MAESTRO: Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΗΣ “ΑΓΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ” ΣΤΟ ΠΕΜΠΤΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
Στο πέμπτο επεισόδιο, "σπάει" η βιτρίνα της τέλειας οικογένειας, ενώ η είσοδος μιας μυστηριώδους γυναίκας ρίχνει "φως" στο παρελθόν του Ορέστη.
Με νέο επεισόδιο επέστρεψε το “Maestro” στο MEGA το βράδυ της Πέμπτης (17/11), με τις ιστορίες των ηρώων να ξεδιπλώνονται και τα μυστικά τους να αποκαλύπτονται στους θεατές ένα προς ένα, ενώ το μυστήριο της δολοφονίας του Χαράλαμπου (Γιάννης Τσορτέκης) συνεχίζεται, έως ότου να μάθουμε την αλήθεια – μάλλον στο τελευταίο επεισόδιο της σειράς.
Μετά από την συγκλονιστική κατάθεση ψυχής της Μαρίας (Μαρία Καβογιάννη), την σκυτάλη παίρνει στο πέμπτο επεισόδιο ο Φάνης (Φάνης Μουρατίδης), ο υποψήφιος δήμαρχος του νησιού, ο ευυπόληπτος πολίτης με την τέλεια οικογένεια, ο οποίος πασχίζει να κρατήσει τα μέλη της ενωμένα, δίχως, όμως, αποτέλεσμα, αφού τα δικά του λάθη είναι που έχουν προκαλέσει τα μεγαλύτερα προβλήματα.
Maestro: Τι είδαμε στο πέμπτο επεισόδιο με τίτλο “La Famiglia”
Ενώ οι προηγούμενες αφηγήσεις των ηρώων αποτελούσαν έναν εσωτερικό και απόλυτα ειλικρινή μονόλογο ή αλλιώς έναν διάλογο του ήρωα με τον εαυτό του, στην περίπτωση του Φάνη τα πράγματα διαφέρουν. Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης τοποθετεί τον ήρωα μπροστά από ένα μικρόφωνο, να δίνει ζωντανή συνέντευξη σε μία ραδιοφωνική εκπομπή στο πλαίσιο της προεκλογικής του εκστρατείας. Η παραλλαγή αυτή ταιριάζει απόλυτα στον συγκεκριμένο χαρακτήρα, αφού τον “αναγκάζει” να υποκριθεί για άλλη μία φορά, όπως κάνει άλλωστε σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του και σε όλα τα επεισόδια. Δηλαδή, ούτε κι εδώ, όπου είναι ο ίδιος πρωταγωνιστής, τον ακούμε να μιλάει με ειλικρίνεια. Ωστόσο, βλέπουμε τις αληθινές του πράξεις, καθώς ο δημιουργός έχει “στήσει” ένα πλέγμα αντιθέσεων: κάθε φορά που ο Φάνης ξεστομίζει ένα ψέμα μπροστά στο κοινό της εκπομπής, ο θεατής της σειράς βλέπει σκηνές από τα πραγματικά γεγονότα.
Φαινομενικά, ο Φάνης είναι ένας συμπαθής, πετυχημένος, έξυπνος και επικοινωνιακός άντρας, ο οποίος νοιάζεται για το νησί και τους κατοίκους, αγαπά και στηρίζει την οικογένειά του – που μοιάζει βγαλμένη από διαφήμιση της Βιτάμ -, τα έχει καταφέρει πολύ καλά στη ζωή του. Πίσω από την τέλεια εικόνα του, όμως, κρύβεται ένας μικρός ανθρωπάκος που νοιάζεται μόνο για τις φιλοδοξίες του, για την καριέρα του και για το φανταχτερό περιτύλιγμα, όσο σάπιο κι αν είναι το περιεχόμενο. Ο γάμος με την σύζυγό του, την Σοφία, είναι πια συμβατικός και αποτελεί από καιρό μια συνεργασία – συμμαχία που εγκλωβίζει και τους δύο, η σχέση του με τα παιδιά του όχι μόνο δεν στηρίζεται σε ισχυρά θεμέλια, αλλά δεν έχει υπάρξει ποτέ ουσιαστική, ενώ η οικονομική ευμάρεια που παρουσιάζει είναι μια “βιτρίνα” πίσω από τις “βρώμικες” δουλειές του και τις εγκληματικές του δραστηριότητες με τον Χαράλαμπο.
Στο πέμπτο επεισόδιο, ο Φάνης αντιλαμβάνεται για πρώτη φορά πως η κόρη του, η Κλέλια (Κλέλια Ανδριολάτου), ενδέχεται να σχετίζεται ερωτικά με τον Ορέστη (Χριστόφορος Παπακαλιάτης) και προσπαθεί με πονηρό και υπόγειο τρόπο να ανακαλύψει την αλήθεια. Παράλληλα, έρχεται για άλλη μια φορά σε σύγκρουση με τον γιο του, τον Αντώνη (Ορέστης Χαλκιάς), ο οποίος σε προηγούμενο επεισόδιο έχει αποκαλύψει πως είναι γκέι. Ο Φάνης διατείνεται πως προσπαθεί να προσεγγίσει τον Αντώνη για να τον βοηθήσει, αλλά παίρνει την αποστομωτική απάντηση: “Δεν θέλεις να με βοηθήσεις, θέλεις να είμαι κάτι άλλο, αυτό δεν είναι βοήθεια”. Αποκορύφωμα, δε, είναι η ατάκα του γιου του “ίδιος με τον πατέρα του Σπύρου είσαι, απλά εσύ δεν βαράς”, η οποία “ξεγυμνώνει” τον Φάνη ως ήρωα.
Πράγματι. Θα μπορούσαμε να πούμε πως όσο κι αν ο Φάνης με τον Χαράλαμπο διαφέρουν, άλλο τόσο ομοιάζουν. Ο Φάνης είναι μορφωμένος, καλλιεργημένος, έχει ένα Α’ κοινωνικό στάτους, απολαμβάνει τον σεβασμό των συμπολιτών του, ξέρει να μιλήσει και να φερθεί. Από την άλλη, ο Χαράλαμπος είναι ένας χαμηλού μορφωτικού επιπέδου άνθρωπος, άξεστος, απαίδευτος, αλκοολικός και βίαιος. Παρόλα αυτά, και οι δύο πασχίζουν να έχουν τον έλεγχο της οικογένειάς τους – λες και τους ανήκει -, ασκούν βία (ψυχολογική και σωματική αντίστοιχα) στη σύζυγο και τα παιδιά τους, αδυνατούν να τους αποδεχτούν όπως ακριβώς είναι και να τους στηρίξουν, ενώ οι ίδιοι αποτελούν την “πηγή του κακού” για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι και οι συγγενείς τους. Σαν δυο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Η “αγία ελληνική οικογένεια” που πλασάρει ο Φάνης αρχίζει να αποδομείται όταν, αφενός, τα παιδιά του ανακαλύπτουν τις παράνομες δραστηριότητές του και, αφετέρου, όταν συνειδητοποιεί πως χάνει από σύμμαχό του την Σοφία.
Η βία “γεννά” βία
Στο πέμπτο επεισόδιο, βλέπουμε, επίσης, ένα σοκαριστικό περιστατικό με τον Σπύρο (Γιώργος Μπένος), ο οποίος βιώνει μαζί με τη μητέρα του άγρια κακοποιητική συμπεριφορά από τον Χαράλαμπο. Μια “προσβλητική” ατάκα της κοπέλας του, της Γιάννας, γίνεται η αφορμή για να ξεσπάσει με βία και να την χτυπήσει στο πρόσωπο. Η Μαρία συναντά τυχαία την επόμενη μέρα την Γιάννα και παρατηρώντας τα σημάδια, ζητά να μάθει τι συνέβη. “Έπεσα. Καταλάθος με χτύπησε. Έγινε μόνο μια φορά. Δεν θα το ξανακάνει”. Οι δικαιολογίες της Γιάννας – όμοιες με εκείνες που χρησιμοποιεί και η ίδια κάθε φορά που την κακοποιεί ο Χαράλαμπος – αφυπνίζουν και συνάμα τρομάζουν την Μαρία, η οποία τρέχει στον γιο της: “Αν ξανακουμπήσεις αυτή την κοπέλα, εμένα με έχασες, δεν θα γίνεις σαν κι αυτόν“. “Μ’ αυτόν είσαι όμως”, της απαντά και η Μαρία “παγώνει”.
Η βία “γεννά” βία και, μάλιστα, πολλές φορές αυτό συμβαίνει ασυνείδητα. Σε περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας, υπάρχει τεράστιος κίνδυνος το παιδί να μιμηθεί την συμπεριφορά του γονιού του στο μέλλον. Τα παιδιά “φωτογραφίζουν” ούτως ή άλλως τις συμπεριφορές των γονιών τους και πολλές φορές, όταν βρεθούν σε μία παρόμοια συνθήκη, τις αναπαράγουν ερήμην τους. Είναι ένας κώδικας, ο οποίος παρά το γεγονός ότι υπήρξε τραυματικός, μπορεί να υιοθετηθεί, αφού το παιδί αυτόν έμαθε, αυτόν ξέρει, αυτόν θυμάται. Εκτός αν “σπάσει” την αλυσίδα της βίας. Όσο για τις Γιάννες αυτού του κόσμου, να θυμάστε πως άπαξ και γίνει μία φορά, θα ξαναγίνει.
Ένα καρέ “κόσμημα”
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης θέτει ξανά το σκηνοθετικό του ταλέντο σε λειτουργία και στο πέμπτο επεισόδιο μας χαρίζει μια πολύ τρυφερή και άψογη, φωτογραφικά, εικόνα, με πρωταγωνιστές τον Αντώνη και τον Σπύρο. Σε μία κρυφή τους συνάντηση, τα δύο αγόρια ανταλλάζουν ένα φιλί στο στόμα, με τον πρώτο να κρατά μία καραμπίνα στο χέρι του – ένα ισχυρό σύμβολο ανδρισμού και τοξικής αρρενωπότητας – ενώ ο δεύτερος συμπληρώνει με τα χέρια του το σχήμα μιας καρδιάς που διακρίνεται ακριβώς στη μέση του κάδρου.
Ορέστης και Φάνης συνένοχοι στο έγκλημα
Όπως συμβαίνει προς το τέλος κάθε επεισοδίου του “Maestro”, παρουσιάζεται ένα κομμάτι από τη συνέχεια της σκηνής με τον νεκρό Χαράλαμπο. Αυτή τη φορά αποκαλύπτεται πως μαζί με τον Ορέστη, ο οποίος προσπαθεί να ξεφορτωθεί το πτώμα του, βρίσκεται και ο Φάνης. Οι δύο άντρες είναι συνένοχοι στο έγκλημα που έχει διαπραχθεί, αν και δεν ξέρουμε ακόμη ποιος το έκανε.
Στο “φως” το παρελθόν του Ορέστη
Η μεγάλη έκπληξη του πέμπτου επεισοδίου έρχεται στο κλείσιμο, όταν εμφανίζεται στο νησί μία γυναίκα (Στεφανία Γουλιώτη), η οποία συστήνεται ως σύζυγος του Ορέστη. Αυτή “εισβολή” αναμένεται να ρίξει “φως” στο παρελθόν του πρωταγωνιστή και να ανατρέψει τις καταστάσεις, ενώ μας φέρνει στο μυαλό την ιστορία αγάπης της γιαγιάς της Κλέλιας (Χάρις Αλεξίου), σαν η ιστορία να επαναλαμβάνεται.
Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης στο podcast της σειράς του MEGA, σχετικά με όσα φέρνει η είσοδος αυτής της γυναίκας: “Το έκτο επεισόδιο φέρνει την ιστορία του Ορέστη. Μέχρι τώρα δεν έχουμε δει από πού έρχεται, ποιος είναι, τι έχει περάσει, τις σκοτεινές πλευρές του. Ήρθε η ώρα να δούμε την ιστορία αυτού του ανθρώπου. Είναι ένα ακραία διαφορετικό επεισόδιο. Το χειριστήκαμε διαφορετικά σαν σκηνοθεσία, σαν φωτογραφία και σαν παίξιμο. Είναι σαν μια ανεξάρτητη ταινία μέσα στο επεισόδιο. Το πιάνουμε από το 1995, από όταν ήταν 20 χρονών ο Ορέστης. Βλέπουμε πώς αυτός ο ήρωας μεγάλωσε και πώς φτιάχτηκε. Είναι ένας άνθρωπος που τρέχει να ξεφύγει από το παρελθόν του. Η γυναίκα του είναι το παρελθόν του”.