Θέμελης Γλυνάτσης στο NEWS 24/7: “Κάθε εποχή οφείλει να απαιτεί ηγέτες με ηθική και γενναιότητα”

Θέμελης Γλυνάτσης στο NEWS 24/7: “Κάθε εποχή οφείλει να απαιτεί ηγέτες με ηθική και γενναιότητα”
O Θέμελης Γλυνάτσης Μάριος Γαμπιεράκης

To NEWS 24/7 μίλησε με τον Θέμελη Γλυνάτση για το νέο πρωτότυπο έργο μουσικού θεάτρου "Καποδίστριας: Μονόδραμα μιας μυστικής ζωής" που θα παρουσιαστεί στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο Θέμελης Γλυνάτσης είναι πάντα ανήσυχος και πολυπράγμων σαν σκηνοθέτης. Το καλοκαίρι που μας πέρασε παρουσίασε στο Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης τη νέα σκηνοθετική του πρόταση, την πρώτη πράξη τη “Βαλκυρίας” του Ρίχαρντ Βάγκνερ, ενώ τώρα σκηνοθετεί το νέο, πρωτότυπο έργο μουσικού θεάτρου “Καποδίστριας: Μονόδραμα μιας μυστικής ζωής” της Καλλιόπης Τσουπάκη – σημαντικής Ελληνίδας συνθέτριας της διασποράς, πρόσφατα τιμημένης με την ανώτατη ολλανδική συνθετική διάκριση Componist des Vaderlands- στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Το έργο έχει βασικό θέμα την ανεκπλήρωτη αγάπη του πρώτου κυβερνήτη του νέου ελληνικού κράτους Ιωάννη Καποδίστρια και της Ρωξάνδρας Στούρτζα, κυρίας επί των τιμών της συζύγου του Τσάρου Αλεξάνδρου Α΄. Βασισμένη στην εκτενή τους αλληλογραφία καθώς και στα σημειωματάρια της Ρωξάνδρας Στούρτζα, η συνθέτρια αποδίδει τη συγκινητική τους ιστορία με όρους μη αφηγηματικούς και «σκηνοθετεί» με ευαισθησία μια προσωποκεντρική καταβύθιση στην κοινή εσωτερικότητα δύο ανθρώπων που έζησαν τις ζωές τους χωριστά – μα συνενώνονται σκηνικά εκ των υστέρων, χάρη στην ενσυναισθητική δύναμη μιας μουσικής γεμάτης αισθησιασμό και καταπιεσμένο πάθος.

O Τ. Σιρλαντζής και Μ. Γερμανού στην παράσταση Α. Σιμόπουλος

Εμείς μιλήσαμε με τον Θέμελη Γλυνάτση με αφορμή την παράσταση αυτή…

Τι είναι αυτό που κάνει το έργο αυτό να ξεχωρίζει από άλλες προσεγγίσεις που έχουν επιχειρηθεί για το πρόσωπο του Καποδίστρια;

Το έργο της Καλλιόπης Τσουπάκη παρακάμπτει, χωρίς όμως να αγνοεί, την ιστορική σημασία του Καποδίστρια, και εστιάζει σε μια ιδιοσυγκρασιακή, αμιγώς προσωπική επινόηση του έρωτά του για την Ρωξάνδρα Στούρτζα. Είναι ένα έργο που εστιάζει σε μια «σκιά» του Καποδίστρια, και όχι στον ίδιον, κατασκευάζοντας μια προσωπικότητα ευάλωτη, μοναχική και συχνά απελπισμένη.

Εσείς πώς κινηθήκατε σκηνοθετικά;

Αντιδρώντας στη συνθετική και δραματουργική γραμμή της συνθέτριας, αποφάσισα να δημιουργήσω ένα μεταθανάτιο τοπίο, όπου ο νεκρός, πλέον Καποδίστριας, επικαλείται την ανάμνηση της Ρωξάνδρας, και πλάθει ένα φαντασιακό περιβάλλον από εικόνες. Συνειδητά απέφυγα οποιαδήποτε ιστορική αναφορά, και αφέθηκα στην ελευθερία που προσφέρει το έργο να φτιάξω ένα αισθητικό περιβάλλον που ασχολείται πρωτίστως με μικροδονήσεις, υπόκωφες αισθήσεις, και ένα περιρρέον συναίσθημα ματαίωσης. Ο συνδυασμός της μουσικής, της φωνής, της κίνησης, των προβολών και των φωτισμών δημιουργούν ένα ανοίκειο και αισθητικά σύνθετο περιβάλλον εντός του οποίου αιωρούνται θραύσματα των συναισθημάτων και φιγούρες που όσο και να προσπαθούν να προσεγγίσουν ο ένας την άλλην, δεν τα καταφέρνουν.

Πόσο η μουσική της Καλλιόπης Τσουπάκη αναδεικνύει την ιστορία;

Η μουσική δεν έχει σαν σκοπό την βιογραφία και έτσι επιλέγει τον εξαιρετικά δύσβατο δρόμο της μη-ιστορίας, την αφήγηση μιας ερωτικής σχέσης που εν τέλει δεν έλαβε χώρα. Η ιστορία είναι αμιγώς εσωτερική, θραυσματική, συνειρμική.

O Τ. Σιρλαντζής στην παράσταση Α. Σιμόπουλος

Καποδίστριας, Μονόδραμα μιας μυστικής ζωής: Ποια είναι αυτή η μυστική ζωή;

Είναι η «σκιά» που ανέφερα προηγουμένως – το σκοτεινό αποτύπωμα μιας ιστορικής φιγούρας η σημασία του οποίου συχνά εξαλείφει τη δυνατότητα να τον φανταστούμε ως έναν συναισθηματικά ευάλωτο άνθρωπο. Η διαιώνιση της ισχύος μιας ιστορικής προσωπικότητας ακρωτηριάζει την δυνατότητα της αδυναμίας της.

Τι είναι αυτό που σας γοητεύει ιδιαίτερα στην προσωπικότητα του Πρώτου Κυβερνήτη;

Πως ήταν ένας πολιτικός που έδωσε τόσο μεγάλη σημασία στη σίτιση των προσφύγων και την εκπαίδευση.

Υπάρχουν σύγχρονοι Καποδίστριες και πόσο τους έχουμε ανάγκη σήμερα;

Δεν γνωρίζω εάν υπάρχουν σύγχρονοι Καποδίστριες – αυτό όμως που ξέρω με βεβαιότητα είναι πως η κάθε εποχή οφείλει να απαιτεί ηγέτες με ηθική και γενναιότητα.

Μελλοντικά σχέδια;

Μετά τον «Καποδίστρια» θα κάνω ένα αρκετά μεγάλο διάλειμμα, γιατί με περιμένουν «βαριά» σχέδια τα επόμενα χρόνια.

Ιnfo:

Καλλιόπη Τσουπάκη, Καποδίστριας Μονόδραμα μιας μυστικής ζωής/ Mουσικό θέατρο/ Πρώτη παρουσίαση / Ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου/Σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης/Σκηνικό – Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη/Δημιουργία βίντεο: Μάριος Γαμπιεράκης, Χρυσούλα Κοροβέση/Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου /Επιστημονική σύμβουλος: Μαντώ Μαλάμου/Τίμος Σιρλαντζής Ιωάννης Καποδίστριας/Μαριλένα Γερμανού Ρωξάνδρα Στούρτζα/Συμμετέχει επταμελές μουσικό σύνολο

1, 2, 3 Οκτωβρίου 2021/ Ώρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.00)/ Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής/ Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος/ Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης/ Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€ Φοιτητικό: 10€/ Προπώληση: Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ/ (213 0885700, καθημερινά 09.00-21.00)/ www.nationalopera.gr/ www.ticketservices.gr/ Καταστήματα PUBLIC/ http://tickets.public.gr

Βάσει των από 12/9/2021 οδηγιών ασφαλούς διεξαγωγής ζωντανών θεαμάτων, ακροαμάτων και λοιπών παραστατικών τεχνών σε κλειστούς χώρους, σημειώνεται ότι:

– Οι θεατές θα πρέπει να επιδεικνύουν στην είσοδο είτε πιστοποιητικό πλήρους εμβολιασμού είτε πιστοποιητικό νόσησης (εκδίδεται 30 μέρες μετά τον πρώτο θετικό έλεγχο και ισχύει έως 180 μέρες μετά από αυτόν).

– Η πληρότητα της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ ορίζεται στο 85%.

– Ισχύουν όλα τα μέτρα για την αποφυγή συνωστισμού στην είσοδο και την έξοδο των θεατών, δεν προβλέπεται διάλειμμα, ενώ η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική στην είσοδο, την έξοδο και καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης.

– Αναλυτικές πληροφορίες στο https://www.nationalopera.gr/eisitiria

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα