσος Μυσιρλής.
Η πρεμιέρα προγραμματίζεται για τις 23 Νοεμβρίου.

Με πυροδοτικό άξονα το ψεύδος

Στον Κύκλο: Ψευδείς ταυτότητες, αληθινά αισθήματα συναντούμε για μία ακόμη χρονιά το Garamond 12 της Μαρία Δριμή, το έργο που πήρε τον τίτλο του από μια… γραμματοσειρά, επαναλαμβάνεται για λίγες παραστάσεις χάρη στη θέρμη με την οποία αγκαλιάστηκε από το κοινό. Το έργο, που προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του θεάτρου Πορεία, πραγματεύεται τα θέματα της ταυτότητας, του απογαλακτισμού και της δειλίας απέναντι στη ζωή, της υποστηρικτικής και ενίοτε πνιγηρής σχέσης μητέρας-παιδιού, της αποδοχής του εαυτού, της άρνησης παραδοχής της πραγματικότητας, των ζωτικών προτύπων, της έκθεσης του καλλιτέχνη, της αδυναμίας να ακολουθήσουμε έναν «ενδεδειγμένο» τρόπο ζωής, της φιλίας, της ερωτικής επιθυμίας…

Το «Garamond 12» γράφτηκε με πυροδοτικό άξονα το ψεύδος, συγκεκριμένα την «υψηλή τέχνη του ψεύδεσθαι», όπως ακριβώς το είχε διατυπώσει ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης στο δεύτερο έτος της Σχολής Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του θεάτρου «Πορεία». Το έργο πραγματεύεται θέματα όπως η ψευδοπροσωπία, ο εγκλεισμός, η σχέση τέχνης και πραγματικής ζωής, η καταπιεστική και αρρωστημένη μητρική αγάπη, η αναζήτηση του εαυτού. Όλα αυτά δίνονται σε ρεαλιστικό πλαίσιο με ήρωες που περνούν μεταβατικές φάσεις, πραγματικές κρίσεις που τους σημαδεύουν ανεπίστροφαανέφερε η Μαρία Δριμή σε συνέντευξή της στο NEWS 24/7.

Τη σκηνοθεσία –που αποτελεί και την πρώτη δουλειά του στην Ελλάδα– υπογράφει ο Ρώσος Sergei Okunev, απόφοιτος της περίφημης σχολής GITIS. Από 11 έως 22 Οκτωβρίου 2023 – για 10 μόνο παραστάσεις

Ένα ερωτικό αλληλούια από τον Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα

Με το “Περλιμπίν και Μπελίσα” του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα θα καταπιαστεί τη νέα χρονιά ο Δημήτρης Τάρλοου αναρωτώμενος: Τι είναι αλήθεια, τι είναι ψέματα; Τι είναι όνειρο και τι πραγματικότητα; Τι είναι ποίηση και τι πεζή αναγκαιότητα; Τι μένει κρυφό και τι έρχεται στο φως; Τι είναι τελικά ο έρωτας – κάτι απτό ή κάτι φαντασιακό;

Ο λατρεμένος του ελληνικού κοινού Ισπανός ποιητής και δραματουργός επανέρχεται με αυτό το έργο του 1929 στο αγαπημένο θέμα του, τον ανεκπλήρωτο έρωτα, και παραδίδει μια ιστορία τρυφερή και οδυνηρή από την αρχή μέχρι το τέλος της, γραμμένη στη μοναδική, τη γεμάτη ονειρικές εικόνες και λυρισμό γλώσσα του.


Ερωτικό αλληλούια χαρακτηρίζει στον υπότιτλο το έργο του ο Λόρκα, φανερώνοντας αφενός τη σύνδεση της ιστορίας του με τα άκρως συμβατικά και τυποποιημένα φαρσικά αναγνώσματα του ισπανικού 18ου αιώνα, αφετέρου την πρόθεσή του να υπερβεί με αιρετικό και ποιητικό τρόπο την παράδοση αυτή.

Ο μεσόκοπος Περλιμπλίν (όνομα που προσιδιάζει στους ερωτοχτυπημένους γέρους της λαϊκής φάρσας) πείθεται να παντρευτεί μια νεαρή γειτόνισσά του, για να μη μείνει μόνος κι αβοήθητος στα γεράματά του· η Μπελίσα πείθεται να παντρευτεί τον πλούσιο γείτονά της για να γίνει πιο ποθητή από τους άλλους άντρες χάρη στην ομορφιά που θα της χαρίσουν τα πλούτη του άντρα της. Όμως, λαχταρώντας έναν έρωτα της ηλικίας της, γοητεύεται από τον μυστηριώδη ξένο που κρύβεται τις νύχτες στον κήπο της και της γράφει φλογερές επιστολές. Ο Περλιμπλίν δεν αντέχει να ζει χωρίς την αγάπη της Μπελίσα και σκοτώνει τον ανώνυμο εραστή, ενώ η Μπελίσα ανακαλύπτει την αλήθεια χάνοντας διαμιάς σύζυγο και ερωμένο…

Η νέα αυτή παρασταση θα παρουσιαστεί από 19 Φεβρουαρίου, σε μουσική Φοίβου Δεληβοριά, με τους Χρήστο Σαπουντζή και Μαριάννα Πουρέγκα στους δύο επώνυμους ρόλους, καθώς και τους Δανάη Σαριδάκη, Γιολάντα Μπαλαούρα, Έλενα Μελά και Περικλή Σιούντα.

Και το Νέο… Αίμα

Ένα ακόμη δείγμα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας θα παρουσιαστεί στο θέατρο Πορεία από 12 Μαΐου 2024 για 12 μόνο παραστάσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Νέο Αίμα». Πρόκειται για το ολοκαίνουργιο έργο με τον παράξενο τίτλο Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου, που προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής και που υπογράφει η Αργυρώ Βώβου.

Ο θάνατος απεργεί και η γη έχει γεμίσει με… εν αναμονή νεκρούς. Η Σάνα ανυπομονεί να πεθάνει, έχει δοκιμάσει όλες τις μεθόδους αυτοκτονίας, αλλά όλες έχουν αποτύχει αφήνοντάς τη με ένα γκραν-γκινιόλ «πτώμα». Στην αποβάθρα ενός σταθμού, ο Μίκυ θα της μιλήσει για μια πύλη στον χωροχρόνο, η οποία μπορεί να την οδηγήσει πίσω, στη νύχτα της σύλληψης της. Θα καταφέρει η Σάνα να μπει σε αυτή την τρύπα για να αποτρέψει τη σύλληψή της και να εκμηδενίσει την ύπαρξη της; Ή θα την προλάβει η λήξη της απεργίας; Η απάντηση βρίσκεται κρυμμένη στο σουρεαλιστικό έργο που στάζει μαύρο χιούμορ και λύνεται μέσα στην υπαρξιακή συγκίνηση.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει η νεαρή σκηνοθέτρια Δέσποινα-Ντορίνα Ρεμεδιάκη, υπότροφος και αριστούχος απόφοιτος της περίφημης σχολής GITIS της Μόσχας.

Η προπώληση των παραστάσεων ξεκίνησε- Προσφορά προπώλησης: Εξασφαλίστε εισιτήρια για όλες τις παραστάσεις στην τιμή των 10€ μέχρι και τις 25 Σεπτεμβρίου.*ισχύει για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα