Η Μαρία που έγινε Κάλλας: Πήγαμε στην avant première της νέας σειράς – Οι εντυπώσεις μας
Διαβάζεται σε 12'Βρεθήκαμε στην αποκλειστική προβολή της νέας σειράς της ΕΡΤ «Η Μαρία που έγινε Κάλλας» που κάνει σύντομα πρεμιέρα. Όσα είδαμε. Η ερώτηση του NEWS 24/7 στη σκηνοθέτιδα.
- 04 Δεκεμβρίου 2024 06:30
Τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου συμπληρώθηκαν 101 χρόνια από τη γέννηση της μεγάλης ντίβας Μαρίας Κάλλας και το NEWS 24/7 βρέθηκε στην avant première της νέας σειράς «Η Μαρία που έγινε Κάλλας» της ΕΡΤ, η οποία θα κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2024, στο ERTFLIX.
Πιο εύστοχο μέρος – εκτός από την καθόλου τυχαία ημερομηνία – για αυτή την αποκλειστική προβολή δεν θα μπορούσε να υπάρξει, πέρα από το Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο “Μαρία Κάλλας” στην οδό Ακαδημίας 59. Στο εμβληματικό αυτό κτίριο, την άνοιξη του 1944, η ανερχόμενη τότε υψίφωνος Μαρία Κάλλας τραγούδησε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Σαντούτσα στην Καβαλερία Ρουστικάνα του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο, στην πρώτη της επαγγελματική συμμετοχή σε μια παραγωγή της ΕΛΣ που ανέβηκε στο Θέατρο Ολύμπια.
Τα πρώτα πέντε επεισόδια της κοινωνικής-βιογραφικής σειράς, 10 επεισοδίων, θα κάνουν πρεμιέρα αποκλειστικά στο ERTFLIX στις 13 Δεκεμβρίου 2024, ενώ στις 27 Δεκεμβρίου θα ανεβούν και τα επόμενα πέντε, με τα οποία ολοκληρώνεται η σειρά.
Γενικά, το τελευταίο διάστημα υπάρχει αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για τη Μαρία Κάλλας. Όχι, βέβαια πως «έσβησε» και ποτέ η λαχτάρα για γνώση περισσότερων πληροφοριών για την πολυτάραχη ζωή της. Ωστόσο, φαίνεται πως διανύουμε μια δημιουργική περίοδο ως προς την παραγωγή σειρών, ταινιών και παραστάσεων για την κορυφαία Ελληνίδα υψίφωνος του 20ού αιώνα.
Όμως, το ενδιαφέρον της Όλγας Μαλέας για μια βιογραφική σειρά αφιερωμένη στη Μαρία Κάλλας, δεν προέκυψε τώρα. Πρόκειται για μια ιδέα που μετρά τουλάχιστον 7 χρόνια, όταν, κατά τη διάρκεια μιας μετακόμισης, έπεσε στα χέρια της το βιβλίο «Η άγνωστη Κάλλας» του ιστορικού Νικόλα Πετσάλη-Διομήδη. Τότε γεννήθηκε το όραμα για μια τηλεοπτική σειρά που θα βασίζεται στη συγκεκριμένη συλλογή πληροφοριών, η οποία επιτέλους υλοποιείται.
«Η σειρά συνδυάζει μουσική, ιστορία και ανθρώπινη υπέρβαση»
Λίγο πριν την αποκλειστική προβολή, η διευθύνουσα σύμβουλος της ΕΡΤ, Κατερίνα Κασκανιώτη, καλωσόρισε το κοινό και είπε μερικά λόγια για τη μίνι σειρά που θα δούμε σύντομα στις οθόνες μας.
Όπως ανέφερε: «Η Μαρία που έγινε Κάλλας συνδυάζει τη μουσική, την ιστορία και την ανθρώπινη υπέρβαση. Με συνέπεια στην ανάδειξη της ελληνικής δημιουργίας, επενδύουμε σε σειρές υψηλής ποιότητας, προσφέροντας τη δυνατότητα σε όλους τους Έλληνες, εντός κι εκτός Ελλάδας, να τις απολαύσουν μέσω της πλατφόρμας ERTFLIX».
Μάλιστα, με έδωσε και ένα αριθμητικό στοιχείο για την streaming πλατφόρμα που έχει αγαπηθεί από το κοινό, δηλώνοντας: «Με την ευκαιρία, να μοιραστώ μαζί σας ότι η πλατφόρμα, που έχει αγκαλιαστεί με τόση αγάπη από το κοινό, για τον μήνα Νοέμβριο συγκέντρωσε 16.416.000 θεάσεις, επιβεβαιώνοντας έτσι τις προγραμματικές επιλογές μας και δίνοντάς μας την ώθηση να προσπαθήσουμε ακόμη περισσότερο!».
Αμέσως μετά, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου έδωσε τον δικό της μελωδικό τόνο στην εκδήλωση, ερμηνεύοντας δύο έργα: το εμβατήριο του Έλγκαρ «Pomp and circumstance march» αρ. 1 και την εισαγωγή από την όπερα του Μπετόβεν «Φιντέλιο», την οποία είχε ερμηνεύσει μοναδικά η Μαρία Κάλλας, το 1944, όταν είχε αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η Μαρία που έγινε Κάλλας: Είδαμε το δεύτερο – και όχι το πρώτο – επεισόδιο
Η κοινωνική βιογραφική μίνι σειρά καταπιάνεται με τα νεανικά χρόνια της Μαρίας Κάλλας, εκείνα που πέρασε στην Αθήνα, και σ’ αυτό έγκειται η μοναδικότητα του project «Η Μαρία που έγινε Κάλλας», αφού πρώτη φορά γυρίζεται σειρά που προβάλλει την ελληνικότητα της Κάλλας.
Η Όλγα Μαλέα προλόγισε τη σειρά, λέγοντας στο κοινό: «Σήμερα θα δούμε το δεύτερο επεισόδιο. Τα επτά από τα δέκα επεισόδια της σειράς είναι στα χρόνια της ιταλικής και γερμανικής κατοχής. Το πρώτο επεισόδιο είναι πριν, όταν η Μαρία, η μητέρα της και η αδελφή της έρχονται στην Ελλάδα το 1937 από τη Νέα Υόρκη, για μια επίσκεψη. Αλλά μετά ξεκινάει ο πόλεμος και μένουν εδώ μέχρι το 1945. Θα ξεκινήσουμε από το 1941, όπου αρχίζει η κατοχή και η πορεία της Κάλλας στη μουσική».
Το επεισόδιο εκτυλίσσεται στην κατεχόμενη Αθήνα, με τη Μαρία, την αδερφή της Τζάκι, και τη μητέρα τους Λίτσα, να προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον γεμάτο ταραχές. Η νεαρή Μαρία διαθέτει ένα φοβερό ταλέντο, τη φωνή της, από την άλλη η Τζάκι έχει την εκπληκτική ομορφιά της. Η μητέρα τους, φροντίζει να διαχωρίζει τα δύο αυτά χαρακτηριστικά και κατ’ επέκταση τις κόρες της.
Η οικογένεια, με πρωτοβουλία της μητέρας, αναπτύσσει σχέσεις με τις ιταλικές δυνάμεις, προκειμένου να εξασφαλίζει τα απαραίτητα τρόφιμα για την επιβίωσή της. Στη συνθήκη αυτή, σημαντικό ρόλο παίζει η φωνή της Μαρίας, που γίνεται η «γέφυρα» της σύνδεσης αυτής. Με την παραίνεση της κ. Λίτσας, η Μαρία τραγουδά στους Ιταλούς που μαγεύονται από το ταλέντο της κι εκείνοι βοηθούν, όχι μόνο στην άνεσή τους εν μέσω πολέμου, αλλά και στην επαγγελματική σταδιοδρομία της Μαρίας.
Η κ. Λίτσα, αποπνέοντας τον «αέρα» της Νέας Υόρκης, έχει μεγάλα όνειρα για τη νεαρή Μαριάννα Καλογεροπούλου: να την κάνει μια σπουδαία υψίφωνο, να την μετατρέψει στη Μαρία Κάλλας. Γι’ αυτό και παρεμβαίνει σε όλες της τις κινήσεις, ενώ δεν την αφήνει στιγμή να μην «δουλεύει» το ταλέντο της, βάζοντάς την να κάνει πρόβες ακόμα και μέσα στο καταφύγιο – μια σκηνή πέρα για πέρα αληθινή, όπως σημείωσε η Όλγα Μαλέα στο τέλος της προβολής, σημειώνοντας πως η περιγραφή αυτή υπάρχει στο βιβλίο «Η άγνωστη Κάλλας» του ιστορικού Νικόλα Πετσάλη-Διομήδη.
Η σειρά διαθέτει εύστοχη σκηνοθεσία, και όμορφη φωτογραφία, βάζοντάς μας κατευθείαν στο κλίμα της εποχής. Οι συντελεστές χρησιμοποιούν, μάλιστα, αληθινά πλάνα της τότε Αθήνας από το αρχείο της ΕΡΤ, διανθίζοντάς την, και προσφέροντας μια εναλλαγή ασπρόμαυρων και έγχρωμων εικόνων. Οι μουσικές νότες από την Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΡΤ – που πρώτη φορά συμμετέχουν σε σειρά – είναι εκπληκτικές.
Η νεαρή πρωταγωνίστρια, η Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου – που είναι πρωτοεμφανιζόμενη λυρική σοπράνο και φοιτήτρια υποκριτικής – βάζει τα δυνατά της σε αυτή τη δύσκολη πρόκληση και προσφέρει μια εξαιρετική ερμηνεία στον ρόλο της νεαρής Μαρίας Κάλλας. Η Ελένη Ράντου ενσαρκώνει με εύστοχο τρόπο την αυστηρότητα, τη μεγαλομανία καθώς και τις φιλοδοξίες της κ. Λίτσας. Η Demy στον ρόλο της Τζάκι είναι πολύ καλή, όπως και η Ρένια Λουιζίδου που ενσαρκώνει τη δασκάλα της νεαρής Μαρίας.
Η ερώτηση του NEWS 24/7 στην σκηνοθέτιδα της σειράς Όλγα Μαλέα
Μετά από την προβολή του επεισοδίου, οι συντελεστές της σειράς απάντησαν σε ερωτήσεις. Το NEWS 24/7 απηύθυνε την εξής ερώτηση στη δημιουργό της σειράς, Όλγα Μαλέα: «Δεδομένου ότι έχουμε να κάνουμε με ένα πρόσωπο-μύθο, ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που είχατε να αντιμετωπίσετε στην προσέγγιση και απόδοση της Μαρίας Κάλλας; Υπήρξε κάτι που σας δυσκόλεψε;».
Η σκηνοθέτιδα μάς απάντησε το εξής: «Δεν υπάρχουν ηχογραφήματα από τη φωνή της Μαρίας εκείνη την εποχή, δεν υπάρχει ούτε ένα ηχογράφημα από τα χρόνια της στην Ελλάδα. Άρα, αν υπήρχαν ηχογραφήματα, θα έπρεπε να τα χρησιμοποιήσουμε με κάποιο τρόπο ή να πάμε κοντά σ’ αυτά. Ξέρουμε ότι η φωνή της ήταν βαριά, ήταν λίγο σαν υγρό λάδι, «παχιά», και κάπως αντρική. Δεν είχε φτιαχτεί ακόμα σε όλη της την γκάμα».
«Οπότε, από τη μια μεριά δεν είχαμε τον φόβο ότι θα πει κάποιος ότι «δεν ήταν έτσι η φωνή της Μαρίας το 1941 στην Αθήνα» κι από την άλλη μεριά, η σιγουριά μας ήταν το βιβλίο του Νικόλα Πετσάλη-Διομήδη και όλα τα υπόλοιπα βιβλία, για να είμαστε σίγουροι ότι είμαστε σωστοί στις ιστορικές λεπτομέρειες και, κυρίως, στις λεπτομέρειες στη ζωή της Μαρίας. Θέλαμε να είναι σωστά όσο γίνεται, γι’ αυτό και στο ιστορικό κομμάτι χρησιμοποιήσαμε το αρχείο για να δώσουμε την αίσθηση της εποχής» εξήγησε η Όλγα Μαλέα.
Στο σημείο αυτό σημείωσε, επίσης πως «αυτό που ήταν πολύ έντονο, διαβάζοντας και το εν λόγω βιβλίο και άλλα, ήταν ότι, εντάξει συνέβαινε ο πόλεμος, αλλά η ζωή στην πόλη συνεχιζόταν. Τα Ωδεία λειτουργούσαν κανονικά, ανέβαζαν πέντε όπερες τον χρόνο σ’ αυτό το θέατρο, υπήρχε η αίσθηση ότι μάλλον η ζωή θα συνεχιστεί».
Στη σειρά και, κυρίως, στα συναισθήματά της για την ενσάρκωση της Μαρίας Κάλλας, καθώς και στην εμπειρία της από τα γυρίσματα, αναφέρθηκε και η νεαρή πρωταγωνίστρια Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου.
Όπως είπε: «Στο πρώτο γύρισμα ήμουν κατατρομαγμένη. Δεν ήξερα τι θα συναντήσω. Δεν έχω ξαναμπεί σε έναν τέτοιο χώρο, όπου να πρέπει να υποδυθώ ένα ρόλο, σαν θέατρο. Και η όπερα θέατρο είναι, αλλά έχει μια διαφορά όταν έχεις τόσες κάμερες μπροστά σου, έχεις ένα φόβο, ένα «τι κάνω εγώ εδώ;». Σίγουρα, είχα και τον φόβο του να πρέπει να ενσαρκώσεις ένα θρύλο, όπως είναι η Μαρία. Με δυσκόλεψε ψυχικά, γιατί δεν περίμενα ένας τόσο πετυχημένος άνθρωπος να έχει περάσει τόσο δύσκολα παιδικά χρόνια και, παρόλα αυτά, να έχει καταφέρει να φτάσει στην κορυφή. Δεν υπάρχει παραπάνω από τη Μαρία Κάλλας».
Η έκπληξη μας επεφύλασσε η ΕΡΤ στην avant première
Στο τέλος της avant première, η ΕΡΤ επεφύλασσε μία έκπληξη στο κοινό που έδωσε το «παρών». Η πρωταγωνίστρια της σειράς, που ενσαρκώνει τη Μαρία Κάλλας, η μόλις 20 χρονών Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου, ανέβηκε στη σκηνή και ερμήνευσε τη «Χαμπανέρα» από την όπερα «Κάρμεν», με τη συνοδεία πιάνου, με τη στιγμή να είναι μαγική.
Πληροφορίες για τη σειρά «Η Μαρία που έγινε Κάλλας»
Η κοινωνική βιογραφική σειρά 10 επεισοδίων με την υπογραφή τα Όλγας Μαλέα, καταγράφει τη μεταμόρφωση της νεαρής Μαρίας Κάλλας από ασχημόπαπο στη μεγαλύτερη ντίβα όλων των εποχών, την περίοδο της Κατοχής, στην Αθήνα.
Στη σειρά παρακολουθούμε τη Μαρία μέσα από τη σχέση της με τα βασικά πρόσωπα της νεανικής ζωής της: τη μητέρα της, την Ισπανίδα δασκάλα της, τον βαρύτονο εραστή της, την πιανίστρια αδελφή της, τον Γερμανό μαέστρο. Όμως, καθένας από αυτούς, εντυπωσιασμένος από το ταλέντο της, έχει άλλα σχέδια για τη Μαρία.
Μ’ ένα ταξίδι ανάμεσα στην αγάπη και την αιωνιότητα, η Μαρία ψάχνει κάποιον που θα την αγαπήσει γι’ αυτό που είναι, χωρίς όρους ή απαιτήσεις. Η έλλειψη αγάπης αποτελεί την κινητήρια δύναμη, ώστε να αναπτύξει το ταλέντο της και να καλλιεργήσει τη μοναδική φωνή της, που αποτελεί σημείο αναφοράς και ορόσημο για την όπερα παγκοσμίως.
Η σειρά βασίζεται στη συλλογή πληροφοριών από το βιβλίο «Η άγνωστη Κάλλας» του ιστορικού Νικόλα Πετσάλη-Διομήδη.
Σενάριο (head–writer)-σκηνοθεσία: Όλγα Μαλέα
Σεναριογράφοι: Απόστολος Αλεξόπουλος, Βαγγέλης Νάσης, Πένυ Φυλακτάκη, Μανίνα Ζουμπουλάκη
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Μάνος Γαστεράτος
Διεύθυνση φωτογραφίας: Παναγιώτης Βασιλάκης
Μουσική: Σταμάτης Σταματάκης
Μοντάζ: Ιωάννα Πογιαντζή
Ήχος: Νίκος Παπαδόπουλος
Καλλιτεχνική διευθύντρια: Φρόσω Ράλλη
Κοστούμια: Μαρία Μαγγίρα
Σκηνικά: Χρύσα Δαπόντε
Μακιγιάζ: Σωτηρία Μαλατέστα, Τζωρτζίνα Σιδέρη
Παραγωγή: ΕΡΤ
Παραγωγός: Ειρήνη Σουγανίδου
Εκτέλεση παραγωγής: Feelgood Productions
Παίζουν: Ελένη Ράντου (Λίτσα, μητέρα της Μαρίας), Ρένια Λουιζίδου (Ελβίρα, Ισπανίδα δασκάλα), Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου (πρωτοεμφανιζόμενη λυρική σοπράνο και φοιτήτρια υποκριτικής, στον ρόλο της Μαρίας), Demy Παπαδέα (Τζάκι, αδελφή της Μαρίας), Κάρμεν Ρουγγέρη (Φρόσω, γιαγιά της Μαρίας), Ιωάννης Παπαζήσης (Μαγκλιβέρας, βαρύτονος, εραστής της Μαρίας), Μάξιμος Μουμούρης (Μπόντμαν, Γερμανός αρχαιοκάπηλος), Χάρης Μαυρουδής (Μάριο Μπονάλτι, Ιταλός αξιωματικός, θαυμαστής της Μαρίας)
Επίσης, συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Αλέξανδρος Αντωνόπουλος (Ανδρέας Εμπειρίκος), Νίκος Ορφανός (Μανώλης Καλομοίρης), Αλέξανδρος Βάρθης (Τάκης Σιγάρας), Χάρης Γρηγορόπουλος (Περικλής), Γιώργος Δεπάστας (Οικονομίδης), Αντριάνα Μπάμπαλη (Σοφία), Εύη Μάζη (Κάκια), Michael Edwards (Ρόμπερτ), Dirk Walter Sikorski (Χόρνερ), Michael Seibel (Σιμάνα), Christopher Scott (Ρέι), Κωνσταντίνος Ανταλόπουλος (Βαρόνος) κ.ά.