Γυμναστήρια: Η υγειονομική κρίση “γυμνάζει” το προϊόν- Μήπως ήρθε το τέλος των ευτελών συνδρομών;

Γυμναστήρια: Η υγειονομική κρίση “γυμνάζει” το προϊόν- Μήπως ήρθε το τέλος των ευτελών συνδρομών;

Τηλεφωνικά ραντεβού, check in, μηχανήματα εκτός λειτουργίας, απουσία συγχρωτισμού, ακόμη και αύξηση της τιμολογιακής πολιτικής. Επισκεφτήκαμε γυμναστήρια, μιλήσαμε με στελέχη και trainers, είδαμε τη σωματική άσκηση να διαφοροποιείται, βρίσκοντας ευκαιρία για περαιτέρω αναβάθμιση. Ανάμεικτα συναισθήματα ενθουσιασμού και φόβου από τους γυμναζόμενους.

Το κλείσιμο των γυμναστηρίων στην περίοδο της καραντίνας ήρθε στο χειρότερο timing, πάνω στο πικ της λειτουργίας τους, στο διάστημα όπου διαχρονικά καταγράφεται το μεγαλύτερο ποσοστό του ετήσιου τζίρου τους. Παραδοχή που εκφράστηκε κατά κόρον από ανθρώπους που μίλησαν στο News247, μεταξύ αυτών και ο πρόεδρος του ΣΙΓΑ (Σύλλογος Ιδιοκτητών Γυμναστηρίων Αττικής), κάνοντας λόγο για απώλειες άνω του 40% κατά το lockdown, αλλά και για 14 γυμναστήρια της Αττικής που δεν άνοιξαν και παραμένει άγνωστο αν θα ανοίξουν ξανά.

Όσον αφορά στην προσέλευση, οι φωνές… απόγνωσης -όσο τα γυμναστήρια παρέμεναν κλειστά- από τον κόσμο που βρήκε “παρηγοριά” στην σωματική άσκηση σε εξωτερικούς χώρους (και στον αριθμό “6” του 13033) δεν μπορούμε να πούμε ότι αντηχούν απόλυτα στον αριθμό των μελών που επέστρεψαν. Οι καταγραφές αναφέρουν επιστροφή του 40% των εγγεγραμμένων, ποσοστό σίγουρα μεγαλύτερο από αυτό που έχει καταγραφεί στην Ευρώπη, αλλά μικρότερο από αυτό που περιμέναμε στην πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας των γυμναστηρίων.

Αυτό ήταν και το πρώτο εξαγώγιμο συμπέρασμα από τις επισκέψεις μας σε δύο μεγάλα γυμναστήρια της Αττικής και τις συζητήσεις με trainers, στελέχη και συνδικαλιστικά όργανα.

Το άλλο συμπέρασμα αφορά στη σωρεία αλλαγών που αντίκρισαν όσοι επέστρεψαν στα γυμναστήρια, αυτές που συναντήσαμε κι εμείς όταν βρεθήκαμε σε κλαμπ των αλυσίδων “Holmes Place” και “Planet Fitness & More”. Ραντεβού δια τηλεφώνου ή application, check in και check out στην υποδοχή, απενεργοποιημένα μηχανήματα και σημάνσεις για την τήρηση των αποστάσεων, αντισηπτικά και σαφώς μικρότερη προσέλευση ήταν μερικές από αυτές, βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για την επόμενη μέρα των γυμναστηρίων.

Μία μέρα που ανοίγει και μία νέα σελίδα στη σωματική άσκηση ως υπηρεσία, σηματοδοτώντας και προϋποθέτοντας την περαιτέρω αναβάθμισή της στην περίοδο της υγειονομικής κρίσης και -ενδεχομένως- σημαίνοντας το τέλος των συνδρομών πολύ χαμηλού κόστους από αρκετά γυμναστήρια. Κάτι που, ομολογουμένως, είχε οδηγήσει στην υποτίμηση του προϊόντος στα απόνερα της οικονομικής κρίσης.

Trainers και personal trainers δίνουν τη δική τους οπτική για τη νέα καθημερινότητα στον κλάδο τους, υπεύθυνοι των δύο αλυσίδων δίνουν τα νέα δεδομένα για την πολιτική και τα μέτρα των γυμναστηρίων τους, ενώ τα μέλη δύο αρμόδιων συνδικαλιστικών οργάνων μεταφέρουν την εικόνα από την πρώτη εβδομάδα, μαζί και προβλέψεις για τη νέα συνθήκη στις υπηρεσίες του fitness. Αυτή που -και εδώ- δημιουργεί ευκαιρίες για καινοτομίες, αναβαθμίσεις και νέες υπηρεσίες, όπως outdoor ή εξ αποστάσεως προγράμματα, νέα πακέτα συνδρομών και νέες μεθόδους εγγραφής και προσέλευσης.

Λιγότεροι γυμναζόμενοι, άρα και πιο ακριβές συνδρομές

Στο γυμναστήριο της αλυσίδας “Planet Fitness & More” στο Ψυχικό, περίπου στις 6 το απόγευμα της Τετάρτης, οι γυμναζόμενοι δεν ξεπερνούσαν τους 20. Πρόκειται για ένα κτίριο 1.000 τετραγωνικών που είχε συνηθίσει να υποδέχεται την ίδια ώρα εκατοντάδες άτομα την ώρα, όπως και κάθε γυμναστήριο της αλυσίδας, ενώ αποτελούσε το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα των γυμναστηρίων που παρείχαν πολύ φτηνές συνδρομές στα υποψήφια μέλη τους. Αυτό, φαίνεται ότι ανήκει στο παρελθόν…

Η Υπεύθυνη Επικοινωνίας της εταιρείας, Ελένη Παπαϊωάννου, μας εξηγεί τις νέες συνθήκες παροχής υπηρεσιών, προαναγγέλλοντας και την αύξηση της τιμολογιακής πολιτικής, ως φυσικό επακόλουθο της πανδημίας και της μειωμένης προσέλευσης:

“Είναι αυτονόητο ότι αυξάνεται η τιμή των συνδρομών, γιατί έχουμε μία νέα συνθήκη να αντιμετωπίσουμε που εκ προοιμίου μειώνει τη χωρητικότητα των χώρων μας στο μισό ανά ώρα. Εκεί που μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε μέχρι και 400 άτομα την ίδια ώρα, τώρα πρέπει να εξυπηρετούμε το πολύ 150. Αυτό δημιουργεί ένα πρόσθετο κόστος που αν το επωμιστεί εξ ολοκλήρου η εταιρεία θα οδηγηθεί σε αδιέξοδο. Λόγω των μέτρων προχωρήσαμε σε μικρές προσαρμογές του κόστους των συνδρομών. Η απλή συνδρομή έχει ακριβύνει κατά 49 ευρώ, η prime συνδρομή όμως έχει μειωθεί κατά 49 ευρώ.

Αυτή τη στιγμή μας ενδιαφέρει να έχουμε μέλη που πραγματικά θέλουν να έρθουν στο γυμναστήριο και όχι επειδή ακούνε μία ελκυστική τιμή να κάνουν συνδρομή”, μας είπε η κα Παπαϊωάννου, εξηγώντας και τις νέες μεθόδους για την προσέλευση των μελών στα γυμναστήρια της αλυσίδας.

“Αν ένα μέλος έκανε 6 φορές την εβδομάδα προπόνηση, τώρα έχουμε αναγκαστεί να τον υποχρεώνουμε να κάνει μεν τις 6 αυτές φορές, ωστόσο έχουμε περιορίσει την προπόνηση στα 60 λεπτά την ημέρα. Προτείνουμε στα μέλη μας να κάνουν καλή χρήση του δικαιώματός τους για έξι προπονήσεις την εβδομάδα και να γυμνάζονται μία ώρα κάθε φορά, γιατί στο διάστημα της εναλλαγής, βρίσκουν χώρο οι υπεύθυνοι καθαριότητας για να απολυμαίνουν τον χώρο χωρίς να υπάρχει πολύς κόσμος στο κτίριο. Για τα ραντεβού έχουμε δώσει δύο δυνατότητες: Η μία είναι να κατεβάσουν το ειδικά διαμορφωμένο application που υποστηρίζει το γυμναστήριό μας και να χτίσουν το προσωπικό τους προφίλ εκγύμνασης ή απλά να κλείσουν το ραντεβού τους για ομαδικά τμήματα, είτε για τη σάλα των μηχανημάτων, είτε για personal. Η άλλη είναι τα τηλεφωνικά ραντεβού που αποτελούν έναν κανόνα του ΕΟΔΥ που δεν μπορεί να παραβλεφθεί”.

“Το 60% των μελών μας είναι ενεργό”

Όσο για την επιστροφή των εγγεγραμμένων στα “Planet Fitness & More” την πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας τους, η Υπεύθυνη Επικοινωνία της εταιρείας ανέφερε: “Τα γυμναστήριά μας είναι τουλάχιστον 1000 τετραγωνικά. Έτσι, με λιγότερα άτομα σε έναν τόσο μεγάλο χώρο δημιουργούν την εντύπωση ότι είναι άδειος. Όταν υπάρχουν 20 αθλούμενοι ανά όροφο προφανώς και ο όροφος φαίνεται άδειος. Είναι σαν να συγκρίνεις μία σχολική τάξη με ένα γήπεδο. Το 60% του συνολικού αριθμού των μελών μας είναι ενεργό. Δείχνει ότι θέλει να έρθει να γυμναστεί. Εγώ βλέπω ενθουσιασμό και συμμόρφωση από όσους έρχονται. Εμείς έχουμε εκπλαγεί θετικά από την ανταπόκριση του κόσμου και είναι περισσότεροι από τις προσδοκίες που είχαμε και τις διεθνείς έρευνες που είδαμε.

`

Ακούστηκαν φωνές που μας στενοχώρησαν ότι καλό είναι να αργήσουν να ξεκινήσουν τα γυμναστήρια γιατί δεν είναι νευραλγικός τομέας της αγοράς και της καθημερινότητας των ανθρώπων. Αυτά ειπώθηκαν και από υπεύθυνες πηγές, καθηγητές Πανεπιστημίου, όμως δεν είναι έτσι. Εμείς πιστεύουμε ότι είναι μία ευκαιρία να αναβαθμιστεί το προϊόν. Ήταν μία προσπάθεια που γινόταν από πριν και αυτή η συνθήκη δημιούργησε το κατάλληλο timing”.

Αναφορικά με την επόμενη μέρα και τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στο προσωπικό, η κα Παπαϊωάννου είπε: “Δεν έγιναν μειώσεις στο προσωπικό μας. Αντιθέτως, το δυναμικό μας αυξήθηκε για να ανοίξουμε όπως έπρεπε. Δεν μπορώ να σας μιλήσω για τη συνθήκη που θα υπάρχει σε έναν μήνα, γιατί συνήθως τον Ιούλιο και τον Αύγουστο μειώνονται οι ώρες των ομαδικών μαθημάτων λόγω μικρότερης ζήτησης. Πλην αυτής της μείωσης που θα γίνει τον επόμενο μήνα, δεν έχουμε καμία άλλη αλλαγή”.

Δύσκολη η επαφή με τον κόσμο

Ας δούμε, όμως, και την οπτική των trainers στη νέα καθημερινότητα έτσι όπως διαμορφώθηκε από την πανδημία και την οποία συνάντησαν την περασμένη, πρώτη εβδομάδα από το άνοιγμα των γυμναστηρίων.

Ο Μιλτιάδης Δουρής, trainer του γυμναστηρίου “Planet Fitness & More” τα τελευταία έξι χρόνια, που ήταν σε αναστολή εργασίας το τελευταίο τρίμηνο περιγράφει τις νέες συνθήκες εργασίας του: “Σίγουρα είναι πρωτοφανής κατάσταση, έχουμε ξεκινήσει από το μηδέν και ελπίζουμε για το καλύτερο. Η καθημερινότητα έχει γίνει δύσκολη, προσπαθούμε να κρατάμε όλα τα πρωτόκολλα υγιεινής, φοράμε προσωπίδα, βάζουμε αντισηπτικό και χρησιμοποιούμε μαντιλάκια καθαρισμού για να καθαρίζουμε τα όργανα.

Η επαφή με τον κόσμο ήταν λίγο δύσκολη στην αρχή, βλέπουμε ότι κάποιοι φοβούνται, αλλά εμείς τους εξηγούμε ότι τηρούμε όλα τα πρωτόκολλα. Αρκετοί είναι αυτοί που ήρθαν με ενθουσιασμό, κάτι που εμείς προσπαθήσαμε να ενθαρρύνουμε. Ήταν κάτι που τους είχε λείψει, όπως είχε λείψει και σε εμένα προσωπικά. Όλο το διάστημα της καραντίνας έκανα κάποια online μαθήματα αλλά όχι personal γιατί φοβόμουν και εγώ όπως και ο κόσμος. Το καλό είναι ότι τηρούνται οι αποστάσεις, έχουν απενεργοποιηθεί αρκετά μηχανήματα και σίγουρα ο κόσμος που συνωστίζεται είναι λιγότερος”.

Αντί για ραντεβού, check in και check out

Μπαίνοντας στο “Holmes Place”, μού ζητήθηκε να κάνω check in, ομοίως και check out κατά την αποχώρησή μου. Αυτή είναι μια νέα μέθοδος ώστε να ελέγχεται ο κόσμος που γυμνάζεται στον χώρο την ίδια ώρα, όπως μάς εξήγησε η Χρύσα Αβδουλά, “Club Manager” στο γυμναστήριο της Αθήνας.

“Έχουμε πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα, αντισηπτικά, ειδικό υγρό για τον εξοπλισμό μας, έχουμε οργανώσει νέο πλάνο για την καθαριότητα ώστε να γίνονται απολυμάνσεις στα μηχανήματα και τους χώρους, υπάρχουν σημάνσεις για την τήρηση των αποστάσεων, ενώ στα μηχανήματα υπάρχουν αυτοκόλλητα που δείχνουν αν είναι διαθέσιμα ή όχι. Έγιναν εκπαιδεύσεις στο προσωπικό όσον αφορά στην καθαριότητα και στη χρήση μάσκας, έγινε τηλεδιάσκεψη με τον γιατρό εργασίας, οπότε ήμασταν έτοιμοι.

Εμείς μόλις μάθαμε από τις αρμόδιες αρχές την ημερομηνία έναρξης, ενημερώσαμε τα μέλη μας για το πώς θα έρχονται στο κλαμπ. Υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός μελών που θα έρθει και θα κάνει χρήση του χώρου, στον οποίο έχουμε υπολογίσει και το προσωπικό. Δεν χρειάζεται να γίνει ραντεβού, απλά γίνεται check in και check out. Βάσει των τετραγωνικών μας θα φροντίσουμε ο αριθμός αυτός να μην ξεπεράσει ποτέ το όριο που έχουμε ως οδηγία από τον ΕΟΔΥ.

Παράλληλα, οι συνδρομές των μελών μας επεκτάθηκαν αντίστοιχα με το διάστημα που ήμασταν κλειστά. Μέχρι στιγμής είμαστε ικανοποιημένοι με την προσέλευση και ελπίζουμε ότι ο αριθμός θα βελτιώνεται σιγά-σιγά”.

Ό,τι πιάσουμε πρέπει να το απολυμάνουμε

O personal trainer από τον απλό trainer έχουν σημαντικές διαφορές, που γίνονται ακόμη πιο αισθητές στη νέα πραγματικότητα της σωματικής άσκησης. Ο Θωμάς Ζάτας εργάζεται ως personal trainer στο “Holmes Place” της Αθήνας, ένα από τα τρία γυμναστήρια της αλυσίδας.

Ο ίδιος παραθέτει στο News247 τις βασικές δυσχέρειες που καλείται να αντιμετωπίσει λόγω των μέτρων που οφείλει να τηρεί πιστά, δίνοντας και μία εικόνα από τα συναισθήματα των γυμναζόμενων στην πρώτη εβδομάδα της επιστροφής τους:

“Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στους personal trainers και τους gym instructors, γιατί εμείς θα πιάσουμε τα πάντα. Ένας gym instructor δεν χρειάζεται να αγγίξει κάτι, ενώ εμείς ερχόμαστε σε μεγάλη επαφή και με τα σώματα και με τα πράγματα. Έχουμε διαφορετικό ρόλο από αυτόν που έχουν οι instructors, οι άνθρωποι στη ρεσεψιόν ή οι πωλητές καφέ. Ο personal trainer έχει συνέχεια επαφή με τον κόσμο. Αυτό που έχουμε αλλάξει είναι ότι δεν κάνουμε διατάσεις, δηλαδή αυτό που τους πιάναμε πολύ, ήμασταν από πάνω τους, είχαμε μεγάλη επαφή, ήμασταν κοντά στο πρόσωπό τους, αυτό δεν το κάνουμε πια.

Μπορεί να μη φοβόμαστε εμείς οι ίδιοι, σε βαθμό που ίσως να έχουμε υποτιμήσει κιόλας τον ιό, ωστόσο ο κόσμος βλέπεις ότι είναι λίγο διστακτικός. Επεξεργάζεται τον χώρο, εμάς τους ίδιους, τα μηχανήματα, τι αλλάξαμε και τι προσθέσαμε, από τη στιγμή που έρχεται μέχρι τη στιγμή που φεύγει τα προσέχει όλα. Είναι λίγο φοβισμένος, αν και η προσέλευση σε σχέση με αυτή που ήταν πέρυσι έχει μειωθεί. Αρκετοί δείχνουν ενθουσιασμένοι που επέστρεψαν, ωστόσο φαίνονται συγκρατημένοι.

Εμείς προσπαθούμε να τους κάνουμε να αισθανθούν ασφαλείς, το γυμναστήριο έχει πάρει όλα τα μέτρα και ακολουθεί τα πρωτόκολλα υγιεινής, ενώ τους συμβουλεύουμε να προπονούνται χωρίς μάσκα γιατί δεν είναι καλό για το αναπνευστικό. Από εκεί και πέρα δεν άλλαξε κάτι στο εργασιακό κομμάτι. Το μόνο που μπορεί να αλλάξει είναι αν κάποιος πελάτης δεν νιώσει άνετα και αποφασίσει να μειώσει ή να διακόψει τις προπονήσεις του. Βέβαια γίνονται και μαθήματα μέσω Zoom, ενώ απ’ όσο ξέρω το γυμναστήριο είναι ήδη σε επικοινωνία για να ξεκινήσει και outdoor προγράμματα”.

Ευκαιρία για μία νέα αρχή

Ο Μιχάλης Μηνούδης είναι πρόεδρος του ΣΙΓΑ (Σύλλογος Ιδιοκτητών Γυμναστηρίων Αττικής), συνδικαλιστικού οργάνου στο οποίο είναι εγγεγραμμένα περίπου 300 από τα 400 γυμναστήρια της Αττικής, αλλά και μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Health and Fitness. Παράλληλα, είναι και ιδιοκτήτης γυμναστηρίου (“Personal training places”) στο Κολωνάκι που ασχολείται με την ασκησειοθεραπεία. Έχει μία ολοκληρωμένη εικόνα από την πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας των γυμναστηρίων, τη ζημία που υπέστησαν και την επιστροφή των μελών τους σε αυτά:

“Προσπαθήσαμε ως Σύλλογος να κάνουμε δυνατή την παρουσία μας σε υπουργεία και διάφορους χώρους το τελευταίο διάστημα. Όχι ότι καταφέραμε πολλά πράγματα, αλλά τουλάχιστον ανοίξαμε νωρίτερα από το προγραμματισμένο”, ήταν η αρχική του τοποθέτηση, για να μας παρουσιάσει εν συνεχεία και ορισμένα στοιχεία για την επαναλειτουργία των γυμναστηρίων:

O μέσος όρος επιστροφής των μελών στην Ευρώπη είναι 18%. Εμείς είμαστε στο 40-50%, άρα είμαστε πάρα πολύ καλά. Σαφώς υπάρχει κόσμος που είναι φοβισμένος, ενώ υπάρχει και κόσμος που βολεύτηκε και με το online training. Υπάρχουν 14 γυμναστήρια στην Αττική που δεν θα ανοίξουν. Ούτε και οι ίδιοι ξέρουν αν θα ανοίξουν, μιας και χρεώθηκαν πολλά. Σχεδόν το 40-50 % του τζίρου των γυμναστηρίων χάθηκε μέσα σε αυτό το τρίμηνο”.

O κ. Μηνούδης πάντως, βλέπει στην πανδημία μία καλή ευκαιρία για αναβάθμιση του υποτιμημένου μέχρι πρότινος προϊόντος: “Υπάρχουν κάποιοι που άλλαξαν την τιμή τους, ενώ υποχρεωτικά από το νόμο άλλαξαν και τον τρόπο λειτουργίας. Δεν έχει να κάνει μόνο με τα απολυμαντικά και τα ραντεβού. Έχει να κάνει με το “εγώ θα σε υποχρεώσω να έρχεσαι συγκεκριμένες φορές για μία ώρα”, ενώ παλιά πήγαινες ελεύθερα. Έτσι, μειώνοντας τον κόσμο που βρίσκονται μέσα στο γυμναστήριο, βελτιώνονται οι υπηρεσίες εκγύμνασης, άρα αυξάνεται και η τιμή σε αρκετά γυμναστήρια που είχε φτάσει σε εξευτελιστικά επίπεδα. Να γυμνάζεσαι δηλαδή με 0,10 ευρώ την ημέρα! Ήταν ευκαιρία για μία καινούργια αρχή.

Υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ του έχω ωραίους χώρους και τους νοικιάζω και του γυμνάζω τον κόσμο. Οι μεγάλες αλυσίδες ήταν ωραία γυμναστήρια που νοικιάζανε τον χώρο, πήγαινες και αν ήθελες να κάνεις έκανες. Δεν σε γύμναζε το ίδιο το γυμναστήριο. Τώρα βρήκαν την ευκαιρία να οργανωθούν, με μικρά γκρουπ, πιο λειτουργικά, με βελτιωμένες υπηρεσίες. Αυτό έχει ένα κόστος. Πρέπει ο κόσμος να εκτιμήσει τη διαφορά. Τη διαφορά της εκγύμνασης, όχι μόνο της τιμής”.

Δεν έχουμε εντοπίσει μειώσεις προσωπικού

Ο Δώρος Κλεοβούλου είναι γενικός γραμματέας του Πανελληνίου Συνδσμου Γυμναστηρίων και ιδιοκτήτης του γυμναστηρίου “Bodyfit” στη Δάφνη. Ο ίδιος τοποθετήθηκε στο News247 για το άνοιγμα των χώρων και τις εργασιακές :

“Εμείς έχουμε εκδώσει μία γενική οδηγία στα μέλη μας με 35 σημεία που προσεγγίζουν την εφ’ όλης της ύλης επαναλειτουργία των γυμναστήριων. Κάνουμε μία μεγάλη προσπάθεια να εμπνεύσουμε την εμπιστοσύνη του κόσμου με όλα τα μέτρα που έχει υποδείξει η Πολιτεία, τους περιορισμούς και τις προϋποθέσεις. Περίπου το 40-45% των μελών δείχνει να επιστρέφει στα γυμναστήρια αν και είναι ακόμη πολύ νωρίς.

Τα περισσότερα γυμναστήρια ήταν στελεχωμένα με το δυναμικό που χρειάζονταν για ομαλή επανεκκίνηση. Δεν έχουμε εντοπίσει περιπτώσεις μειώσεων προσωπικού, απολύσεων ή εκ περιτροπής εργασίας, βέβαια δεν ξέρω τι θα γίνει στη συνέχεια λόγω Ιουνίου-Αυγούστου. Άλλωστε με το επίδομα ειδικού σκοπού δεν έχουμε δικαίωμα απόλυσης. Σε όλη την επικράτεια λειτουργούν 2.500 μονάδες παροχής υπηρεσιών σωματικής άσκησης. Η ζημία που υπέστησαν ήταν μεγάλη, γιατί μην ξεχνάμε ότι η αναστολή λειτουργίας τους έγινε στο χειρότερο χρονικό διάστημα, στην κορύφωση προσέλευσης του κόσμου. Είμαστε σε μία καινούργια κατάσταση. Κάποια γυμναστήρια που είχαν χαμηλή χρέωση στις υπηρεσίες τους, ενδεχομένως να προβούν σε αύξηση”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα