80 ευρώ είναι το πρόστιμο για όσους δεν έχουν αλυσίδες στο αυτοκίνητό τους. Nick Paleologos / SOOC

ΑΛΥΣΙΔΕΣ, ΚΟΥΒΕΡΤΕΣ Η ΔΕΣΤΡΕΣ – ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΜΑΣ

Κάποια στιγμή -αργά ή γρήγορα- αναμένεται να χιονίσει στην Αττική. Συν το πρόστιμο των 80 ευρώ για όσους δεν έχουμε αντιολισθητικές αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες ή χιονοδέστρες. Ας δούμε τι είναι το καθένα.

Οι μετεωρολόγοι δεν μπορούν να πουν με ακρίβεια πότε θα χιονίσει στην Αθήνα. Όλοι ωστόσο, συμφωνούν αργά ή γρήγορα θα χιονίσει.

Αν περίμενες την αδυναμία των ειδικών για έγκαιρη πρόβλεψη, να θυμίσω ότι οι μετεωρολόγοι δεν κάνουν προβλέψεις. Κάνουν προγνώσεις. Και δίνουν κατευθύνσεις. Δεν είναι δηλαδή, μέντιουμ. Μελετούν τα στοιχεία που δίνουν δορυφόροι και μετεωρολογικοί σταθμοί και φτιάχνουν μοντέλα, με σημείο εκκίνησης παλαιότερων προγνώσεων και την παρέκταση διαθέσιμων παρατηρήσεων για τον υπολογισμό των μελλοντικών συνθηκών.

Επίσης, είναι χρήσιμο να θυμάσαι πάντα πως η Αττική είναι ένα από τα πιο δύσκολα σημεία του πλανήτη, για να προγνώσουν οι μετεωρολόγοι τον καιρό.

Δεν το λένε μόνο οι ίδιοι.

Το λένε και συνάδελφοι τους στο εξωτερικό.

Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση της μετεωρολόγου Angela Zalucha, η οποία έχει διδακτορικό στην ατμοσφαιρική επιστήμη από το ΜΙΤ και θέση λέκτορα στο Iowa State University, σύμφωνα με την οποία “αν υποθέσουμε ότι θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε εξοπλισμό μετεωρολογίας παντού στη γη, τα πιο δύσκολα μέρη θα ήταν αυτά όπου ο καιρός αλλάζει σε μικρά χρονικά διαστήματα και αποστάσεις.

Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν τα βουνά (είναι μηχανικά εμπόδια στη ροή -μπλοκάρουν τη βροχή που έχει προβλεφτεί πως θα έλθει) και τα όρια ξηράς νερού (όπου η θερμική ικανότητα της επιφάνειας αλλάζει απότομα).

Στην Αττική έχουμε και τα δυο.

Στα της χιονόπτωσης “η συσσώρευση χιονιού είναι δύσκολο να προβλεφθεί, καθώς η ποσότητα του χιονιού που πέφτει στο έδαφος εξαρτάται από τη θερμοκρασία, την υγρασία και το σχήμα των νιφάδων χιονιού.

Αυτές με τη σειρά τους εξαρτώνται από τη θερμοκρασία και την υγρασία, κατακόρυφα στην ατμόσφαιρα.

Η φυσική του σχηματισμού νιφάδων χιονιού είναι ένα άλλο μέρος της επιστήμης που δεν κατανοούμε πλήρως”.

Ναι, είναι πολλοί οι παράγοντες και αρκετοί εκείνοι που είναι άγνωστοι, για να διαβάσουμε ενημέρωση που θα είναι 100% ακριβής.

Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για όλα αυτά, ώστε να μην ζήσουμε ό,τι πέρυσι;

Για αρχή να έχουμε αντιολισθητικές αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες ή χιονοδέστρες.

Θα τα δούμε όλα.

Έχεις 80 ευρώ για πέταμα;

Να σου θυμίσω πως πέρυσι ‘κατηγορηθήκαμε’ όλοι για το χάος που προκλήθηκε, επειδή δεν είχαμε αντιολισθητικές αλυσίδες. Εμείς -οι πολίτες- με τη σειρά μας κατηγορούσαμε τον κρατικό μηχανισμό για ολιγωρία και απροετοιμασία, ως προς το να κρατήσει ανοιχτούς τους κεντρικούς δρόμους.

Τα ‘χαμε τα δίκια μας. Πάμε λοιπόν, φέτος να ‘σβήσουμε’ το άλλοθι της κυβέρνησης και των δήμων και να γλιτώσουμε τα πορτοφόλια μας από το πρόστιμο των 80 ευρώ που υπάρχει από πέρυσι, αν σε έλεγχο δεν έχουμε αντιολισθητικές αλυσίδες “από την 1η Οκτωβρίου έως τις 30 Απριλίου”.

Στο μενού υπάρχουν πια, πολλές επιλογές για όλα τα γούστα και τις ικανότητες. Δηλαδή, τρόποι για να συνεχίσουμε να ‘κυβερνούμε’ το αυτοκίνητο μας, είτε πέσει σε χιόνι, είτε σε πάγο (και στις δυο περιπτώσεις, χρειαζόμαστε το κάτι τις μας στους τροχούς).

Αντιολισθητικές αλυσίδες

Η παραδοσιακή μέθοδος (βλ. αντιολισθητικές αλυσίδες) χρειάζονται tutorial και πρακτική εκπαίδευση, ώστε να είμαστε σίγουροι πως θα κάνουμε σωστή χρήση.

Όπως έχει εξηγήσει στο NEWS 24/7 ο μηχανικός αυτοκινήτων, Ευστράτιος Κοκκινάκης, οι αλυσίδες που μπαίνουν σταυρωτά, πρέπει να είναι στις διαστάσεις των ελαστικών μας, να τις βάζουμε τεντωμένες “διαφορετικά ενδέχεται να καταστρέψουμε το σασί και τα φτερά -χτυπούν πάνω σε αυτά”.

Αν κάνουμε γενικά, λάθος την τοποθέτηση, κινδυνεύουν τα κινούμενα μέρη του οχήματος (βλ. ημιαξόνια).

Εφόσον όλα πάνε καλά, οι αλυσίδες που είναι από συνθετικό, ανθεκτικό υλικό ‘λειτουργούν’ σε χιόνι και πάγο και προσφέρουν την καλύτερη πρόσφυση.

Η ταχύτητα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30 χιλιόμετρα την ώρα. Αλλιώς, προκαλούμε ζημιές στο αυτοκίνητο.

Ιδού οι επιλογές σας που διαφέρουν από τις επιλογές όσων έχουν SUV με κίνηση και στους 4 τροχούς.

Αλυσίδες χιονιού νέου τύπου

Ο πιο εξελιγμένος τύπος αλυσίδων προφανώς και τοποθετείται πιο εύκολα, δεν σκουριάζει και (κατά συνέπεια) κοστίζει πιο ακριβά.

Οι χιονοδέστρες είναι κατασκευασμένες από γαλβανιζέ σίδερο ατσάλι και έχουν προστατευτικό επίστρωμα ψευδάργυρου για να μη σκουριάζουν.

Τοποθετούνται πάρα πολύ εύκολα, χάριν των ιμάντων που διαθέτουν και κλείνουν με καστάνια. Έχουν πάτημα από ατσάλι και αποτελεσματικότητα σε χιόνι, πάγο και λάσπη.

Είναι κατάλληλες μόνο για αυτοκίνητα με ζάντες αλουμινίου, καθώς οι αιχμηρές άκρες των σιδερένιων προκαλούν φθορές.

Πρέπει και να αφαιρείται το διακοσμητικό τάσι πριν τη χρήση, ενώ δεν πρέπει να τοποθετούνται κοντά στις ‘σιαγόνες’ των φρένων.

Αντιολισθητικές χιονοκουβέρτες

Οι κουβέρτες χιονιού ή αντιολισθητικά πανιά ή χιονοκουβέρτες κυκλοφορούν σε δυο εκδόσεις. Καμία δεν είναι για άσφαλτο.

Η μια (που είναι πιο φθηνή) μπορεί να γίνει η λύση μας για όταν έχει μόνο χιόνι. Στον πάγο δεν λειτουργεί αποτελεσματικά.

Η άλλη (που είναι πιο ακριβή) είναι και για το χιόνι και για τον πάγο.

Δηλαδή, και μας βοηθά να διατηρούμε τον έλεγχο του αυτοκινήτου και μειώνει τους κραδασμούς -των αντιολισθητικών αλυσίδων- και τους θορύβους. Επίσης, δεν προκαλεί βλάβες στο μηχανισμό του αυτοκινήτου, τα ηλεκτρονικά συστήματα ή τα ελαστικά μας.

Πάλι πρέπει να πάρουμε το σωστό μέγεθος, για τα ελαστικά μας.

Η τοποθέτηση γίνεται πολύ εύκολα. Στρώνουμε την κουβέρτα, αφήνουμε να κυλήσει η ρόδα για να γίνει το ‘αγκάλιασμα’, και μετά τεντώνουμε το σκοινί που υπάρχει ενσωματωμένο.

Άπαξ και καταφύγουμε σε αυτήν τη λύση, η ταχύτητα δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 40 με 50 χιλιόμετρα.

Όταν δεν χρειαζόμαστε άλλο τη χιονοκουβέρτα, την πλένουμε νερό, την αφήνουμε να στεγνώσει και αποθηκεύουμε στο σάκο που παρέχει συνήθως η συσκευασία. Διαθέτει και γάντια.

Μπορείτε να δείτε εδώ ακριβώς για τι μιλάμε.

Αλυσίδες χιονιού τύπου αράχνης

Aυτός ο τύπος είναι ο πιο ακριβός, γιατί προσφέρει και άνεση στην τοποθέτηση και ασφάλεια σε κάθε επίπεδο (για τον οδηγό και το όχημα), ενώ δεν φθείρεται εύκολα. Συνδυάζει δηλαδή, ό,τι δίνουν οι χιονοκουβέρτες και οι παραδοσιακές χιονοαλυσίδες. Χρειάζεται μια κάποια εκπαίδευση και ειδικό μπουλόνι ή πιάτο που πρέπει να είναι ήδη τοποθετημένο.

Η πιο οικονομική λύση

Οι αντιολισθητικές δέστρες είναι κατασκευασμένες από πλαστικό ή πολυμερές TPU και τοποθετούνται (ιμάντες) ανά τρία ή τέσσερις σε κάθε ελαστικό της κίνησης. Δεν φθείρουν τις ζάντες ή τα τάσια του τροχού. Συνιστάται το όριο των 30 χιλιομέτρων την ώρα, όταν τις χρησιμοποιούμε.

Περνάμε τις δέστρες γύρω από το λάστιχο και τη ζάντα, σφίγγουμε και τελειώσαμε.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα