Ο Αλέξης Τσίπρας, οι πρόωρες εκλογές που δεν μπορεί να προκηρυχθούν έως το φθινόπωρο και τα σχέδια Μητσοτάκη
Για να γίνουν εκλογές από τη Βουλή που εκλέχθηκε μετά τη διάλυση της προηγούμενης εντός έτους, θα πρέπει η κυβέρνηση να παραιτηθεί και να ξεκινήσουν οι διαδικασίες των διερευνητικών εντολών, σύμφωνα με τα άρθρα 41 παρ. 4 και 37 παρ. 3 και παρ. 1
- 25 Νοεμβρίου 2019 06:28
Μεγάλο θόρυβο σήκωσαν οι δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα με τις οποίες ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στα σενάρια “γαλάζιων” κύκλων περί αιφνιδιασμού με πρόωρες εκλογές εντός του 2020.
Κατ’ αρχήν να σημειώσουμε πως την 1η Οκτωβρίου, τα “Παιχνίδια Εξουσίας”, χαρακτήριζαν ως “αστεία” διάφορα δημοσιεύματα εκείνου του Σαββατοκύριακου, που έφεραν τον Κυριάκο Μητσοτάκη να διαλύει πρόωρα την Βουλή, με αφορμές όπως η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού, ώστε με …διπλές εκλογές να κάψει την απλή αναλογική – “τώρα που έχει λαϊκή αποδοχή, πριν τη φθορά της διακυβέρνησης”, όπως χαρακτηριστικά σημείωναν τα “ρεπορτάζ” εκείνα.
Γιατί δεν μπορούν να προκηρυχθούν πρόωρες εκλογές εντός του έτους
Τα “Παιχνίδια Εξουσίας”, μάλιστα, προλαμβάνοντας τις σχετικές συζητήσεις, εξηγούσαν γιατί δεν μπορούν να προκηρυχθούν πρόωρες εκλογές εντός του έτους, έως δηλαδή τις 7 Ιουλίου του 2020 -ουσιαστικά έως το φθινόπωρο. Έγραψαν χαρακτηριστικά:
«Πέραν του ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει -και δεν θα μπορούσε να έχει- κανένα απολύτως σκοπό να προκηρύξει πρόωρες εκλογές λίγο χρόνο μετά τη μεγάλη αυτοδυναμία που διαθέτει στη Βουλή, κάτι τέτοιο δεν το επιτρέπει και το Σύνταγμα!
Προβλέπει χαρακτηριστικά το Σύνταγμα στο άρθρο 41 παρ. 4: “Η Βουλή που εκλέχθηκε μετά τη διάλυση της προηγούμενης δεν μπορεί να διαλυθεί πριν περάσει ένα έτος αφότου άρχισε τις εργασίες της, εκτός από τις περιπτώσεις του άρθρου 37 παράγραφος 3 και της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού”.
Τι προβλέπει το άρθρο 37 στο οποίο παραπέμπει το άρθρο 41 παρ. 4; Την έναρξη διερευνητικών εντολών και εφόσον δεν σχηματιστεί κυβέρνηση και αφού δεν σχηματιστεί κυβέρνηση στην ύστατη προσπάθεια του Προέδρου της Δημοκρατίας κατόπιν σύσκεψης των αρχηγών, τότε συγκροτείται υπηρεσιακή κυβέρνηση με πρωθυπουργό έναν εκ των Προέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που οδηγεί τη χώρα σε εκλογές.
Θέμα, λοιπόν, πρόωρων εκλογών εντός του έτους, μόνο ως …καλαμπούρι μπορεί να συζητείται. Αντιθέτως, όπως έχουν αποκαλύψει τα “Παιχνίδια Εξουσίας”, το σενάριο “2+4”- εκλογές, δηλαδή, στα δυο χρόνια για εξασφάλιση μιας νέας τετραετίας, εφόσον οι πολιτικές (και δημοσκοπικές) συνθήκες το επιτρέπουν- είναι πάντα πάνω στο τραπέζι…».
Να κάψει το σενάριο
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δεν αναφέρεται βεβαίως σε πρόωρες κάλπες στο διάστημα αυτό, αλλά για μετά το καλοκαίρι, εντός ίσως του δεκαοχτάμηνου, χρονικό διάστημα για το οποίο βρίσκεται σε ισχύ η λίστα για την κατάρτιση των ψηφοδελτίων. Αναφέρεται στο διάστημα, δηλαδή, μετά το καλοκαίρι του 2020.
Είναι σαφές πως η Κουμουνδούρου θέλει να <<καεί>> το σχετικό σενάριο, ώστε αφενός να αρκεί ο χρόνος για να έχει πολιτικό κόστος από τις πράξεις της η κυβέρνηση, αλλά και να έχει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης χρόνο προκειμένου να προετοιμαστεί και να ανακάμψει.
Επιπλέον το γεγονός ότι ακόμα η κυβέρνηση δεν λαμβάνει δυσάρεστα μέτρα ενισχύει τις υποψίες της Κουμουνδούρου ότι οι πρόωρες κάλπες είναι στα σχέδια του πρωθυπουργού. Και όντως το σενάριο <<2+4>>, στο οποίο πρωτοαναφέρθηκαν τα <<Παιχνίδια Εξουσίας>> (εκλογές στα δυο χρόνια, δηλαδή, προκειμένου να ξανακερδηθεί στα σίγουρα –αν στις κάλπες υπάρχει σιγουριά- μια νέα τετραετία) είναι υπαρκτό, καθώς οι επόμενες εκλογές θα διεξαχθούν με απλή αναλογική και ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει την πρόθεση να δει να υπάρχει δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης άλλης πλειοψηφίας, όπως συνέβη σε Πορτογαλία και Ισπανία.
Από την άλλη, ο πρωθυπουργός, βλέποντας και τις δημοσκοπήσεις, αρχίζει να σκέφτεται την προοπτική <<4+4>>, τη δυνατότητα δηλαδή να διεκδικήσει δυο ολόκληρες τετραετίες, αν και τα δύσκολα για την κυβέρνηση τώρα ξεκινούν.
Είναι φανερό πως οι ασκήσεις επί χάρτου έχουν ξεκινήσει, αλλά περισσότερα θα γνωρίζουμε μετά την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας και κυρίως μετά την αλλαγή του εκλογικού νόμου, σε συνδυασμό πάντα με την πορεία της οικονομίας τόσο στη χώρα όσο και διεθνώς.