Τι κοινό έχουν ένα καφενείο, ένα στούντιο νυχιών, ένα υδραγωγείο και ένα αμφιθέατρο;

Τι κοινό έχουν ένα καφενείο, ένα στούντιο νυχιών, ένα υδραγωγείο και ένα αμφιθέατρο;
Η Σοφία Μαυραγάνη Margarita Nikitaki

Η Σοφία Μαυραγάνη μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή την παράστασή "A Live" που θα παρουσιαστεί για 4 μόνο βραδιές σε 4 διαφορετικούς χώρους: ένα παραδοσιακό καφενείο, ένα στούντιο νυχιών, ένα ανοιχτό υδραγωγείο και ένα αμφιθέατρο.

“Επιθυμείς ακατόρθωτα πράγματα” λέει η Ισμήνη στην Αντιγόνη στο ομώνυμο έργο του Σοφοκλή. Η Αντιγόνη ως διαπολιτισμικό ερώτημα για το δίκαιο και την ενσώματη αντίσταση είναι η αφορμή για τη δημιουργία του έργου. Πώς επανερχόμαστε στην Αντιγόνη όταν έχουν ειπωθεί τόσα πολλά για αυτή κι ενδεχομένως χωρίς αυτή;

Το “A Live” της Σοφίας Μαυραγάνη – που θα παρουσιαστεί για 4 μόνο βραδιές σε 4 διαφορετικούς χώρους: ένα παραδοσιακό καφενείο, ένα στούντιο νυχιών, ένα ανοιχτό υδραγωγείο και ένα αμφιθέατρο- τροφοδοτείται από πεδία θεωρίας, πράξης, κειμενικότητας, ήχου και σωματικότητας και κινείται στα όρια της συναυλίας, της διάλεξης και της παράστασης χορού.

Margarita_Nikitaki

Ένα έργο που πρωταγωνιστούν οι ιδέες που προκύπτουν από τις πράξεις της Αντιγόνης. Η Μαρία Βούρου, η Αντιγόνη Φρυδά και ο Larry Gus / Παναγιώτης Μελίδης παίζουν επί σκηνής με τη δύναμη του λόγου, της θεωρίας, της μουσικής και της κίνησης και συνθέτουν ένα νέο συλλογικό κείμενο που μπορεί (ή δεν μπορεί) να ακουστεί, να τραγουδηθεί και να χορευτεί.

Η έμπνευση για τη δημιουργία του “A Live” είναι οι ιδέες και τα ερωτήματα που θέτουν οι: Αθηνά Αθανασίου, Αν Κάρσον, Φρεντ Μότεν, Τζούντιθ Μπάτλερ, Τζίνα Πολίτη, και Έλενα Τζελέπη, με αφορμή την Αντιγόνη του Σοφοκλή. Από το εύρος των αναζητήσεων που συνδέονται με την Αντιγόνη ειδικά, αλλά και τα αρχαία κείμενα γενικά έχουμε εστιάσει στα ερωτήματα που αφορούν στην έννοια του δικαίου, του κανόνα, του νόμου, της αντίστασης, της αμφισβήτησης και της δυνατότητας για αλλαγή. Παράλληλα με τη θεματική του έργου, η πρόκληση σε καλλιτεχνικό επίπεδο είναι η αναζήτηση του τρόπου που ο ακαδημαϊκός λόγος διεισδύει σε μια παράσταση χορού. Πώς χορογραφούνται οι λέξεις; Ποιος είναι ο ήχος και η σωματικότητά τους; Μια παράδοξη, παράξενη εξίσωση στα όρια του ακατόρθωτου. Στο νέο συλλογικό και ζωντανό κείμενο που δημιουργείται πρωταγωνιστούν οι ιδέες. Δεν ακούμε ποτέ κανένα γνωστό όνομα κάποιας γνωστής ή άγνωστης τραγωδίας, αλλά πολλές σκέψεις και προβληματισμούς σχετικά με την Α. Είναι δηλαδή μια παράσταση, διάλεξη, συναυλία για την Α, με την Α. Η Α ζωντανά. Η Α λάιβ. Α Live. Alive” αναφέρει στο NEWS 24/7 η Σοφία Μαυραγάνη.

Διαβάζω πως η παράσταση αυτή είναι: Συναυλία – Διάλεξη – Χορός. Πώς εμπλέκονται αυτά τα είδη;

Κάπου είδα γραμμένη τη φράση “το χειρότερο live που έχετε πάει”. Το τρία αυτά ήδη εμπλέκονται με τέτοιο τρόπο που μπορεί να οδηγήσει στο χειρότερο -αλλά και στο καλύτερο- λάιβ που έχουμε πάει. Αναφέρεται συχνά στο κείμενο της παράστασης η λέξη ενδεχομενικότητα. ΄

Ονειρεύομαι να σηκωθεί το κοινό και να τραγουδάει – όπως στις κατάμεστες συναυλίες – μια φράση από κείμενο της Έλενας Τζελέπη: “Το πολιτικό διακύβευμα είναι η διαφορά εντός της μίμησης”. Δε θα γίνει αυτό στο καφενείο, αλλά δεν θα αποκλείσουμε και το ενδεχόμενο να γίνει στο αμφιθέατρο.

Το ενδεχόμενο λοιπόν δημιουργίας μια συμπαγούς εμπειρίας που θα είναι τόσο οικεία και τόσο ξένη ταυτόχρονα με εξιτάρει. Κατά κάποιο τρόπο ονειρεύομαι να σηκωθεί το κοινό και να τραγουδάει – όπως στις κατάμεστες συναυλίες – μια φράση από κείμενο της Έλενας Τζελέπη: “Το πολιτικό διακύβευμα είναι η διαφορά εντός της μίμησης”. Δε θα γίνει αυτό στο καφενείο, αλλά δεν θα αποκλείσουμε και το ενδεχόμενο να γίνει στο αμφιθέατρο.

Γιατί επανέρχεστε στην Αντιγόνη όταν έχουν ειπωθεί τόσα πολλά για αυτή την ηρωίδα; Τι σας γοητεύει πάνω της;

Προσωπικά δεν επανέρχομαι στην Αντιγόνη. Κατά κάποιο τρόπο την αποχαιρετώ. Η παράσταση μετακινείται πρός την Α και μαζί της, τη Ι. Διαπραγματεύεται ερωτήματα που γράφονται τώρα. Για να γίνω πιο κατανοητή, παραθέτω δύο φράσεις από το κλείσιμο μιας από τις τελευταίες διαλέξεις της Τζουντιθ Μπάτλερ “Λέγοντας αυτά δεν προσπαθώ να ανακαλύψω τα ιδεώδη ενός πολιτισμού που πλέον έχουν χαθεί, ούτε πιστεύω ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε πρωταγωνιστές στην ελληνική τραγωδία που μπορούν να λειτουργήσουν ως πρότυπα ηθικών πράξεων. Δέχομαι τη διαφορά μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας με ενθουσιασμό”.

Margarita_Nikitaki


Γιατί θα λάβει χώρα η παράσταση σε 4 χώρους; Με ποια λογική επιλέχθηκαν και τι συμβολίζουν;

Δεν ήθελε να παιχτεί η παράσταση αυτή σε κάποιο θέατρο. Αντιστεκόταν. Το να πραγματοποιηθεί σε διαφορετικούς χώρους ήταν μια καθαρή επιλογή του έργου, που εμείς εκτελέσαμε. Μια επιλογή που συνέβη στην κόψη της λογικής, του συναισθήματος, της δυνατότητας και της φαντασίας.

Πώς χορογραφούνται οι λέξεις; Ποιος είναι ο ήχος και η σωματικότητά τους; Μια παράδοξη, παράξενη εξίσωση στα όρια του ακατόρθωτου. Στο νέο συλλογικό και ζωντανό κείμενο που δημιουργείται πρωταγωνιστούν οι ιδέες.

Πώς επικοινωνεί η παράσταση αυτή με το σήμερα;

Η παράσταση βασίζεται σε σύγχρονους στοχασμούς που αναμετριούνται με τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες αυταρχισμού, εκτοπισμού και παραλογισμού που επικρατούν σήμερα. Τα ερωτήματα που θέτει το κείμενο του έργου είναι μια πρόκληση για μετατόπιση της σκέψης αλλά και των πράξεών μας προς πιο διαλεκτικές κατευθύνσεις που εμπεριέχουν τη δυνατότητα διατάραξης της τάξης και της συνήθειας. Το Α Live στηρίζει την επικοινωνία του σε έναν τρόπο όμοιο αλλά και διαφορετικό, κάπως δηλαδή κουνημένα, κάπου ανάμεσα στο βρώμικο και στο καθαρό. Το αν και κατά πόσο θα επικοινωνήσει θα το δούμε λάιβ.

Συντελεστές A Live: Ιδέα – Χορογραφία: Σοφία Μαυραγάνη/Ερμηνεία, Συν-δημιουργια: Μαρία Βούρου, Αντιγόνη Φρυδά, Larry Gus / Παναγιώτης Μελίδης/Μουσική: Larry Gus / Παναγιώτης Μελίδης/Καλλιτεχνικός Συνεργάτης: Μπάμπης Μακρίδης/Επιστημονική Συνεργάτιδα: Έλενα Τζελέπη/Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα/Φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου/Δραματουργία: FBDS/Φωτογραφίες: Μαργαρίτα Νικητάκη /Γραφιστικά: Δημήτρης Πολίτης/Παραγωγή: Fingersix/Athens/

Διάρκεια: 47’ λεπτά/Ημερομηνίες: 24, 25, 26, 27 ΙΟΥΝΙΟΥ 2022/Ώρα Έναρξης: 20:30/Χώροι: Παρασκευή 24/6: Καφενείο το Αρχοντικό, Ζαν Μωρεάς 2, Κουκάκι (λίγες θέσεις), Σάββατο 25/6: Another Nail Studio , Οδυσσέως Ανδρούτσου 32, Κουκάκι (ελάχιστες θέσεις), Κυριακή 26/6: Υδραγωγείο, Πλησίον Κέντρου Μελέτης Χορού Ντάνκαν, Χρυσάφης 34 & Δικαιάρχου, Βύρωνας (αρκετές θέσεις), Δευτέρα 27/6: Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, Αθήνα (πολλές θέσεις)

Είσοδος Ελεύθερη: απαραίτητη η κράτηση θέσης καθημερινά 5.30 – 8.30, στο 6983 43 2121

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα