Όταν ο χορός των γερόντων γίνεται συμβούλιο πολιτικών στελεχών

Όταν ο χορός των γερόντων γίνεται συμβούλιο πολιτικών στελεχών
PINELOPI_GERASIMOU

Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος μιλά στο NEWS 24/7 για τη δική του εκδοχή της Αντιγόνης.

Μια νέα εκδοχή της σοφόκλειας Αντιγόνης θα παρουσιάσει ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και συγκεκριμένα από τις 5 έως τις 7 Ιουλίου στον Χώρο Η της Πειραιώς 260.

Μια παράσταση για τη σχέση της πόλης / των πολιτών με την εξουσία, διαχρονικό ζήτημα του τραγικού έργου. Εστιάζοντας στον καταλυτικό ρόλο των ΜΜΕ στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, η θεατρική δράση τοποθετείται σ’ ένα κυβερνητικό τηλεοπτικό κανάλι, όπου κάθε πολιτική διαπραγμάτευση και απόφαση πραγματοποιούνται σε ζωντανό χρόνο. Ο Χορός των γερόντων γίνεται εδώ συμβούλιο πολιτικών στελεχών που εκφράζουν εκφάνσεις του κυρίαρχου λόγου, παρακολουθώντας, πάντα σε live σύνδεση, την ανελέητη σύγκρουση κοσμικού και ηθικού δικαίου.

Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος

Θα δείτε μια παράσταση για ένα κράτος που προσπαθεί να λειτουργήσει μέσα από τον απόλυτο έλεγχο της εικόνας και των ΜΜΕ και το πως αυτό καταρρέει από την ατομική επανάσταση μιας γυναίκας που ακολουθεί αυτό που προστάζουν τα πιστεύω της μέχρι το τέλος. Θα δείτε ένα υπουργείο που έχει μετατραπεί σε τηλεοπτικό σταθμό και έναν μεγάλο χορό που συμπεριλαμβάνει παρουσιαστές, πολιτικούς, τεχνικούς, ενδυματολόγους, μακιγιέζ, ακόμα και τους τηλεθεατές – πολίτες που αναλαμβάνει να τους εκπροσωπήσει το κοινό της παράστασης” αναφέρει στο NEWS 24/7 o Aλέξανδρος Ραπτοτάσιος.

Το θέατρο μας τοποθετεί όλους σε μια αίθουσα δίπλα δίπλα και μας θυμίζει πως είμαστε όλοι στην ίδια ομάδα, κατοικούμε σε κοινό τόπο και το δίκιο του καθενός επηρεάζει το δίκιο του άλλου – με την ελπίδα έτσι να προκληθεί η ενσυναίσθηση.

Και συνεχίζει: “Το μεγαλύτερο ρίσκο και στοίχημα είναι να κερδηθεί η αμεσότητα και να καταλάβουν οι θεατές το κείμενο, τους χαρακτήρες και τις προθέσεις τους όπως θα το έκαναν με μια σύγχρονη ταινία ή σειρά. Αποφεύγω το στυλιζάρισμα και την έντονη φόρμα στη δουλειά γιατί δεν πιστεύω πως τις περισσότερες φορές δημιουργούν απόσταση και όχι την εγγύτητα που θέλω να προκαλέσω”

Πώς εμπνευστήκατε αυτήν την εκδοχή της σοφόκλειας τραγωδίας και τι θέλετε να εκφράσετε μέσω αυτής; Ποιες οι αντιστοιχίες του τότε και του σήμερα;

Η βασική μου έμπνευση ήταν η παγκόσμια άνοδος των fake news στην Αγγλία και την Αμερική και η σχεδόν απολυταρχική χρήση των ΜΜΕ από καθεστώτα, όπως της Ρωσίας και της Τουρκίας. Φυσικά η Ελλάδα διαφοροποιείται με ένα δικό της σύστημα όπου η τωρινή κυβέρνηση εξαγοράζει τα περισσότερα ΜΜΕ μέσω χρηματοδοτήσεων COVID19 και φιμώνει τις ανεξάρτητες φωνές μέσω δικαστικών διώξεων. Έχοντας ακούσει το τι συμβαίνει στον δημόσιο λόγο σήμερα και έχοντας ζήσει λογοκρισία από ΜΜΕ για προηγούμενες παραστάσεις δεν θα μπορούσα να παραβλέψω αυτές τις εξόφθαλμες συγκρίσεις με το συγκεντρωτικό και φοβικό καθεστώς Κρέοντα.

Τι συμβολίζει η Αντιγόνη και τι ο Κρέοντας για εσάς;

Η Αντιγόνη είναι η αγωνίστρια που εξαναγκάζεται από το σύστημα να γίνει μάρτυρας για τα πιστεύω της. Ο Κρέοντας είναι ο πολιτικός που εξαναγκάζεται από το σύστημα να σκοτώσει την ανθρωπιά του για να διατηρήσει το κατεστημένο και την εξουσία του.

Το θέατρο υπάρχει για να γίνει η διαπραγμάτευση μεταξύ των θέσεων που πολώνουν και διαχωρίζουν την κοινωνία μας. Να ακουστούν όλα και να αμφισβητηθούν όλα.

Η Τέχνη πρέπει να παίρνει πολιτική θέση απέναντι στα όσα βιώνουμε;

Το θέατρο είναι πολιτική πράξη, γεννημένο μαζί με την Δημοκρατία και αρχιτεκτονικά δομημένο για μια πολιτική αλλά και φιλοσοφική διεργασία. Το να κάνεις θέατρο είναι να ασχολείσαι με τα κοινά γεγονότα, συνθήκες, συναισθήματα και προβληματισμούς. Είναι μια κοινή συνάντηση για έρευνα πάνω στα αναπάντητα ερωτήματα που αντιμετωπίζει μια κοινωνία. Η θέση τώρα είναι ένα άλλο θέμα, πολύ ευαίσθητο. Μια απόλυτη και καθαρή θέση δεν είναι συνδιαλλαγή, δεν εξελίσσεται και δεν είναι καλό θέατρο.

PINELOPI_GERASIMOU


Το θέατρο υπάρχει για να γίνει η διαπραγμάτευση μεταξύ των θέσεων που πολώνουν και διαχωρίζουν την κοινωνία μας. Να ακουστούν όλα και να αμφισβητηθούν όλα. Αλλά σήμερα ακόμα και το να συζητάς για κάποια πράγματα, θεωρείται πως παίρνεις θέση, πως είσαι με αυτούς ή με τους άλλους – έχει θολώσει τόσο πολύ η πολιτική σκέψη μας που δεν μπορούμε να ακούσουμε ο ένας τον άλλο – βλέπουμε μόνο ομάδες. Το θέατρο μας τοποθετεί όλους σε μια αίθουσα δίπλα δίπλα και μας θυμίζει πως είμαστε όλοι στην ίδια ομάδα, κατοικούμε σε κοινό τόπο και το δίκιο του καθενός επηρεάζει το δίκιο του άλλου – με την ελπίδα έτσι να προκληθεί η ενσυναίσθηση.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Μετάφραση Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος/Σκηνοθεσία – Δραματουργική επιμέλεια Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος/Σκηνογραφία – Φωτισμοί Marco Turcich/Κοστούμια – Αντικείμενα Μαρία-Σεσίλ Ιγγλέση/Μουσική Γιώργος Πούλιος/Σχεδιασμός ήχου Jeph Vanger/Δραματουργία Or Benezra-Segal/Επιμέλεια εκφώνησης λόγου Νίκος Παναγιωτόπουλος/Επιμέλεια κίνησης Κορίνα Κόκκαλη/Βοηθός σκηνογράφου – φωτιστή Μαρίζα Σουλιώτη/Βοηθός σκηνοθέτη Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου/Βοηθός επιμέλειας κίνησης Μαριλένα Σιταροπούλου/Γραφιστικά – Βίντεο Χρήστος Μαγγανάς/Τηλεοπτικό συνεργείο Green Screen Studio/Μακιγιάζ Ελισσάβετ Πέτρου

Παίζουν: Γεράσιμος Σκιαδαρέσης (Κρέοντας), Κίττυ Παϊταζόγλου (Αντιγόνη), Ελένη Καραγιώργη (Ευριδίκη), Χριστίνα Δαλαμάγκα (Ισμήνη), Φοίβος Παπακώστας (Αίμονας), Βίκυ Κυριακουλάκου (Τειρεσίας), Λάμπρος Γραμματικός (Φύλακας, Άγγελος)/Χορός Δανάη Λουκάκη (Κορυφαία), Γιώργος Μπινιάρης, Ντέμπορα Οντόγκ, Βασίλης Καλφάκης, Ντίνος Γκελαμέρης, Νέγρος του Μοριά, Ζωή Δρακοπούλου/Διεύθυνση παραγωγής Ιφιγένεια Γιαννιού/Με αγγλικούς υπέρτιτλους και με ελληνικούς στην πρεμιέρα, για άτομα με προβλήματα ακοής.

INFO: ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260- ΧΩΡΟΣ E/5-7 Ιουλίου-21:00

** Επίσης, η παράσταση εντάσσεται στον Kύκλο ANTIGONISMS και μετά το πέρας της, την Τρίτη, 5 Ιουλίου, θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη Αλέξανδρο Ραπτοτάσιο, την οποία θα συντονίσει ο Διονύσης Καψάλης, συγγραφέας και σύμβουλος του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου σε θέματα λογοτεχνίας.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα