ΑΓΙΟ ΦΩΣ: ΕΓΙΝΕ ΑΡΧΗΓΟΣ ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΗΜΙΤΗ – Η “ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ” ΚΑΙ ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ
Το Αγιο Φως ήταν ο Αρχηγός Κράτους που μας επισκεπτόταν πιο συχνά από οποιονδήποτε άλλο. Η αντιμαχία για το “θαύμα”, οι έρευνες και οι ρίζες της αμφισβήτησης που πάνε αιώνες πίσω.
Ήταν το 1118 μ.Χ. όταν ο Άραβας Σαλάχ Ελ Ντιν παραχωρούσε στους ορθόδοξους μοναχούς τα προσκυνήματα των Αγίων Τόπων. Ο Ελ Ντιν όριζε ότι “ο πατριάρχης των Ελλήνων θα είναι ο κύριος του Καμαρέ (ναού του Παναγίου Τάφου) και αυτός θα παίρνει από τον τάφο του Ικάς το Άγιον Φως για να το μοιράζει στους Ναζωραίους (χριστιανούς)”.
Έτσι πέρασε στους Έλληνες η δικαιοδοσία του Αγίου Φωτός και ο έλεγχός της.
Σήμερα, στην Ορθόδοξη Εκκλησία, Άγιο Φως ή Φως της Αναστάσεως ονομάζεται η φωτιά (“φως”) η οποία συμβολίζει την Ανάσταση και μεταδίδεται από τον Αρχιερέα στους πιστούς κατά την τελετή της Αναστάσεως το Μεγάλο Σάββατο.
Η φλόγα ανάβει εντός του Παναγίου Τάφου. Το Πατριαρχείο ονόμαζε “θαύμα” το όλο τελετουργικό χωρίς να διευκρινίζεται αν το θαύμα θεωρείται πως είναι ο καθαγιασμός της φυσικής φωτιάς ή το άναμμα καθεαυτό.
Η τελετή αφής αποτελεί προνόμιο του ελληνορθόδοξου Πατριάρχη Ιεροσολύμων που επαναλαμβάνεται κάθε Μέγα Σάββατο μεσημέρι στη λειτουργία της Αναστάσεως, στον Πανάγιο Τάφο του Χριστού. Την παρακολουθούν χριστιανοί από όλα τα δόγματα αλλά και αλλόθρησκοι.
Η τελετή του Αγίου Φωτός γίνεται στις 12 η ώρα το μεσημέρι του Μεγάλου Σαββάτου.
Έως το 1988 το Άγιο Φως έφτανε στην Ελλάδα με πλοίο μια βδομάδα μετά το Μεγάλο Σάββατο. Το 1988, με πρωτοβουλία του ιδιοκτήτη ταξιδιωτικού πρακτορείου Ιάκωβου Οικονομίδη, στον οποίον αργότερα απονεμήθηκαν οι τίτλοι του “Μεγάλου Άρχοντα Ρεφερενδάριου” και του “Μεγαλόσταυρου”, και σε συνεργασία με τον Θόδωρο Τσακιρίδη (μετέπειτα πρόεδρο των Ολυμπιακών Αερογραμμών) και τον τότε έξαρχο του Πανάγιου Τάφου στην Αθήνα (και μετέπειτα πατριάρχη Ιεροσολύμων) Ειρηναίο ξεκίνησε η μεταφορά του Αγίου Φωτός στην Ελλάδα με αεροπλάνο αμέσως μετά την αφή του στον Πανάγιο Τάφο με ειδική πτήση της Ολυμπιακής, τα έξοδα της οποίας κάλυπτε το ελληνικό κράτος. Η αεροπορική μεταφορά του Αγίου Φωτός γινόταν με την ευθύνη ταξιδιωτικού γραφείου ως το 2001, οπότε την ανέλαβε το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών (14 Απριλίου 2001, Μεγάλο Σάββατο επί κυβέρνησης Σημίτη).
Έτσι, κάθε χρόνο ο έξαρχος του Παναγίου Τάφου της Αθήνας παραλαμβάνει το ιερό ή “ανέσπερον” φως και με ειδική πτήση το μεταφέρει στην Αθήνα, όπου γινόταν μέχρι πρότινος η υποδοχή του με τιμές αρχηγού κράτους (από το 2001) και έπειτα μεταφέρεται στη Μητρόπολη Αθηνών, καθώς και σε ένα μεγάλο αριθμό άλλων Μητροπόλεων.
Το Άγιο Φως μεταφέρεται και άλλα κράτη όπου υπάρχουν Ορθόδοξοι Χριστιανοί, όπως τη Γεωργία, την Ουκρανία, τη Ρουμανία, τη Ρωσία κ.ά.
Το 2017 για πρώτη φορά μεταβιβάστηκε και στις ΗΠΑ με πτήση από τη Μόσχα και παραδόθηκε σε τρεις Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Πολιτική αντιπαράθεση
Η μεταφορά του Αγίου Φωτός στην Ελλάδα έχει γίνει πολλάκις θέμα πολιτικής ή κομματικής αντιπαράθεσης.
Το 2015, ο Νίκος Φίλης σχολίασε αρνητικά το γεγονός ότι το Άγιο Φως γίνεται δεκτό με τιμές αρχηγού κράτους. Ταυτόχρονα έκανε το ίδιο σχόλιο και για τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας που μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο “Άγιος Σάββας” στην Αθήνα.
Την ίδια χρονιά, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είχαν θέσει το θέμα του κόστους μεταφοράς του Αγίου Φωτός. Ο υπουργός εξωτερικών Ν. Κοτζιάς απάντησε ότι η μεταφορά στις μητροπόλεις έγινε από ιδιωτική εταιρεία με δικά της έξοδα.
Το 2017 και άλλοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έκαναν κριτική στη μεταφορά του Αγίου Φωτός ως “ψευδοθαύμα”, αλλά σχολιάστηκαν αρνητικά από μέρος του Τύπου.
Το 2014 ο τότε βουλευτής του κόμματος “Το Ποτάμι” Νίκος Δήμου αποχώρησε από το κόμμα αφού εξέφρασε δημοσίως την άποψη που έχει για το Άγιο Φως (ότι είναι ειδωλολατρικό σύμβολο και πως “Όσο πλησιάζει το Πάσχα και σκέπτομαι πως πάλι θα ξοδέψουμε χρήματα για να φέρουμε το (δήθεν) Άγιο Φως και να το υποδεχθούμε με τιμές αρχηγού κράτους, γίνομαι εμμανής αντικληρικός. Και υποθέτω πως το ίδιο θα γινόταν και ο Ιησούς, που από ότι ξέρουμε, δεν πίστευε σε ειδωλολατρικά σύμβολα – και μάλλον θα μοίραζε τα χρήματα στους φτωχούς”.
Φέτος, ετοιμάζεται η κυβερνητική αποστολή για να μεταφέρει ο Άγιο Φως από τους Αγίους Τόπους. Η μεταφορά θα γίνει με το κυβερνητικό αεροσκάφος και επικεφαλής της αποστολής θα είναι ο υφυπουργός Εξωτερικών Ανδρέας Κατσανιώτης. Φέτος, δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στην υποδοχή λόγω covid, ωστόσο για δεύτερη χρονιά αναμένεται να μη γίνει υποδοχή με τιμές Αρχηγού Κράτους.
Με την άφιξή του στην Ελλάδα το Μ. Σάββατο, το Άγιο Φως θα ταξιδεύσει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας με τη βοήθεια της Aegean και της SKY Express.
Το “τέχνασμα”
Ο δημοσιογράφος Δημήτρης Αλικάκος, στο βιβλίο του “Λύτρωση – Περί του Αγίου Φωτός” πήρε συνεντεύξεις, μεταξύ άλλων και με τον σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου ο οποίος μπροστά στην κάμερα ακούγεται να λέει: “Ακούστε. Το καντήλι μπαίνει σβηστό από μένα, όλος ο κόσμος το βλέπει μέσα από την τηλεόρασή του. Όμως όταν ο Πατριάρχης εισέρχεται στον Πανάγιο Τάφο, το βρίσκει αναμμένο. Εγώ το ανάβω. Με έναν αναπτήρα, τι άλλο;”.
Ένας άλλος πρώην σκευοφύλακας του Παναγίου Τάφου φαίνεται σύμφωνα με το βιβλίο να ομολογεί πως είχε ανάψει το καντήλι με σπίρτα, και μάλιστα κατόπιν προτροπής του δραγουμάνου του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.
Ο αρχιεπίσκοπος Γεράσων Θεοφάνης υποστήριξε άλλωστε για το Άγιο Φως: “Ανάβει με φυσικό τρόπο και ευλογείται από την Εκκλησία. Ήρθε η ώρα να φανεί η αλήθεια. Η αλήθεια είναι πάντα ωραία και σκληρή”.
Πέραν από το βιβλίο του Δημήτρη Αλικάκου σχετικά με το Άγιο Φως, πολλοί έχουν αναφερθεί στην αφή ως “απάτη” ή τέχνασμα.
Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, στις ανακοινώσεις της Αρχιγραμματείας του σχετικά με την τελετή αφής του Αγίου Φωτός, δεν κάνει οποιαδήποτε αναφορά σε θαυματουργή προέλευση του Αγίου Φωτός, αλλά έμμεσα φαίνεται να αναγνωρίζει το θαύμα, αφού στις 18 Απριλίου εορτάζει ο Άγιος Τούνομ ο εμίρης, ο Μάρτυς.
Ο μητροπολίτης Πέτρας, Κορνήλιος, τοποτηρητής του πατριαρχείου Ιεροσολύμων στη θέση του Πατριάρχη Ειρηναίου, σε συνέντευξή του το 2001 στην εκπομπή Γκρίζες Ζώνες δήλωσε, ότι το θαύμα είναι ο καθαγιασμός του φυσικού φωτός, που προέρχεται από την ακοίμητη κανδήλα, που υπάρχει ήδη εντός του Ιερού Κουβουκλίου.
“Οι ευχές του Πατριάρχη έχουν τη δύναμη να καθαγιάσουν το φυσικό φως. Υπάρχει το φυσικό και το υπερφυσικό φως… είναι φυσικό φως, το οποίο ανάβεται από την ακοίμητη κανδήλα εντός του Ιερού Κουβουκλίου. Θαύμα είναι η επίκληση ή η προσευχή του αρχιερέως και καθαγιάζεται το φως”.
Ο Μέγας Πρωτοπρεσβυτέρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου και διδάκτωρ Θεολογίας Γεώργιος Τσέτσης στο άρθρο “Θρύλος και πραγματικότητα για το Άγιον Φως” (Το Βήμα, 21/4/2006 όπως ανακτήθηκε από το insidestory), έγραψε: “Ο πατριάρχης ανάβει την λαμπάδα του από την ακοίμητη κανδήλα που βρίσκεται πάνω στον πανάγιο τάφο. Όπως ακριβώς πράττει ο κάθε πατριάρχης και ο κάθε κληρικός την μέρα της Λαμπρής, όταν παίρνει φως Χριστού από την ακοίμητη κανδήλα που βρίσκεται υπεράνω της συμβολίζουσας τον τάφο του Κυρίου αγίας τράπεζας. Το μυστήριο όμως που καλλιεργήθηκε γύρω από το τελετουργικό της αφής του αγίου φωτός και οι λαϊκές περί αυτού αντιλήψεις στις μέρες μας συνετέλεσαν στην οικειοποίηση και εκμετάλλευση από εξωεκκλησιαστικούς κύκλους της άκρως συμβολικής και κατανυκτικής αυτής λειτουργικής πράξεως της εκκλησίας μας”.
Ο καθηγητής Κωνσταντίνος Καλοκύρης, στο βιβλίο του Το Αρχιτεκτονικό Συγκρότημα του Ναού της Αναστάσεως Ιεροσολύμων και το θέμα του Αγίου Φωτός, ερμηνεύοντας την ευχή που διαβάζει ο Πατριάρχης, γράφει, άλλωστε ότι “πουθενά δεν γίνεται λόγος (ούτε καν υπαινιγμός) περί “άνωθεν κατερχόμενου αΰλου Φωτός” κατά τη στιγμή εκείνη, αλλά νοείται μόνο φως φυσικό, που ανάβεται στην ανάμνηση του Αναστάντος Χριστού” και ότι το άγιο φως είναι απλώς “το ιερό σύμβολο του “ανεσπέρου Φωτός” Χριστού, το Άγιο Φως, το νέο Φως της Αναστάσεως”.
Τον 18ο αιώνα έχουμε μια αναφορά για το ιστορικό της “θαυματουργού καθόδου του Αγίου Φωτός” από τον ιησουίτη μισιονάριο (απεσταλμένο) Du Bernart. Το 1771 έστειλε από το Κάιρο υπόμνημα στον άμεσο προϊστάμενο του καθολικό επίσκοπο της Τουλούζης. Στο πρώτο μέρος αναφέρεται στο ιστορικό της τελετής, σημειώνει πως ήταν εφεύρεση των Λατίνων βασιλιάδων της Ιερουσαλήμ στα χρόνια των σταυροφοριών και προσθέτει πώς στη συνέχεια αξιοποιήθηκε από τους ορθόδοξους ιερείς.
Στις αρχές του 19ου αιώνα ο Αδαμάντιος Κοραής, μαζί με τις περισσότερες παραδόσεις και πρακτικές της Ορθόδοξης Εκκλησίας, απέρριπτε και την ερμηνεία του αγίου φωτός ως θαύματος, υποστηρίζοντας πως επρόκειτο για μηχανορραφία και “απάτη” με σκοπό οικονομικά οφέλη (αν και ο ίδιος δεν είχε ταξιδέψει ποτέ από το Παρίσι στα Ιεροσόλυμα για να παραβρεθεί στο γεγονός).
Oι ρίζες της αμφισβήτησης
Αυτές τις μέρες, κυκλοφορεί άλλωστε το βιβλίο με τίτλο “Άγιο φως: Οι ρίζες της αμφισβήτησης” (Εκδόσεις iWrite, Lux Orbis), που περιλαμβάνει τα κείμενα του μεγάλου Διαφωτιστή, Αδαμάντιου Κοραή, “Περί του εν Ιεροσολύμοις αγίου φωτός” (1826), καθώς επίσης και του κληρικού και ιδρυτή του κινήματος των Κολλυβάδων, Νεόφυτου Καυσοκαλυβίτη, “Περί του επιταφίου φωτός” (1755). Και οι δύο στοχαστές καταλήγουν σε ένα κοινό συμπέρασμα. Δεν υπάρχει κανενός είδους θαυματουργική διαδικασία, ενώ το όλο γεγονός γίνεται αντικείμενο οικονομικής εκμετάλλευσης από το πατριαρχείο Ιεροσολύμων. Την πρωτότυπη αυτή μελέτη προλογίζει ο καθηγητής Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, κ. Αντώνης Παπαρίζος. Στο βιβλίο θα διαβάσετε και το επίμετρο του επιμελητή της έκδοσης, κ. Φώτη Φραγκόπουλου.
Το βιβλίο μάλιστα συζητήθηκε στην εκπομπή του Πέτρου Τατσόπουλου στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, στην εκπομπή που έκανε μαζί με τον εκδότη της σειράς Lux Orbis, Μηνά Παπαγεωργίου, σε μια παρουσίαση που προκάλεσε αντιδράσεις από συντηρητικούς κύκλους.
Όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι της έκδοσης, στις μέρες μας, με τις πρόσφατες παραδοχές των αγιοταφιτών να έχουν επιβεβαιώσει πανηγυρικά τους Κοραή και Καυσοκαλυβίτη, η αξία του παρόντος βιβλίου είναι διττή. Αφενός μας παρουσιάζει τις ρίζες της αμφισβήτησης του θαύματος στον προεπαναστατικό κόσμο της ελληνικής διανόησης και αφετέρου καλεί τους σύγχρονους εκπροσώπους του ελληνικού -και θεωρητικά κοσμικού- κράτους, να ξεκαθαρίσουν οριστικά τη κατάσταση περί της ετήσιας υποδοχής της κανδήλας από το Ισραήλ, με τιμές αρχηγού κράτους.
Ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833) ήταν Έλληνας γιατρός και φιλόλογος. Από το 1788 έως και το τέλος της ζωής του έζησε στο Παρίσι, βιώνοντας από κοντά τα γεγονότα της Γαλλικής Επανάστασης, τα οποία επηρέασαν καθοριστικά τη σκέψη του. Μέλος της Εταιρείας των Παρατηρητών του Ανθρώπου, μετέφρασε τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και άλλα νομικά και πολιτικά κείμενα.
Εξελίχθηκε σε κεντρική μορφή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Επηρεασμένος από τις φιλελεύθερες ιδέες του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού, έδωσε μάχη με τα γραπτά του υπέρ της πνευματικής αναγέννησης της Ελλάδας· ένα γεγονός που θεωρούσε απαραίτητη προϋπόθεση για την ανεξαρτησία της. Η διδασκαλία του αποτέλεσε σταθμό στη διαμόρφωση του μετέπειτα πνευματικού και πολιτικού στοχασμού του Έθνους. Οι 66 τόμοι βιβλίων που εξέδωσε προκάλεσαν τον θαυμασμό των ξένων φιλολόγων και συγχρόνως γαλούχησαν τους Νεοέλληνες με τα νάματα της προγονικής σοφίας.
Ο Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης (1689- 1784) ήταν ιερέας, συγγραφέας πολλών βιβλίων με θεολογικό περιεχόμενο, ενώ θεωρείται η ιδρυτική μορφή του κινήματος των μοναχών Κολλυβάδων του αγίου Όρους. Στα μέσα του 18ου αιώνα διετέλεσε διευθυντής της Αθωνιάδας Ακαδημίας. Δίδαξε επίσης στη Χίο, αλλά και στη Βλαχία, όπου και έζησε μεγάλο μέρος της ζωής του, έως και τον θάνατό του στο Βουκουρέστι.