ΔΕΙΞΕ ΜΟΥ ΤΟ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΟ ΣΟΥ ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΠΟΙΟΣ ΕΙΣΑΙ
Δεδομένα είτε έχεις σκύλο, είτε γάτα, έχεις οφέλη στην υγεία και την ευημερία σου. Έρευνα αποκαλύπτει πως οι τριχωτοί μας σύντροφοι επηρεάζουν τη συμπεριφορά μας.
Μπορείς να λες ό,τι θες ως προς το λόγο που προτιμάς τις γάτες από τους σκύλους (ή vice versa). Πολύ ψηλά στη λίστα (υπέρ των γατών) είναι η ανεξαρτησία τους -ότι δεν ‘κρέμονται’ από τον ιδιοκτήτη τους, κάτι που κάνουν οι σκύλοι.
Για την ιστορία, μελέτη έχει δείξει πως το 13.5% των γατών υποφέρουν από το άγχος του αποχωρισμού, ενώ άλλη έρευνα ενημέρωσε ότι υπάρχουν πέντε διαφορετικοί τύποι σχέσης μεταξύ γατών και ανθρώπων -με διαφορετικά χαρακτηριστικά η κάθε μία. Οπότε θα ήταν χρήσιμο να μην ‘τσουβαλιάζουμε’, γενικά και ειδικότερα.
Σε κάθε περίπτωση, όποιος επιλέγει να βάλει στη ζωή του την συντροφιά ενός τετράποδου έχει –αποδεδειγμένα– οφέλη στη ψυχική υγεία και την ευημερία του.
Από ό,τι φαίνεται, όχι μόνο μας δίνουν χρόνια τα κατοικίδια, αλλά αποκαλύπτουν πράγματα για το mentalité μας.
Πρόσφατη έρευνα εξέτασε πώς οι άνθρωποι συμμορφώνονται με τα στερεότυπα χαρακτηριστικά των κατοικίδιων τους. Δηλαδή, πώς τα κατοικίδια επηρεάζουν το πώς ανταποκρινόμαστε στο ρίσκο.
Φάνηκε ότι όσοι έχουν σκύλους τείνουν να παίρνουν μεγαλύτερα ρίσκα και να ανταποκρίνονται περισσότερο σε διαφημίσεις που περιστρέφονται γύρω από την επιβράβευση. Όσοι έχουν γάτες είναι πιο προσεκτικοί και είναι πιο πιθανό να ανταποκριθούν σε διαφημίσεις που δίνουν έμφαση στην αποφυγή κινδύνου.
Τα κατοικίδια μας επηρεάζουν όσοι και οι φίλοι και οι συγγενείς μας
Ο εκ των συγγραφέων της μελέτης, επίκουρος καθηγητής marketing στο Kent State University, Lei Jia έγραψε για την πηγή της έμπνευσης του και τη μεθοδολογία.
“Η σκυλίτσα μου, Midoo είναι πάντα πρόθυμη να με συνοδεύσει σε διάφορες δραστηριότητες και δεν διστάζει ποτέ να δείξει τον ενθουσιασμό της, όταν εμφανίζονται άνθρωποι στην πόρτα του σπιτιού μας.
Αντίθετα, η γάτα μου, Mipom είναι πάντα επιφυλακτική και καχύποπτη, όταν βρίσκεται γύρω από αγνώστους. Διατηρεί πάντα μια απόσταση από τους ανθρώπους.
Αναρωτήθηκα λοιπόν, αν οι διαθέσεις τους έχουν αντίκτυπο στη συμπεριφορά και τις αποφάσεις μου.
Επειδή τα κατοικίδια προσφέρουν μια αίσθηση συντροφικότητας, πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν τους σκύλους και τις γάτες ως φίλους ή/και μέλη της οικογένειας. Επομένως, είναι φυσικό να αναρωτιόμαστε αν οι τριχωτοί σύντροφοι μας ασκούν επιρροή πάνω μας, όπως ακριβώς κάνουν οι άνθρωποι που επιλέγουμε για φίλους και τα μέλη της οικογένειάς μας”.
Η σύντομη απάντηση είναι πως ναι, ασκούν επιρροή πάνω μας.
Οι έντεκα μελέτες της απόδειξης
Εκεί κατέληξε ο Lei Jia, έπειτα από διαδικασία 11 μελετών που έκανε με συναδέλφους του, marketeers. Στις δυο πρώτες εξέτασαν τα δεδομένα ιδιοκτησίας κατοικίδιων, στις πολιτείες των ΗΠΑ και τα σύγκριναν με μέτρα ανάληψης ρίσκου.
“Για παράδειγμα, διαπιστώσαμε ότι άτομα σε πολιτείες με υψηλότερο ποσοστό ιδιοκτητών σκύλων, υπήρχε μεγαλύτερος επιπολασμός λοιμώξεων από τον COVID-19 το 2020, συγκριτικά με τις πολιτείες που οι περισσότεροι είχαν γάτες.
Αν και ελέγξαμε τον πολιτικό προσανατολισμό και άλλες μεταβλητές, τα αποτελέσματα μας δείχνουν μόνο μια συσχέτιση.
Ο λόγος που η ιδιοκτησία σκύλου φαίνεται να σχετίζεται με περισσότερες περιπτώσεις Covid-19, θα μπορούσε να είναι ότι οι ιδιοκτήτες σκύλων παίρνουν περισσότερα ρίσκα. Ή βγάζουν τα κατοικίδια τους για βόλτες πιο συχνά, άρα εκτίθενται περισσότερο.
Σε άλλη μελέτη, θέλαμε να λάβουμε δεδομένα σε ατομικό επίπεδο. Χρησιμοποιήσαμε ένα διαδικτυακό εργαλείο έρευνας για να στρατολογήσουμε 145 ιδιοκτήτες είτε γατών, είτε σκύλων -όχι και των δύο.
Δώσαμε στους συμμετέχοντες ένα φανταστικό ποσό 2.000 δολαρίων και τους ζητήσαμε να επενδύσουν όσα χρήματα ήθελαν, είτε σε ένα ριψοκίνδυνο μετοχικό κεφάλαιο είτε σε ένα πιο συντηρητικό αμοιβαίο κεφάλαιο.
Οι ιδιοκτήτες σκύλων (το 53% των συμμετεχόντων) είχαν σημαντικά περισσότερες πιθανότητες να επενδύσουν σε μετοχές και να ρισκάρουν μεγαλύτερα ποσά, από ό,τι οι ιδιοκτήτες γατών.
Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης είχαν επίσης συσχετιστικό χαρακτήρα. Για αυτό και η συνέχεια επικεντρώθηκε στην τεκμηρίωση της αιτιότητας.
“Ζητήσαμε από 225 άτομα να δουν τέσσερις έντυπες διαφημίσεις που παρουσίαζαν είτε γάτα, είτε σκύλο και μετά να αποφασίσουν πού θα διέθεταν μια επένδυση 2.000 δολαρίων. Διαπιστώσαμε ότι η έκθεση σε σκύλους οδήγησε τους συμμετέχοντες να είναι πιο πιθανό να επενδύσουν περισσότερα χρήματα σε μετοχές.
Σε άλλη μελέτη στρατολογήθηκαν 283 προπτυχιακοί φοιτητές, από τους οποίους ζητήθηκε να θυμηθούν εμπειρία που αφορούσε γάτα ή σκύλο.
Στη συνέχεια διάβασαν τυχαία μια διαφήμιση, για μια επιχείρηση μασάζ που είτε επισήμαινε πώς τα μασάζ αυξάνουν τον μεταβολισμό, ενισχύουν το ανοσοποιητικό και αναζωογονούν το σώμα (μηνύματα που οι ψυχολόγοι βρήκαν ελκυστικά σε άτομα που αναζητούν ανταμοιβές), είτε το πώς καταπραΰνουν τους πόνους του σώματος, ανακουφίζουν από την ένταση και μειώνουν το στρες (φράσεις που τείνουν να λειτουργούν καλύτερα σε προσεκτικούς ανθρώπους).
Τους είπαμε ότι η εταιρεία πρόσφερε δωροκάρτες 50 δολαρίων, με βάση το ποσό που ήταν διατεθειμένοι να επενδύσουν.
Όσοι είχαν ανάμνηση με αλληλεπίδραση που είχαν με σκύλο, έκαναν πολύ υψηλότερες προσφορές όταν εκτέθηκαν σε διαφημίσεις που προσανατολίζονται στην ανταμοιβή και όχι στον κίνδυνο.
Αντίθετα, όσοι θυμήθηκαν τη συναναστροφή με γάτα προσέφεραν πολύ υψηλότερες προσφορές, όταν είδαν διαφημίσεις που είχαν στο επίκεντρο την αποστροφή του κινδύνου.
Πιστεύουμε ότι αυτές οι επιδράσεις προκύπτουν, επειδή οι άνθρωποι σχηματίζουν ψυχικούς συσχετισμούς με στερεότυπα συμπεριφοράς και προσωπικότητα των κατοικίδιων.
Ως αποτέλεσμα, κατά την έκθεση σε σκύλους ή γάτες, αυτές οι συσχετίσεις ανεβαίνουν στην κορυφή του μυαλού και επηρεάζουν αποφάσεις και συμπεριφορές -επίδραση που επιβεβαιώνεται από τις μελέτες μας”.