Ο ΙΑΠΩΝΑΣ ΠΟΥ “ΤΥΠΩΣΕ” ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΟΥΣ NYT ΜΙΛΑ ΣΤΟ NEWS 24/7
"Θέλω ο κόσμος να γνωρίζει την κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη" μάς λέει ο Sho Shibuya, ο οποίος χρησιμοποίησε ως καμβά για τις φωτιές στην Ελλάδα το πρωτοσέλιδο των New York Times.
Στην πρώτη μας επικοινωνία ζήτησε ευγενικά να κάνουμε τη συνέντευξη με γραπτές ερωτήσεις, γιατί δεν δείχνει το πρόσωπό του, όπως είπε. Ο μυστηριώδης Ιάπωνας καλλιτέχνης Sho Shibuya, με 260 χιλιάδες ακολούθους στο Instagram και εκθέσεις σε μεγάλες γκαλερί σε όλον τον κόσμο, χρησιμοποιεί ως καμβά για τα έργα του τα πρωτοσέλιδα των New York Times. Η αφορμή για την καλλιτεχνική δημιουργία είναι οι ειδήσεις και τα χρώματα των φωτογραφιών από σημαντικά διεθνή γεγονότα και φυσικές καταστροφές. Ο Shibuya αποτυπώνει στο φθηνό δημοσιογραφικό χαρτί την ακριβή δημοσιογραφία.
Στις 26 Αυγούστου έβαψε το πρωτοσέλιδο των NYT με το χρώμα της φωτιάς και στην περιγραφή του έργου έγραψε: “The EU’s biggest wildfire ever” («Η μεγαλύτερη πυρκαγιά στην ΕΕ που έγινε ποτέ»). Αναφερόταν στις φωτιές που κατακαίνε φέτος το καλοκαίρι την Ελλάδα, αφήνοντας πίσω νεκρούς ανθρώπους, καμένες περιουσίες και εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα δάσους – η αφορμή του έργου του Shibuya ήταν η φιγούρα ενός πυροσβέστη στην Πάρνηθα. Σε ένα παρόμοιο έργο, τον Αύγουστο του 2021, ο ίδιος είχε πάρει έμπνευση από τη φωτιά που κατέστρεψε τη βόρεια Εύβοια. Δεν είναι ακριβώς η καλύτερη διαφήμιση για τη χώρα μας.
Ο Shibuya δέχτηκε να μιλήσει στο Magazine. «Όταν αποφασίζω τι να σχεδιάσω, αναζητώ μία κριτική οπτική για να μεταδώσω το μήνυμα», είπε από το εργαστήριό του στο Μπρούκλιν.
Θα ήθελα να μας συστηθείτε για κάποιον που δεν γνωρίζει το έργο σας.
Ήμουν κλεισμένος στο μικρό στούντιο-διαμέρισμά μου στο Μπρούκλιν. Απορροφημένος καθημερινά με τις κακές ειδήσεις, αναρωτήθηκα πώς θα μπορούσα να προσαρμοστώ σε αυτήν τη νέα κανονικότητα χωρίς να νιώθω καταβεβλημένος. Πέρασαν κάποιες μέρες και συνειδητοποίησα ότι από το μικρό παράθυρό του διαμερίσματος, δεν μπορούσα να ακούσω τα κορναρίσματα των αυτοκινήτων και τις φωνές των ανθρώπων. Άκουγα τα πουλιά να κελαηδούν δυνατά και τον ήχο του αέρα στα φύλλα των δέντρων, έτσι σήκωσα το βλέμμα ψηλά και είδα τον φωτεινό ουρανό, όμορφο όσο ποτέ, σε αντιδιαστολή με τον κόσμο που άλλαζε από κάτω. Με ενθουσίασε η αντίθεση ανάμεσα στο χάος του κόσμου και τις εκπληκτικές ανατολές κάθε μέρα. Άρχισα να αποτυπώνω τη στιγμή πάνω στην εφημερίδα, αντιπαραβάλλοντας το άγχος της είδησης με τη γαλήνη του ουρανού και καταγράφοντας τη νέα μου κανονικότητα.
Γιατί επιλέγετε ως καμβά το πρωτοσέλιδο των New York Times;
Διότι είναι η εφημερίδα που διαβάζω καθημερινά και γιατί η Νέα Υόρκη είναι το σπίτι μου. Δεν υπάρχει κάποια σχέση συνεργασίας μεταξύ εμού και της εφημερίδας. Απλώς τη χρησιμοποιώ για να σχεδιάζω τα έργα μου, αλλά σέβομαι τη δημοσιογραφία που κάνει.
Στις 26 Αυγούστου δημιουργήσατε το έργο με την αναφορά στην Ελλάδα και την περιγραφή «Η μεγαλύτερη πυρκαγιά στην ΕΕ που έγινε ποτέ». Πώς το αποφασίσατε;
Το αποφάσισα όταν είδα φωτογραφίες και βίντεο με ανθρώπους να εκκενώνουν περιοχές λόγω της πυρκαγιάς. Θέλω να συμβάλω στην ευαισθητοποίηση γύρω από το γεγονός.
Χρησιμοποιήσατε το χρώμα της φωτιάς και του σκοτεινού ουρανού. Πώς φτάσατε σε αυτή τη σύνθεση;
Όταν αποφασίζω τι να σχεδιάσω, αναζητώ μία κριτική οπτική για να μεταδώσω το μήνυμα. Σε αυτήν την περίπτωση είναι η θηριώδης πυρκαγιά με τους σφοδρούς ανέμους και τις σπίθες που αντιμετωπίζει ο τοπικός πυροσβέστης στο πεδίο.
Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε με το συγκεκριμένο έργο;
Θέλω ο κόσμος να γνωρίζει την κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτήν τη στιγμή.
Από τι εμπνέεστε;
Από την ανθρωπότητα και τη φύση.
Είχατε σχεδιάσει το 2021 ένα παρόμοιο έργο, με αφορμή τότε την πυρκαγιά στην Εύβοια. Πιστεύετε ότι η καταστροφή επαναλαμβάνεται;
Τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής είναι πλέον καθημερινά.
Έχετε κάποιο μήνυμα για τους ανθρώπους στην Ελλάδα;
Ειλικρινά ελπίζω να είναι όλοι ασφαλείς και η κατάσταση να τεθεί υπό έλεγχο το συντομότερο δυνατό.