Έλληνας μουσουλμάνος εξηγεί τι είναι και τι δεν είναι το Ισλάμ. Ο ρόλος των τζιχαντιστών και το δόγμα του σοκ
Ο διπλωματούχος ισλαμικής θεολογίας Άχμαντ Ελντίν, μιλά στο News247 για τους τζιχαντιστές - "Χαριτζίτες", για το δόγμα τους και το πώς ερμηνεύουν το Κοράνι, αλλά και για τον ρόλο της Μουσουλμανικής Αδελφότητας. Υπάρχει κίνδυνος για την Ελλάδα;
- 24 Μαρτίου 2016 10:44
Ήταν 30 Ιουνίου του 2014 όταν η τότε οργάνωση – διάσπαση της Αλ Κάιντα, ISIS, ανακοίνωνε στον πλανήτη τη δημιουργία του “Ισλαμικού Χαλιφάτου”. Ο κόσμος έμαθε τους τζιχαντιστές μέσα από το δόγμα του σοκ, μέσα από αποκεφαλισμούς δυτικών αιχμαλώτων, βομβιστικές επιθέσεις σε χώρες της Ανατολής και διακηρύξεις μίσους. Οι επεκτατικές βλέψεις των εξτρεμιστών, ήταν ξεκάθαρες.
Το δόγμα του σοκ και ο λαϊκισμός των ευρωσκεπτικιστών
Εντυπωσιακός ήταν άλλωστε εξ αρχής ο στρατιωτικούς τους εξοπλισμός, με τους ίδιους τους τζιχαντιστές να κυκλοφορούν συνεχώς στο διαδίκτυο φωτογραφίες και βίντεο, κάνοντας επίδειξη δύναμης. Τους πρώτους μήνες η Δύση παρακολουθούσε μάλλον αμήχανα το αποτέλεσμα της δικής της επέμβασης στη Μέση Ανατολή. Σταδιακά οι τζιχαντιστές απέκτησαν μεγάλη δύναμη μέσα στη Συρία, κατέκτησαν πόλεις και εδάφη, εκτόπισαν πληθυσμό που βγήκε στον δρόμο της προσφυγιάς εν μέσω εμφυλίου πολέμου και τρομοκρατίας και πλέον, το τελευταίο εξάμηνο, χτυπούν και μέσα στην καρδιά της Ευρώπης.
Πρώτα στο Παρίσι, εν συνεχεία στις Βρυξέλλες, μια πόλη – θύλακα τζιχαντιστών. Οι Ευρωπαίοι ηγέτες προσπαθούν να βρουν ενιαία λύση, την ώρα που η διεθνής κοινότητα καταδικάζει μεν, ωστόσο αδυνατεί να επέμβει. Το γιατί, ανάγεται ακόμα και σε θεωρίες “συνωμοσίας”, που μπορεί τελικά να μην είναι και τόσο συνωμοσιολογικές.
Μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα, ο κόσμος της Δύσης άρχισε να ψάχνει να μάθει περισσότερα για τους μακελάρηδες, διερευνώντας τα κίνητρα αλλά και το θρησκευτικό-πολιτικό δόγμα που ακολουθούν. Ποιοι είναι τελικά αυτοί οι άνθρωποι που σκορπούν φρίκη επικαλούμενοι το όνομα του Αλλάχ;
Η ξενοφοβία, η ισλαμοφοβία και ο πανικός ανέβηκαν, αλλά ευτυχώς δεν κυριάρχησαν. Παρόλα αυτά, πολλοί ακροδεξιοί και ευρωσκεπτικιστικοί κύκλοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις επιθέσεις λαϊκίζοντας, καλώντας για κλειστά σύνορα και καταστολή των ελευθεριών, και κατηγορώντας τον Μουσουλμανικό κόσμο συνολικά. Και για να διαλύσεις την προπαγάνδα, ο καλύτερος τρόπος είναι να απευθυνθείς στους ανθρώπους που γνωρίζουν εμπεριστατωμένα πώς έχουν τα πράγματα πίσω από τον θρησκευτικό φανατισμό.
Η άνοδος της ακροδεξιάς και της μισαλλοδοξίας συνοδεύονται από τεράστια παραπληροφόρηση
Εμείς, μιλήσαμε με τον Άχμαντ Ελντίν , κήρυκα του Ισλάμ στην Αθήνα και διπλωματούχο ισλαμικής θεολογίας σχετικά με τις επιθέσεις των τζιχαντιστών, το δόγμα, τον ρόλο τους, το τί επιδιώκουν αλλά και το πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν. Ο ίδιος έχει γεννηθεί στην Ελλάδα και προσπαθεί να επιμορφώσει “για το τι είναι Ισλάμ και κυρίως τι δεν είναι Ισλάμ”.
Ο Άχμαντ Ελντίν, λέει στο news 247 πως οι τζιχαντιστές αποτελούν αίρεση, με ρίζες στη Μουσουλμανική Αδελφότητα, ενώ ο ρόλος και η δράση τους είναι γνωστή εδώ και χρόνια στον αραβικό κόσμο. Αναφέρει και διευκρινίζει πως οι τρομοκράτες ερμηνεύουν με τον δικό τους τρόπο το Κοράνι και εκμεταλλεύονται το γεγονός πως η Ε.Ε. δεν έχει κάνει αποφασιστικά βήματα για την πάταξη της Αδελφότητας.
Κρίνει μάλιστα, πως ο μόνος τρόπος για την εξάρθρωση τους μετά τα πολλαπλά τρομοκρατικά χτυπήματα που πλέον πλήττουν και τη Δύση, είναι η συνεργασία των αξιωματούχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μουσουλμάνους, οι οποίοι μπορούν να παρέχουν τις μόνες ασφαλείς πληροφορίες και να αποκωδικοποιήσουν ορθά τα χτυπήματα. Δεν παραλείπει να αναφέρει επίσης πως ο Μουσουλμανικός κόσμος χρειάζεται περισσότερο ακτιβισμό για την επικράτηση των διδαχών του Κορανίου ως έχουν, και όχι όπως παραποιούνται από την εκάστοτε εξτρεμιστική αίρεση, όπως είναι οι “Χαριτζίτες”.
Ο Άχμαντ Ελντίν υπογραμμίζει πως οι ακραίες δράσεις έχουν να κάνουν ξεκάθαρα με τις εσκεμμένες παρερμηνείες των κειμένων του Ισλάμ, καθώς κάποιοι θέλουν να εκμεταλλευτούν τα λάθη που είχε κάνει τα προηγούμενα χρόνια η Δύση. Τέλος, σημειώνει πως οι Ευρωπαίοι αλλά και οι Έλληνες, θα πρέπει να συνομιλούν περισσότερο με τους ίδιους τους μουσουλμάνους αν θέλουν να τους γνωρίσουν πραγματικά. “Αν θέλω να μάθω για τον χριστιανισμό, θα διαβάσω για παράδειγμα χριστιανικά κείμενα. Τους καλώ να μιλήσουν με τους ίδιους τους μουσουλμάνους για να μάθουν για αυτούς”, λέει χαρακτηριστικά ο Αχμάντ Ελντίν.
Η συνέντευξη αναλυτικά παρακάτω.
Ποια ήταν η αντίδραση σας μετά το πρόσφατο τρομοκρατικό χτύπημα στις Βρυξέλλες;
Όλα αυτά είναι λίγο πολύ γνωστά σε εμάς με την έννοια ότι γνωρίζουμε αυτά τα άτομα, τη θεολογία τους, το δόγμα και την ιστορία τους. Ονομάζονται Χαριτζίτες, έχουν μεγάλη ιστορία σε αυτά τα βίαια χτυπήματα, ακόμα και από τα πρώτα νόμιμα Χαλιφάτα. Ήταν από τις πρώτες αιρέσεις που είχαν προκύψει στο Ισλάμ και οι μουσουλμάνοι τις αντιμετωπίζουν είτε θεολογικά – δογματικά, είτε στρατιωτικά. Στη σύγχρονη εποχή έχουν δημιουργήσει πολλά προβλήματα, πρώτα και κύρια στις μουσουλμανικές χώρες, για παράδειγμα στην Τουρκία, στη Σαουδική Αραβία, στην Αίγυπτο και αλλού. Η πρώτη αντίδραση μετά το τελευταίο τρομοκρατικό χτύπημα, είναι το συναίσθημα της στενοχώριας. Η Δύση σιγά σιγά αρχίζει να βιώνει στο πετσί της το τί είναι οι τζιχαντιστές, κάτι που οι μουσουλμάνοι ξέρουν εδώ και χρόνια, ενώ εξακολουθούν να ζουν κάτω από την απειλή των τζιχαντιστών. Εμείς προσπαθούμε να ενημερώσουμε τον κόσμο, να τους εξηγήσουμε τι είναι οι Χαριτζίτες και θεολογικά και ιστορικά.
Υπάρχει μια παραφιλολογία τις τελευταίες ημέρες, ιδίως από τον ακροδεξιό χώρο, ότι το Ισλάμ και οι διδαχές του Κορανίου συνδέονται με τις τρομοκρατικές επιθέσεις. Ποια είναι η θέση σας;
Αυτό δεν συνδέεται σε καμία περίπτωση με την πραγματικότητα. Ο καθένας θα μπορούσε να διαβάσει και να ερμηνεύσει μεμονωμένα και την Παλαιά Διαθήκη που και εκείνη περιέχει σκηνές απίστευτης βιαιότητας, αντιστοίχως κάποιος μπορεί να ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο και το Κοράνι. Η θεολογική μας διδασκαλία έγκειται καθαρά στο ορθόδοξο κομμάτι, το πώς κατανοήθηκε από τους πρώτους μουσουλμάνους, πώς μελετήθηκε από τον ίδιο τον Προφήτη. Αν μείνουμε εκεί, δεν τίθεται επ’ ουδενί θέμα τρομοκρατίας και τέτοιων πράξεων. Αν όμως κάποιος ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο το Κοράνι και το διαβάσει όπως επιθυμεί, τότε παρερμηνεύονται τα πράγματα. Εδώ έχουμε να κάνουμε ξεκάθαρα με μια αίρεση. Έχω μεταφράσει άρθρα και έχω συντάξει μελέτη για το τί ακριβώς είναι αυτά τα άτομα, ποια είναι η ιστορία τους, τί πρέπει να ξέρουμε για εκείνους (το link της μελέτης μπορείτε να το βρείτε στο τέλος του κειμένου).
Η ετοιμότητα των τζιχαντιστών ήταν κάτι που μας σόκαρε. Ποιοι εν τέλει επωφελούνται από τον τρόμο που πλανάται πάνω από την Ε.Ε. μέσα από τέτοια χτυπήματα;
Πράγματι, είναι τρομακτικό το πόσο γρήγορα ανασυγκροτήθηκαν και χτύπησαν. Πιστεύω πως υπάρχουν γεωπολιτικά συμφέροντα που ευνοούν τους τζιχαντιστές με έναν πολύ περίεργο τρόπο. Με κάποιον τρόπο τόσο οι τζιχαντιστές, όσο και οι ακροδεξιοί της Ευρώπης επωφελούνται. Οι ακροδεξιοί χρησιμοποιούν μια ρητορική κατά των μουσουλμάνων μέσω της τρομοκρατίας που ασκούν οι τζιχαντιστές για να ενδυναμωθούν, άλλωστε και στην Ελλάδα ακούστηκε από ακροδεξιό, πως πρέπει να γίνουν στη χώρα “πολλά Μπατακλάν”.
Ο ρόλος της Μουσουλμανικής Αδελφότητας
Στη συνέχεια, ρωτάμε τον Άχμαντ Ελντίν σχετικά με το πώς σχετίζεται η Μουσουλμανική Αδελφότητα με την άνοδο των τζιχαντιστών και με την ιδεολογία τους.
“Η Μουσουλμανική Αδελφότητα είναι η “γραβατωμένη” μορφή των τζιχαντιστών. Ο ιδεολογικός πατέρας των τζιχαντιστών είναι ο Σαγίντ Κουτμπ, που υπήρξε από τα ηγετικά στελέχη της Αδελφότητας, και δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Υπάρχει ανοχή από την Ε.Ε. ως προς την Αδελφότητα που απολαμβάνει μια περίεργη ανοχή σε όλο τον δυτικό κόσμο, κάτι που θα αποβεί ολέθριο. Όλες οι ιδεολογικές αναφορές των τζιχαντιστών απορρέουν από τη διδασκαλία της Μουσουλμανικής Αδελφότητας και από τους ιδρυτές της, τον Χασάν αλ-Μπάννα, τον Κουτμπ και άλλους. Όλοι αυτοί έχουν γράψει για την “ανάγκη της βίαιης επανάστασης” και των βομβαρδισμών κάτι που πρώτα έχει πλήξει τον μουσουλμανικό κόσμο και τώρα και την Ευρώπη”.
Ποια θα ήταν η λύση για την αντιμετώπιση των τζιχαντιστών;
Η λύση θα ήταν να ελέγξουμε τις ρητορικές που απορρέουν από τη Μουσουλμανική Αδελφότητα, από όλη αυτή την πολιτικοποίηση και την κομματικοποίηση που προσπαθούν να επιδιώξουν αυτές οι γκρούπες, και βεβαίως να υπάρχει μια στενή συνεργασία των Σωμάτων Ασφαλείας της Δύσης με γνώστες μουσουλμάνους που γνωρίζουν αυτή την αίρεση και μπορούν να κάνουν μια ορθή ανάγνωση της συμπεριφοράς τους.
Δυστυχώς η Ευρώπη και η Δύση ενημερώνονται από οριενταλιστικά κέντρα. Από κέντρα που δεν ενστερνίζονται μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το τί πραγματικά είναι το Ισλάμ, ποια είναι αυτά τα άτομα, τί χαρακτηριστικά έχουν. Αυτό το βλέπουμε και στην Ελλάδα σε πολύ έντονο βαθμό. Η Ελλάδα είναι πίσω στο κομμάτι της συνεργασίας εντός των συνόρων της με μουσουλμάνους σε ζητήματα ασφαλείας.
Θεωρείτε πως η Ελλάδα κινδυνεύει;
Όχι, δεν νομίζω πως κινδυνεύει. Αλλά μακροπρόθεσμα θα μπορούσε να υπάρξει θέμα αν αφεθεί να συνεχίσει τη δράση της η Μουσουλμανική Αδελφότητα. Παρυφές της υπάρχουν και στην Ελλάδα, ενώ πολλά παιδιά ενστερνίζονται αυτή τη διδασκαλία, αυτή την “πολιτικοποίηση”. Δεν μένουν στην ιδεολογική διδασκαλία. Αυτό δυστυχώς το συναντάμε και εδώ.
Υπάρχουν επίσημα κράτη πίσω από τους τζιχαντιστές;
Επίσημα κράτη δεν πιστεύω πως κρύβονται πίσω από τους τζιχαντιστές. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να προκύπτει. Η αλήθεια είναι πως υπάρχει μια πολύ έντονη προπαγάνδα, γράφονται πάρα πολλά πράγματα και διακινούνται πληροφορίες σε βαθμό που δεν ξέρεις τί πρέπει να πιστέψεις από όλα αυτά. Η αλήθεια επίσης είναι πως η Τουρκία είχε συμπάθειες προς τη Μουσουλμανική Αδελφότητα αλλά η στάση της σιγά σιγά αλλάζει, γιατί καταλαβαίνουν πως όλο αυτό λειτουργεί εναντίον της. Η Αδελφότητα έχει ποινικοποιηθεί άλλωστε σε πολλά αραβικά κράτη.
Θεωρείτε πως ο αραβικός κόσμος τείνει προς τον φονταμενταλισμό; Υπάρχει συντηρητικοποίηση;
Θεωρώ πως για πρώτη φορά ο αραβικός κόσμος παίρνει αποφασιστικά βήματα εναντίον του θρησκευτικού φανατισμού και κάνει πολλά για να τον αντιμετωπίσει. Βεβαίως υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν ακόμα, ωστόσο οι αραβικές χώρες είναι εκείνες που θα παίξουν αποφασιστικό ρόλο τελικά για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά όλο αυτό το φαινόμενο. Μια καλή απόφαση είναι ο σύνδεσμος των 20 αραβικών κρατών για να αντιμετωπιστεί η τρομοκρατία.
Ποιες είναι οι ευθύνες της Δύσης;
Η Δύση έχει μεγάλη ευθύνη από την εισβολή στο Ιράκ και μετά. Από τότε έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί πάρα πολλοί νέοι μουσουλμάνοι εναντίον των “αδικιών” της Δύσης, όπως τις θεωρούν, κατά του μουσουλμανικού κόσμου. Δυστυχώς η Δύση δεν κατάφερε να απομονώσει και να ξεκαθαρίσει ότι δεν έχει πόλεμο με το Ισλάμ, και κάπως έτσι “πέρασε” προς τα αραβικά κράτη πως στοχοποιούνται οι μουσουλμάνοι συνολικά. Αυτό ήταν ένα τεράστιο πρόβλημα.
Πώς συνδέεται η σαρία με τους Χαριτζίτες;
Επί της ουσίας δεν έχει σχέση. Η σαρία ίσα ίσα καταδικάζει την αίρεση. Έχουμε αναφορές και από τον ίδιο τον Προφήτη που αναφέρει “όπου τους βρείτε να τους κυνηγήσετε”. Γιατί είναι άτομα που δεν λογαριάζουν παιδιά και γυναίκες. Η σαρία είναι επί της ουσίας το νομικό σύστημα του Ισλάμ. Οι Χαριτζίτες δεν έχουν νομολόγους για να παίρνουν τις αποφάσεις τους. Ερμηνεύουν κατά το δοκούν. Αυτό είναι το βασικότερο χαρακτηριστικό της αίρεσης όπως είπαμε. Ακραίες δράσεις ξέρετε, υπάρχουν παντού. Και στις αραβικές χώρες και σε χώρες του χριστιανισμού. Η Σαουδική Αραβία έχει κάνει πολλά για να αντιμετωπίσει την τρομοκρατία καθώς την έχει βιώσει στα σύνορα της με την Αλ Κάιντα, την ISIS, τη Χεζμπολάχ. Και η Αίγυπτος το ίδιο. Η αραβική άνοιξη μιλούσε για περισσότερη δημοκρατία και αυτό ήταν μια πρόφαση για να ανέβει η Μουσουλμανική Αδελφότητα και να επιβληθεί. Ακραίες δράσεις έχουμε δει ακόμη και στην Ελλάδα από ομάδες μη μουσουλμανικές. Έχει να κάνει με την ερμηνεία των πραγμάτων.
Για το τζαμί στην Αθήνα
Λίγο πριν το τέλος της κουβέντας, ρωτάμε τον Άχμαντ Ελντίν αν πιστεύει πως τελικά θα δημιουργηθεί τζαμί στην Αθήνα. Ένα θέμα που ανάγεται κατά καιρούς σε κομματική κόντρα εντός και εκτός Βουλής.
“Πιστεύω πως δεν θα γίνει και εν τέλει δεν υπάρχει λόγος να γίνει. Υπάρχουν χώροι λατρείας, στην Αθήνα υπάρχουν 90 χώροι προσευχής που εξυπηρετούν. Το κάλεσμα σε έναν και μόνο χώρο, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα και ως προς το θέμα της χωρητικότητας αλλά και ως προς το θέμα του δόγματος. Θα ήταν πονοκέφαλος, όχι λύση”.
Πώς κρίνετε τη στάση των Ελλήνων ως προς τους μουσουλμάνους εν μέσω ανθρωπιστικής και προσφυγικής κρίσης;
Η Ελλάδα έχει δείξει ένα εξαιρετικό πρόσωπο ως προς τη συνύπαρξη. Υπάρχουν φυσικά και κάποια ακραία φαινόμενα. Το θέμα είναι να μην αυξηθούν και όλοι μαζί να προσπαθήσουμε να τα περιθωριοποιήσουμε. Κατά τ’ άλλα νομίζω πως πάνε καλά τα πράγματα. Δεν υπάρχουν προβλήματα και συγκρούσεις. Εμείς οι μουσουλμάνοι χρειαζόμαστε περισσότερο ακτιβισμό για να δείξουμε πως η θρησκεία μας ούτε είναι εχθρική, ούτε θέλει το κακό κανενός και οι μη μουσουλμάνοι πρέπει να κατανοήσουν πως πρέπει να στρέφονται σε μουσουλμανικές πηγές για να κατανοήσουν τη θρησκεία μας. Αν θέλω να μάθω για τον χριστιανισμό, θα διαβάσω για παράδειγμα χριστιανικά κείμενα. Τους καλώ λοιπόν να μιλήσουν με τους ίδιους τους μουσουλμάνους για να μάθουν για αυτούς.
Οι μουσουλμάνοι του Βελγίου και της Ευρώπης καταδικάζουν τις επιθέσεις στις Βρυξέλλες
Αξίζει να σημειωθεί πως οι μουσουλμάνοι του Βελγίου και της Ευρώπης καταδικάζουν τα τυφλά χτυπήματα που αιματοκύλησαν τις Βρυξέλλες, ενώ πολλοί απ΄ αυτούς δείχνουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους σπεύδοντας σε νοσοκομεία της χώρας για να δώσουν αίμα για τα θύματα. Ο αριθμός των τραυματιών των τρομοκρατικών επιθέσεων στις Βρυξέλλες που διαπράχθηκαν την Τρίτη αυξήθηκε στους 300, ενώ ο απολογισμός των νεκρών παραμένει στους 31, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας του Βελγίου.