ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΠΑΙΚΤΕΣ ΡΙΑΛΙΤΙ: Η ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ TV
Στην Ελλάδα έχουμε περισσότερους «επαγγελματίες παίκτες ριάλιτι» από όσους μπορούμε να καταναλώσουμε. Τι συμβαίνει;
Μια νέα κατηγορία τηλεοπτικών προσώπων έχει αναδυθεί μέσα από το «γυαλί» τα τελευταία χρόνια, και τείνει να γίνει ο βασικός κανόνας στο κάστινγκ των εκάστοτε ψυχαγωγικών εκπομπών/παιχνιδιών. Σε κάθε νέο ριάλιτι που ξεκινά, θα εντοπίσουμε οπωσδήποτε δύο-τρία πρόσωπα που κάτι μας θυμίζουν, έως ότου κάποιος να ανακαλύψει και να μοιραστεί στα social media το «κρυφό» παρελθόν τους.
Πρόκειται για ανθρώπους οι οποίοι έχουν λάβει μέρος σε τουλάχιστον δύο τηλεοπτικά ριάλιτι ή διαγωνισμούς, μετατρέποντας τις συμμετοχές τους αυτές στη βασικότερη – ίσως – ενασχόληση που έχουν στη ζωή τους, σαν είναι, τελικά, η μοναδική και μόνιμη ιδιότητά τους. Είναι οι επαγγελματίες παίκτες ριάλιτι. Είναι τα πρόσωπα που βλέπεις στην τηλεόραση και αν σκεφτείς «τι δουλειά κάνει;», θα απαντήσεις από μόνος σου «γυρνάει από ριάλιτι σε ριάλιτι».
Οι πιο διάσημοι «επαγγελματίες παίκτες ριάλιτι»
Ένα από τα πιο γνωστά και πρόσφατα παραδείγματα, που έχουμε «φρέσκο» στο μυαλό μας, είναι ο Κωνσταντίνος Βασάλος, ο οποίος αποχώρησε πριν από μερικές μέρες από το Survivor All Star. Ο 33χρονος γυμναστής έγινε γνωστός το 2017 μέσα από τη συμμετοχή του στο πρώτο Survivor και κατάφερε να φτάσει μέχρι τον προημιτελικό. Έπειτα, είδε τη δημοφιλία του να αυξάνεται κατακόρυφα και δέχτηκε πλήθος τηλεοπτικών προτάσεων για συμμετοχή του σε πάνελ ψυχαγωγικών εκπομπών (μεταξύ τους και εκπομπές που αφορούσαν τον σχολιασμό του Survivor). Πέρυσι, δέχτηκε πρόταση να συμμετάσχει στο Asia Express, στο ταξιδιωτικό παιχνίδι περιπέτειας του Star, παρέα με τον Fipster (Φίλιππος Ιωάννου), και κατάφεραν να το κερδίσουν! Ούτε ένα μήνα αργότερα (μέσα Δεκεμβρίου του 2022 τελείωσε το Asia Express), πέταξε για Άγιο Δομίνικο (αρχές Ιανουαρίου του 2023), για τις ανάγκες του Survivor All Star.
Ο Κωνσταντίνος Βασάλος αποτελεί τον απόλυτο «επαγγελματία παίκτη ριάλιτι», ειδικά εκείνων που σχετίζονται με περιπέτεια και επιβίωση, ενώ με τον χαρακτηρισμό αυτόν τον προσφωνούσε φέτος και ο ίδιος ο παρουσιαστής του Survivor, Γιώργος Λιανός. Όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν ο 33χρονος, οι χρηματικές απολαβές σε συνδυασμό με την περιπέτεια που προσφέρεται, είναι αυτά που τον κάνουν να θέλει να συμμετάσχει σε τέτοια προγράμματα. Μάλιστα, δεν παραλείπει ποτέ να αυτό-τρολλάρεται για αυτή του την ιδιότητα, κάτι που έκανε συνεχώς στο All Star, ενώ ας μην ξεχνάμε πως πριν από την πρεμιέρα του 2023, είχε επιβεβαιώσει τη συμμετοχή του με ένα βίντεο το οποίο ξεκινούσε κάπως έτσι: «Καιρό έχω να πάω σε κάποιο ριάλιτι…».
Δεν είναι ο μόνος. Άλλο παράδειγμα με πολλές τηλεοπτικές συμμετοχές, όχι μόνο σε ριάλιτι αλλά και σε ψυχαγωγικής φύσεως διαγωνισμούς, είναι η Ευρυδίκη Παπαδοπούλου, την οποία, επίσης, είδαμε φέτος στο Survivor All Star, για πολύ λίγες εβδομάδες. Την αμέσως προηγούμενη χρονιά, η σχεδιάστρια κοσμημάτων είχε λάβει μέρος στο Survivor του 2022, ωστόσο, δεν την μάθαμε τότε, την γνωρίζαμε από πολύ νωρίτερα.
Συγκεκριμένα, η Ευρυδίκη Παπαδοπούλου συστήθηκε στο κοινό το 2022 μέσα από τη συμμετοχή της στο ριάλιτι μόδας του ΣΚΑΙ “My Style Rocks”, όπου τράβηξε την προσοχή από το πρώτο κιόλας επεισόδιο με τον εκρηκτικό της χαρακτήρα. Στο παιχνίδι, δεν ήταν λίγες οι φορές που βρέθηκε στο επίκεντρο καβγάδων και εντάσεων, ενώ η αποχώρησή της ήταν επεισοδιακή. Σχεδόν ένα μήνα μετά, βρέθηκε στο μουσικοχορευτικό show “J2US” του Alpha, δοκιμάζοντας τις φωνητικές τις ικανότητες ως ζευγάρι με τον Τριαντάφυλλο. Ούτε κι αυτό, όμως, έληξε καλά, αφού οι δυο τους τσακώθηκαν άγρια με κατηγορίες για απόπειρα ξυλοδαρμού και μηνύσεις.
Αν συνεχίσουμε με το Survivor All Star, θα θυμηθούμε τον Στέλιο Χανταμπάκη και την Χριστίνα Κεφαλά. Ο πρώτος συμμετείχε στο πρώτο Survivor του 2017, το οποίο – όπως οι περισσότεροι τηλεθεατές γνωρίζουν – του έκανε πολύ μεγάλο κακό, λόγω της εικόνας που έβγαλε προς τα έξω. Ένα χρόνο μετά, για να «καθαρίσει» το όνομά του και να αποκαταστήσει τη φήμη του, συμμετείχε στο ριάλιτι επιβίωσης “Nomads” του ΑΝΤ1 δείχνοντας ένα τελείως διαφορετικό προφίλ και κερδίζοντας το έπαθλο. Όσο για τη δεύτερη, η πρώτη της τηλεοπτική εμφάνιση ήταν στο “My Style Rocks” του 2020 και μετά στο Survivor του 2021, όπου, στην ουσία, η παραγωγή την έβαλε, λόγω της προηγούμενης σχέσης της με τον Σάκη Κατσούλη, με σκοπό να προκληθούν ίντριγκες.
Ας μείνουμε στη μόδα κι ας θυμηθούμε τα εν δυνάμει μοντέλα που πέρασαν από το GTNM, αλλά δεν… ακούμπησαν, δηλαδή δεν κατάφεραν να περάσουν στην επόμενη φάση. Υπάρχουν δύο πρόσφατες περιπτώσεις, της Χριστιάννας Κατσιέρη και της Ίριδας Παπουτσή, που αμφότερες δοκίμασαν την τύχη τους στο ριάλιτι μοντέλων του Star. Η πρώτη δεν πέρασε στην επόμενη φάση του GNTM 4 (2021), ενώ η δεύτερη έφτασε μέχρι το bootcamp και κόπηκε στο ID Catwalk του GNTM 3 (2020). Παρότι δεν μπόρεσαν να γίνουν μοντέλα, και οι δύο κοπέλες κατέχουν φέτος από μία θέση στο “My Style Rocks”, προσπαθώντας να κερδίσουν τους κριτές με το στυλ τους.
Και τα παραδείγματα συνεχίζονται… Θυμάστε το The Bachelor, με τον Έλληνα καλλονό τον οποίον διεκδικούσαν 20 γυναίκες; Στον πρώτο κύκλο του 2020 είχαμε γνωρίσει ως πρωταγωνιστή τον Παναγιώτη Βασιλάκο, ο οποίος, όμως, είχε συμμετάσχει στο “Nomads” του 2017, ενώ στον δεύτερο κύκλο, Bachelor ήταν ο Αλέξης Παππάς, γνωστός σε όλους από την επεισοδιακή του συμμετοχή στο Survivor του 2021. Ίσως, βέβαια, να δέχτηκε αυτόν τον νέο «ρόλο» για να αποκαταστήσει το δημόσιο προφίλ του μετά από το ριάλιτι επιβίωσης. Όπως και να ‘χει, και οι δύο είχαν συμμετάσχει σε παρόμοια ψυχαγωγικά προγράμματα πριν λάβουν μέρος στο ριάλιτι αγάπης.
Χρήματα, προβολή, διαφήμιση. Why not, then?
Τι είναι εκείνο που ωθεί, άραγε, έναν άνθρωπο, να συνεχίζει να εκτίθεται στο «γυαλί», χωρίς να είναι αυτός ο επαγγελματικός του χώρος; Η απάντηση ίσως να είναι απλή. Συνήθως, τα τηλεοπτικά ριάλιτι προσφέρουν ένα χρηματικό αντίτιμο στους παίκτες/παίκτριες τους, το οποίο τις περισσότερες φορές δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Παράλληλα, το να βρίσκεσαι στην τηλεόραση, μπαίνοντας καθημερινά στα σπίτια χιλιάδων ανθρώπων, είναι ένα προνόμιο ιδιαίτερα εκλεκτό. Κακά τα ψέματα, αποκτάς μια δημοσιότητα, για την οποίαν δεν χρειάζεται να κοπιάσεις ιδιαίτερα. Δηλαδή, γίνεσαι ένα γνώριμο και γνωστό πρόσωπο στον κόσμο, χωρίς να έχεις προσφέρει κάτι σε αυτή την κοινωνία, μόνο και μόνο λαμβάνοντας μέρος σε ένα ψυχαγωγικό πρόγραμμα, σε ένα τηλεοπτικό παιχνίδι.
Την ίδια στιγμή, η αναγνωρισιμότητα φέρνει μαζί της μια σειρά άλλων πλεονεκτημάτων, που μπορούν να οδηγήσουν στην απόκτηση πολλών χρημάτων. Ας μην ξεχνάμε πως ζούμε στην εποχή των social media, τα οποία, πλέον, αποτελούν πηγή εισοδήματος για μεγάλη μερίδα κόσμου. Οι influencers, οι instagrammers και οι tiktokers τείνουν να γίνουν – αν δεν είναι ήδη – υπαρκτά επαγγέλματα της σύγχρονης εποχής, κυρίως μέσω των διαφημιστικών συνεργασιών που κάνουν. Όσο μεγαλύτερη δημοσιότητα παίρνεις, τόσο αυξάνονται οι followers στους λογαριασμούς σου στα social media, συνεπώς ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις/εταιρείες θα σε προσεγγίσουν για να συνεργαστείτε και ακόμη περισσότερα χρήματα θα αποκτήσεις από τη διαδικασία αυτή, ενώ, ταυτόχρονα, εδραιώνεσαι στον διαδικτυακό χώρο των επωνύμων. Η δημοσιότητα αυτή, θα εξαργυρωθεί σίγουρα με κάποιον τρόπο προς όφελός σου.
Τέλος, υπάρχει, φυσικά, και η περίπτωση να πρόκειται για κάποιου είδους «εθισμό», ο οποίος ανατροφοδοτείται με τις συνεχείς συμμετοχές σε τηλεοπτικά προγράμματα. Δηλαδή, κάποιοι/ες εμφανίζονται στην τηλεόραση απλώς για να εμφανίζονται, χωρίς λόγο και ουσία. Αισθάνονται, έτσι, πιο σημαντικοί, νιώθουν ότι είναι κάποιοι, κι ας μην έχουν κάποια συγκεκριμένη ιδιότητα. Άλλωστε, δεδομένου του ότι η αναγνωρισιμότητα που προσφέρουν τα ριάλιτι είναι περιστασιακή (γιατί ένα χρόνο μετά, μια νέα «φουρνιά» διαγωνιζομένων θα αγαπηθεί από τον κόσμο), είναι αρκετά δύσκολο να περάσεις ξανά στην αφάνεια, αν έχεις συνηθίσει να ασχολούνται μαζί σου. Πάντως, το μόνο σίγουρο είναι πως στην Ελλάδα έχουμε περισσότερους «επαγγελματίες παίκτες ριάλιτι» από όσους μπορούμε να καταναλώσουμε…