Το μυστικό της επιτυχίας του MasterChef (εκτός από το φαγητό)
Το ριάλιτι μαγειρικής έχει καταφέρει για 4η σερί χρονιά να κλέψει τις καρδιές των τηλεθεατών. Πού οφείλεται όμως αυτή η επιτυχία;
- 05 Φεβρουαρίου 2020 08:07
Η αλήθεια είναι ότι όταν ακούς τη λέξη reality στην Ελλάδα, εύκολα μπορεί να σου έρθουν στο μυαλό τουλάχιστον 4-5 εκπομπές ή show που ξεχώρισαν, είτε με τα υψηλά νούμερα τηλεθέασης που έκαναν, είτε λόγω της ιδιαιτερότητας του περιεχομένου που μπορεί να πρόβαλαν.
Για παράδειγμα το GNTM αποτελεί μία ξεχωριστή κατηγορία ριάλιτι, αφού δεν υπάρχει (τουλάχιστον μέχρι σήμερα) κάποιο άλλο πρόγραμμα της τηλεόρασης που να παρουσιάζει κάτι αντίστοιχο.
Άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και το ριάλιτι επιβίωσης, Survivor. Το γνωρίσαμε αρχικά στο Mega τη σεζόν 2003, όπου και έμεινε συνολικά 4 χρόνια πριν μεταφερθεί στο ΣΚΑΪ το 2017. Ο ΣΚΑΪ μετέδωσε τον πέμπτο κύκλο προβολής του με τεράστια επιτυχία που αποτυπώθηκε στους πίνακες τηλεθέασης.
Η συνέχεια όμως δεν ήταν η αναμενόμενη. Τις επόμενες χρονιές που προβλήθηκε (2018,2019) δεν σημείωσε επουδενί την επιτυχία του πρώτου κύκλου και αυτός ήταν και ο βασικός που έπαψε να αποτελεί για τον ΣΚΑΙ ένα από τα δυνατά χαρτιά του στη μάχη της τηλεθέασης. Ο κόσμος κουράστηκε, βαρέθηκε, ήθελε πλέον κάτι άλλο.
Η αρχή του Master chef
Το πρώτο MasterChef προβλήθηκε στο Mega τη σεζόν 2010 σημειώνοντας αξιοσημείωτη επιτυχία. Να θυμίσουμε, ότι εκείνη η χρονιά ήταν κομβική για την μετέπειτα συνέχεια του παιχνιδιού, καθώς μέχρι και τότε ήταν ένα άγνωστο show στη πλειοψηφία των Ελλήνων τηλεθεατών. Το στοίχημα όμως κερδήθηκε και έτσι ο σταθμός αποφάσισε να συνεχιστεί και τη μεθεπόμενη χρονιά. Το παιχνίδι όμως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, ενώ λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης που βρισκόταν το κανάλι η ιδέα μπήκε στο συρτάρι επ αόριστον.
Η επιστροφή στο Star και η καθιέρωση
Το κανάλι της Κηφισιάς αποφασίζει τον Μάϊο του 2017 να επαναφέρει στο προσκήνιο το ριάλιτι μαγειρικής παίρνοντας ένα μεγάλο ρίσκο εν μέσω οικονομικής κρίσης. Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα πρότζεκτ με πολλά έξοδα και απαιτήσεις, τόσο από την παραγωγή, όσο και από το ίδιο το κανάλι.
Η πρώτη χρονιά πήγε αρκετά καλά, με τους τότε κριτές να είναι οι: Δήμητρης Σκαρμούτσος, Πάνος Ιωαννίδης και Σωτηρής Κοντιζάς.
Οι δύο τελευταίοι ήταν τότε άγνωστοι στο ευρύ κοινό, παρόλο που στην πορεία του παιχνιδιού αυτό άλλαξε. Ο δεύτερος κύκλος αποτέλεσε τη χρονιά εκτόξευσης του Master chef. Η αλλαγή του κ.Σκαρμούτσου με τον κ. Κουτσόπουλο δημιούργησε μία τριάδα φωτιά στα μάτια του τηλεοπτικού κοινού. Δεν είναι λίγες οι φορές άλλωστε που και οι ίδιοι οι κριτές παραδέχονται πόσο καλή χημεία και επικοινωνία έχουν τόσο εντός, όσο και εκτός παιχνιδιού.
Οι τρεις τους έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μία μικρή ομάδα, που ενώ διαθέτει ξεχωριστά στοιχεία ο καθένας τους, καταφέρνουν να κουμπώνουν ιδανικά ο ένας με τον άλλον. Την επόμενη χρονιά (2019) το ριάλιτι έπιασε υψηλά νούμερα τηλεθέασης με αποκορύφωμα τη βραδιά του τελικού, όπου άγγιξε το εξωπραγματικό 61%. Ναι, καλά διαβάσατε, η μισή και παραπάνω Ελλάδα έβλεπε τον μεγάλο τελικό ανάμεσα στον Μανώλη και την Σπυριδούλα. Φέτος, έχουμε λίγο- πολύ τα ίδια. Και όταν εννοούμε τα ίδια δεν σημαίνει ότι θα δούμε αυτά που είδαμε πέρυσι ή πρόπερσι. Το ακριβώς αντίθετο.
Είμαστε σίγουροι πως και ο τέταρτος κύκλος του Master chef θα δείξει γιατί κάθε χρόνο, όχι μόνο δεν το βαριόμαστε, αλλά ανυπομονούμε να ξεκινήσουν οι auditions. Γιατί κακά τα ψέματα σίγουρα έχει στρέψει και πάλι ένα μέρος του κόσμου προς την τηλεόραση.
Το μυστικό της επιτυχίας
Ήρθε η ώρα να πάμε και στο προκείμενο. Ή μάλλον σε αυτό που κάνει το Master chef να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα ριάλιτι της εποχής. Τελικά ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας του Master chef; Τι κάνει όλα αυτά τα χρόνια και διατηρείται ψηλά στους πίνακες τηλεθέασης, όταν άλλα ριάλιτι μετά τον πρώτο χρόνο προβολής τους αρχίζουν και φθήνουν;
Σίγουρα οι λόγοι είναι παραπάνω από ένας. Σίγουρα δεν υπάρχει κάποιο μαγικό ραβδάκι ή συνταγή για την επιτυχία μιας σειράς, ενός show, ενός ριάλιτι ακόμη και μιας ταινίας.
Μπορούμε όμως να σας πούμε με σιγουριά τι βλέπουμε όλα αυτά τα χρόνια και δεν κάνει τον κόσμο να βαριέται. Αρχικά, όπως αναφέρθηκε και πριν, η ομάδα των κριτών παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του συγκεκριμένου πρότζεκτ. Είναι αληθινοί, αυθόρμητοι, απλοί, αυτοσαρκάζονται και προσπαθούν να κρίνουν αντικειμενικά ένα πιάτο, τονίζοντας σχεδόν πάντα τα θετικά και τα αρνητικά του στοιχεία.
Επίσης, μην ξεχνάμε ότι ο καθένας από τους κριτές έχει τη δική του γοητεία κάτι που αποτυπώνεται και από τα ποσοστά τηλεθέασης. Μεγάλο μέρος του κοινού είναι γυναίκες και συμβολή σε αυτό έχουν και οι 3 κριτές. Σημαντικό μερίδιο στην επιτυχία όλων αυτών των χρόνων παίζει και η αλλαγή στον τρόπο διεξαγωγής του παιχνιδιού.
Αλλαγή σε πολλά βασικά στοιχεία, όπως οι δοκιμασίες (ατομικές ή ομαδικές), ο τρόπος αξιολόγησης, τα guest με άλλους σεφ, οι συνεχείς ανατροπές, οι αλλαγές στους κανόνες. Και τέλος, αυτό που θεωρούμε το μεγαλύτερο κέρδος του Master chef είναι ότι προάγει τη διαφορετικότητα. Μία διαφορετικότητα που βρίσκει διέξοδο μέσα από το Master chef.
Ειδικά φέτος, αλλά και πέρυσι φαίνεται να δίνεται μία ευκαιρία σε ανθρώπους που την αξίζουν δικαιωματικά. Όχι επειδή δεν ήθελαν αυτή την ευκαιρία, αλλά επειδή κανένας μέχρι σήμερα δεν τους την είχε δώσει. Είτε είναι η κοπέλα που είχε παντρευτεί κοπέλα και είναι vegan, γιατί θέλει να είναι vegan επειδή την εκφράζει ο συγκεκριμένος τρόπος διατροφής και δεν το κάνει από μόδα.
Είτε είναι ο μετανάστης που βιώνει τον ρατσισμό της ελληνικής κοινωνίας και μέσα από το Master chef βρίσκει μία διέξοδο, είτε ένας άνθρωπος που έχει χάσει σχεδόν ολοκληρωτικά την όρασή του, αλλά λειτουργεί σαν ”κανονικός” άνθρωπος γιατί πολύ απλά είναι κανονικός άνθρωπος (πολύ πιο κανονικός από άλλους ανθρώπους που συναντάμε καθημερινά στη ζωή μας), είτε είναι ο οποιοσδήποτε που έχει δικαίωμα στο όνειρο και την ελπίδα. Γιατί στην τελική ανάλυση ξέρουν ότι θα τους κρίνει κάποιος που τους βλέπει σαν ίσο προς ίσο.
Αυτή είναι ίσως και η μεγαλύτερη επιτυχία του Master chef (πέρα από το φαγητό).