Θοδωρής Αμπαζής: “Μπαίνουμε σιγά σιγά σε φάση ομαλότητας”
Ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου απάντησε στο ραδιόφωνο 24/7 σε όλες τις καταγγελίες του Σωματείου των Εργαζομένων , υπογραμμίζοντας ότι ο προϋπολογισμός του 2017 είναι πλεονασματικός
- 02 Μαΐου 2018 17:39
Για τις καταγγελίες του Σωματείου Εργαζομένων του Εθνικού, που αφορούν, μεταξύ άλλων και στα μειωμένα έσοδά του την τελευταία τριετία, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Στάθη Λιβαθινό, καθώς έχουν κατρακυλήσει από τα 3 εκ ευρώ, στο 1,8 εκ. ευρώ αλλά και για τα ζητήματα πολιτικής και καλλιτεχνικού προγραμματισμού, που κράτησαν το ΡΕΞ, σκηνή-ναυαρχίδα, αδικαιολόγητα κλειστή, χωρίς παραστάσεις, επί 6 μήνες, απάντησε, μεταξύ άλλων, στο Ραδιόφωνο 24/7 και την εκπομπή ΠΕΖΟΙ στον ΑΕΡΑ με την Ιωάννα Κλεφτόγιαννη, ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής της πρώτης κρατικής σκηνής Θοδωρής Αμπαζής.
“Όταν μιλάμε για έσοδα σήμερα σε ένα κρατικό φορέα δεν μπορούμε να μιλάμε για εισιτήρια. Ένα Εθνικό Θέατρο δεν είναι φτιαγμένο για να γίνει ατμομηχανή της οικονομίας” τόνισε ο Αμπαζής. “Ο ελληνικός λαός πληρώνει, το κράτος δίνει αυτά τα χρήματα για να κάνει αυτό το θέατρο τη βρωμοδουλειά που πρέπει να παράξει προϊόντα τα οποία ο μέσος θεατής δεν θα τα έτρωγε,τα υγιεινά. Να μάθουμε να τρώμε υγιεινά. Αυτό δεν είναι ανταγωνιστικό προφανώς ,θα έχεις χασούρα, ας πούμε πτώση. Το Εθνικό είναι ένα μαγαζακι που πάει να πιάσει όσα περισσότερα έσοδα μπορεί”.
Τα οικονομικά σήμερα στο Εθνικό δεν είναι ανησυχητικά,πρόσθεσε: “Το Δεκέμβρη του ‘17 είχαμε 3 εκ. ρευστό. Θα έχουμε πλεονασματικό προϋπολογισμό το 2017″.
«Υπήρχε πτώση εισιτηρίων», πρόσθεσε. «Αλλά πάντα όταν αναλαμβάνει μια νέα καλλιτεχνική διεύθυνση υπάρχει μια περίοδος πεσμένη, ειδικά μετά από μεγάλη μετατόπιση στην φιλοσοφία του ρεπερτορίου. Στο μεταξύ, το «καλημέρα» μας ήρθε με τα capital controls! Αλλά γιατί; Η Λυρική δεν έχει οικονομικά θέματα, δεν έχει το Κρατικό. Το Εθνικό δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές, πληρώνει αυτή τη στιγμή τιμολόγια του Απρίλη. Αυτό σημαίνει ότι είναι σε πολύ καλή κατάσταση».
Η σχέση του με τον Στάθη Λιβαθινό, στο τιμόνι μαζί τού Εθνικού, έχει κλυδωνισμούς: “Όπως όλοι οι γάμοι έχει κλυδωνισμούς. Είναι μια ώριμη σχέση πλέον, δεν βασίζεται μόνο στο ερωτικό πάθος, έχουμε συνειδητοποιήσει ότι έχουμε τους ανθρώπους μας, τα παιδιά μας. Εγώ είμαι 20 χρόνια σχεδόν συνεργάτης με το Λιβαθινό, από την Πειραματική Σκηνή, με τα μάτια μπορούμε να επικοινωνήσουμε”.
Αυτοί όμως οι άνθρωποι του Εθνικού διαμαρτύρονται με καταγγελίες στο υπουργείο Εργασίας, το Υπουργείο Πολιτισμού κ.ά. “Είχαμε μια συνάντηση πριν τρεις μέρες στο γραφείο της υπουργού, με πρωτοβουλία της Κονιόρδου. Το Εθνικό κατά τη γνώμη μου βρίσκεται σε καλή στιγμή. Μπαίνουμε σιγά – σιγά σε φάση ομαλότητας και σε σχέση με το σωματείο και σε σχέση με το ΔΣ”.
Η θητεία του τελευταίου έληξε και δεν ανανεώνεται: “Το τι θα γίνει από εδώ και πέρα ειναι θέμα της υπουργού που το ξέρει πολύ καλά από μέσα. Ξέρει τα πάντα. Τι πρόκειται να γίνει θα το μάθουμε τις επόμενες μέρες. Το ερώτημα είναι ένα: τι είδους εθνικό θέατρο θέλω να έχω”.
Η θητεία και του Λιβαθινού και του ίδιου λήγουν το Μάιο του ’19. Ποιο στίγμα έχουν αφήσει ή σκοπεύουν να αφήσουν; “Υποδομές. Το βασικό αν θα φύγουμε είναι ότι θα έχουμε αφήσει πίσω μας της μεταστέγαση της δραματικής σχολής στο Σχολείον της Ειρήνης Παππά, τη λειτουργία του ισογείου ΡΕΞ της Πειραματικής που ξαναλειτούργησε , οι αρκετές παρεμβάσεις που ‘γίναν στο Ρουφ, ο εξαερισμός, γιατί εκεί είναι τα εργαστήριά μας, εκεί παράγουν τα σκηνικά κ.λπ. Και φυσικά οι μεγάλες συνεργασίες με το εξωτερικό. Θεωρώ ότι το κομμάτι των νέων και έφηβων σε συνεργασία με τους πρόσφυγες, αλλά και η δουλειά μας στον Κορυδαλλό, είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα”.
Θα επιδιώξει να ανανεωθεί η θητεία του μετά το ’19;
“Εγώ είμαι καλλιτέχνης, είμαι ερασιτέχνης διευθυντής, ερασιτεχνικά το κάνω και ντρέπομαι γι ‘αυτό, μάλλον το κάνω κάπως καλά, αλλά δεν είναι το επάγγελμά μου, ούτε αυτό έχω σπουδάσει. Θα ήθελα όσα χρόνια δημιουργίας έχω να ασχοληθώ με αυτό που αγαπάω πολύ, τη μουσική και το θέατρο”.