Δώρα Χρυσικού: Ο αφορισμός, ο προπηλακισμός από αφιονισμένους κι η ερωτική σκηνή στην ταινία του Αγγελόπουλου
Διαβάζεται σε 4'Η Δώρα Χρυσικού θυμήθηκε τότε που βρέθηκε αντιμέτωπη με τη βία φανατισμένων ανθρώπων λόγω της συμμετοχής της στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου “Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού”.
- 06 Φεβρουαρίου 2025 12:31
Καλεσμένη στην εκπομπή της Αθηναΐδας Νέγκα βρέθηκε η Δώρα Χρυσικού και μεταξύ όσων συζήτησαν οι δύο γυναίκες στο πλατό της εκπομπής “Καλύτερα Αργά”, βρέθηκαν και ιστορίες που αφούρούσαν χούντα, βασανισμούς, αφορισμούς, Θόδωρο Αγγελόπουλο, τοπικές κοινωνίες και οργή.
Αφορμή για όσα είπε η ηθοποιός ήταν η συμμετοχή της στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου “Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού”, όπου η Δώρα Χρυσικού συμμετείχε σε ηλικία 14 ετών και για τον οποίο ρόλο, αφορίστηκε από τον Μητροπολίτη Φλωρίνης, Αυγουστίνο Καντιώτη.
Μιλώντας για το κεφάλαιο Θόδωρος Αγγελόπουλος, η Δώρα Χρυσικού εξήγησε αρχικά πώς οι γονείς της αποφάσισαν να την αφήσουν να παίξει σε ταινία σε τόσο νεαρή ηλικία, ένα ταξίδι ελευθερίας και αυτάρκειας όμως που είχε ξεκινήσει, όπως είπε η ίδια, αρκετά νωρίτερα.
“Με είχαν αφήσω να φύγω μόνη μου στα 8 μου που πήγα στην Όπερα των Παρισίων και μετά στα 12 να πάω στην Όπερα της Στουτγκάρδης εσώκλειστη σε ένα οικοτροφείο. Γενικώς οι γονείς μου με μεγάλωναν με έναν τρόπο για να είμαι απόλυτα αυτάρκης, δεν είχα καμία φοβικότητα. Το ‘μη’ δεν το άκουσα στη ζωή μου, ήμουν ένα παιδί που πάντα ήξερε τι ήθελε και το διεκδικούσε και με μεγάλωσαν με απίστευτη ελευθερία. Προφανώς με δικό τους κόστος, καθώς δεν ήταν δύο άνθρωποι ασυνείδητοι που δεν καταλάβαιναν τι κίνδυνος ελλοχεύει”, είπε αρχικά.
Η Δώρα Χρυσικού αποκάλυψε πως για την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η μητέρα της ήταν εκείνη που είδε την αγγελία και κάλεσε το γραφείο για να την προτείνει, ενώ την ίδια περίοδο η ηθοποιός βρισκόταν στη Γερμανία για μπαλέτο. “Πήρε αρκετό διάστημα μέχρι να με επιλέξει και έψαχνε πολύ καιρό (σ.σ. ο Θόδωρος Αγγελόπουλος)”.
“Ο Αγγελόπουλος ήταν ανάμεσα στους ανθρώπους που με έχουν επηρεάσει όσο λίγοι. Είχε ένα πολύ συγκεκριμένο όραμα. Ήταν αυστηρός ναι, υπάρχει όμως κάτι που για μένα είναι αξιοσέβαστο και εκεί σταματάει όλη η κουβέντα σε σχέση με την αυστηρότητα: Ήταν διπλάσια απαιτητικός από τον εαυτό του, κάτι που είναι πολύ σπάνιο”, πρόσθεσε στη συνέχεια.ο
Η ηθοποιός, αναλύοντας το επιχείρημά της για το ότι οι ταινίες του Αγγελόπουλου ήταν “ένα κομμάτι της προσωπικότητάς του”, μοιράστηκε μία ιστορία από τα γυρίσματα μίας ερωτικής σκηνής στη συγκεκριμένη ταινία με τον Γρηγόρη Πατρικαρέα. “Είναι δύο άνθρωποι που κοιτάζονται και κάποια στιγμή αυτή η αμίλητη κοπέλα ακολουθεί αυτόν τον άνδρα σε ένα δωμάτιο και στο τέλος γίνεται ένα cut και στην επόμενη σκηνή καταλαβαίνουμε ότι έχουν κάνει έρωτα και της λέει με φώναξες με το όνομα ενός άλλου. Εγώ λοιπόν τότε, ως μικρό κοριτσάκι και παρθένα, πάω και τον ρωτάω πώς μπορεί το κορίτσι αυτό να τον ακολουθεί, δεν το ξέρει, δεν τον έχει ξαναδεί. Ήταν μία εύλογη απορία ενός παιδιού και με κοιτάζει και μου λέει ότι καταλαβαίνει την ερώτησή μου αλλά δεν μπορούσε να μου δώσει λογική απάντηση. Εκείνη τη στιγμή αυτός ο άνθρωπος με έβαλε σε έναν κόσμο προσωπικό μη δίνοντάς μου απάντηση, αλλά δίνοντάς μου. Και εγώ πήγα και έκανα τη σκηνή, με το ένστικτό μου”, είπε.
Η συμμετοχή της στην ταινία οδήγησε στον αφορισμό της από την εκκλησία, λέγοντας πως όμως πως δεν ήταν εκείνο που την είχε σοκάρει ως μικρή κοπέλα.
“Επειδή δεν προέρχομαι από μία θρησκευτική οικογένεια, είμαστε αθεϊστές, αγνωστικιστές, οι γονείς μου δηλαδή ήταν παντελώς άθεοι. Εγώ σέβομαι πάρα πολύ την πίστη των ανθρώπων, αλλά είμαι ένας πολύ τετράγωνος άνθρωπος για να μπορέσω να εμπιστευτώ κάτι που δεν μπορώ να κατανοήσω με τη λογική μου και δεν βλέπω. Οπότε δεν ήταν κάτι που με πίκρανε για αυτό καθαυτό για το σε τι συνίσταται ο αφορισμός, ήταν όμως κάτι που με σόκαρε με το εκπεφρασμένο, με τον τρόπο που έγινε.
Εκεί ήρθα πρώτη φορά σε επαφή με τη βία φανατισμένων ανθρώπων. Κατάλαβα τι σημαίνει να στήνεις στον τοίχο και να εκφράζεις την αντίθεσή σου με κάτι που θεωρείς ότι σε πλήττει ή που δεν είναι ακριβώς αυτό που πρεσβεύεις, με τέτοιο βάναυσο και επιθετικό τρόπο. Ήμουν ένα παιδί 14 ετών και με έσερναν μέσα στα χιόνια με 26 βαθμούς υπό το μηδέν κάποιοι αφιονισμένοι άνθρωποι επειδή συμμετείχα σε μία ταινία, αυτό δεν είναι ακριβώς κανονικό. Έζησα απόλυτες και φοβερές επιθέσεις“.