ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ NETFLIX ΚΑΙ ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ
To Νetflix έχει αρχίσει την αναζήτηση του στελέχους που θα αλλάξει το προφίλ της πλατφόρμας, με την προσθήκη επιπέδου που θα είναι πιο οικονομικό. Αρκεί να κάνεις κάποιες 'εκπτώσεις'.
Ο Τεντ Σαράντος είναι ο άνθρωπος που είχε (το 2000) το ριψοκίνδυνο σχέδιο της δημιουργίας νέου είδους πολυμέσων για την οικιακή ψυχαγωγία. Ήθελε να κάνει κάθε σπίτι, video club. Να μπορεί ο καθένας να βλέπει ό,τι θέλει, όποτε θέλει, χωρίς παρεμβολές διαφημίσεων, για ένα fixed ποσό το μήνα.
Εμπνεύστηκε έτσι, το Netflix που ‘έκλεισε’ το 2021 με τους περισσότερους συνδρομητές στον κόσμο, από κάθε άλλη αντίστοιχη πλατφόρμα.
‘Έκλεισε’ το έτος με 221.800.000 πελάτες σε όλον τον πλανήτη.
- Το Amazon Prime Video ξεπέρασε ξεπεράσει τους 220 εκατομμύρια
- Το Disney+ είχε 129.8 εκατομμύρια και
- Το HBO Max που ‘φτιάχτηκε’ το 2020 να έχει φτάσει τους 73.8 εκατομμύρια.
Τα πάντα ωστόσο, άλλαξαν στο πρώτο τετράμηνο του 2022: το Disney+ είχε 11.8 εκατομμύρια νέους συνδρομητές και ακόμα δεν είχε ‘μπει’ σε 42 χώρες και 11 περιοχές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής, ενώ το Netflix περιορίστηκε στους 8.300.000 νέους πελάτες. Ήταν η χαμηλότερη ανάπτυξη κοινού από το 2015. Και έγινε ο λόγος που οσονούπω (πριν το τέλος του 2022) θα εμφανιστούν μπροστά σου διαφημίσεις.
Δημοσίευμα της Wall Street Journal την Τρίτη 12/7 ενημερώνει ότι το Netdlix έχει ήδη ξεκινήσει συνεντεύξεις για να βρει το στέλεχος που θα ηγηθεί αυτής της νέας υπηρεσίας. Διευκρινίζεται πως οι αλλαγές δεν θα περιοριστούν στις διαφημίσεις. Στα τρία επίπεδα υπηρεσιών, ο κάθε συνδρομητής θα μπορεί να επιλέξει διαφορετική ποιότητα εικόνας και αριθμό οθονών που θα μπορούν να χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα.
Οι διαφημίσεις θα είναι παραδοσιακές (σαν και αυτές που πετάγονται στο YouTube, αλλά θα προβάλλονται μεταξύ των σόου) ή μέσω ‘σούπερ’ που θα διαφημίζει ένα στούντιο. Εκπρόσωπος του Netflix είπε στη WSJ πως “είμαστε ακόμα στην αρχή της διαδικασίας που θα μας βοηθήσει να αποφασίσουμε πώς θα παρουσιάσουμε μια επιλογή σε χαμηλότερη τιμή, που θα έχει διαφημίσεις. Ακόμα δεν έχουν παρθεί αποφάσεις”.
Πριν φτάσουμε στο πώς το Netflix έφτασε στο σημείο θα θέλει να αλλάξει έναν εκ των θεμελίων λίθων του (το ‘όχι διαφημίσεις’), θα πούμε δυο λόγια παραπάνω για τον Ελληνοαμερικανό που έκανε το χόμπι του, επάγγελμα και όλους εμάς πελάτες του.
Ο Theodore Anthony Sarandos Jr. ήθελε να ‘βάλει’ τη λογική των video clubs στο σπίτι κάθε πολίτη του πλανήτη. Για 7.99 δολάρια το μήνα, ο καθένας θα μπορούσε να απολαύσει έναν ‘μπουφέ’ με ταινίες, σίριαλ, ντοκιμαντέρ κλπ, από τον οποίο θα μπορούσε να ‘καταναλώσει’ ό,τι ήθελε -για όσο ήθελε. Υπήρχε και ένα bonus: στο ‘μενού’ υπήρχαν νέα προγράμματα που ο καταναλωτής δεν μπορούσε να βρει κάπου αλλού.
Video on demand υπήρχε από τις αρχές του ’90, εν τούτοις στην εποχή του Internet άλλαξε άρδην προφίλ και λογική και δημιούργησε απεριόριστες δυνατότητες.
Το σχέδιο του Σαράντος έτυχε της υποστήριξης του Ριντ Χάστινγκς, συνιδρυτή του Netflix και πρώτο CEO της εταιρίας. Έδωσε στον Σαράντος την απόλυτη ελευθερία να επιλέξει τα προγράμματα που θα παρουσίαζε -ως πρώτα- η πλατφόρμα και επικέντρωσε στον προγραμματισμό και το μάρκετινγκ.
Το Σεπτέμβριο του 2011 ανακοινώθηκε πως το Netflix είχε 12.000.000 streaming/DVD πελάτες. Η κίνηση να ‘χωρίσουν’ τα τσανάκια, δημιουργώντας ξεχωριστό λογαριασμό για τα DVD ναυάγησε και οι επιχειρηματίες σύντομα ξεκίνησαν από την αρχή. Έκτοτε δεν είχαν απώλειες. Δηλαδή, μέχρι την πανδημία και την έξοδο της Ρωσίας από τη λίστα των συνδρομητών.
Από πού προέκυψε η ιδέα για το ‘οικιακό video club’
Ο παππούς του Σαράντος, από τη μεριά του πατέρα του, λεγόταν Καριοτάκης και ζούσε στη Σάμο, πριν ξεκινήσει το ταξίδι για τις ΗΠΑ, ως νεαρός ενήλικας. Εκεί έγινε Σαράντος και έζησε στην Αριζόνα. Ο γιος του Τεντ, παράτησε το σχολείο για να γίνει ηλεκτρολόγος. Γνώρισε τη Σούζαν, η οποία επίσης δεν είχε ως προτεραιότητα την εκπαίδευση και απέκτησαν πέντε παιδιά.
“Σε ένα σπίτι με τόσα παιδιά, επικρατούσε χάος. Συνήθιζα να παρηγοριέμαι παρακολουθώντας τηλεόραση. Η δομή της τηλεόρασης έγινε δομή της ζωής μου. Προγραμμάτιζα τη ζωή μου γύρω από τα σόου που μεταδίδονταν, γιατί δεν είχα κάποιο άλλο είδος προγραμματισμού” είχε πει ο νυν επικεφαλής του Netflix το Φεβρουάριο του 2013, στους New York Times.
Εν αντιθέσει με τους γονείς του, εκείνος ήθελε να σπουδάσει. Ως απόφοιτος του Beverly Hills High School, όπου γνώρισε την πρώτη του σύζυγο, Μισέλ (απέκτησαν δυο παιδιά) πήγε σε κοινοτικό κολέγιο. Ως πρωτοετής ζήτησε δουλειά από το video club της περιοχής του. Αν δεν είσαι εξοικειωμένος με τον όρο, σημαίνει ότι είσαι κάπου στα 20something ή στις αρχές των 30. Σε κάθε περίπτωση, παλιά δεν υπήρχαν streaming ή DVD, αλλά βιντεοκασέτες που ενοικιάζαμε -με τη μέρα- και παρακολουθούσαμε στο σπίτι μας. Να σου δείξω τη συσκευή.
Ο Σαράντος ήταν ο αυθεντικός αλγόριθμος
Ο Σαράντος έπιασε δουλειά αρχικά ως κλητήρας και έφτασε να γίνει ο μάνατζερ της επιχείρησης. Μετά προσέγγισε τον ιδιοκτήτη και τον έπεισε να ανοίξουν και άλλα καταστήματα. Έφτασαν τα οκτώ. Τα ‘έτρεχε’ όλα εκείνος. Ήταν η πρακτική του στις επιχειρήσεις, τις οποίες σπούδασε -με δεύτερο πτυχίο στις κινηματογραφικές ταινίες.
Μεταξύ των όσων είχε καθιερώσει ήταν η παράλληλη παρακολούθηση της ίδιας ταινίας από όλους τους μάνατζερ των videoclubs, με σχολιασμό στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν. Έτσι άρχισε να προτείνει ταινίες στους πελάτες. “Ήμουν ο αυθεντικός αλγόριθμος” εξήγησε.
Η δυνατότητα που είχε να απέκτησε κριτήριο για το τι θέλει ο κόσμος και πώς μπορεί να τον κάνει ο ίδιος να ανταποκριθεί,τον βοήθησε όταν έπιασε δουλειά στο Netflix το 2000. Aπό τα πρώτα που έκανε ήταν να γίνει η γέφυρα μεταξύ δυο ‘πλούσιων φέουδων’ που ήταν καχύποπτα μεταξύ τους: του Hollywood και της Silicon Valley, όπου είχε την έδρα της το Netflix. To μεν Hollywood πίστευε πως η Silicon Valley θέλει να το σφετεριστεί, τη δε Silicon Valley πίστευε πως το Hollywood θέλει να επιβραδύνει την εξέλιξη της. Ο Σαράντος έπεισε αμφότερους πως έχουν μόνο να κερδίσουν πράγματα, αν συνεργαστούν.
Πώς; Όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί του ενημερώνουν πως είναι πολύ ικανός στο να κερδίζει τους ανθρώπους που χρειάζεται η εταιρία του, η οποία ενεργούσε -και εξακολουθεί να ενεργεί- ως πελάτης και ανταγωνιστής των ραδιοτηλεοπτικών δικτύων (αγοράζει από αυτά προϊόντα, που τα χρησιμοποιεί για να προσελκύσει θεατές).
“Ένιωθε πολύ άνετα με αυτό που ήταν” εξήγησε η δεύτερη σύζυγος του, Νικόλ Αβάντ, για την ημέρα που ο Σαράντος την κέρδισε. Γνωρίστηκαν σε εκδήλωση για τη συγκέντρωση χρημάτων που απορροφήθηκαν στην προεκλογική καμπάνια του Μπαράκ Ομπάμα, για τη Γερουσία, το 2009. Ήταν και οι δύο μεταξύ των διοργανωτών. Μετά η Αβάντ (κόρη του πρώην προέδρου της Motown, Κλάρενς) έγινε πρέσβειρα των ΗΠΑ στις Μπαχάμες και σύντομα παντρεύτηκε τον Σαράντος.
Αυτός παρεμπιπτόντως, είχε και την ιδέα της προβολής κάθε επεισοδίου του όποιου νέου σόου, την ημέρα που ‘έβγαινε’ στον αέρα. Ναι, θα έλεγες πως ήταν ο εμπνευστής του binge watching.
Στην αρχή αντιμετώπισε την οργή των δημιουργών που του έλεγαν πως ‘πετούσε’ σε μια ημέρα, αυτό που δούλευαν για μήνες. Συνήθιζε να απαντάει “ναι, κάνω ό,τι συμβαίνει με τα άλμπουμ του Μπρους Σπρίνγκστιν: βγάζω όλο το άλμπουμ”. Τη συνέχεια τη ζεις.
Πώς έφτασε το Netflix στη φάση των αλλαγών
Σε συνέντευξη που έδωσε ο άνθρωπος μας στη γαλλική εφημερίδα Le JDD (δημοσιεύτηκε την Κυριακή 10/7), ρωτήθηκε για την ‘αιμορραγία’ της πλατφόρμας, κατά την πανδημία και την αποβολή των χρηστών στη Ρωσία -εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία και των κυρώσεων. Επιπροσθέτως, έχει αυξηθεί κατακόρυφα και ο ανταγωνισμός (Disney+, Prime Video, HBO Max).
Αυτό που είπε ο καθ’ ύλην αρμόδιος ήταν πως είναι πολλοί οι παράγοντες που έπαιξαν ρόλο στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Netflix και είχε ως συνέπεια να χάσει στο πρώτο τετράμηνο του έτους 200.000 συνδρομητές. “Το πρώτο είναι ο πληθωρισμός που επηρέασε όλα τα σπίτια, έπειτα υπάρχει μείωση στην πώληση smart TV -λόγω των προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού-, ενώ αποχωρήσαμε από τη ρωσική αγορά”. Όπως είχε ενημερώσει το Bloomberg, για να περιοριστεί η ζημιά, απολύθηκαν 450 υπάλληλοι από τις αρχές του περασμένου Μάη.
Στα πλάνα εν τω μεταξύ, είναι η προσφορά που θα μειώσει το κόστος της συνδρομής για όσους δεχθούν να εμφανίζονται διαφημίσεις στις οθόνες τους, ενώ παρακολουθούν Netflix.
Σημείωση: πλάνο αντίστοιχο με αυτό του Netflix για τις διαφημίσεις, ετοιμάζει και το Disney+. Ton Απρίλιο του 2022 έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ έδειξε πως το 67% των συνδρομητών του HBO Max προτιμούν την έκδοση χωρίς διαφημίσεις. Στο Disney+ το αντίστοιχο ποσοστό είναι 52%, στο Paramount+ είναι 31% και στο Hulu 35%. Ειρήσθω εν παρόδω, στο Νο1 της λίστας τoυ value for money, βρέθηκε το ΗΒΟ Max (ιδιοκτησίας Warner Bros. Discovery), που έχει ήδη έκδοση με διαφημίσεις (9.99 δολάρια) και έκδοση χωρίς (14.99 δολάρια).
“Η εισαγωγή των διαφημίσεων θα κάνει μεν, πιο περίπλοκο το επιχειρηματικό μοντέλο του Netflix, ωστόσο θα επιτρέψει στην εταιρεία να προσελκύσει πελάτες που θέλουν να πληρώσουν λιγότερα”, διευκρίνισε ο Σαράντος. Ο έτερος ιδρυτής της πλατφόρμας είπε πως “διαπιστώσαμε πως δεν είχαμε λάβει υπ’ όψιν μας ένα μεγάλο ‘κομμάτι’ των πελατών, οι οποίοι δεν έχουν θέμα να βλέπουν διαφημίσεις, αν μειωθεί η τιμή της συνδρομής. Για αυτούς θα προσθέσουμε ένα επίπεδο διαφημίσεων, με το δεύτερο επίπεδο να είναι το Netflix, όπως το ξέρατε έως τώρα”. Χωρίς διαφημίσεις.
“Κάθε πελάτης κάνει την ίδια ερώτηση: αφορά την αξία της συνδρομής σε σχέση με το κόστος της. Το όραμα μας παραμένει η ικανοποίηση του καταναλωτή”, διαβεβαίωσε ο Σαράντος πριν αναφέρει το Stranger Things, το Peaky Blinders και το Umbrella Academy ως προϊόντα που επιβεβαιώνουν πως το Netflix νοιάζεται για τον κόσμο του.
“Η εταιρεία προσαρμόζεται στην επιβράδυνση της ανάπτυξης, σε σύγκριση με τις προβλέψεις και το κάνει χωρίς να περιορίζει τις δαπάνες για την παραγωγή περιεχομένου, οι οποίες θα φτάσουν τα 17 δισεκατομμύρια ευρώ, το 2022” υποστήριξε ο Ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας.
Για την ιστορία, το 2021 έδωσε 17.270.000.000 ευρώ.