Τι συμβαίνει όταν ηλικιωμένοι και ασθενείς θυσιάζονται για το “παραγωγικότερο” κομμάτι του πληθυσμού;
Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης, ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου της Κολωνίας, Κώστας Παπακωστόπουλος, μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή την «Ιφιγένεια στη Χώρα του Πένθους» που θα παρουσιαστεί το Σάββατο, 8 Οκτωβρίου 2022, στις 21:00, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
- 03 Οκτωβρίου 2022 06:46
Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης, ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου της Κολωνίας Κώστας Παπακωστόπουλος, γνωστός στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος, συμπληρώνει φέτος με το θεατρικό του σχήμα «Ελληνογερμανικό Θέατρο» 32 χρόνια δημιουργικής πορείας στη Γερμανία.
Μετά την περσινή επιτυχημένη παράστασή του «Europa» του Λαρς φον Τρίερ στην Εθνική Λυρική Σκηνή, έρχεται και φέτος στην Αθήνα, αυτή τη φορά με την «Ιφιγένεια στη Χώρα του Πένθους», έργο γραμμένο από τον ίδιο και εμπνευσμένο από́ την τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Ταύροις». Η παράσταση, που παίχθηκε με μεγάλη επιτυχία στο Θέατρο Urania της Κολωνίας, ανεβαίνει στην Αθήνα, για μία και μόνο φορά, το Σάββατο, 8 Οκτωβρίου 2022, στις 21:00, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, με ελληνικούς υπέρτιτλους.
“Η ιδέα προέκυψε έναν χρόνο μετά από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, στις αρχές του 2021. Είχε προηγηθεί ένας βαρύς χειμώνας απομόνωσης, εσωστρέφειας και έλλειψης επικοινωνίας. Παράλληλα είχαν ακυρωθεί όλες οι παραστάσεις του θεάτρου και οι άνθρωποι της τέχνης είχαν αποκοπεί από το κοινό τους. ΄Ηταν η εποχή που ολόκληρος ο πλανήτης βίωνε μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Η επαφή με τους αγαπημένους μας, αλλά και η ατομική μας ελευθερία είχαν ξαφνικά χαθεί” αναφέρει ο Κώστας Παπακωστόπουλος στο NEWS 24/7.
Και συνεχίζει μιλώντας για τον συμβολισμό που διατρέχει το έργο “η χώρα του Πένθους συμβολίζει μια χώρα-εφιάλτη! Μια χώρα στην οποία έχει ξεσπάσει μια φοβερή πανδημία με αμέτρητες συνέπειες για τον λαό της. Σ΄ έναν απελπισμένο αγώνα για την αντιμετώπισή του πρέπει ξένοι, ηλικιωμένοι και ασθενείς να θυσιαστούν επιλεκτικά, για να προστατευθεί το «παραγωγικότερο» κομμάτι του πληθυσμού. Η Ιφιγένεια, ως θεραπαινίδα στο ναό της θεάς Αρτέμιδος, που εδώ είναι ένα είδος νοσοκομείου-κρεματόριου, είναι υποχρεωμένη να θυσιάζει ασταμάτητα ανθρώπινες ζωές ακολουθώντας τη στρατιωτική ιατρική αρχή του «Triage», δηλαδή μια επιλεκτική μέθοδο όσον αφορά στη σωτηρία των ασθενών. Στο νέο έργο ξένοι, ηλικιωμένοι και ασθενείς πρέπει να θυσιαστούν επιλεκτικά, για να προστατευτεί το «παραγωγικότερο» κομμάτι του πληθυσμού. Εκεί κάπου εμφανίζονται ως ξένοι και ο Ορέστης με τον Πυλάδη”.
Το κείμενο του Κώστα Παπακωστόπουλου επικεντρώνεται στους δύο πρωταγωνιστές της Ευριπίδειας τραγωδίας, την Ιφιγένεια και τον Ορέστη, και δημιουργεί έναν τρίτο ρόλο, τη λεγόμενη «Φωνή του Κράτους». Τα δύο αδέλφια εκφράζουν στο έργο τους νέους ανθρώπους που αναζητούν τη χαμένη τους ελευθερία, την ανοιχτή επικοινωνία, τη ζεστή αγκαλιά, σε μια εποχή που κρίνοντας ρεαλιστικά όλα αυτά δεν είναι πλέον τόσο αυτονόητα.
Τι είναι αυτό τον γοητεύει ιδιαίτερα στο πρόσωπο της Ιφιγένειας; “Από τη μία η τραγικότητα της ύπαρξής της και από την άλλη η αστείρευτη αγωνιστικότητα και η πίστη της στη ζωή” απαντά ο σκηνοθέτης και συνεχίζει λέγοντας πώς συνδέεται η περιπέτεια των δύο αυτών αδελφιών με το σήμερα λέγοντας: “τα δύο αδέλφια εκφράζουν στο έργο τους νέους ανθρώπους που αναζητούν τη χαμένη τους ελευθερία, την ανοιχτή επικοινωνία, τη ζεστή αγκαλιά, σε μια εποχή που κρίνοντας ρεαλιστικά όλα αυτά δεν είναι πλέον τόσο αυτονόητα”.
Πιστεύει πως η πανδημία άφησε μέσα μας τα κατάλοιπά της και ποια είναι αυτά;
“Θεωρώ ότι δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να μιλήσουμε για τα κατάλοιπα, διότι βρισκόμαστε εν μέρει ακόμα στο μάτι του κυκλώνα. Σε κάθε περίπτωση ο τρόπος που σκεφτόμαστε, δουλεύουμε, επικοινωνούμε έχει ήδη αλλάξει σε πολλά σημεία. Αν θα επιστρέψουμε πλήρως στις παλιές μας συνήθειες, αυτό παραμένει ερωτηματικό” εξηγεί.
Η μουσική του Χέρμπερτ Μίτσκε και τα βίντεο του Τζων Σάιντλερ υποβάλλουν την καφκική ατμόσφαιρα μέσα στην οποία τα δύο αδέλφια θα επιχειρήσουν ένα άγνωστο ταξίδι προς την ελευθερία. “Η μουσική του Χέρμπερτ Μίτσκε πλαισιώνει την παράσταση σ΄ όλη τη διάρκειά της και υποβάλλει με διακριτικό τρόπο την καφκική ατμόσφαιρα μέσα στην οποία τα δύο αδέλφια θα επιχειρήσουν ένα άγνωστο ταξίδι προς την ελευθερία. Εδώ να σημειώσω ότι ο Χέρμπερτ είναι από τους παλαιότερους συνεργάτες μου και η μουσική του πάντα μια πηγή έμπνευσης στη δημιουργία των έργων μου” καταλήγει.
Συντελεστές: Σύλληψη, κείμενο, σκηνοθεσία: Κώστας Παπακωστόπουλος/Μουσική: Χέρμπερτ Μίτσκε/Σκηνικά, κοστούμια: Τσέτσο Ντινέκοφ/Βίντεο: Τζων Σάιντλερ/Φωτισμοί: Τόμας Μερλ/Βοηθός Δραματουργού: Έρικα Βάλτερ/Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλίς Ρέσελ/Γραφική επιμέλεια: Αντρέας Τσορτανίδης/Ερμηνεύουν: Ιφιγένεια: Στέλλα Βεϊνόγλου/Ορέστης: Αντώνης Μιχαλόπουλος,Φωνή του Κράτους: Ανίκα Βαϊτερσχάγκεν
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης – Κεντρική σκηνή/Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2022, στις 21:00/ στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους/Στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους./Διάρκεια: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα/Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206,Ταύρος, 17778
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις